موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

تاثیر دیگران بر زندگی ما

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

گروه استان ها-کرمانشاه-نقل قول معروفي است که مي گويد « راز موفقيت را نمي دانم اما راز شکست در راضي نگه داشتن همگان است. »

اطراف تک تک ما را – چه بخواهيم چه نه – افراد مختلفي گرفته اند و اين طبيعي است که ما به آن چه ديگران راجع به ما فکر مي کنند اهميت بدهيم، اما زيادي نگرانِ آن چه آنها فکر مي کنند بودن باعث مي شود راه مان را زيادي تغيير بدهيم و به اصطلاح به ساز هر کسي برقصيم و از اهداف حقيقي خودمان عقب بيافتيم و زندگي اي بسازيم صرفآ براي راضي نگه داشتن ديگران.با اين وجود اگر خيلي بي توجهي کنيد و نظر اطرافيان تان را به کلي ناديده بگيريد باعث مي شود اشتباه هاي تان را هم ناديده بگيريد، روابط تان شکر آب شده و به ضرر شخص شما تمام مي شود.

 مرحله اول، توجه کنيد اما نگران نباشيد

کمتر پيش ميايد که نگران بودن کمکي به شما بکند، به خاطر آن چه ديگران راجع به شما فکر مي کنند نگران يا ناراحت نباشيد. سعي کنيد احساسات تان را وارد اين قضيه نکنيد. سعي هم نکنيد که فکر ديگران را بخوانيد که «يعني اين طوري فکر مي کنه….؟» «يعني چي راجع به من فکر مي کنه…؟» شما بيشتر از هر کس ديگري خودتان را زير ذره بين مي گذاريد خيلي اوقات ديگران خيلي کمتر از آنچه فکر مي کنيد راجع به شما فکر مي کنند. آنها هم مثل شما درگير فکر کردن به خودشان هستند و وقت براي ديگران ندارند!

مرحله دوم، آيا نظر آنها اهميت دارد؟

توجه کنيد که هر نظر مال چه کسي است؟ آيا اصلآ نظر آن فرد براي شما اهميتي دارد؟ آيا حرف آن فرد نزد شما اعتباري دارد؟ اظهار نظر آن غريبه راجع به خودتان را اصلآ ناشنيده بگيريد. نظر او هرگز هيچ تاثيري روي شما نخواهد داشت.

يک مثال بارز در اين رابطه موقعي است که مثلآ افرادي که اضافه وزن دارند تصميم مي گيرند لاغر شوند و مي خواهند به باشگاه و کلاس هاي ورزش بروند اما خجالت زده اند و با خود فکر مي کنند «ديگران راجع به من چه فکر خواهند کرد؟» از خودتان بپرسيد «آيا نظر آنها تاثيري روي من خواهد داشت؟»، آيا اصلآ نظر آنها مهم است؟ مطمئن باشيد، خودشان شما را تحسين خواهند کرد که با پشتکار براي رسيدن به هدفي تلاش مي کنيد که به نفع تان است و به اعتماد به نفس شما حسودي خواهند کرد.کسي که دکتر مي رود مريض است ديگر، نه؟ کسي که سالم است وارد مطب دکتر شود و به مريض هاي داخل اتاق پز بدهد احمقانه است اين طور نيست؟

کلاس ورزش هم همين طور است. کسي که آن جا مي رود قرار نيست مانکن باشد بلکه تصميم دارد مانکن شود! پس نظر ديگران را دور بريزيد و همين امروز آن کاري که به نفع تان است را انجام دهيد.

مرحله سوم، از نظر آنها استفاده کنيد

به نظرات مفيد خصوصآ از افراد مهم دقت کنيد، مثلآ اگر رئيس تان از شما مي خواهد ميز کار تان را تميز و مرتب نگه داريد اين وقتي است که بايد به اين نظر با دقت گوش کنيد! هم کار و درآمد تان را نگه مي داريد هم به خاطر مرتب بودن ميز کارتان راحت تر خواهيد شد.البته سعي نکنيد از حرف و رفتار ديگران معني «استخراج» کنيد، مثلآ اگر يک نامه کمي سرد و غيرمعمول گرفتيد، بهتر است که فقط بگذاريد به حساب گرفتاري شخصي آن فرد يا عجله و… تا اينکه فکر کنيد شايد فرستنده مشکلي با شما دارد يا از شما عصباني است.

مرحله چهارم، هيج چيز مهم تر از اهداف شما نيست

اگر تصميم گرفته ايد رتبه سه رقمي کنکور را کسب کنيد، اين انتخاب شماست و هيچ چيز نبايد جلودار شما از رسيدن به اين هدف باشد. اينکه دوستان تان شما را به خاطر بيرون نرفتن با آنها «خر خون» و… مي خوانند هيچ اهميتي ندارد. برعکسش هم صادق است، اگر برنامه ديگري براي زندگي تان داريد برچسب هايي که پدر و مادرتان به خاطر اينکه مثل پسر همسايه از سحر تا غروب پاي کتاب ها نشسته ايد ناشنيده بگيريد، فقط روي اهداف زندگي تان تمرکز کنيد و به سمت موفقيت حرکت کنيد.

مرحله پنجم، براي ارزش هاي تان ارزش قائل شويد

اگر بقيه ارزش هاي شما را بي ارزش مي دانند اصلآ به آنها اهميت ندهيد. ممکن است شما دوست داشته باشيد کتاب و مقاله هايي راجع به موفقيت و زندگي بخوانيد اما نگرانيد که ممکن است دوستان تان به شما بخندند. شايد بخواهيد وقتي معلم تان شما را به حال خودتان گذاشته درس بخوانيد يا وقتي رئيس تان نيست بيشتر کار کنيد اما دوستان و همکاران تان شما را بي اراده  بخوانند که «نمي پيچونيد» يا «زير آبي» نمي رويد!ماجرا هر چه که هست به اهداف و ارزش هاي خودتان پاي بند باشيد، خيلي از افراد (حتي اگر به زبان نياورند) وقتي ببينند شما چطور براي رسيدن به اهداف تان تلاش مي کنيد شما را با خود تحسين مي کنند.

مرحله ششم، به ياد داشته باشيد شما مجبور نيستيد همه را راضي نگه داريد

حتي اگر بخواهيد هم نمي توانيد همه را راضي نگه داريد، پس اصلآ تلاش هم نکنيد. ياد بگيريد به آن چه بر خلاف ارزش ها و اهداف شما است «نه» بگوييد.شهامت داشته باشيد که گاهي خلاف آن چه اکثريت فکر مي کنند بگوييد و اظهار نظر کنيد، اگر واقعآ به نظر تان اعتقاد داريد.

البته طبيعي است که در زندگي هر کس افرادي هستند که شما دوست داريد آنها را راضي و خوشحال نگه داريد، همسرتان، فرزندان تان،مادر و پدرتان يا رئيس تان. اما به طور کلي نظر و افکار اکثر افراد واقعآ تاثيري روي شما نخواهد داشت، پس بي اهميت است. به اضافه اينکه اگر شما واقعآ خودتان باشيد افرادي را دور خود خواهيد داشت که شما را به خاطر خودتان مي خواهند. اين بهتر از اين نيست که نقش بازي کنيد تا همه را راضي نگه داريد؟
تهيه وتنظيم:مرکز خدمات روانشناختي آرامش معاونت اجتماعي پليس کرمانشاه


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد police_arrow2.jpgpolice_arrow2.jpgpolice_arrow2.jpg


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر