موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

معنی سمت

معنی سمت

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

98 872 100 1

/samt/


مترادف سمت

: جانب، جهت، سو، طرف، ناحیه، صورت، فرم، هیئت | شغل، عنوان، مقام، منصب، نشان، علامت، اثر داغ، داغ جا


برابر پارسی

: پایه، رده، جاه، سو، سوی، پایگاه، راستا، راسته، رو


معنی سمت در لغت نامه دهخدا

سمت. [س َ ] (ع اِ) طرف. سوی. (ناظم الاطباء) : نه راه سوی مقصدی بیرون توانستم برد و نه بر سمت راه حق دلیلی و نشان یافتم. (کلیله و دمنه ). || نزد. || جانب و کنار. (ناظم الاطباء). جانب. (غیاث ) (آنندراج ). || ناحیه. ولایت. کشور. محله. وطن. || راه. طریق. (از ناظم الاطباء). راه و روش نیکو. (منتهی الارب ). راه راست و روش نیکو. (غیاث ) (از آنندراج ). || (اصطلاح نجوم ) زاویه ای که حاصل میشود از تلاقی دایره ٔ نصف النهاربا سطح عمودی کوکبی. (ناظم الاطباء) (از تعریفات ).
- سمت الرأس ؛ جانب سر و اکثر از این لفظ میان فلک ، یعنی وسطالسماء مراد باشد. چه انسان را کاچک سرخود محاذی وسط آن معلوم میشود. (آنندراج ). نقطه ٔ عمود از آسمان یعنی آن که بطور دقت در فوق شخص ناظر واقع شده. (ناظم الاطباء) (غیاث ) : هرگاه که آفتاب بنقطه ٔ حمل آید از سمت الرأس یعنی از راستای سر ساکنان عمارت زمین. (ذخیره ٔ خوارزمشاهی ).
|| صورت. هیئت. (غیاث ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء). || قصد و آهنگ. (آنندراج ) (غیاث ) (از ناظم الاطباء). || سکینه و وقار. || حسن سیرت و طریقت. || مذهب. (از ناظم الاطباء). || (مص ) براستی میانه راه رفتن. (منتهی الارب ) (آنندراج ). بر سیرت نیکو رفتن. (تاج المصادر بیهقی ) (المصادر زوزنی ). || قصا کردن. (دهار) (المصادرزوزنی ) (تاج المصادر بیهقی ). || بحدس و گمان راه یافتن. (منتهی الارب ) (آنندراج ). رفتن بر گمان. (تاج المصادر بیهقی ). || آماده کردن رای و وجه سخن را. (منتهی الارب ) (آنندراج ).
سمت. [ س َ م َ ] (اِ) سَمَد. نامی که در طوالش و اطراف رشت به اوجا دهند. رجوع به اوجا شود. (یادداشت بخط مؤلف ).
سمت. [ س ِ م َ ] (ع اِ) سمة. قرابت و خویشی. (ناظم الاطباء). || رتبه. مقام : و دانستیم رأی هند که این جمع بنام او کرده اند سمت پادشاهی است. (کلیله و دمنه ).
دزد بیان من است هر که در این عهد
بر سمت شاعریش نام برآمد.

خاقانی.

از سمت کتابت به رتبت وزارت رسید. (ترجمه ٔ تاریخ یمینی ).
|| راه و روش. (ناظم الاطباء) : اگر شما بر سمت تدبیر من نروید سخن مرا نامؤثر شناسید، بشما همان رسد که ببوزینگان رسید. (سندبادنامه ص 80). و از سمت راستی بیفتند. (سندبادنامه ص 5). || داغ. نشان. (غیاث ) (آنندراج ) : شمس المعالی قابوس بسمت عدل و رأفت و انصاف و معدلت آراسته بود. (ترجمه ٔ تاریخ یمینی ). خود را بسمت قصور و تقصیر منسوب و موسوم نگردانم. (ترجمه ٔ تاریخ یمینی ). رجوع به سمة شود.
سمة. [ س ُم ْ م َ ] (ع اِ) سفره ای است از برگ خرما که زیرخرمابن گسترند تا خرما از درخت بر وی افتد. (منتهی الارب ). || (ص ) دروغ باطل. (منتهی الارب ).
- ابل سمه ؛ شتران بر سر خود گذاشته. (منتهی الارب ) (آنندراج ).

معنی سمت به فارسی

سمت

نشان، علامت، اثرداغ، عنوان، سمات جمع، راه وروش، میانه راه، طریق، طرف وجانب، سموت جمع
( اسم ) ۱ - نشان داغ . ۲ - علامت نشانه جمع : سمات . ۳ - عنوان . ۴ - مقام : به سمت ریاست منصوب شد .
سمه قرابت و خویشی . یا رتبه و مقام
[azimuth] [نجوم] زاویۀ هر نقطه بر روی صفحۀ افق از امتداد شمال که به صورت ساعت گَرد سنجیده می شود

[VAD wind profile, VWP] [علوم جَوّ] نیم رخ زمان- بلندای بُردار افقی حاصل از روبش (scanning) رادار داپلر با استفاده از الگوریتم/ خوارزمی سمت- سرعت نما

[zenith] [نجوم] نقطه ای در کرۀ آسمان که درست در بالای سر ناظر است

( اسم ) نقطه ایست از آسمان که بروی امتداد قامت شخص راصد می باشد . نقطه متقاطر آن سمت القدم نام دارد .

( اسم ) سمت الراس

[wind direction] [علوم جَوّ] سمتی که باد از آن سو می وزد

[prevailing wind direction] [علوم جَوّ] ← باد بیش وز

[علوم جَوّ] ← باد بیش وز

[true azimuth] [مهندسی نقشه برداری] زاویه ای که در صفحۀ افقی نسبت به صفحۀ قائم گذرنده از قطب سماوی و صفحۀ قائم گذرنده از شیء مشاهده شده اندازه گیری شود متـ . سمت نجومی astronomical azimuth

[true wind direction] [علوم جَوّ] سمت وزش باد نسبت به شمال واقعی

[grow, lead] [حمل ونقل دریایی] سمت و سوی زنجیر لنگر در بستر دریا هنگامی که شناور در لنگر است

[curve hand] [حمل ونقل درون شهری-جاده ای، حمل ونقل ریلی] انحراف راست گرد یا چپ گرد یک قوس از مسیر مستقیم از سمت مبدأ به مقصد

[yaw/ yawing] [هوافضا] گردش هواگرد حول محور قائم که جهت مثبت آن از بالا ساعت گرد است

[magnetic azimuth] [ژئوفیزیک، مهندسی نقشه برداری] [ژئوفیزیک] سمت نسبت به شمال مغناطیسی [مهندسی نقشه برداری] زاویۀ میان صفحۀ قائم گذرنده از شیء مشاهده شده و صفحۀ قائم گذرنده از عقربۀ مغناطیسی آزاد معلق

[magnetic wind direction] [علوم جَوّ] راستایی نسبت به شمال مغناطیسی که باد از آن جهت می وزد

[astronomical azimuth] [مهندسی نقشه برداری] ← سمت حقیقی

[back azimuth, reverse azimuth] [ژئوفیزیک] سمتی در راستای افقی از لرزه سنج به رومرکز زمین لرزه

( اسم ) چهار جهت اصلی : مشرق مغرب شمال و جنوب .
چهار طرف . چهار جانب . چهار جهت .

دائره ای عظیمه از فلک که بر دو قطب افق و دو قطب منطقه بگذرد .

[directional gyro] [هوافضا] چرخش نمایی دارای دو درجه آزادی که محور چرخش آن تقریباً افقی است و زاویۀ سمت هواگرد را مشخص می کند متـ . نشانگر سمت direction indicator


معنی سمت در فرهنگ معین

سمت

(سَ) [ ع . ] ۱ - (مص ل .) راهی را در پیش گرفتن . ۲ - به راه درست و میانه راه رفتن . ۳ - (اِ.) راه ، روش . ۴ - قصد. ۵ - طرف ، جانب . ج . سموت .
(س مَ) [ ع . ] (اِ.) ۱ - نشان داغ . ۲ - علامت ، نشانه . ۳ - عنوان . ۴ - مقام .

(سَ تُ رَّ) [ ع . ] (اِمر.) نقطه ای درآسمان که درست در امتداد سر شخص باشد.

(سَ تُ لْ قَ دَ) [ ع . ] (اِمر.) نک سمت الرأس .

معنی سمت در فرهنگ فارسی عمید

سمت

۱.

شغل

، عنوان.

۲. علامت، نشان.

۳. اثر داغ.

۱. طرف، جانب.

۲. راه و روش، طریق.

نقطه ای از فلک که وقتی شخص به آسمان نگاه کند بالای سر او باشد.

سمت در دانشنامه ویکی پدیا

سمت

سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها با نام اختصاری سمت سازمانی دولتی در ایران است که به تدوین کتاب های درسی و کمک درسی در سطح دانشگاهی می پردازد. این سازمان در ۷ اسفند ۱۳۶۳ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد. هدف از بنیان گذاشتن این سازمان دگرگونی بنیادی در درس های علوم انسانی دانشگاه ها بوده است تا کتاب های دانشگاهی برپایهٔ دیدگاه اسلامی نوشته شود. ریاست این سازمان را احمد احمدی بر عهده دارد.

سمت علاوه بر انتشار کتاب به برگزاری همایش های مرتبط و انجام پژوهش های لازم هم می پردازد. این سازمان تا دوازدهم آبان ۱۳۹۵، ۲۰۰۰ عنوان کتاب با شمارگان تقریبی ۳۷ میلیون جلد و در موضوعات گوناگون علوم انسانی چاپ کرده است و ده ها کتاب زیر چاپ و صدها کتاب در مراحل مختلف تدوین دارد. بهای کتابهای این سازمان تقریباً به بهای تمام شده با استفاده از تسهیلات دولتی است و در مقایسه با قیمت شرکتهای انتشاراتی دیگر ارزان تر است.

سَمْت یا آزیموت (به انگلیسی: Azimuth) در ستاره شناسی یک زاویهٔ اندازه گیری در دستگاه مختصات کروی و بخصوص دستگاه مختصات سماوی است. این کمیت در کنار ارتفاع، دو مؤلفهٔ لازم برای مشخص کردن مختصات یک جرم در دستگاه مختصات افقی است.

سمت، زاویهٔ جدایی پای عمود جرم سماوی بر افق نسبت به شمال بر حسب ۳۶۰ درجه است. سمت شمال صفر درجه، شرق ۹۰ درجه، جنوب ۱۸۰ درجه و غرب ۲۷۰ درجه است. دوایر سمت از نقطه پاسو و سرسو می گذرند. ارتفاع سماوی دوایر موازی با افق هستند که بر دوایر سمت عموداند.

برداری از سوی ناظر به سوی نقطهٔ مورد نظر به شکل عمودی به زمین مرجع امتداد یافته و رسم می شود. زاویه بین نقطهٔ شمالی و بردار رسم شده بر روی سطح مرجع، زاویهٔ سمت نامیده می شود.

یک نمونه در این مورد اندازه گیری موقعیت یک ستاره در آسمان می باشد. ستاره یک نقطهٔ مورد نظر است و سطح مرجع افقی، سطح دریا می باشد. سمت، زاویه میان نقطه شمالی و طرح عمودی ستاره بر سطح افق است.

سمت معمولاً به صورت درجه اندازه گیری می شود. این مفهوم در بسیاری از کارهای عملی مانند دریانوردی، ستاره شناسی، نقشه برداری، مین گذاری و توپخانه ها کاربرد دارد.

سَمت پنهان ماه نیم کره ای از کرهٔ ماه است که به طور دائمی از کرهٔ زمین روی گردان است. سمت رو به زمین از کرهٔ ماه را سمت پیدای ماه می نامند.

سمت پنهان ماه نخستین بار در سال ۱۹۵۹ توسط کاوشگر لونا ۳ شوروی عکس برداری شد و نخستین رؤیت مستقیم با چشم انسان در سال ۱۹۶۸ و در جریان مأموریت آپولو ۸ صورت گرفت.

تا امروز جمعاً ۲۴ انسان موفق به مشاهدهٔ عینی سمت پنهان ماه شده اند. این افراد فضانوردان مأموریت های آپولو ۸ و آپولو ۱۰ تا ۱۷ بوده اند.

سمت پنهان ماه دارای دهانه های برخوردی فراوانی است ولی دریاوارهای کمی دارد. در این سمت از ماه کمتر حوضه ای یافت می شود که عمق آن به اندازه ای باشد که اجازه فوران های آتش فشانی و تشکیل دریاوارها را بدهد. به این خاطر، با وجود این که دهانه های برخوردی زیادی در هر دو سمت ماه دیده می شود اما تفاوت ها عمق ها باعث شده که دریاوارهای بزرگ بیشتر در سمت پیدای ماه تشکیل شوند. ظاهراً تعداد بارهایی که گدازه های زیرسطحی در سمت پیدای ماه به سطح رسیده اند بیشتر و آسان تر از سمت پنهان بوده است.

«سمت پنهان ماه» (انگلیسی: Far Side of the Moon) یک فیلم در سبک درام است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد.

سمت پیدای ماه نیم کره ای از سطح کرهٔ ماه است که به طور دائمی رو به سوی کرهٔ زمین قرار دارد. نیمه پنهان ماه برای زمینیان را سمت پنهان ماه می نامند.

این که یک سمت از ماه همیشه رو به زمین می ماند به این خاطر است که این نیمه سنگین تر از نیمه دیگر است و گرانش زمین آن را رو به خود نگه می دارد.

بیننده از زمین می تواند مجموعاً ۵۹ درصد از سطح ماه را ببیند و این به خاطر پدیده ای به نام لیبراسیون است. البته مکان جغرافیایی انسان بر روی زمین نیز بر دیدی که از این سمت ماه دارد تاثیرهای دارد.

سمت پیدای ماه مستقیماً توسط نور خورشید روشن می شود و بسته به جهتی که این نور از آن به ماه می تابد، گام های گوناگونی از ماه، هم چون هلال و بدر و غیره پدید می آیند. گاه به جز بخش های روشن ماه، بخش های ناروشن آن نیز با نوری خفیف کمی قابل دید می شوند که این پدیده در اثر زمین تاب به وجود می آید. زمین تاب به آن بخش از نور خورشید گفته می شود که پس از برخورد به سطح کره زمین بازتابیده و به ماه می رسد.

سمت تاریک کلمات دومین مجموعه داستان حسین سناپور است که در سال ۱۳۸۴ چاپ شده است. این مجموعه از ۸ داستان کوتاه تشکیل شده است. «رابطه انسان شهری معاصر با دیگران و محیط پیرامون» عنصر اصلی داستان های این مجموعه است.

سمت خدا نام یک برنامه تلویزیونی است که به صورت هفتگی (شنبه تا چهارشنبه) بعد از ظهر از شبکهٔ ۳ پخش می شود و به مباحث دینی و اخلاقی و اجتماعی می پردازد. این برنامه از سال ۱۳۸۸ شروع به کار کرده و یکی از پربیننده ترین برنامه های دینی صدا و سیماست.

سید محمدمهدی میرباقری

تهیه کننده این برنامه سید عبدالمجید رکنی و مجری آن نجم الدین شریعتی است.

مسعود عالی

کارشناسان مذهبی برنامه:

محمدمهدی ماندگاری

سید حسین حسینی قمی

حبیب الله فرحزاد

محمد مهدی مهندسی

علیرضا پناهیان

محمد رضا رنجبر

ناصر نقویان

ناصر رفیعی محمدی

محسن قرائتی

محمد باقر حیدری کاشانی

محمد جواد حاج علی اکبری

سمت خدا نام یک برنامه تلویزیونی است که به صورت هفتگی (شنبه تا چهارشنبه) بعد از ظهر از شبکهٔ ۳ پخش می شود و به مباحث دینی و اخلاقی و اجتماعی می پردازد. این برنامه از سال ۱۳۸۸ شروع به کار کرده و یکی از پربیننده ترین برنامه های دینی صدا و سیماست.

سید محمدمهدی میرباقری

تهیه کننده این برنامه سید عبدالمجید رکنی و مجری آن نجم الدین شریعتی است.

مسعود عالی

کارشناسان مذهبی برنامه:

محمدمهدی ماندگاری

سید حسین حسینی قمی

حبیب الله فرحزاد

محمد مهدی مهندسی

علیرضا پناهیان

محمد رضا رنجبر

ناصر نقویان

ناصر رفیعی محمدی

محسن قرائتی

محمد باقر حیدری کاشانی

محمد جواد حاج علی اکبری

سمت سرور به مجموعه عملیات های گفته می شود که در سمت سرور در یک شبکه کلاینت_سرور اجرا می شود.

PHP

به طور معمول، سرور یک برنامه کامپیوتری است. از جمله این برنامه ها می توان به برنامه های وب سرور، کنترل راه دور سرور، دسترسی به کامپیوتر محلی یا ایستگاه کاری نام برد. عملیات هایی ممکن است در سمت سرور انجام شود. به این دلیل که به توابع و اطلاعاتی نیاز دارند که نمی شود در سمت کاربر اجرا شوند. و یا اینکه نوعی رفتاری نیاز دارند که اجرای آن بر روی سرویس گیرنده غیر قابل اعتماد است.

Python

عملیت های سمت سرور همچنین ممکن است شامل پردازش و ذخیره اطلاعات از سرویس گیرنده به سرور باشد. که این اطلاعات می تواند به وسیله گروهی از کاربران مورد بازدید قرار بگیرد. همچنین SAMP در سرور از کراکر محافظت می کند.

C++

نمونه از پردازش هایی که سمت سرور اجرا می شوند می تواند به ایجاد و اقتباس از یک پایگاه MySql اشاره کرد.

جاوا

به عنوان مثال زبان ها:

سمت و سو در زیست شناسی مولکولی و زیست شیمی به جهت گیری دو سر یک رشته از اسید نوکلئیک بر می گردد. در آیین نامگذاری ترکیبهای شیمیایی، اتمهای کربن در حلقهٔ شکری نوکلئوتید شماره گذاری شده اند. هر رشتهٔ دی ان ای یا آران ای دارای یک پایانهٔ '۵ و یک پایانهٔ '۳ می باشد که این دو از روی جایگاه کربن بر روی حلقهٔ دی اکسی ریبوز و یا ریبوز آنها نامگذاری شده اند. موقعیت های بالادست و پایین دست در دی ان ای و آران ای هم بر اساس همین

سمت و سو

تعیین می شوند.

سمت کاربر (به انگلیسی: Client Side) به عملیت هایی اشاره دارد که به وسیله کاربر در یک رابطه کاربر-سرور در شبکه های کامپیوتری اجرا می شود.

جاوا اسکریپت (متداول ترین)

به طور معمول یک برنامه کامپیوتر سمت کاربر مانند مرورگر وب، که بر روی کامپیوتر محلی کاربر یا ایستگاه کاری اجرا می شود و برای کار کرد باید حتماً به یک سرور متصل باشد.

HTML

عملیت ها ممکن است سمت کاربر اجرا شود زیرا ممکن است به اطلاعات و یا توابعی نیاز داشته باشند که در سمت کاربر دردسترس باشند و در سمت سرور در دسترس نباشد. به این علت که کاربر نیازمند مشاهده اطلاعات ورودی است؛ و یا اینکه بخاطر پردازش سنگینی که در حالتی که تعداد دستورها زیاد باشد بر روی سرور ایجاد می کند.

CSS

بعلاوه اگر عملیات ها بتوانند در سمت کاربر اجرا شوند بدون اینکه اطلاعاتی در شبکه ارسال کنند باعث کاهش مصرف پهنای باند نیز می شود؛ و همین طور خطرات امنیتی ناشی از سرقت اطلاعات در شبکه را نیز کاهش می دهد.

زمانی که سرور در حالت ارائه خدمات رایج است، برای مثال انطباق پروتکل های Http و Ftp، کاربران ممکن است که تعدادی از عملیات های سمت سرور را انتخاب کنند که این عملیات به کاربر برگشت داده می شود. سپس کاربر این اطلاعات را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد؛ و هنگامی که تجزیه و تحلیل کامل شد نتایج به سرور برگشت داده می شوند.

نمونه ای از زبان های سمت کاربر:


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد =>

[گزارش]

سمت در جدول کلمات

سمت

ور

سمت چپ

یسار

سمت راست

یمین

سمت راست لشکر

برانغار

سمت نماز گزاردن

قبله

سمت و جانب

سو

سمت و جهت

ور

سمت و سو

ور

سمت و طرف

سو

سمت | پهلو

جنب


معنی سمت به انگلیسی

post (اسم)

پست ، تعجیل ، مسئولیت ، منصب ، سمت ، موقعیت ، مسند ، مقام ، شغل ، چاپار ، صندوق پست ، بسته پستی ، پستخانه ، ارسال سریع ، سیستم پستی ، تیر تلفن و غیره ، پست نظامی ، مجموعه پستی ، تیردگل کشتی و امثال آن

side (اسم)

طرف ، سمت ، کناره ، ضلع ، سو ، پهلو ، جنب ، جانب

direction (اسم)

طرف ، مدیریت ، جهت ، رهبری ، سمت ، دستور ، قانون شرع ، قانون کلی ، هدایت ، مسیر ، خط سیر ، سو ، اداره جهت ، راه مسیر

way (اسم)

راه ، عنوان ، سیاق ، سمت ، خط ، سبک ، جاده ، رسم ، مسیر ، روش ، طرز ، طریقه ، طریق ، سان ، طور ، مسلک ، نحو

route (اسم)

طرف ، راه ، سمت ، جاده ، مسیر ، خط سیر ، جریان معمولی

course (اسم)

جریان ، دوره ، جهت ، سمت ، مسیر ، روش ، اصول ، در طی ، خط سیر ، خط مشی ، بخشی از غذا ، اموزه ، اموزگان

azimuth (اسم)

سمت ، السمت ، نقطه شمال ، نقطه جنوب ، ازیموت ستاره

معنی کلمه سمت به عربی

سمت

جانب , شغل , عنوان ، اِتِّجاهٌ

صعود , قمة

نظير السمت

ميمنة

اِتجاهٌ معاکسٌ

سمت را به اشتراک بگذارید

پیشنهاد شما درباره معنی سمت

واژه

نام شما

رایانامه

پیشنهاد


نام نویسی

  |  

ورود

کوشاترین کاربران در یک هفته گذشته

پرگفتگوترین واژگان در یک هفته گذشته

کوشاترین کاربران

پرگفتگوترین واژگان

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• سمت تامین اجتماعی   • انتشارات سمت خرید اینترنتی   • معنی سمت   • دانلود کتابهای انتشارات سمت   • آدرس انتشارات سمت   • انتشارات سمت خیابان ابوریحان   • سمت شغلی   • شرکت ساخت موتورهای توربینی سمت   • مفهوم سمت   • تعریف سمت   • معرفی سمت   • سمت چیست   • سمت یعنی چی   • سمت یعنی چه  

توضیحات دیگر

%D8%B3%D9%85%D8%AA.jpg
کلمه : سمت
اشتباه تایپی : slj
آوا : samt
نقش : اسم
عکس سمت : در گوگل

آیا معنی

سمت

مناسب بود ؟    

RateA.pngRateB.png

    ( امتیاز : 98% )

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر