موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

در برابر توهین دیگران چه کنیم

در برابر توهین دیگران چه کنیم

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:45

در برابر افرادی که به ما بی احترامی و توهین می کنند چکار کنیم؟

تقریبا هیچ فردی وجود ندارد که در زندگی اش با توهین از سوی دیگران روبرو نشده باشد. خودم (حامد متین) بارها و بارها با این مسئله روبرو شده ام. یکی از این خاطرات بسیار برایم تلخ بود.

خاطره ای تلخ از یک توهین :

زمانی که اول دبیرستان بودم، مبصر کلاس شدم. روزی مدرسه در نظر داشت برای والدین دانش آموزان جلسه ای بگذارد. دعوت نامه هایی جهت این کار تهیه شد. این دعوت نامه ها را جهت توزیع بین دانش آموزان به دست مبصر هر کلاس سپردند. من آن روز دعوت نامه ها را بین بچه ها تقسیم کردم. اما عده ای غایب بودند و قرار شد فردا به دست آنها برسانم. اما متاسفانه فردای آن روز فراموش کردم و دعوت نامه ها در کیف مدرسه ام بدون اینکه به دست غایبان دیروز برسد باقی ماندند.

چند هفته بعد روزی یکی از دوستانم ( دوست که چه عرض کنم) دعوت نامه ها را که هنوز در کیفم بودند بیرون آورد.  و آنها را بین همان غایبانی که فراموش کرده بودم بین آنها توزیع کنم، تقسیم کرد. یکی از آن غایبان این دعوت نامه را به پدرش داده بود. و پدرش از اینکه از ماجرای جلسه انقدر دیر مطلع شده بود عصبانی شده و با ناظم و مدیر مدرسه جر و بحث کرده بود.

در ایام امتحانات بودیم  و من سر جلسه امتحان بودم. در همان زمان برگزاری امتحان، ناظم مدرسه به سراغم آمد و جلوی بچه ها هر چه از دهانش درآمد به من گفت. نمی دانم چطور شد که باقی سوالات را امتحان را پاسخ دادم و چگونه به خانه برگشتم. فقط یادم هست که آنچه مرا به خانه برد پاهایم بودند. چرا که از نظر ذهنی انقدر آشفته بودم که فکر می کنم آدرس خانه را گم کرده بودم.

احتمالا برای شما هم پیش آمده  :

به احتمال قوی برای شما هم پیش آمده که از طرف فردی، اینچنین مورد بی احترامی و توهین قرار گرفته باشید. اما بیشتر از خود توهین، آنچه اهمیت دارد واکنش ما در برابر رفتار افرادی است که به ما توهین می کنند.

پیشنهاد می کنیم که از مقاله زیر دیدن کنید :

چرا واکنش ما دربرابر توهین آنقدر اهمیت دارد؟

ما هر اندازه که کارمان را درست انجام دهیم و مراقب رفتارمان باشیم بازهم ممکن است از طرف یک انسان عصبانی و حتی به زعم خودمانی یک انسان مشکل دار مورد اهانت قرار بگیریم. پس قطعا نمی توانیم دیگران را کنترل کنیم. روی آنچه که کنترل هم نداریم پس نمی توانیم مسلط شویم. تنها و تنها چیزی که ما روی آن کنترل کامل داریم رفتار و واکنش خودمان است. پس بهترین واکنش و رفتار در مقابل این توهین ها، کنترل و تسلط روی خودمان است.

اما سوال اصلی اینجاست :

در برابر توهین دیگران چگونه رفتار کنیم؟

لازم به ذکر است که منظور از توهین همواره بی احترامی مستقیم و بد و بیراه نیست. گاه یک تیکه زشت، طعنه ناراحت کننده می تواند یک توهین باشد. پس راهکار من که در یک فایل صوتی به آن اشاره کرده ام  در مورد توهین، طعنه، تیکه، بی احترامی، بد و بیراه و فحش نیز مصداق دارد و کاربردی است. این راهکار دقیقا همان کاری است که افراد با عزت نفس در مواجه چنین رفتاری از سوی دیگران در پیش می گیرند.

با گوش کردن فایل صوتی زیر از این راهکار آگاه شوید :

').attr("src"), n = '

", r = i.$el.prepend(n).find("iframe-trigger"); e(r).click(function (s) { s.preventDefault(); var a = e(this), n = e("html"), r = n.hasClass("iframe-full-screen"), o = r ? i.options.openMessage : i.options.closeMessage; a.text(o), r ? (i.$el.removeClass("iframe-active"), n.removeClass("iframe-full-screen"), setTimeout(function () { e(window).scrollTop(a.data("iframe-scroll-position")) }, ۱)) : (a.data("iframe-scroll-position", e(window).scrollTop()), i.$el.addClass("iframe-active"), n.addClass("iframe-full-screen")) }) }, i.init() }, e.responsiveIframes.defaultOptions = { openMessage: "Full screen", closeMessage: "Close" }, e.fn.responsiveIframes = function (s) { return this.each(function () { new e.responsiveIframes(this, s) }) } }(jQuery), document.getElementsByTagName("html")[ 0 ].className = "js";

برچسب ها :

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر