موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

جنون آنی

جنون آنی

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 22 شهریور 1398 ساعت 09:35

جنون آنی یکی از اختلالات روانی مزمن است و زمانی که به فرد جنون دست می دهد، از دنیای واقعیت فاصله گرفته و وارد دنیای توهم و هذیان می شود. خیلی اوقات افراد در اثر جنون آنی و خشم دست به اعمال خشونت آمیز می‌زنند که ممکن است جز پشیمانی چیزی به دنبال نداشته باشد. اختلال های تکانه ای، خستگی، تحریک مقاوم و آسیب روانی مقاومت فرد را در برابر ناکامی ها و فشارهای زندگی کاهش می دهد و احتمال رفتارهای ناگهانی در فرد افزایش پیدا می کند. با شناسایی علائم اولیه، کنترل و درمان جنون آنی می توانیم از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنون آنی  می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

جنون آنی چیست؟

در جنون آنی فرد به صورت ناگهانی کنترل و ارتباط خود را با واقعیت از دست می‌دهد و ممکن است به خود یا دیگران آسیب برساند. در واقع هیجان آن قدر در فرد شدت پیدا می کند که در این حالت فرد از حالت طبیعی خود خارج شده و مطابق با هنجارها یا قوانین عمل نمی کند. این تغییر رفتارهای ناگهانی بیشتر در دهه های دوم و سوم زندگی رخ می دهد. جنون آنی می تواند به درگیری های بدون دلیل منطقی، ناسزاگویی، قتل و ... منجر شود. اگر علت جنون آنی ژنتیک باشد و یا در سنین پایین نشانه ها شروع شده باشند، درمان سخت تر و شدت نشانه ها بیشتر خواهد بود. برای اطلاع از دیگر انواع جنون کلیک کنید.

تشخیص جنون انی

اختلال جنون آنی با مصاحبه و ارزیابی روانی تشخیص داده می شود. درمانگر پرسش هایی مطرح می کند و واکنش فرد در موقعیت ها و تجارب مختلف را می سنجد. گاهی برای بررسی علت اختلال آزمایش های پزشکی و عکس برداری از مغز لازم می باشد.

علائم و نشانه ها جنون آنی

دو علامت اصلی برای تشخیص جنون آنی در فرد بروز هذیان و توهم است. به علاوه دیگر نشانه هایی که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

_بروز هذیان؛ اعتقادات فردی که براساس واقعیت نیستند و با فرهنگ فرد منطبق نیست.

_توهم؛ حالتی از تغییر هشیاری است که در آن فرد موضوعاتی را درک می کند که واقعیت خارجی ندارد ولی فرد فکر می کند آن ها واقعی هستند.

_فقدان احساس یا واکنش عاطفی نامتناسب

_اختلال در عملکرد در محیط کاری یا موقعیت های اجتماعی

_فقدان بینش و اختلال در قضاوت

علل جنون آنی

عوامل مختلفی در بروز جنون آنی نقش دارد که می توان به عوامل محیطی، ژنتیک، مشکلات خانوادگی، اقتصادی، تنش ها، شکست و ناکامی، فشارهای روانی و جسمی اشاره کرد. سو مصرف مواد محرک و الکل نیز در پیدایش جنون آنی نقش دارد. استفاده از مواد توهم زا باعث ایجاد اختلال در فرم و محتوای افکار می شود و احتمال آسیب رساندن به خود و دیگران افزایش پیدا می کند. تومور های مغزی، سکته مغزی، تشنج، زوال عقل (دمانس و آلزایمر) یا حوادثی که باعث آسیب مغزی در فرد شده است از جمله اختلالات بیولوژی هستند که می تواند منجر به بروز رفتارهای ناگهانی و جنون آنی شود.

در اختلالات شخصیت ضد اجتماعی، مرزی، پارانوئید و اختلال های روانی مانند  اسکیزوافکتیو، اسکیزوفرنی، اختلالات خلقی دوقطبی نیز احتمال جدا شدن فرد از واقعیت و رفتارهای آنی وجود دارد. اختلالات تکانه ای یکی دیگر از عوامل بروز جنون است، معمولا به صورت مزمن بروز می کند. در واقع این افراد مسیر رشدی پر تنش و بی ثباتی را پشت سر گذاشته اند.

در افراد مبتلا به اختلال های هذیانی مانند هذیان های پارانوئیدی و حسادت هذیانی، بدبینی زیاد احتمال اقدام به قتل را در این افراد بالا می برد. حسادت یک هیجان پر قدرت است و اگر در اختلال هذیانی یا به صورت بخشی از یک اختلال دیگر بروز کند می تواند با خشونت همراه شود. شکل بارز آن خودکشی یا دیگر کشی است.

جنون انی در روابط مادر و فرزند 

جنون آنی در رابطه بین مادر و فرزند هم ممکن است اتفاق بیافتد. فشارهای زندگی، سختی های اجتماعی و اقتصادی شرایطی را فراهم می کند که افراد به خصوص مادران دارای مشکلات روانی یا مبتلا به اختلال های شخصیت نتوانند خود را کنترل کنند.

پیش گیری از جنون انی

سبک فرزند پروری مناسب یکی از مهمترين اقدامات جهت پيشگيری از بروز رفتارهای ناگهانی است. رفتار صحیح والدین، محیط خانوادگی مناسب و به دور از تنش های مداوم بسیار تاثیر گذار است. خانواده اولین محیط رشد و شکل گیری رفتار مناسب در کودک است. علاوه بر خانواده ناکامی در محیط هایی مانند مدرسه، دانشگاه، محل کار و... نیز ممکن است باعث بروز رفتارهای ناگهانی و جنون آنی در فرد شود. آموزش و ارتقای مهارت هایی چون مدیریت خشم و کنترل استرس به فرد این مکان را می دهد تا در برابر ناملایمات زندگی و بحران ها توانایی تصمیم گیری و برخورد درست را حفظ کند.

درمان جنون آنی

با توجه به علت و عامل ایجاد کننده جنون درمان نیز متفاوت است. گاهی حتی لازم است فرد در بیمارستان های اعصاب و روان بستری شود. داروهای ضد جنون یا نورولپتیک برای کاهش توهمات و هذیان تجویز می شوند که با توجه به نوع علایمی که در فرد وجود دارد انتخاب دارو برای او متفاوت است. این داروها مکمل درمان هستند و بهتر است فرد جلسات روان درمانی هم داشته باشد. یا در درمان شناختی رفتاری فرد مبتلا با مشاور یا متخصص در حوزه روانشناسی یک دوره صحبت می کند و درمانگر سعی می‌کند تغییرات شناختی و رفتاری در فرد ایجاد کند تا بتواند سبک زندگی اش را تغییر دهد. به تدریج تغییرات مثبتی در رفتار و شناخت فرد ایجاد می شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنون آنی  می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر