موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

در مقابل مسخره شدن چه کنیم

در مقابل مسخره شدن چه کنیم

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:45

خیلی وقت ها نحوه برخورد با افراد مسخره کننده می تونه باعث خار و کوچیک شدنِ ما بشه. معمولا افرادی که مسخره می کنند چشم دیدن موفقیت دیگران رو ندارند و قصدشون از  مسخره کردن دیگران اینه که، اونها رو هم سطح خودشون کنند و پایین بکشند.

بیشتر مواقع مورد تمسخر واقع شدن بسیار دردناک و زجر آوره، خیلی از ما در زمان بچگی این تجربه رو داشتیم که از طرف گروهی از بچه ها مورد تمسخر قرار گرفتیم و از همون بچگی طعم تلخ مورد تمسخر قرار گرفتن رو چشیدیم.

البته بعضی از مواقع هم وجود داره که افرادیکه مسخره می کنند قصدشون نقد کردن هست، و این افراد واقعا به درستی نمی دونند که چگونه باید از دیگران انتقاد کنند تا انتقادی خوب و سازنده داشته باشند.

پیشنهاد می کنم نگاهی به این مقاله بیاندازید: چگونه انتقاد کنیم

و در بعضی از مواقع هم افراد وقتی کسی رو مسخره می کنند، در اصل میخوان ازش تعریف و تمجید کنند، اما متاسفانه نمی دانند که چطور این کار رو انجام بدند.

فرض کنید این افراد از شخصی که خیلی باهوشه میخوان تعریف کنند:

بابا دکتر دمت گرم، تو دیگه کی هستی… ?

اما وقتی به این شکل از کسی تعریف می شه، خیلی از افراد ناراحت میشند.

پیشنهاد می کنم نگاهی به این مقاله بیاندازید: چگونه از کسی تعریف کنیم

بنابراین خیلی خوبه که بدونیم از دیگران چطور انتقاد کنیم و یا چطور تعریف کنیم که سوء تفاهمی پیش نیاد و طرف مقابل این برداشت رو نداشته باشه که مورد تمسخر قرارش دادیم.

این موضوع زمانی خیلی حاد می شه که در جمع کسی رو مورد تمسخر یا انتقاد قرار بدیم.

اما به هر حال و به هر دلیلی مورد تمسخر دیگران قرار گرفتید، پیشنهاد می کنم از تکنیک های زیر بهره ببرید:

با تمسخر کردن متقابل، تلافی نکنیم

همونطور که خدمتتون عرض کردم، افرادی که دیگران رو مورد تمسخر قرار می دهند، افردی هستند که عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارند و همینطور افرادی هستند که چشم دیدن موفقیت، زیبایی، رشد و ترقی دیگران رو ندارند و می خواهند که با تمسخر کردن دیگران، آنها رو هم شأن خودشون کنند.

این افراد با موج منفی که به دیگران، هنگام تمسخر کردنِ آنها میدهند، می خواهند مرحمی بر شکست های خودشون بزارند و جلوی پیشرفت دیگران رو با تمسخر کردن بگیرند.

جمله ی قشنگی در مورد غیبت کردن دیدم که می گفت:

افرادی که پشت سر شما حرف می زنند، بی اعتنا باشید، آنها دقیقا به همانجا تعلق دارند، یعنی دقیقا پشت سر شما…

بنابراین اصلا نیازی نیست که ما با تمسخر کردن متقابلِ آنها بخواهیم کارِ زشت این افراد رو تلافی کنیم.


این افراد رو ترک کنید یا آنها را فیلتر کنید

پیشنهاد می کنم اگر افرادی که رفتارشان به این صورت است، یعنی شما و یا افراد دیگر رو به هر دلیلی مسخره می کنند (شاید دلیل مسخره کردنِ شما یا دیگران بخاطرِ خنداندن دیگران و سوژه قرار دادن شما باشد.) ترک کنید.

ما برای رسیدن به هدفی که داریم و در مسیری که هستیم از خیلی از چیزها، موانع و یا افراد باید به سادگی بگذریم و یا آنها را ترک کنیم، وگرنه این افراد با منفی بافی هایی که می کنند، موج های منفی که می دهند و با تمسخرشان باعث میشوند که ما در همان جایی که هستیم بمونیم و همونطور که خدمتتون عرض کردم افراد مسخره کننده می خواهند نگذارند ما پیشرفت کنیم و از آنها جلو بزنیم، چرا که چشم دیدن رشد ما رو ندارند. وقتی که ما مورد تمسخر قرار می گیریم و دیگران ما رو سوژه قرار می دهند، اگر نتونیم از پس این موضوع بر بیاییم به احتمال خیلی زیاد عزت نفس و اعتماد به نفس خودمون رو بعد از مدتی از دست میدیم. و اگر ما عزت نفس و اعتماد به نفس نداشته باشیم دیگه کارمون تمومه.

پیشنهاد می کنم نگاهی به این مقاله بیاندازید: اعتماد به نفس چیست

شاید براتون جای سوال باشه که اگر این افراد از اطرافیان نزدیکم باشه باید چیکار کنم؟ من که نمی تونم این افراد رو ترک کنم.

اگر احتمالا افرادی که شما رو مورد تمسخر قرار می دهند و شما رو تحقیر می کنند از بستگان، نزدیکان یا همکارانتون هستند و نمی توانید اون ها رو ترک کنید، اون ها رو فیلتر کنید.

برای فیلتر کردن این افراد فقط کافیه که به حرف هایی که می زنند هیچ توجهی نکنیم، به قولی یک گوش در باشه و یک دروازه.

اجازه بدید هر چقدر که می خواهند به تمسخر کردنِ ما ادامه بدهند. بالاخره خسته می شند و اگر هم خسته نشدند اصلا اهمیتی نداره، ما به کار و تلاش خودمون ادامه می دیم.


سوخت گیری با تمسخر

اگر ما در مسیری هستیم که افراد زیادی ما رو مورد تمسخر قرار می دهند و با این کارشون سنگ اندازی می کنند که ما به هدفی که در ذهنمون هست نرسیم، باید بگم که این عااااااااااااااااااااالیه.

بیایید با خودمون رو راست باشیم و به هدف و مقصدی که داریم فکر کنیم.

با خودمون قرار بزاریم که توی این مسیر پر پیچ و خمی که داریم از افراد منفی بافی که می گن تو نمی تونی انجامش بدی یا تو از پسش بر نمیآیی و یا ما رو مسخره می کنند انرژی بگیریم و به خودمون بگیم که:

من می تونم و انجامش می دم و به خودم و شما ثابت می کنم که من می تونم.

ماهاتما گاندی به زیبایی بیان کرده که:

اول نادیده ات می گیرند، بعد مسخره ات می کنند، سپس با تو می جنگند، اما در نهایت پیروزی با توست

بنابراین ما زمانیکه مورد تمسخر دیگران قرار می گیریم و کار و عملکرد ما رو مسخره می کنند، سوخت گیری می کنیم و تصمیم خودمون رو برای رسیدن به مقصدمون مصمم تر و تلاشمون رو هم مضاعف می کنیم.


تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت

اگر کسی ما رو به خاطر نقطه ضعفی که داریم مورد تمسخر قرار داده، می تونیم با کمی فکر و تلاش اون نقطه ضعف رو برای خودمون به نقطه قوت تبدیل کنیم و ما باید از افرادی که ما رو مورد تمسخر قرار می دهند تشکر کنیم.

در بعضی از موارد ما خودمون از نقاط ضعفی که داریم مطلع نیستیم و این افراد با ریز بینی به نقطه ضعف ما پی می برند و ما رو مورد تمسخر قرار می دهند.

بنابراین خیلی خوبه که ما زمانی که مورد تمسخر قرار می گریم سریعا واکنش نشون ندیم و ناراحت نشیم، کمی روی این موضوع فکر کنیم و نقطه ضعف خودمون رو شناسایی کنیم و اونها رو رفع کنیم.

اگر هم نقاط قوت ما رو مورد تمسخره قرار دادند باید اون نقطه قوت خودمون رو باز هم تقویتش کنیم و نذاریم که با تمسخر و منفی بافی ها نقاط قوت خودمون رو از دست بدیم.

بنابراین با کمی تأمل و احساسی تصمیم نگرفتن می تونیم از تهدید هایی که علیه ما انجام می شه فرصت ایجاد کنیم.


شاید واقعا منظوری نداشته باشند

اگر هم بخواهیم که نگاهی مثبت به تمسخر کردنِ دیگران داشته باشیم، میشه گفت که شاید کسی که ما رو مسخره کرده واقعا منظوری نداشته و همونطور که در ابتدا عرض کردم شاید ایشون قصد تعریف کردن یا شاید هم انتقاد کردن از ما رو داشتند و نتونستند که منظور خودشون رو به خوبی بیان کنند.

در بعضی از موارد بد نیست که از شخصی که ما رو مورد تمسخر قرار داده بپرسیم که واقعا منظورش از این حرفی که زده است چیه؟

شاید برای خودِ ما هم پیش اومده باشه که داریم در مورد موضوعی صحبت می کنیم و بدون داشتن هیچ قصد و قرضی به شخصی توهین می کنیم و طرف مقابل رو تحقیر می کنیم.

پس خوبه که در مورد صحبت های دیگران زود قضاوت نکنیم و ناراحت نشیم.


اگر به نوشته ها و آموزش های این سایت علاقه مند هستید پیشنهاد می کنم در سایت ثبت نام نمایید تا از انتشار مطالب آن مطلع شوید.

و در آخر اگر سوالی برایتان پیش آمده یا جایی از مقاله نیاز به توضیح بیشتر دارد و یا اگر نظری درباره این نوشته دارید می توانید در پایین همین صفحه در قسمت نظرات، سوال خودتان را مطرح بفرمایید تا در سریع ترین زمانِ ممکن به آن پاسخ داده شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر