موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

دانلود دیوان شمس به خط نستعلیق

دانلود دیوان شمس به خط نستعلیق

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 08 خرداد 1400 ساعت 21:38

دانلود کتاب غزلیات شمس تبریزی ۳٫۷۲/۵ (۷۴٫۳۶%) ۳۹ امتیازs

divan-shams.jpg

دیوان شمس یا دیوان کبیر، دیوان مولانا جلال‌الدین محمد بلخی شامل غزل‌ها، رباعی‌ها و ترجیع‌‌های اوست. دیوان شمس در عُرف خاندان مولانا و سلسلهٔ مولویه در روزگاران پس از مولانا با عنوان دیوان کبیر شناخته می‌شده است. گویا آنچه در تداول مولویان جریان داشته است همان دیوان یا غزلیات بوده است و بعدها عنوان دیوان کبیر را بر آن اطلاق کرده‌اند. همچنین عنوان دیوان شمس یا کلیات شمس نیز از عنوان‌هایی است که در دوره‌های بعد بدان داده شده است، به اعتبار این که بخش اعظم این غزل‌ها را مولانا خطاب به شمس‌الدین تبریزی سروده است.

نسخه‌های مختصر و کامل این دیوان از قدیم نزد اهل ذوق و اصحاب خانقاه رواج داشته است، و پس از رواج چاپ هم با عنوان دیوان شمس یا کلیات شمس بارها و بارها در ایران و هند به چاپ رسیده است. آخرین و جامع‌ترین و درست‌ترین چاپ آن همان است که به دست بدیع‌الزمان فروزانفر در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۵ توسط انتشارات دانشگاه منتشر شده است. دیوان شمس در چاپ تصحیح‌شدهٔ فروزانفر شامل ۳۶۳۶۰ بیت، و دارای ۳۲۲۹ غزل و ۱۹۸۳ رباعی و ۴۴ ترجیع است.

در دیوان کبیر بعضی غزل‌ها فاقد تخلص است و بعضی خمُش، خامُش و خاموش و خمش‌کن در پایان غزل دارد که تخلص مولوی است. در حدود صد غزل یا کمتر با تخلص به نام حسام‌الدین چلبی و نیز صلاح‌الدین زرکوب دارد، و بقیهٔ غزل‌ها به نام شمس و شمس تبریز و شمس‌الحق تبریز است.
کتاب غزلیات شمس در ۵۴۶۲ صفحه تقدیم علاقه مندان میگردد.

دانلود رایگان غزلیات شمس

takbook-ebook.png

منبع : takbook.com

رمز فایل : www.takbook.com





telegram.jpg


  • دانلود کتاب سخنان گرانمایه

دانلود کتاب سخنان گرانمایه ۵٫۰۰/۵ (۱۰۰٫۰۰%) ۲ امتیازs این کتاب حاوی سخنان اندیشمندان ، بزرگان و نویسندگان می باشد و ارزش حداقل یکبار مطالعه را دارد . در جایی از این کتاب می خوانیم :

دانلود کتاب چهل قاعده عشق شمس تبریزی

دانلود کتاب چهل قاعده عشق شمس تبریزی ۴٫۳۳/۵ (۸۶٫۶۷%) ۳ امتیازs کتاب چهل قاعده عشق شمس تبریزی تألیف کتایون مهدی نژاد نوری، برگرفته از کتاب ملت عشق اثر الیف شافاک نویسنده معروف ترک است.

دانلود کتاب صوتی زندگینامه محمد رضا شفیعی کدکنی

دانلود کتاب صوتی زندگینامه محمد رضا شفیعی کدکنی ۲٫۴۰/۵ (۴۸٫۰۰%) ۵ امتیازs روایت زندگی این بزرگ‌مرد عرصه‌ی فرهنگ و ادبیات فارسی از آن‌رو جذاب و شنیدنی است که وی مسیر پر پیچ و خم شعر و ادبیات را خودآموخته آغاز کرد و در فضای […]

دانلود کتاب برسد به دست خدا

دانلود کتاب برسد به دست خدا ۴٫۰۰/۵ (۸۰٫۰۰%) ۲ امتیازs کتاب ” برسد به دست خدا ” نثری ادبی و دلنوشته ها و رازهایی با خداست . در برشی از این کتاب می خوانیم :

دانلود کتاب من نامه

دانلود کتاب من نامه ۴٫۵۰/۵ (۹۰٫۰۰%) ۴ امتیازs از زبان مولف : این نوشتار از تابستان نود و چهار قلم خورد که دربرگیرنده صد و هفتاد و یک نوشته کوتاه و بلند هست با جستار‌هایی در زمینه:

دانلود کتاب نامیرا

دانلود کتاب نامیرا ۴٫۱۸/۵ (۸۳٫۵۳%) ۱۷ امتیازs کتاب “نامیرا” ویرایش دوم شامل برگزیده هایی از دل نوشته ها، رویاشعرها و داستان های کوتاه است که در پنج فصل و ۱۴۶ صفحه تنظیم شده است:

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر