موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

صبر در مقابل تهمت

صبر در مقابل تهمت

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

  1. avatar16069_34.gif

    شروع کننده موضوع


    مجازات تهمت و کسی که در مقابل تهمت سکوت میکند در دین مبین اسلام چیست؟؟

    با سلام

    سوال:


    1- اگر کسی به دیگران تهمت بزند و تهمت هایش دورغ باشد، جزای وی چیست؟؟

    2- اگر روشن شود که تهمت های آن شخص دروغ بوده، حکم کسی که ببیند فرد تهمت زن دروغ میگوید ولی سکوت کند چیست؟؟

    با تشکر


    =================================================

    اگر نیاز به جزییات بیشتری بود اساتید بسیار ارجمند سایت بفرمایند تا خدمت انورشان عرض کنم.


    با تشکر



    در کوی نيک نامان، ما را گذر ندادند

    گر تو نمی پسندی، تغيير ده قضا را




  2. avatar16548_14.gif


    quote_icon.png

    نوشته اصلی توسط

    logicalviewpost-left.png با سلام

    سوال:1- اگر کسی به دیگران تهمت بزند و تهمت هایش دورغ باشد، جزای وی چیست؟؟

    مهم‏ترین آثار تهمت زدن عبارتند از:
    1- زوال ایمان: امام صادق(ع) مى‏فرماید: «هرگاه مؤمن به برادر مؤمنش تهمت بزند، ایمان در دل او ذوب مى‏شود، همان گونه که نمک در آب ذوب مى‏گردد».(1)2- قطع روابط انسانى: امام صادق(ع) مى‏فرماید: «کسى که برادر دینى اش را متهم کند، بین آن دو حرمتى وجود ندارد».(2)3- عذاب اخروى: پیامبر اکرم(ص) مى‏فرماید: «هر کس به مرد یا زن با ایمانى بهتان زند یا چیزى را به او نسبت دهد که در او نیست، خداوند او را در روز قیامت بر تلّى از آتش به پا مى‏دارد تا از آن چه گفته خارج شود».(3)4- رسوایى: در روایات آمده است: «خداوند کسى را که به دنبال عیب‏هاى مسلمانان باشد، حتى در داخل خانه‏اش رسوا مى‏کند».(4)1. بحارالانوار، ج 72، ص 198.
    2. کافى، ج 2، ص 361.
    3. وسائل الشیعه، ج 12، ص 287.
    4. کافى، ج 2، ص 354



    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ

    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن



  3. avatar16548_14.gif


    «وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِناتِ بِغَیْرِ ما اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَإِثْماً مُبِیناً،

    و كسانى كه مردان مؤمن و زنان مؤمن را بى آن كه گناهى كرده باشند مى آزارند بهتان و گناه آشكارى را به دوش مى كشند (سوره مبارکه احزاب ،58)


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ

    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن



  4. avatar16548_14.gif


    حکم فقهی تهمت زدن‌، به لحاظ نوع تهمت‌، متفاوت است‌. مثلا تهمت ناروا به زن پاک دامن‌، هشتاد ضربه شلاق است‌; "وَ الَّذِین‌َ یَرْمُون‌َ الْمُحْصَنَـَت‌ِ ثُم‌َّ لَم‌ْ یَأْتُواْ بِأَرْبَعَة‌ِ شُهَدَآءَ فَاجْلِدُوهُم‌ْ ثَمَـَنِین‌َ جَلْدَة‌ً وَ لاَ تَقْبَلُواْ لَهُم‌ْ شَهَـَدَة‌ً أَبَدًا وَ أُوْلَغ‌کَ هُم‌ُ الْفَـَسِقُون‌َ ;(نور،4) و کسانی که زنان پاک دامن را متهم می‌کنند سپس چهار شاهد (بر ادعای خود) نمی‌آورند، آنها را هشتاد تازیانه بزنید، و شهاتشان را هرگز نپذیرید، و آنها فاسقانند".
    البته این نوع تهمت ها که حدّ دارد، از نظر فقهی به آن قذف می‌گویند.
    در ضمن‌، تهمت‌، قصاص ندارد; و جبران تهمت‌، بر حسب مورد متفاوت است‌.
    اگر تهمت زده از سوی تهمت خورده بخشیده نشود. چنان چه تهمت از نوع قذف باشد ـ که حدّ دارد ـ حدّ بر او جاری می‌شود. و اجرای حدّ ]که در واقع نوعی جبران حق اللّه یا حق الناس است‌[ اگر توأم با توبه باشد، در کمال توبه مؤثر است‌.
    در قیامت‌، اگر تهمت خورده به هیچ وجه راضی نشود، فصل الخطاب خود خداوند خواهد بود و تهمت زده را به اندازة جرمش مجازات کرده‌، یا طبق مصلحت عمل می‌کند، تا شخص بلا تکلیف نماند.
    قرآن کریم‌، در حالات تهمت زنندگان در قیامت می‌فرماید:
    "یَوْم‌َ تَشْهَدُ عَلَیْهِم‌ْ أَلْسِنَتُهُم‌ْ وَ أَیْدِیهِم‌ْ وَ أَرْجُلُهُم بِمَا کَانُواْ یَعْمَلُون‌;(نور،24) در آن روز که زبان‌ها، دست‌ها و پاهایشان بر ضدّ آن‌ها به اعمالی که مرتکب می‌شدند، گواهی می‌دهد."
    گفتنی است‌، احکام فقهی دربارة تهمت به لحاظ فروض گسترده‌ای که دارد بسیار است‌. بیان همة فرض ها و احکام آنها از حوصلة این پاسخ نامه خارج است‌. در این باره می‌توانید به توضیح المسائل مرجع تقلید خود یا کتب فقهی دیگر مراجعه کنید.(ر.ک تفسیر نمونه‌، آیة اللّه مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 14، ص 369 ـ 374; ج 4، ص 117ـ121، دارالکتب الاسلامیة‌.)


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ

    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن



  5. avatar16069_34.gif

    شروع کننده موضوع


    با سلام و احترام...

    لطفا" در مورد سوال زیر کمی بیشتر و منبسط تر توضیح دهید.

    با تشکر

    quote_icon.png

    نوشته اصلی توسط

    logicalviewpost-left.png

    2- اگر روشن شود که تهمت های آن شخص دروغ بوده، حکم کسی که ببیند فرد تهمت زن دروغ میگوید ولی سکوت کند چیست؟؟



    در کوی نيک نامان، ما را گذر ندادند

    گر تو نمی پسندی، تغيير ده قضا را




  6. noavatar.gif


    با نام و یاد دوست

    1_erjae1.jpg
    کارشناس بحث: استاد بدیع


    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد

    1_qqq.jpg



  7. avatar89762_1.gif


    quote_icon.png

    نوشته اصلی توسط

    [Kavir

    ;217770]اگر روشن شود که تهمت های آن شخص دروغ بوده، حکم کسی که ببیند فرد تهمت زن دروغ میگوید ولی سکوت کند چیست؟؟

    سلام خدمت همگی دوستان
    پاسخ به این سوال تا حد زیادی به این بستگی دارد که تهمت در حضور فردی که مورد تهمت قرار گرفته زده شده است و یا در غیاب او؟ اگر در غیاب او صورت گرفته باشد وظیفه افرادی که این تهمت را میشنوند بیشتر میشود و در صورت سکوت، گناه آنان نیز بیشتر است. چرا که آن فرد خودش حضور ندارد تا از خود دفاع کند و آنان هم که حضور دارند و میتوانند دفاع کنند این کار را انجام نمی دهند و با سکوتشان به نوعی تهمت را تایید میکنند. بنابراین در گناه تهمت زننده شریک خواهند بود. اما اگر فردی که تهمت به او زده میشود حضور دارد و از خود دفاع میکند تکلیفی جز نهی از منکر تهمت زننده بر آنها نیست که در صورت وجود شرایط واجب میشود. (مثلا یکی از این شرایط این است که احتمال دهند فرد تهمت زننده این گناه را در آینده نیز تکرار خواهد کرد). اما اگر سکوت آنان به نوعی تایید تهمت محسوب شود باید صریحا و سریعا موضع بگیرند و از کسی که مورد تهمت قرار گرفته دفاع کنند.




  8. avatar75723_1.gif


    quote_icon.png

    نوشته اصلی توسط

    بدیعviewpost-left.png

    سلام خدمت همگی دوستان
    پاسخ به این سوال تا حد زیادی به این بستگی دارد که تهمت در حضور فردی که مورد تهمت قرار گرفته زده شده است و یا در غیاب او؟ اگر در غیاب او صورت گرفته باشد وظیفه افرادی که این تهمت را میشنوند بیشتر میشود و در صورت سکوت، گناه آنان نیز بیشتر است. چرا که آن فرد خودش حضور ندارد تا از خود دفاع کند و آنان هم که حضور دارند و میتوانند دفاع کنند این کار را انجام نمی دهند و با سکوتشان به نوعی تهمت را تایید میکنند. بنابراین در گناه تهمت زننده شریک خواهند بود. اما اگر فردی که تهمت به او زده میشود حضور دارد و از خود دفاع میکند تکلیفی جز نهی از منکر تهمت زننده بر آنها نیست که در صورت وجود شرایط واجب میشود. (مثلا یکی از این شرایط این است که احتمال دهند فرد تهمت زننده این گناه را در آینده نیز تکرار خواهد کرد). اما اگر سکوت آنان به نوعی تایید تهمت محسوب شود باید صریحا و سریعا موضع بگیرند و از کسی که مورد تهمت قرار گرفته دفاع کنند.

    سلام

    اگر در یک مکالمه دو نفره این اتفاق بیفته و ما چیزی نگیم تا بحث منحرف بشه چطور؟ چون معمولا اگر مخالفت کنیم فرد شروع به اثبات خودش می کنه و بدتر مساله کش میاد



  9. avatar89762_1.gif


    quote_icon.png

    نوشته اصلی توسط

    رحیلviewpost-left.png

    اگر در یک مکالمه دو نفره این اتفاق بیفته و ما چیزی نگیم تا بحث منحرف بشه چطور؟ چون معمولا اگر مخالفت کنیم فرد شروع به اثبات خودش می کنه و بدتر مساله کش میاد

    سلام و تشکر بابت سوال خوبی که مطرح کردید.
    در چنین مواردی باید میان غیبت و تهمت تفاوت قائل شد. در غیبت فرد غیبت کننده از فرد غیبت شونده اطلاعاتی را در اختیار قرار میدهد که: 1.ما از آن بی اطلاع بودیم. 2.واقعیت دارد. 3.غیبت شونده راضی به شنیدن و دانستن آنها توسط ما نیست. در این موارد باید کاری کرد که کلام غیبت کننده قطع شود و از شنیدن غیبت جلوگیری شود. اما در مواردی که تهمتی زده میشود و ما میدانیم چیزی که تهمت زننده میگوید دروغ است حقی از تهمت زننده و حقی از کسی که مورد تهمت قرار گرفته بر گردن ما قرار میگیرد. حق تهمت زننده این است که او را نهی از منکر کنیم و از اشتباهی که در آن است بیرون بیاوریم و حق فرد مورد تهمت این است که از او دفاع کنیم. البته در مواردی که به بحث و جدل کشیده میشود و فرد مقابل حاضر به پذیرش حق نیست نباید ادامه داد.




  10. avatar75723_1.gif


    quote_icon.png

    نوشته اصلی توسط

    بدیعviewpost-left.png

    سلام و تشکر بابت سوال خوبی که مطرح کردید.
    در چنین مواردی باید میان غیبت و تهمت تفاوت قائل شد. در غیبت فرد غیبت کننده از فرد غیبت شونده اطلاعاتی را در اختیار قرار میدهد که: 1.ما از آن بی اطلاع بودیم. 2.واقعیت دارد. 3.غیبت شونده راضی به شنیدن و دانستن آنها توسط ما نیست. در این موارد باید کاری کرد که کلام غیبت کننده قطع شود و از شنیدن غیبت جلوگیری شود. اما در مواردی که تهمتی زده میشود و ما میدانیم چیزی که تهمت زننده میگوید دروغ است حقی از تهمت زننده و حقی از کسی که مورد تهمت قرار گرفته بر گردن ما قرار میگیرد. حق تهمت زننده این است که او را نهی از منکر کنیم و از اشتباهی که در آن است بیرون بیاوریم و حق فرد مورد تهمت این است که از او دفاع کنیم. البته در مواردی که به بحث و جدل کشیده میشود و فرد مقابل حاضر به پذیرش حق نیست نباید ادامه داد.

    سلام علیکم

    بعضی ها هستن که خیلی راحت به کسی که باهاش مشکل دارن یه سری نسبت ها میدن:

    مثلا فلانی به جنس مخالف شماره میده؛ فلانی اصلا نمیدونه نامحرم یعنی چی؛ فلانی ... است.

    آیه ۱۲ سوره نور که گفته چرا آن هنگام که آن را شنیدید نگفتند این تهمتی آشکار است، شامل این موارد هم میشه؟


    ویرایش توسط رحیل : ۱۳۹۶/۱۲/۲۳ در ساعت ۱۵:۳۷

    حلال کنید...



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ:

    7

    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۹/۱۲, ۱۳:۰۸

  2. پاسخ:

    41

    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۲۰, ۰۷:۱۹

  3. پاسخ:

    3

    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۲۸, ۱۶:۵۱

  4. پاسخ:

    15

    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۴, ۲۱:۰۷

  5. پاسخ:

    3

    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۵/۰۴, ۱۰:۰۷

کلمات کلیدی این موضوع

collapse_40b.png مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

مشاهده قوانین انجمن

^

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر