موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

روابط دختر و پسر روانشناسی

روابط دختر و پسر روانشناسی

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

به نظر شما روابط دختر و پسر چگونه باید باشد؟ برخی می گویند اصلا چه لزومی دارد روابط داشته باشیم؟ و برخی دیگر روابط کاملا آزاد را تجویز می کنند…

بلوغ و روابط دختر و پسر

دختر و پسر نسل امروزی ، از لحاظ جسمی زودتر از نسل های گذشته بالغ می شود. دختران زودتر از گذشته دچار عادت ماهانه می شوند و علائم دیگر بلوغ نیز زودتر ظاهر می شوند که در حال حاضر بعضی از آنها برای افراد ۹ تا ۱۱ ساله طبیعی تلقی می شود. پریود زودرس برای بعضی از دختران به معنای تغییراتی است که نظر همسالان در مورد آنها اهمیت دارد، اما از لحاظ عاطفی آمادگی برخورد با آن را ندارند. نوجوانان چه دختر و چه پسر در این مرحله بسیار کنجکاو، تخیل گرا و آرمان طلب نیز هستند. مشاوره بلوغ بیان می کند عوامل زیادی هستند که روابط دختر و پسر را تغییر داده اند. تغییر انتظارت و توقعات دختر و پسر ، مشکلات آینده و شغلی جوانان، شرایط مالی از مهمترین این عوامل هستند.

در سنین شروع بلوغ دختران و پسران آنها دوست دارند ارزشمندترین داشته هایشان را به فرد دیگر هدیه بدهند. بدون شک نیاز به محبت و ابراز محبت و داشتن تکیه گاه به ویژه در دختران ، رفتار غالب این رابطه هاست. البته بیشتر پسران در رابطه خود به گرایش جنسی خود توجه دارند.

مذهب و روابط دختر و پسر

مذهب و فرهنگ بیشترین نقش را در روابط دختر و پسر دارد. مهمترین مشکل یا موضوع دختر و پسر مخصوصا در زمان شروع بلوغ آنها، میل جنسی و گرایش های جنسی است. فرهنگ های مذهبی در مورد روابط مرد و زن قوانینی دارند که زن را دارای حجاب می داند و اعتقاد دارد مردان نباید نگاه شهوت آمیز به زنان و نامحرمان داشته باشند.به اعتقاد برخی از قانون گذارن ، فرهنگ جوامع دیگر باعث یک سری رفتارهای اشتباه ارتباطی و روابط خارج از عرف در جوامع آنها شده است.

در فرهنگ های مذهبی ، قانون مدنی این است باید و نبایدهایی در رابطه زن و مرد رعایت شود و زیر پا گذاشته نشود. اما در حال حاضر در جامعه امروزی خودمان شاهد روابط به نوعی آزادانه بین دختر و پسر ها در کوچه و خیابان وحتی بسیاری از مراکز عمومی و تفریحی هستیم.

فضای روابط دختر و پسر

فضای روابط دختر و پسر طوری است که جوانان به راحتی در آن تعامل دارند. بهانه دوستی های دختران و پسران شاید بیشتر گذراندن اوقات فراغت و نشاط و شادی باشد.برخی از آنها هم بنابر دلایل و استدلال های شخصی خود رابطه برقرار می کنند. برخی از خانواده روابط دختر و پسر و حتی مسافرت آنها را لازمه شناخت برای ازدواج می دانند. بسیاری از خانواده ها بنابر دلیل دینی یا فرهنگی خود روابط را مجاز و عادی می دانند و آن را به عنوان یک امتیاز برای فرزندان می دانند.

در جامعه امروزی روابط دختر و پسر با رنگ و بوی جدید خود ، چه تاثیری در رشد شخصیتی و باورهای آنها گذاشته است؟ رقابت نوجوانان ،تحسین یاسرزنش شدن توسط دوستان و همسالان خود در روابط دختر و پسر برای خیلی از آنها عادی شده است.

برخی از کارشناسان مشاوره حضوری روانشناسی این اعتقاد دارند که ازدواج در سال ‏های طبیعی آن می تواند از مسایل و مشکلات ناشی از روابط دختر و پسر پیش از ازدواج جلوگیری کند

پیامدهای روابط دختر و پسر

پیامدهای روابط دختر و پسریکی از پیش نیازها و کلیدهای موفقیت و آرامش در زندگی، آشنایی با روانشناسی ارتباطات و آگاهی از فنون و تکنیک های ارتباطی با گروههای مختلف اجتماعی به ویژه گروه غیر همجنس می باشد.عدم تعریف روابط سالم و هدفمند بین گروههای غیر همجنس با تأکید بر رویکرد دینی و فرهنگ بومی و ملی، موجب تنش ها و تلخی های آزاردهنده بین اعضای خانواده بخصوص بین والدین و فرزندان نوجوان و جوان و نیز بروز آسیب‌هایی نظیر فرار دختران و پسران از خانه، ازدواج های ناموفق، دوستی های ناسالم دختران و پسران، احساس شکست و ناکامی در فرآیند این نوع دوستی ها و بدنبال آن گسترش اعتیاد، خودکشی، افسردگی، افت تحصیلی و دهها معضل و مشکل دیگر در بین لایه های مختلف اجتماع گردیده است.بنابراین بازکاوی و تبین روابط دختر و پسر یکی از ضروریات بسیار مهم جامعه امروز ما به شمار می آید.

Untitled-2-18.jpg

مسائل جنسی

بدون شک در دوران روابط دختر و پسر و شروع زمان بلوغ آنها خواسته جنسی و احساسات هیجانی جزء قالب رفتارهای کلیشه ای آنها می شود.برخی از پسر ها سوال از کنترل تحریک پذیری خود در برخورد با جنس مخالف که تازه آشنا شدند ، می کنند. البته نوع برخورد از نظر هیجانی با جنس مخالف بستگی به عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شخص دارد. موضوع ارضای خواسته و میل جنسی سوالی است در مشاوره روابط دختر و پسر در مورد آن بحث می شود. بیشتر دختر و پسر ها برای ارضای میل جنسی خود دیدگاهها و نظرات خاص خود را دارند و با موضوع گرایش به جنس مخالف را با استدلال های خود حل می کنند.

بیشتر گرایش آنها به خاطر این است که احساس دارند خانواده و والدینشان از آنهاحمایت نمی کنند و جواب گوی نیاز آنها نیستند. برخی از افرادی که در مشاوره روابط دختر و پسر شرکت می کنندعدم تامین نیاز در خانواده را عامل گرایش به این رابطه ها می دانند.

به اعتقاد برخی روانشناسان ، مشکلات جنسی ناشی از روابط ناسالم دختر و پسر است. نوع رفتار زوج ها در دوران مجردی و رابطه با جنس مخالف ، به شدت در نوع فرزند پروری و تربیت کودک آنها تاثیر دارد. محبت و نوع رابطه عاطفی در ارتباط با جنس مخالف رابطه پدر و کودک را تغییر می دهد.

دنیای متفاوت دختر و پسر

در حال حاضر معمولا دخترها تصور دارند دیدگاهشان با پسرها متفاوت است. شناختن دیدگاه‌ها شاید بتواند به زندگی مشترک دختر و پسر کمک کند. طرز تفکر دخترها و پسرها در مواجه با وقایع و اتفاقات جدید زندگی در رابطه دوستی دختر و پسر ها ، می تواند برای آنها تجربیات مثبت و شیرینی را در زندگی مشترک آنها رقم بزند.

به نظر شما روابط دختر و پسر در جامعه امروزی ما چه تاثیری در تجربیات آنها در دوران پس از ازدواج و زندگی زناشویی آنها گذاشته است؟

۰/۵ ( ۰ نظر )

مطالب مرتبط

  • Untitled-3-16-150x150.jpgرابطه دوستی دختر و پسر
  • Untitled-3-150x150.jpgمشاوره روابط دختر و پسر
  • Untitled-2-2-150x150.jpgعلت و پیامد های روابط فرازناشویی
  • Wedding-rings-150x150.pngمشاوره ازدواج
  • Untitled-1-14-150x150.jpgمشاوره فرزند پروری
  • %D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1-150x150.jpgدر مشاوره ازدواج چه می گویند؟
  • loving_wife_hubby_cover-150x150.jpgمشاوره آداب همسر داری
  • Untitled-1-44-150x150.jpgچگونه مردان را به خود جذب کنیم

نوشته قبل

چطور مرد جذابی باشیم

نوشته بعد

ویژگی خانواده سالم و موفق چیست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر