موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

دوز کشنده کلونازپام

دوز کشنده کلونازپام

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 26 خرداد 1400 ساعت 00:03

کلونازپام یک داروی بنزودیازپین است که با نام تجاری کلونوپین نیز شناخته می‌شود. این بدین معنی است که این قرص در مدت زمان کوتاهی می‌تواند منجر به وابستگی و اعتیاد شود. داروی کلونازپام معمولاً برای درمان استرس، تشنج و حمله هراس استفاده می‌شود و برای بیمارانی تجویز می‌شود که در معرض صرع، افسردگی و یا اختلالات خواب قرار دارند. این داروی قوی و اثربخش در کمتر از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه تاثیرات خود را بروز می‌دهد و تا ۵۰ ساعت اثرات تسکین‌دهنده خود را حفظ می‌کند. بسیاری از پزشکان بر این عقیده‌اند که استفاده مکرر از کلونازپام موجب بروز عوارض خطرناکی می‌شود، که جبران بسیاری از آنها را محال می‌کند. به همین منظور در این مقاله همراه ما باشید تا در مورد اثرات غیرقابل جبران این داروی قوی و تسکین‌دهنده و عوارض کلونازپام، اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار شما قرار دهیم.

آیا کلونازپام خواب‌آور است؟

قرص کلونازپام یک دارو‌ی خواب‌آور است، که مصرف آن توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) برای درمان بی‌خوابی تایید شده است. این قرص در بهبود خواب موثر است، اما به علت ایجاد وابستگی در مصرف‌‌کننده معمولاً برای مدت زمان کوتاهی توسط پزشک تجویز می‌شود.

کلونازپام یک داروی متعادل‌کننده سیستم عصبی مغز است، که در درمان اختلالات رفتار خواب و افسردگی موثر می‌باشد. نیمه عمر کلونازپام در بدن حدود ۲۲ تا ۵۴ ساعت است و این بدان معناست که اثرات آرام بخشی این قرص تا روز بعد نیز در بدن فرد باقی می‌ماند. در بعضی افراد دیده شده است که حتی مصرف یک چهارم قرص کلونازپام نیز بر هوشیاری تاثیر می‌گذارد.

بخاطر داشته باشید که تنها راه حل درمان بی‌خوابی استفاده از دارو نیست. روش‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به شما در دستیابی به آرامش و خواب کمک کنند، مانند رفتار درمانی شناختی (CBT)، پرهیز از مصرف برخی غذاها و کافئین در شب و انجام عادات بهداشتی خوب.

داروهای خواب‌آور فقط درصورتی باید مصرف شوند که توسط پزشک متخصص تجویز شده باشند. دوز کلونازپام برای خواب، با توجه به شرایط روحی و جسمی بیمار توسط متخصص تعیین و تجویز می‌گردد.

5-min.jpg

آیا مصرف بیش از حد کلونازپام عوارض دارد؟

مصرف بیش از حد کلونازپام می‌تواند باعث بروز عوارض خطرناک شود و در صورت عدم درمان به موقع، موجب اوردوز فرد شده و حتی کشنده باشد. این دارو که بیشتر برای بیماران صرع تجویز می‌شود، بایستی با دوز پایین و در صورت نیاز با تجویز پزشک مصرف شود، چرا که عوارض مصرف نابجا یا بیش از حد آن از مخدرهایی مانند هرویین و کوکائین هم بیشتر است.

پزشکان توصیه می‌کنند، به دلیل عوارض خطرناک قرص کلونازپام در صورت مصرف بیش از حد آن، اگر مصرف کلونازپام را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید، مگر اینکه زمان مصرف دوز بعدی شما نزدیک باشد. در این حالت، از مصرف دوز فراموش شده خودداری کرده و فقط دوز بعدی خود را طبق معمول مصرف کنید.

مسمومیت با کلونازپام از مهم‌ترین عوارض خطرناک کلونازپام

کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی، مسمومیت با کلونازپام را به عنوان یکی از مهم‌ترین عوارض خطرناک استفاده از این دارو معرفی می‌کند. به عبارتی بسیاری از بیماران در پی حساسیت دارویی و یا استفاده نابه‌جا از این دارو، دچار مسمومیت‌های شدید می‌شوند و اگر به موقع به اورژانس مراجعه نکنند، ممکن است سلامتی خود را از دست بدهند.

غش و دپرسیون تنفسی از عوارض مصرف بیش از حد کلونازپام

همانطور که در ابتدای مقاله در مورد معرفی داروی کلونازپام صحبت کردیم، این دارو درمانی موقت اما قوی برای تشنج، غش و هراس حمله است. اما جالب است بدانید که به دلیل بالا بودن محرک‌های این دارو در اثر استفاده مکرر و اعتیاد آور آن، ممکن است غش و دپرسیون تنفسی را نیز به وجود آورد.

استفاده از داروی کلونازپام برای بیماران صرعی باید با مجوز و تحت نظارت پزشکان متخصص صورت پذیرد، چرا که عوارض استفاده نا به جای آن می‌تواند موجب به خطر انداختن سلامتی افراد شود.

6-min.jpg

ایجاد فراموشی، ضعف با مصرف دوز کشنده کلونازپام

فراموشی، سردرد و تهوع از جمله اثراتی است که پس از مصرف قرص کلونازپام می‌تواند روی بیماران بروز کند. در نظر داشته باشید که سردرد، فراموشی موقت، ضعف و بروز اختلال‌های گوارشی از جمله عوارض موقت پس از مصرف کلونازپام است و حتی ممکن است در افرادی که برای بار اول از این دارو استفاده کرده‌اند نیز رخ دهد.

تغییر در تمایلات جنسی از عوارض کلونازپام

تغییر در تمایلات جنسی و یا به عبارتی کاهش تمایلات جنسی از دیگر عوارض مهمی است که در اثر مصرف کلونازپام به وجود می‌آید. به عبارتی کاهش تمایلات جنسی در اثر مصرف اعتیاد‌آور کلونازپام به وجود می‌آید و از بین بردن اثر قرص کلونازپام تنها با مراجعه به مراکز سم‌زدایی بدن امکان‌پذیر است.4-min.jpg

عوارض کلونازپام در بارداری و دوران شیردهی مادران

بسیاری از خانم‌های باردار و مادرانی که به تازگی زایمان کرده‌اند، به دلیل مشکلات روحی، افسردگی و یا داشتن بیماری‌های روحی و یا صرع، به مصرف بدون نسخه داروی کلونازپام روی می‌آورند. اما نمی‌دانند که با استفاده از این داروی تسکین‌دهنده چه دردسرهای خطرناکی را برای سلامت خود و فرزند تازه به دنیا آمده به وجود می‌آورند.

در نظر داشته باشید که مصرف کلونازپام برای مادران باردار، در سه ماه اول بارداری موجب بروز بیماری‌های مادرزادی و یا از بین رفتن جنین می‌شود. علاوه بر این مادران پس از فارغ شدن در طی دوره شیر‌دهی هم باید از مصرف این دارو خودداری کنند، چرا که این دارو به راحتی وارد شیر مادر می‌شود و ممکن است سلامتی نوزاد تازه متولد را به خطر بیندازد.

ترک اعتیاد کلونازپام می‌تواند سلامتی کودک و مادر را قبل و بعد از زایمان به همراه داشته باشد. هر چند ترک این داروی قوی به سادگی قابل انجام نیست، اما شما می‌توانید برای حفظ سلامتی خود و فرزندتان با مشاوران کلینیک ترک اعتیاد پیام مشاوره داشته باشید و با جدیدترین روش‌های سم‌زدایی، برای ترک این دارو آشنا شوید.

قرص کلونازپام و چاقی

افزایش وزن با افسردگی و اضطراب فرد ارتباط مستقیم دارد. افسردگی و اضطراب می‌تواند باعث تغییر در اشتها و کاهش سطح فعالیت بدنی شود. افزایش افسردگی از عوارض جانبی قرص کلونازپام است و پرخوری ممکن است به عنوان یک راه حل کوتاه مدت برای رفع این احساسات ناخوشایند انتخاب شود که نتیجه آن چیزی جز چاقی نیست.

بهتر است بدانید که عوارض قرص کلونازپام می‌تواند بسیار فراتر از تغییر وزن، زندگی شما را ویران کند. سم‌زدایی می‌تواند از نظر جسمی چالش برانگیز باشد‌، اما یک برنامه درمانی اختصاصی در زمان بستری می‌تواند به شما کمک کند تا این روند دشوار را طی کنید. در صورت ترک این قرص اعتیادآور، شما می‌توانید دوباره به یک وزن سالم برگردید.

2-min.jpg

آیا قطع مصرف داروی کلونازپام خطرناک است؟

بسیاری از افرادی که از داروی کلونازپام برای درمان استفاده می‌کنند، در اثر عوارض‌های کوتاه مدت و یا اعتیاد به این دارو تصمیم به ترک ناگهانی آن می‌گیرند، که تصمیمی بسیار خطرناک است.

با توجه به اینکه دوز مصرفی داروی کلونازپام بسیار بالاست و برای بیماران صرعی و تشنجی به عنوان آرام‌بخش تجویز می‌شود، قطع ناگهانی آن می‌تواند عوارضی مانند تشنج، غش، رعشه و حملات شدید عصبی را برای بیمار به همراه آورد.

به همین خاطر پیشنهاد ما این است که قبل از تصمیم‌گیری برای ترک کلونازپام در خانه، حتماً با مشاوران و متخصصان کلینیک ترک دارو و اعتیاد پیام تندرستی مشورت کنید تا بدون هیچ عوارض خطرناکی، با سلامتی کامل استفاده از این دارو را کنار بگذارید.

کلینیک شبانه‌روزی پیام تندرستی با مشاوره تلفنی می‌تواند همراه مطمئن و خوبی برای حمایت از افرادی باشد که قصد دارند برای ترک اعتیاد قرص خواب و انواع دارو اقدام کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر