موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

میدان در حل جدول

میدان در حل جدول

نویسنده : سمیرا | زمان انتشار : 06 مرداد 1398 ساعت 20:23

میدان

میدان واژه ای پارسی به معنای فضای بازی در برخوردگاه چند خیابان است. اخیراً این واژه عیناً در برخی متون اروپایی برای توصیف میدان های بزرگ استفاده می شود.

آتشکده تخت رستممیدان رستم غزنه

میدان رستم کابل (بابرنامه)

میدان رستم زابل

تخت رستم نیمروزتخت رستم (افغانستان) سمنگان

تخت رستم (بلخ)تخت رستم (فارس) تخت رستم درعرض و طول جغرافیایی ۲۹٫۹۶۷۰۹۷، ۵۲٫۸۸۱۲۹۱ در ۲٫۵ کیلومتری جنوبی نقش رستم

نقش رستم (فارس)

تخت رستم فراهاستان میدان-وردک میدان شهر

از میدان ها برای دستفروشی، برپایی بازارهای روز، برپایی تظاهرات و غیره هم استفاده می شود. در بسیاری از میدان ها، چمن،

فواره

،

یادمان

و تندیس هایی به منظور زیباسازی ساخته و نهاده می شود.

نهادهای بزرگ شهری و کشوری مانند شهرداری ها و وزارتخانه ها هم معمولاً در دور میدان های اصلی شهرها قرار دارند. درفیزیک هم میدان به مجموعه ای از برداری های هم سان و هم سو گویند که نظایر آن میدان های الکتریکی و مغناطیسی است. نکته:میدان های غیر یکنواخت هم در طبیعت یافت می شود ولی ارزش محاسباتی ندارد. مانند میدان گرانشی زمین.

میدان واژه ای پارسی می باشد که از ریشه می با پسوند دان تشکیل یافته است. جان ریچاردزون ایرانشناس در سال ۱۷۰۰ میلادی فرهنگ عربی و فارسی و انگلیسی خو درا نوشت و آن در دانشگاه اکسفرت به عنوان داکترای اش پذیرفته شد. وی «می دان» را یکبار «پیاله می» و بار دیکر میدان را بخشی از زمینی باز (بدون آبادی) برگردان نموده است. میدان به معنی عیش فراخ خوش هم بکار رفته است. جان ریچاردزون با کتاب توماس هاید (چاپ ۱۷۰۰ میلادی) آشنایی داشت که در آن در حدود ۵۰ فرهنگ فارسی از ایرانزمین و هند درج اند. واژه می برای شراب از میوه ها و به ویژه از میوه انگور گفته می شود. در بسیاری از واژه های پارسی این واژه به عنوان پسوند و پشوند بکار برده شده است: میگسار, میخوش, میگون، میمون) , می ناب,

میکده

، می جو (نبات یا گیاه شرین),

میخانه

، میال, میمنت, می زده,

میستان

(ستان می), میستان (هم روستاهای ایرانزمین) , می شوم (ضد: میمون) وغیره

pic_%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86.jpg

میدان ممکن است به موارد زیر اشاره داشته باشد:

میدان، نقطه ای مشخص در شهر و روستا

میدان (ریاضی)، مفهومی در ریاضیات

میدان (فیزیک)، مفهومی در فیزیک

میدان، به معنی صحنهٔ نبرد یا صحنهٔ حضور و مانند آن ها

میدان مغناطیسی

میدان یک منطقهٔ مسکونی در افغانستان است که در ولایت بلخ واقع شده است.

فهرست شهرهای افغانستان

مختصات: ۳۳°۳۱′۰۱″شمالی ۴۶°۳۳′۴۴″شرقی / ۳۳٫۵۱۶۸۳°شمالی ۴۶٫۵۶۲۳°شرقی / 33.51683; 46.5623

میدان (ایلام)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایلام در استان ایلام ایران است.

این روستا در دهستان میش خاص قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۶۹ نفر (۱۷۲خانوار) بوده است.

مختصات: ۲۹°۱۰′۰۹″ شمالی ۵۶°۵۹′۵۷″ شرقی / ۲۹٫۱۶۹۱۷°شمالی ۵۶٫۹۹۹۱۷°شرقی / 29.16917; 56.99917

میدان (بافت)، روستایی از توابع بخش رابر شهرستان بافت در استان کرمان ایران است.

این روستا در دهستان جواران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۴ نفر (۲۳خانوار) بوده است.

میدان (چالدران)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان چالدران در استان آذربایجان غربی ایران است.

این روستا در دهستان چالدران شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴ نفر (۸خانوار) بوده است.

میدان (خرم آباد)، روستایی از توابع بخش پاپی شهرستان خرم آباد در استان لرستان ایران است.

فهرست روستاهای ایران

این روستا در دهستان چم سنگر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده است.



میدان روستایی از توابع بخش سردشت شهرستان دزفول در استان خوزستان ایران است.

این روستا در دهستان ماهوربرنجی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۲ نفر (۶۸ خانوار) بوده است.

میدان (دورود)، روستایی از توابع بخش سیلاخور شهرستان دورود در استان لرستان ایران است.

این روستا در دهستان چالانچولان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲۱ نفر (۱۱۲خانوار) بوده است.

در ریاضیات و جبر مجرد، میدان به معنای ساختاری جبری است که در آن چهار عمل جمع، تفریق، ضرب، و تقسیم (بجز تقسیم بر صفر) تعریف شده باشد و رفتار-عملکرد آنها مانند عملکرد آنها بر روی اعداد حقیقی هستند. این مفهوم در جبر و نظریه اعداد بسیار پرکاربرد است.

شرکت پذیری در جمع و ضرب a + (b + c) = (a + b) + c و a · (b · c) = (a · b) · c.

خاصیت جابه جایی در جمع و ضرب: a + b = b + a and a · b = b · a.

۰ و ۱: دو عضو از مجموعه وجود داشته باشند بطوریکه به ازای هر a در عضو مجموعه داشته باشیم a + 0 = a and a · 1 = a.

وارون جمعی: به ازای هر عضو a وجود دارد −a در مجموعه به طوریکه a + (−a) = 0 و به آن وارون جمعی گفته می شود.

وارون ضربی: به ازای هر a ≠ 0 در مجموعه وجود داشته باشد a−1, 1/a, یا 1/a بطوریکه که a · a−1 = 1 و به آن وارون ضربی گفته می شود.

توزیع پذیری ضرب بر روی جمع: a · (b + c) = (a · b) + (a · c)

اعداد حقیقی و اعداد گویا از معروفترین میدان ها هستند. اعداد مختلط هم جزو میدان هایی است که نه تنها در ریاضیات بلکه در علم و مهندسی هم کاربرد بسیاری دارد.

در دنیای ریاضی میدان ها نقش بسیار پایه ای ایفا می کنند. مهمترین کاربرد آنها در جبر است که در آن هر میدان می تواند کمیت نرده ای یا فضای برداری باشد. (موضوع مورد مطالعه جبر خطی است.))

به صورت کلی، میدان مجموعه ای است همراه با دو تابع تعریف شده بر روی آن مجموعه: تابع جمع که بدین گونه نشان داده می شود a + b و تابع ضرب که اینگونه نمایش داده می شود a ⋅ b و هر دوی آنها مشابه آنگونه که در اعداد اعداد گویا و اعداد حقیقی رفتار می کنند. همچنین وجود وارون جمعی −a برای هر a و وارون ضربی b-1 برای هر b غیر صفر ما را قادر می سازد تا مفاهیمی چون تفریق a − b و تقسیم a / b را تعریف کنیم:

میدان (سراوان)، روستایی از توابع بخش بم پشت شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان ایران است.

این روستا در دهستان بم پشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۴۵ نفر (۸۹خانوار) بوده است.

آق بلاغ میدان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان چالدران در استان آذربایجان غربی ایران است.

این روستا در دهستان چالدران شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱ نفر (۱۱خانوار) بوده است.

انحنای میدان یکی از ابیراهی های در عدسی ها است.نبو

بیراهش کروی کما تاری نامتقارن انحنای میدان پتزوال بیراهش رنگیعدم وضوحتیلت

عدسی اصلاح شده از نظر ابیراهی کروی و انحراف کانونی را آپلانت می نامند. اگر این عدسی از نظر آستیگماتیسم هم اصلاح شده باشد، آناستیگمات است. در عدسی آناستیگمات سطوح مماسی و ساگیتال به یک سطح تصویر تنها در هم می ریزند که سطح پتزوال نامیده می شود. در این حالت تصویر شباهتی با شکل سطح شی (معمولاً مسطح) ندارد، بلکه در اکثر موارد سطحی خمیده به جلو است. این ابیراهی که انحنای میدان نامیده می شود، حتی در عدسی های نازک هم دیده می شود.

هر سیتم اپتیکی از اشیا نقطه ای چه روی محور و چه خارج آن، تصاویر نقطه ای تشکیل خواهد داد. تحت این شرایط تصاویر روی سطح خمیده پتزوال می افتند که سطوح مماسی و تیر روی هم می افتند. در چنین سیستمی با وجودی که آستیگماتیسم تصحیح شده است ولی سطح کانونی منحنی است. هرگاه پرده صاف در محل کانون قرار داده شود، مرکز میدان دید به صورت واضحی کانونی خواهد شد، اما لبه ها کاملاً مبهم و تار خواهند بود.

آنومالی شرق میدان یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر سعادت آباد استان فارس قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس مارن قرمزو زیتونی، سنگ آهک است و دیرینگی آن به دوران کرتاسه پایینی می رسد.

فهرست اندیس های استان فارس

جنوب غرب سلطان میدان یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر مشکان استان خراسان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس توف است و دیرینگی آن به دوران ائوسن می رسد.

فهرست اندیس های استان خراسان

شمال شرق سلطان میدان یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر مشکان استان خراسان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس توف است در این اندیس، پاراژنز های کوارتز یافت می شوند.

فهرست اندیس های استان خراسان

پناهگاه صخره ای بابا میدان مربوط به دوران فرادیرینه سنگی است و در شهرستان ممسنی، بخش رستم، دهستان رستم ۱، ۳ کیلومتری شمال غرب روستای بابا میدان واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۸۵۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فهرست آثار ملی ایران

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

تپه سلطان میدان مربوط به دوران های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان نیشابور، بخش سرولایت، روستای سلطان میدان واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ دی ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۴۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فهرست آثار ملی ایران

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

تپه قلعه میدان مربوط به دوره اشکانیان - دوره ساسانیان است و در شهرستان سبزوار، روستای قلعه میدان واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۹۰۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فهرست آثار ملی ایران

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

ترانزیستور اثر میدان، دسته ای از ترانزیستورها هستند که مبنای کار کنترل جریان در آن ها توسط یک میدان الکتریکی صورت می گیرد. با توجه به اینکه در این ترانزیستورها تنها یک نوع حامل بار (الکترون آزاد یا حفره) در ایجاد جریان الکتریکی دخالت دارند، می توان آن ها را جزو ترانزیستورهای تک قطبی محسوب کرد که در مقابل ترانزیستورهای دوقطبی (که حامل های اکثریت و اقلیت هم زمان در آن ها نقش دارند) قرار می گیرند. ترانزیستورهای اثر میدان دارای سه پایهٔ سورس، درین و گیت هستند. این دسته از ترانزیستورها خود به دو گروه ماسفت و جی فت تقسیم می شوند. در این نوع ترانزیستورها، برخلاف ترانزیستورهای دو قطبی پیوندی که کنترل جریان امیتر و کلکتور با جریان ورودی به بیس صورت می گیرد، کنترل جریان سورس و درین با اعمال ولتاژ به گیت صورت می گیرد.

ماسفت

ترانزیستور پیوندی اثر میدان

کاربرد اصلی این ترانزیستورهای در مدارهای مجمتع به ویژه تراشه های دیجیتال است. در بیشتر این تراشه ها هزاران ماسفت استفاده شده است که نه تنها به عنوان عنصر فعال بلکه به عنوان مقاوت و خازن نیز به کار می روند. هرچند مدارهای ساخته شده با ماسفت نسبت به مدارهای ساخته شده با بی جی تی ها پیچیده تر هستند و سرعت کمتری دارند، اما هزینهٔ کمتری نیز دارند و فضای کمتری اشغال می کنند و بنابراین در فناوری های یکپارچه سازی کلان مقیاس (VLSI) کاربرد گسترده ای دارند و در فرآیندهای کنترل صنعتی، ابزارهای الکترونیک خودکار، الکترونیک نوری، مدارهای سوئیچینگ تلفنی و… نقش مهمی ایفا می کنند. جی فت ها همچنین به علت مقاومت ورودی زیاد و اغتشاش کم در الکترونیک خطی (غیر دیجیتال) اهمیت ویژه ای دارند. از ترانزیستورهای اثر میدان در مدارهای کاربردی ای نظیر تقویت کننده ها، کلیدها، منابع جریان، بار فعال و… استفاده می شود. فت ها در ساخت فرستنده باند اف ام رادیو نیز کاربرد فراوانی دارند.

یکی از پایه های (پایانه های) ترانزیستور FET است. فت دارای سه پایه با نام های درِین D - سورس S و گیت G است که پایه گیت، جریان عبوری از درین به سورس را کنترل می نماید. فت ها دارای دو نوع N کانال و P کانال هستند. در فت نوع N کانال زمانی که گیت نسبت به سورس مثبت باشد جریان از درین به سورس عبور می کند. FETها معمولاً بسیار حساس بوده و حتی با الکتریسیته ساکن بدن نیز تحریک می گردند. به همین دلیل نسبت به نویز بسیار حساس هستند.

برای تست کردن فت کانال N با مالتی متر، نخست پایه گیت را پیدا می کنیم. یعنی پایه ای که نسبت به دو پایه دیگر در یک جهت مقداری رسانایی دارد و در جهت دیگر مقاومت آن بی نهایت است. معمولاً مقاومت بین پایه درین و گیت از مقاومت پایه درین و سورس بیشتر است که از این طریق می توان پایه درین را از سورس تشخیص داد.

ترانزیستور پیوندی اثر میدان یا جِی فِت (به انگلیسی: junction gate field-effect transistor یا JUGFET یا JFET) به گونه ای از ترانزیستورهای اثر میدان گفته می شود که از یک کانال عبور و یک گیت تشکیل شده اند. دو پایهٔ درین (Drain) و سورس (Source) با اتصال اهمی به دو طرف کانال متصل هستند و پایهٔ گیت اتصال یکسوساز دارد. بسته به اینکه کانال از جنس نیمه هادی نوع ان باشد یا نیمه هادی نوع پی، به جی فت حاصل ان جی فت یا پی جی فت گفته می شود. در جی فت جریان الکتریکی عبوری از کانالِ بین سرهای سورس و درین، با اعمال ولتاژ به سر گیت کنترل می شود.

ماسفت

در جی فت ها جریان بین سرهای سورس و درین با کنترل مقاومت ناحیهٔ کانال مهار می شود. برای تغییر مقاومت ناحیهٔ کانال، عرض ناحیهٔ تهی (بدون حامل الکتریکی) را با اعمال بایاس معکوس بین پیوند گیت و کانال تغییر می دهند.

جی فت ساده ترین نوع ترانزیستور اثر میدان است. می توان آن را به عنوان یک سوئیچ الکترونیکی تحت کنترل یا به عنوان یک مقاومت کنترل شده به وسیلهٔ ولتاژ استفاده کرد. بار الکتریکی از طریق یک کانال نیمه هادی بین ترمینال های "source" و "drain" جریان می یابد. با اعمال کردن یک ولتاژ بایاس معکوس به ترمینال "gate"، این کانال "pinched"(فشرده) می شود. به طوری که جریان الکتریکی کاهش یافته یا به طور کامل قطع می شود.

هنگامی که یک ولتاژ به گیت اعمال شده است، جریان الکتریکی از سورس به درین در یک JFET کانال p محدود می شود.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر