موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

سوالات جلسه اول خواستگاری شهاب مرادی

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 06 فروردین 1401 ساعت 16:25

  1. نام ، تحصیلات ، سن ، شغل ؟
  2. تعداد اعضای خانواده و اینکه چندمین فرزند خانواده است؟

         + جمعیت و تعداد فرزندان خانواده خود را با او بسنجید.ببینید آیا با تعداد زیاد یا کم خواهر ها و برادران او میتوانید کنار بیایید یا نه؟و اینکه او چندمین فرزند خانواده است مهم است. معمولا ازدواج با فرزند ارشد یک خانواده  معایب و محاسن زیادی دارد.

  1. آیا سربازی رفته است ؟آیا در طول خدمت  غیبت هم داشته؟

+ دوران سربازی پسر هارا مرد بار می اورد و پرسیدن غیبت او به شما کمک میکند که بفهمید آیا مرد مسئولیت پذیری است و آیا تحمل سختی در زندگی را دارد و یا فرار را بر قرار ترجیح میدهد.

  1. آیا به شغلتان علاقه دارید؟آیا قصد دارید در آینده شغل خود را عوض کنید و کار دیگری را دنبال کنید؟
  2. کمی راجع به شغلتان توضیح دهید .ساعت بیکاری و کاری شما چگونه است .
  3. آیا امکان دارد به واسطه شغلتان مجبور باشید که به شهر یا کشور دیگری سفر کنید و برای مدتی در آنجا کار کنید؟
  4. قرار است بعد ازدواج کجا و در چه شهری زندگی کنید؟
  5. چقدر درآمد دارید؟

+معمولا مردها دوست ندارن و یا نمیخوان که کسی حتی همسر آیندشون چیزی درباره  میزان درامدشون  بدونه ، اگه به هر طریقی این رو بتونین از زیر زبونش بیرون بکشین،تکلیف خودتون  زودتر میدونین. خیلی اتفاق افتاده زن و شوهرایی که به خاطر نداشتن اوضاع مالی مناسب همسرشون جدا شدن.اگه شما همون اول از وضعیت اقتصادی مرد آیندتون اطلاع داشته باشین خودتون رو میسنجین که آیا میتونین با این اوضاع با او زندگی کنید و اونو به عنوان همسر آیندتون بپذیرین؟

  1. آیا فکر میکنین با این میزان درامدتون میتونین زندگیتون رو بچرخونین؟
  2. عادت خرج کردن پول در شما چگونه است؟دوست دارید بیشتر خرج کنید یا پس انداز کردن را بیشتر ترجیح میدهید؟
  3. نظرتون راجع به اشتغال همسرتان چیست؟

+اگه با اشتغال همسرش اعلام موافقت کرد حتما ازش بپرسین که آیا این رضایت شما ناشی از این میشه که حقوق زن هم میتونه کمک خرجی برای زندگیتون باشه ؟"علت مخالفت یا موافقتشو حتما بپرسین.

  1. آیا قصد ادامه تحصیل دارین؟در کدام دانشگاه؟آزاد یا دولتی؟شهر دور یا شهر خودتون؟
  2. آیا بیماری خاصی دارین که لازم بدونین همسرتون  اونو بدونه؟
  3. آیا در اقوام نزدیکتون کسی سابقه بیماری روانی و یا معلولیت جسمی داره؟
  4. آیا در گذشتتون مثلا در دوران تحصیلتان در دبیرستان یا دانشگاه یا محل کارتان اتفاق افتاده که با خانمی دوست بوده باشین و یا اینکه قرار ازدواج گذاشته باشین؟ اگر اینطور بوده چه اتفاقی افتاده که ازدواجتان به هم خورد؟ روابطتان در چه حدی بود؟
  5. آیا قبلا نامزدی یا ازدواجی داشتین که به هم خورده باشد؟چرا؟

+اگه ازدواجی وجود داشته سعی کنیدحتما ته و توی  اونو دربیارین.

  1. آدم مغروری  هستین ؟
  2. تا حالا دست روی برادر یا خواهر کوچکترتان بلند کردین؟

+اگه جواب مثبت داد حداقل حالا دیگه میدونین در طول زندگیتون با این مرد حداقل یک بار از دست او کتک خواهید خورد.

  1. آیا قادرید اعصابتو و خشمتونو کنترل کنید؟
  2. وقتی عصبانی میشین چه رفتاری از خودتون نشون میدیین؟

+مردا برای این سوال جوابای مختلفی دارن.مثل:هیچ کاری نمیکنم،ترجیح میدم بخوابم،از خونه بیرون میرم،هرچی که دم دست باشه رو پرتاب میکنم،داد و بیداد را میاندازم،همه رو فحش میدم و...

  1. وقتی عصبانی شدین دوست دارین همسرتون برای آرومتر شدنتون چیکار کنه؟

+اینطوری حداقل میدونین وقتی اون شروع به پرخاشگری و داد و بیداد کرد چه کار کنین.

  1. دوست دارین خودتون به تنهایی تصمیم بگیرین یا از خانوادتون هم کمک بگیرین؟ در آینده از همسرتون چطور؟
  2. معمولا از چه کسی بیشتر مشورت میگیرین و یا بیشتر از چه کسی حرف شنوی دارید؟
  3. روابطتان در محیط کار با خانم ها  چگونه است؟با خانم های فامیل چطور؟تا چه حد باهم احساس صمیمیت میکنین ؟ خیلی باهم راحتید ؟

+ در بسیاری از خانواده ها بودن با موی باز و لباس راحت در کنار مردان نامحرم و یا دست دادن باهم خیلی عادی است.اگر خانواده شما این طور نیستند یا خودتان توانایی پذیرش این نوع رابطه را ندارید هرگز زیر بار این ازدواج نروید حتی اگر خواستگارتان به شما قول دهد که روابطش را کنترل میکند باور نکنید چون روزی این قولی که به شما داده  او را اذیت خواهد کرد و زیر قولش خواهد زد تا دوباره به آزادی سابقش برگردد.

  1. آیا در مجالس مشکل دار شرکت میکنید؟ تعریف خودتان را از مجلس مشکل دار بگویید و به او توضیح دهید که چه چیزی را قبول ندارید. مثلا در مراسم عروسی برای بعضی خانواده ها استفاده از موسیقی و یا مراسم رقص و پایکوبی حرام است.برای بعضی خانواده ها مراسم عروسی به صورت مختلط برگزار میشود.قبلا حتما در اینباره به توافق برسید.
  2. تا چه حد توانایی نه گفتن دارید؟آیا براحتی و با صراحت مخالفت خود را درباره موضوعی بیان میکنید و یا دوست دارید که موضوع را به حدی بپیچانید که طرف مقابل را از گفته خود پشیمان کنید؟
  3. اعتقاد مذهبی شما چگونه است؟ توجه داشته باشید همسرتان باید از نظر مذهبی نزدیک به شما و خانواده تان باشد. بعدها کوچکترین اختلاف مذهبی در زندگیتان مشکل آفرین خواهد بود.
  4. تعریفتان از حجاب چیست؟آیا فقط چادر را حجاب میدانید و یا استفاده از مانتو و مغنعه مناسب هم میتواند حجاب مناسبی باشد. حتما درباره حجاب و نحوه پوششتان هم به توافق برسید.
  5. دوستانتان را از بین چه کسانی انتخاب میکنید؟همسایه ها،همکاران،همکلاسی ها؟و روابطتان با دوستانتان در چه حدی است؟ سعی کنید با طرح چند سوال در این باره بفهمید که او آدم رفیق بازی هست یا نه؟
  6. اسم و نسبت چند تا از دوستانش را بپرسید.میزان تحصیلات آنها را هم بدانید بد نیست.بپرسید چه اخلاق خوب و یا چه چیز خوبی را در او دیدید که با او صمیمی شدید.
  7. چقدر و تا چه حد به و.الدینتان وابسته هستید؟اگر روزی مجبور شوید دور از آنها مثلا در یک شهر دیگر زندگی کنید آیا این دوری را میتوانید تحمل کنید؟
  8. بعد از ازدواج چقدر از روابطتان را حفظ خواهید کرد؟
  9. بعد از ازدواج چقدر مایل به ارتباط با خوانواده همسرتان هستید؟

+همیشه سعی کنید بعد از ازدواج روابطتان را کنترل کنید تا احترامها از بین نرود.و همیشه برای خانواده همسرتان عزیز باشید.

  1. دوست دارید همسرتان چقدر با خانواده تان صمیمی باشد؟
  2. دوست دارید از نظر تحصیلات و دارایی به کجا برسید؟ یا بهتر بگویم به کجا برسید احساس خوشبختی میکنید؟

+درباره آرزوهایتان هم با همسرتان صحبت کنید.به او بگویید که دوست دارید برای رسیدن شما به آرزوهایتان کمکتان کند.این را بدانید که همسرتان مسئول رساندن شما به آرزوهایتان نیست.پس تا وقتی که قصد ادامه تحصیل و یا رسیدن به چیز خاصی را دارید اصلا ازدواج نکنید تا وقتی که به هدفتان برسید. حالا اگر میخواهید با این آرزویتان ازدواج کنید حتما خواستگارتان را هم در جریان بگذارید که میخواهید به کجا برسید و چه قصد و هدفی دارید تا او دقیقا بداند که شما چه میخواهید تا اگر توانایی رساندن شما را به خواسته تان داشت پا پیش بگذارد.

  1. چه توقعاتی از همسر آینده تان دارید و چه محدودیتهایی را برای او در نظر دارید؟
  2. آیا برای زندگیتان منزل جداگانه ای تهیه کرده اید یا در منزل پدریتان زندگی خواهید کرد؟
  3. تا چه حد رفت و آمد فامیلی را مناسب میدانید؟روابطتان با فامیلهای دور ونزدیک چگونه است؟و قصد دارید چقدر از روابطتان را حفظ کنید؟سعی کنید کسی را که انتخاب میکنید از این نظر هم خانواده ای شبیه شما را داشته باشد.
  4. آیا با آرایش کردن خانم در بیرون از منزل مشکلی دارید؟
  5. در نظر شما چه چیزی نابخشودنی و غیر قابل بخشش است و یا بهتر بپرسم چه چیزی در نظرتان هست که اگر در زندگی مشترک بروز دهد غیر قابل بخشش است؟
  6. چقدر مایل به خرج کردن در مراسم ازدواجتان هستید؟

اینو بدونین که این لیست کامل و ثابتی برای شب خواستگاری نیست. این لیست رو من با خلاصه کردن حرف چند تا استاد و چند تا کتاب براتون نوشتم."اگه مایل باشین اسم کتابا رو براتون مینویسم."البته از مطالب سایتهای دیگه هم استفاده کردم.(اینو نوشتم تا حقوق سایتهای دیگه پایمال نشه)حالا این دیگه به خودتون بستگی داره که چقدر هنر داشته باشین و بتونین از زیر زبون خواستگار عزیزتون حرف بیرون بکشین.من خودم این لیست رو بارها استفاده کردم و همیشه هم جواب داده و باعث شده که طرف مقابلم رو خوب بسنجم. اینو بدونین که خوشبخت ترین زوج ها کسانی هستن که نقشه زندگیشون شبیه همه.شما هم سعی کنین با آدمی که نقشه زندگیش با شما همخونی داره ازدواج کنین.دوست خوبم شما دارین با انتخاب همسر آیندتون نه تنها برای خودتون بلکه برای فرزند آیندتون هم تصمیم میگیرین.شما با انتخابتون نه تنها همسر آیندتون بلکه پدر یا مادر فرزندتون رو هم  انتخاب میکنین.پس طوری انتخاب نکنین که فرزندتون به خاطر انتخاب اشتباهتون احساس بدبختی بکنه.

راستی داشت یادم میرفت بگم *یه وقت نیاین همه این سوالا رو شب اول بپرسین چون هیچ کس از آدم پرحرف خوشش نمیاد.سعی کنین جلسه اول به پسندیدن ظاهر و قیافه و بخصوص پوشش و لباسی که پوشیده و اسم و شغل و محل زندگی و چند تا سوال از این دست بسنده کنین و اگه از این شرایط اولیه اش راضی بودین یه قرار برای جلسه بعدی بزارین و بقیه سوالا رو طی جلسه های بعدی بپرسین.

+جلسه اول از پرسیدن سوالهای عاشقانه و عارفانه!!!!جدا بپرهیزید.




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر