موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

زفاف چیست

زفاف چیست

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

ازدواج یکی از پیمان های محکمی است که بنیاد خانواده را پایه گذاری می کند و بدین ترتیب، شب زفاف و یا شب عروسی را رقم خواهد زد. شب زفاف یکی از خاطره انگیزترین و زیباترین شب های عمر هر انسانی  محسوب می گردد؛ که با آگاهی و توجه به نکات مهم آن،  زوجین می توانند شبی مالامال از لذت هایی بیاد ماندنی را برای هم فراهم سازند.
فرهنگ های متنوع ، ویژگی ها مختلف، رسوم وآداب قومی و نژادی در ارتباط با شب زفاف بسیار گوناگون می باشد؛ اما در دیدگاه کلی تر، می تواند شب زفاف را نخستین شب زوجین دانست که ارتباط جنسی بین آنها برای اولین بار برقرار می شود. در شب زفاف، عروس در حجله ای آماده  و منتظر خواهد بود که داماد با رسومات خاص و طی تشریفاتی به حجله وارد شود و در شب زفاف رابطه جنسی بین آنها برقرار گردد.
در این مطلب سعی داریم هرکدام از موضوعات زیر  در ارتباط با شب زفاف را، تشریح نماییم:
⦁    شب زفاف و اقدامات آن
⦁    نکات مهم شب زفاف  چیست؟
⦁    آداب شب زفاف


همانطور که قبلاً هم بیان کردیم، شب زفاف با ارتباط جنسی و پاره شدن پرده بکارت زن همراه خواهد بود. این شب را می توان، شبی مبارک و خجسته دانست که ارتباط نه فقط جسمانی بلکه ارتباط روحانی و پاک در بین زوجین برقرار می گردد، تا تشکیل خانواده و ازیاد نسل به قوت خود ادامه داشته باشد.
در این شب فرخنده، می بایست اقداماتی از طرف مرد و زن انجام شود و هردو موظف به انجام این اقدامات در شب زفاف هستند تا بتوانند شبی رویایی و فراموش نشدنی را برای همدیگر رقم بزنند.
⦁    قبل از شب زفاف زن و مرد باید خجالت، یا رودبایسی را کنار بگذارند و با هم راحت باشند تا ارتباطی عاشقانه را تجربه نمایند.
⦁    از قبل باید زوجین، آداب و رسوم هر کدام از خانواده ها را اطلاع داشته باشند و بر اساس آن شب زفاف را برنامه ریزی کنند (بخصوص برای خانواده های سنتی).
⦁    می بایست زن و مرد، همدیگر را درک کنند و بر طبق میل هم با توجه به شرایط عمل نمایند.
⦁    اضظراب، هیجان، ترس، عصبی بودن، تهدید، فشار و اجبار برای هریک از زوجین بخصوص زن،  اثر منفی بر شب زفاف خواهد داشت.
⦁    ازقبل گواهی معاینه پزشکی (سلامت پرده بکارت) توسط زن به همسر و خانواده او  تحویل داده شود (خانواده های مقید) تا در شب زفاف خاطری آسوده تر را داشته باشد.


زفاف ، از ویژه ترین و مهم ترین شب های مرد و زن می باشد؛ که اگر نکات مهم و ظریف آن رعایت نشود، تبدیل به شبی عذاب آور برای آنها خواهد شد.
نکات مهم شب زفاف اگر چه ساده اما بسیار کلیدی هستند که باید هم مرد و هم زن به آنها توجه نمایند:
- توجه زوجین به روحیات هم دیگر در شب زفاف:
در شب زفاف مرد دارای روحیاتی پر حرارت و مضطربی است که می تواند ناشی از بارهای غلط، ناتوانی، هیجان، تجربه ناکافی، تجارب قبلی بد، عدم شناخت کافی از زوجه و غیره باشد.
در شب زفاف زن دارای روحیاتی بسیار حساسی است که ناشی از  موارد زیر می باشد:
عدم آگاهی و اطلاعات کافی، ترس از نداشتن پرده بکارت، باور غلط درد داشتن بسیار زیاد در این شب، عدم شناخت کافی از زوج و ترس از اینکه اتهامی که به وی وارد شود.

 توجه زوجین به حقایق شب زفاف


- در شب زفاف لازم نیست حتما رابطه جنسی زیر فشار و اجبار طرفین و خانواده به هر کدام از زوجین تحمیل شود. 
- از طرفی اگر زوج خونی نبیند دلیل بر باکره نبودن همسرش نمی باشد و نمی تواند اورا متهم نماید.
- درد و خونریزی پرده بکارت برخلاف باورهای نادرست، ناچیز است و این با توجه به شرایط زوجین می تواند متفاوت باشد.
- دخول تا برانگیختگی کامل زن توسط مرد، نباید انجام شود.
- آگاهی از نقاط تحریکی و شهوانی زن و بکار گیری جملات عاشقانه می تواند ارتباطی عاشقانه را برای هردو ایجاد نماید.

آداب شب زفاف در اسلام


در باورهای جامعه ما، تعلقات، تلقین ها و آداب های گوناگونی وجود دارد که برای زفاف نیز می تواند طبق تنوع اقوام لر، کرد، آذری، ترک، بلوچ و غیره متفاوت  و گسترده تر باشد.
شب زفاف دو دسته آداب عمومی (رایج) و یا آداب اصولی (مستحبی) را در بر می گیرد که در اساس، کاملاً یکسان می باشند.
مثلاً، گرفتن وضو و بسم الله گفتن در شب زفاف، آماده کردن زن و معاشقه با او قبل از نزدیکی و دخول، صواب نزدیکی و شب رفاف در شب های دوشنبه، پنج شنبه و یا جمعه، طبق میل زن ارتباط برقرار شود و به او اجبار نگردد، با معده پر نزدیکی انجام نشود، در ساعت اول شب نزدیکی نباشد و... .
این آداب متنوع می تواند بر اساس فرهنگ ها، دارای جزئیاتی خاص و ریزتری باشد که امروزه بیشتر آنها کمرنگ شده و به دست فراموشی سپرده شده است.

جمع بندی

شب زفاف یا شب عروسی به شبی گفته می شود که عروس و داماد برای نخستین بار با یکدیگر رابطه فیزیکی (رابطه جنسی) برقرار می کنند. شب زفاف یا شب عروسی می تواند یکی از خاطره انگیزترین رویدادهای هر زوجی باشد. شبی که در آن عروس خانم ارزشمند ترین هدیه را به آقای داماد می دهد، جالب است بدانید که معنی شب زفاف به فارسی شب هدیه دادن است. با توجه به فرهنگ ایرانی-اسلامی کشور عزیزمان معمولا دختر و پسر تا پیش از شب عروسی با یکدیگر رابطه جنسی برقرار نمی کنند و دقیقا به همین علت است که شب زفاف یا شب عروسی در فرهنگ ما بسیار پراهمیت می باشد. ما در این مقاله از سایت عروسکو تلاش کردیم تا اطلاعات مفید و مختصری را در اختیار زوج های جوان قرار دهیم.

در باب شب زفاف یا شب عروسی

در فرهنگ اسلامی شب زفاف، شبی شاد و مبارک است. اهمیت شادی در این شب تا آنجایی پیش می رود که در برخی فرهنگ ها توامان با جشن و پایکوپی است در قالب فرهنگ ایرانی جشن عروسی همان جشن شب زفاف است. در بعضی ها اولین رابطه جنسی و آمیزش تا قبل از شب زفاف یا همان شب جشن عروسی رخ می دهد مثلا ممکن است دختر و پسر بعد از خواندن خطبه عقد دائم یا موقت با هم رابطه جنسی برقرار کنند. به طور کل برقراری اولین رابطه فیزیکی (رابطه جنسی) میان زن و مرد ممکن است با استرس هایی همراه شود که معمولا بیشتر این استرس و اضطراب را عروس خانم ها با خود به دوش می کشند. مهمترین علت استرس در این شب برای خانم ها می تواند در ارتباط با عدم آگاهی و شناخت آنها پیرامون روابط جنسی زن و مرد باشد و اینکه عروس خانم دقیقا نمی داند که با چه پدیده ای قرار است مواجه شود.

شب زفاف و استرس عروس خانم

نو عروس ها در شب زفاف و بطور کل در برقراری اولین رابطه جنسی خود همواره دچار ترس و اضطراب هستند. پرده بکارت خانم ها مهم ترین مسئله آنهاست. پردهٔ مهبل، پردهٔ بکارت یا زه‌چین بافت نازکی است از جنس مخاطی مشابه با دیواره واژن که ورودی مهبل را به صورت ناقص می‌پوشاند. این پرده در بخش خارجی دستگاه تناسلی زنان قرار دارد و در دهانه مهبل واقع شده‌است. معمولا در طی اولین نزدیکی پرده بکارت پاره می شود که ممکن است این پارگی همراه با درد و خونریزی باشد که همین سبب شده است تا نو عروسان به همین علت دچار نگرانی و استرس شوند.

پرده بکارت و مسائلی که داماد باید بدانند

برداشتن پرده بکارت همانقدر که برای عروس خانم استرس آور است برای آقای داماد توامان با حس غرور، قدرت و مردانگی است که در این خصوص داماد می بایست درکی صحیح از همسر خود داشته باشند و برای گذر از این مرحله ملاحظه کند، تا خدایی ناکرده موجب اذیت و آزار بانوی خود نشود. برای این که کمترین درد یا ناراحتی را عروس تان احساس نکند، حال و هوای هر دو طرف در هنگام آمیزش بسیار اهمیت دارد، احساسات آقای داماد نقش مهمی را بازی می کند. در رابطه جنسی مردان می بایست به همسر خود عشق ورزی کنند و او را داغ از احساسات و عواطف عاشقانه نمایند. هنگامی که خانم ها سرمست از عشق آتشین باشند با آغوش باز پذیرای شما خواهند بود و قطعا صبر و تحمل شان در این موارد بیشتر می گردد.  با این تفاسیر باید بدانید که آماده سازی روحی همسرتان بیش از هر چیزی حائز اهمیت است.

مراحل آماده سازی روحی عروس در آغاز رابطه جنسی

  • گفتگوی عاشقانه

اولین اقدامی که داماد می بایست در شب زفاف انجام دهد، شروع یک گفتگوی عاشقانه است زمانی که عروس کلمات و جملات عاشقانه را از زبان شما می شنود بیش از هر لحظه به این موضوع پی خواهد برد که شما نگهدار و مالک او هستید و او دیگر احساس تنهایی نخواهید کرد.

  • انتقال گرمای عشق با بوسیدن

همواره سعی کنید پیش از رابطه فیزیکی ، همسرتان را برای چند دقیقه ای ببوسید و به او عشق بورزید ، این کار باعث می شود تا گرما و حرارت عشقتان به راحتی به طرف مقابل منتقل شود و شرایط برای ادامه کار فراهم گردد.

  • دائما او را نوازش کنید

خانم ها موجودات لطیف و شکننده ای هستند چه بهتر که این موجود لطیف و آسیب پذیر را مورد نوازش قرار دهید. ناز کردن به خانم ها احساس امنیت و آرامش وصف ناپذیری را القا می کند و شما را به یگانه عشق او تبدیل می کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر