موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

مهم نبودن حرف دیگران

مهم نبودن حرف دیگران

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

 بیخیال حرف مردم

حرف مردم مهم نیست

خیلی از افرادی که در سمینارها و کارگاههای ما شرکت می کنند از حرف مردم گله و شکایت می کنند، مثلاً خیلی از آنها می خواهند هدفی را دنبال کنند ولی می ترسند که دیگران در مورد آنها چی فکر می کنند.

یکی از مسائلی که به شدت بر اعتماد به نفس ما تاثیر می گذارد حرف مردم است. و اگر ما قوی نباشیم و شخصیت قدرتمندی نداشته باشیم به خاطر حرف مردم به راحتی از دنبال کردن رویاهای خود دست می کشیم.

حقیقتاً حرف مردم به خودی خود مهم نیست ولی  اهمیت دادن از طرف ماست که باعث می شود در برابر آن آسیب پذیر باشیم.

wWw_LiteMode_iR_14275_476311.jpg

مهم نبودن حرف دیگران

این مقاله چکیده ای از کتاب ارزشمند چهار میثاق نوشته ی دون میگوئیل روئیز از دیار سرخپوستان تولتک می باشد که به شما کمک می کند تا حد بسیار زیادی از تاثیرات منفی حرف مردم بر حذر باشید.

هدف از نوشتن این مقاله ، در میان گذاشتن ۴ اصل یا میثاق از این نویسنده است که دانستن آن ها به ما کمک می کند تا بتوانیم با نهایت عشق و شادی زندگی کنیم . ما در اینجا از این چهار میثاق به بررسی یکی از میثاقهای آن می پردازیم که مستقیماً به بحث  ما مربوط است.  میثاق مورد نظر ما مربوط به این است که

اجازه ندهیم دیگران با گفتار و رفتارشان موجب آزار ما شوند. بررسی ها نشان داده قریب به ۸۰ درصد ناراحتی های ما مربوط به رفتار و گفتار دیگران است.  

2156880.jpg

تولتک ها و حرف مردم و نظر دیگران

اصطلاح تولتک به قبایلی گفته می شد که در جنوب مکزیکو سیتی زندگی می کردند. اما آنها فقط یک قبیله نبودند بلکه دانشمندان و هنرمندانی بودند که جامعه ای را تشکیل داده بودند تا به کشف و حفظ معرفت و آیین های باستانی بپردازند.

پس از فتح قاره آمریکا توسط اروپاییان،  استادان تولتک مجبور شدند خرد باستانی نیاکان خود را پنهان کنند و در خفا به آن بپردازند. خوشبختانه معرفت باطنی تولتک ها از طریق سلسه های ناوال (استادان) نسل به نسل انتقال یافت هرچند که صدها سال در پرده اسرار باقی ماند.

و اکنون دون میگوئیل روئیز به عنوان یک ناوال از سلسله عقابان سلحشور، هدایت شده تا آموزش های پرقدرت تولتک ها را به ما برساند.

معرفتی که تولتک ها از آن برای حصول  فوری عشق و شادی استفاده می کنند، اگرچه معرفتی مذهبی نیست اما تمامی استادان معنوی در سراسر جهان آن را ارج می نهند.

انسان ها هرآنچه را که از کودکی فرا می گیرند در ذهن خود به عنوان یک میثاق قبولش می کنند.

میثاق عهد مشترکی بین انسان هاست. مثلاً :

شما وقتی این صفحه را مطالعه می کنید، صفحه میثاقی است که همه ما قابل به درک مفهومش هستیم و این یک میثاق است. اما تمام میثاق هایی را که در ذهن ما بصورت یک اعتقاد و ایمان درآمده اند در واقع چیزهایی بودند که از دیگران یاد گرفته ایم. از کودکی بزرگترها توجه ما را جلب چیزهایی کرده اند که می خواستند برای ما مهم باشند و ما خود انتخاب نکرده ایم چه باوری داشته باشیم.

دون میگوئیل از عنوان ” اهلی شدن انسان ها ” برای رساندن منظور خود استفاده می کند. در واقع ما با تربیت خود کودکانمان را اهلی می کنیم و در تربیت آن ها از روشی استفاده می کنیم که دقیقا از همان روش هم  برای اهلی کردن حیوانات استفاده می کنیم.

وقتی در کودکی کاری را مطابق میل بزرگترها انجام می دادیم مورد توجه قرار می گرفتیم و به ما پاداش داده می شد؛ اما هنگامیکه خلاف میل آن ها رفتار می کردیم مورد تنبیه و بی توجهی آن ها قرار می گرفتیم. کم کم یاد گرفتیم که مطابق میل دیگران رفتار کنیم تا مورد تحسین و پاداش قرار بگیریم و از انجام هر اشتباهی، بخاطر ترس از تنبیه شدن گریزان شدیم.  همین رفتارها شخصیت ما را شکل دادند.

4.jpg

حرف مردم

تصمیم گرفتن بدون در نظر گرفتن نظر دیگران

اما چگونه می توانیم مِن بَعد، خود برای زندگیمان تصمیم بگیریم و شخصیت خود را از نو بسازیم؟

به کمک میثاق هایی که در کتاب چهار میثاق به آن ها اشاره شده می توان این کار را انجام داد.

و اما چهار میثاق دون میگوئیل عبارتند از:

  • با کلام خود گناه نکنید!
  • هیچ چیز را به خود نگیرید!
  • تصورات باطل نکنید!
  • همیشه بیشترین تلاشتان را انجام دهید!

حرف مردم

میثاق دوم :   هیچ چیز را به خود نگیرید!!!

هر اتفاقی که در اطراف شما افتاد، آن را به خود نگیرید!

بگذارید مثالی برایتان بیاورم:  مثلاً من در خیابان شما را می بینم و بدون اینکه شما شناختی از من داشته باشید به شما می گویم: ( هی تو، چقدر احمق هستی !!) در این حالت مطمئناً شما گفته ی من را به خود می گیرید و فکر می کنید که ( از کجا می داند؟ حتما آدم روشن بینی است. شاید اشتباه بکند اما حتما چیزی در  من دیده که احمق خطابم می کند…) و می پذیرید که احمق هستید.

در حالیکه اصلاً نباید این گفته ها را به خود بگیرید زیرا گفته ی من به خودم برمی گردد نه به شما !!

این را همیشه به یاد داشته باشید که هیچ کدام از کارهای دیگران بخاطر شما نیست؛ بلکه بخاطر خودشان است!!! زیرا هر کسی در رؤیا و ذهن خود زندگی می کند و تمام آنچه که به دیگران نسبت می دهد در واقع به طرز فکر و دنیای درونی خودش  برمی گردد.

وقتی شما چیزی را به خود می گیرید در واقع فکر می کنید آن ها از دنیای درونی شما خبر دارند، در حالیکه آن ها اصلاً هیچ آگاهی از شخصیت، طرز فکر، آرزوها، هدف ها و برنامه های شما ندارند.

حتی اگر در موقعیتی قرار گرفتید که کسی رو در روی شما ایستاد و مستقیماً به شما توهین کرد، این کار هیچ ربطی به شما ندارد و همه چیز به دنیای درونی آن فرد برمی گردد.

اگر کسی به شما گفت: (( هی، تو چقدر چاقی..)) آن را به خود نگیرید زیرا آن فرد با احساسات،  باورها و عقاید خود درگیر است و می کوشد زهرش را به سوی شما پرتاب کند، وقتی گفته اش را به خود بگیرید و بپذیرید، در واقع زهر او را در وجود خود جاری ساخته اید!

وقتی گفته ها، رفتارها و عقاید دیگران را به خود می گیرید و باورشان می کنید، در واقع خود و زندگیتان را به دست آن ها می سپارید و آن ها می توانند هر وقت که خواستند شما را با گفته های ناراحت کننده به قعر ناراحتی بکشانند و زمانیکه به شما نیاز دارند با تعاریف بیجا شما را وادار به انجام خواسته های خود کنند.

اما وقتی هیچ چیز را به خود نمی گیرد، در امان خواهید بود. دیگران نفوذی در شما نخواهند داشت و زمام زندگیتان را خود بدست خواهیدگرفت.

دون میگوئیل میگوید:

وقتی من خودم را باور داشته باشم، دیگر نیازی نیست کس دیگری از من تعریف کند. چون دیگران وقتی حالشان خوب است و اوضاع بر وفق مرادشان است از من تعریف می کنند و زمانیکه حالشان بد است من را فردی احمق و یا دیوانه می دانند و ممکن است بگویند: ( وای میگوئیل، تو چقدر نفرت انگیزی) اما من به خود نمی گیرم.

هیچ راهی وجود ندارد که من گفته های شما را بپذیرم؛ نه بخاطر این که من شما را باور ندارم یا به شما اعتماد ندارم، بلکه به این دلیل که می دانم شما دنیا را با دیدی متفاوت از من می نگرید، با دید خودتان.

شما تصویر و دید کاملی در ذهنتان می سازید، درست شبیه یک فیلم. و در آن فیلم شما کارگردان هستید، تولید کننده هستید،  بازیگر اصلی هستید. هر کس دیگری نقش دوم را دارد. این فیلم شماست.

55.jpg

چرا نباید حرف مردم را به خودمان بگیریم؟مردم

هیچ چیز را به خود نگیرید؛ چون وقتی چیزی را به خود می گیرید، خود را به رنج می اندازید، آن هم برای هیچ. انسان ها به رنج کشیدن در سطوح مختلف و به درجات متفاوت اعتیاد پیدا کرده اند، و به یکدیگر در تداوم این اعتیاد کمک می کنند.

وقتی ما آدم ها را همانطور که هستند ببینیم، بدون این که رفتار یا گفتار آن ها را به خود بگیریم، هرگز از آن ها آزار نمی بینیم.

حتی اگر دیگران به شما دروغ بگویند ایرادی ندارد، آنها به شما دروغ می گویند چون می ترسند، می ترسند که شما متوجه شوید آنها کامل نیستند!

با خودتان صادق باشید قبول این حقایق و به خود نگرفتن گفته و رفتار دیگران کار آسانی نیست.

” برای هر کدام از ما که تمام عمر خود را به این شیوه زندگی کرده ایم، اصلاً کار آسانی نیست” ،  اما نگران نباشید. بر روی عهدی که با خودتان بسته اید وفادار بمانید و بدانید که شفا در راه است، فقط مسئله زمان مطرح است تا امور بر وفق مراد شما گردد.

نتایج به خود نگرفتن حرف مردم

وقتی شما قویاً عادت کردید که هیچ چیز را به خود نگیرید، از بسیاری از ناراحتی ها در زندگی اجتناب خواهید کرد.

خشم، حسادت و حسرت شما ناپایدار خواهند شد، و حتی غم شما نیز ناپایدار می شود وقتی هیچ چیز را به خود نگیرید.

در واقع شما با تمرین به این میثاق ارزشمند، آعاز به در هم شکستن میثاق های کودکانه و حقیرانه ای می کنید که نه به انتخاب خود، بلکه بخاطر جلب توجه دیگران تمام عمر پذیرفته بودید و آن گونه زندگی می کردید.

پیشنهاد  می کنم این میثاق را روی کاغذ بنویسید و آن را به هر کجا که مایل هستید در خانه تان بچسبانید؛ تا همواره به خاطر بیاورید:  هیچ چیز را به خود نگیرید.

اگر به این اصل وفادار بمانید، می توانید با قلبی کاملاً گشوده در جهان زندگی کنید.

می توانید بگویید “دوستت دارم” بدون آن که از مسخره شدن یا طرد شدن بترسید!

می توانید آن چه نیاز دارید طلب کنید !

می توانید ” آری” و یا ” نه ” بگویید !

می توانید بدون احساس گناه و یا قضاوت در مورد خود تصمیم بگیرید  که همواره به دنبال دل خود بروید !

22-1.jpg

دوستان عزیز:

پیشنهاد می کنم در فرصت مناسب، متن کامل کتاب چهار میثاق را مطالعه فرمایید. تا از راز ۳ میثاق دیگر این کتاب نیز آگاه شوید. مطمئن باشید مطالب ارزشمند این کتاب در مسیر رشد و پیشرفت به شما کمک شایانی خواهد کرد.

سایر مقالات:

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس و لزوم تقویت عزت نفس

چگونه خود را باور داشته باشیم؟

افزایش اعتماد به نفس با کنترل افکار منفی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر