موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

صلح عمری

صلح عمری

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 06 آذر 1399 ساعت 16:49

تعداد مشاهده این مطلب: 50,012 مرتبه

70066388%D8%B5%D9%84%D8%AD%20%D8%B9%D9%85%D8%B1%DB%8C%202.jpg

برای مشاوره صلح عمری و مزایای آن

برای مشاوره صلح عمری و مزایای آن

صلح در لغت به معنی سازش و آشتی و در دین اسلام به آن سفارش شده است . در اجتماع نیز صلح یکی از امور سفارش شده و مورد پسند است که افراد به آن مبادرت می کنند . صلح در حقوق زمانی به کار می رود که دو نفر برای اختلافی که دارند با هم قرارداد صلح می بندند و از طریق آن با یکدیگر آشتی و سازش نموده و یا بابت اختلاف احتمالی که ممکن است در آینده رخ بدهد ، با هم به توافق می رسند .

اما کاربرد صلح امروزه بسیار بیشتر از گذشته شده است و افراد با انعقاد قرارداد صلح برای امور مختلف ، دامنه حقوقی این نوع قرارداد را گسترش داده اند . یکی از این موارد ، قرارداد صلح عمری است ؛ از این رو در این مقاله به بررسی اینکه قرارداد صلح عمری چیست و مزایای صلح عمری کدامند می پردازیم . 



قرارداد صلح عمری چیست

قرارداد صلح عمری یک قرارداد خاص با قواعد خاص است که این روزها مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است . در تعریف صلح عمری می توان گفت که این قرارداد به این ترتیب است که مالک یک ملک ، آن را در شرایط بخصوصی به دیگری صلح می کند ؛ به این صورت که :
اولا مالک شرط می کند تا زمانی که زنده است ، منافع ملک متعلق به خود او باشد مثلا بتواند آن را اجاره بدهد . 
دوما بعد از فوت مالک یا همان مصالح ( کسی که ملک خود را به صلح می دهد ) ، متصالح ( کسی که صلح به نفع او شده است ) به طور شش دانگ مالک مال و منافع آن شود . به این نوع قرارداد ، قرارداد صلح عمری می گویند . 
برای مثال پدری خانه خود را طی یک قرارداد رسمی به صورت صلح عمری به فرزند خود منتقل می کند . پدر ضمن این قرارداد شرط می کند که تا زمانی که زنده است بتواند از منافع ملک خود استفاده کند ؛ مثلا  بتواند آن را اجاره بدهد و هم چنین شرط می کند که بعد از فوت او عین ملک و منافع آن به طور کامل متعلق به فرزندش باشد . البته مالک در عقد صلح عمری می تواند حق فسخ نیز برای خود در نظر بگیرد .


instagram.gif

مزایای صلح عمری

طبق قانون ، افراد می توانند برای تعیین تکلیف اموالشان بعد از فوت ، وصیت نامه تنظیم کنند . با این حال نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد آن است که افراد تنها می توانند تا یک سوم اموال خود را برای بعد از فوت وصیت کنند . بنابراین ، در این حالت دو سوم مابقی ارث بر اساس قانون ارث تقسیم می شود .

به همین دلیل ، کسانی که مایل اند تمام اموال را منتقل کنند باید سند رسمی انتقال تنظیم کنند . از  جمله مزیت های صلح عمری این است که مالک مال ضمن انتقال سند حق استفاده از مال را تا پایان عمر برای خودش حفظ می کند . بنابراین مزایای صلح عمری شامل موارد زیر خواهد بود :
اولا ؛ صلح عمری باعث انتقال کل مال به متصالح می شود .
دوما ؛ اموال بعد از فوت متوفی به متصالح منتقل می شود و مالک در دوران حیات حق استفاده از آن را برای خود حفظ می کند . 


برای مطالعه بیشتر درباره صلح عمری و مزایای آن در کانال تلگرام حقوق قراردادها عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون صلح عمری و مزایای آن پاسخ دهند .

6.gif

سوالات متداول


1- بر اساس قانون ، صلح عمری چیست ؟

یکی از انواع صلح ، صلح عمری می باشد که در آن مالک ، ملک خود را با شرایطی به نفع دیگری صلح می کند که تعریف صلح در مقاله ذکر شده است .



2- آیا در دورانی که شخص هنوز زنده است می تواند از مالی که صلح کرده است استفاده ای داشته باشد ؟

بله استفاده مصالح از مالی که به نفع دیگری صلح شده است ، کماکان امکان پذیر خواهد بود که این موضوع ضمن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است .



3- مزیت صلح عمری چیست و در چه مواردی استفاده می شود ؟

از آن جهت که تنها وصیت یک سوم اموال شخص برای بعد از فوت نافذ می باشد ، شخص می تواند اموال خود را به صورت کامل به نفع دیگران صلح نماید و با محدودیت مذکور مواجه نشود که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .



برای مشاوره صلح عمری و مزایای آن

برای مشاوره صلح عمری و مزایای آن

مطالب مرتبط:


برچسب ها:

قرارداد صلحصلح عمریصلح و سازش

نظرات کاربران



عباسی

1398/12/05

من‌‌آپارتمانی‌دارم‌‌که‌قبل‌اراردواج‌باهمسرم‌با‌ارثیه‌پدری‌وتلاش‌خودم‌خربدم‌ارهمسرم‌بچه‌‌ندارم.به‌دلایلی‌نمیخواهم‌لعد‌ارفوتم‌به‌همسرم‌برسدمیتوانم‌ازباصلح‌عمر‌آبارتمانم‌به‌یکی‌ازبرادرانم‌برسد


پاسخ مشاور: سلام، بله می توانید از این طریق اقدام نمایید .

ارام

1398/03/14

با سلام پدر بزرگ بنده قبل از فوت خانه مسکونی رو با شرط عمری به همسرش داده که بعد همسرش به عمو وپدر بنده برسد ولی عمو ومادر بزرگ بنده با تهدید وفحاشی ودزدیدن اموال پدرم قصد اذیت ایشان را دارن ایا قانون یا راهی هست که بشود این شرطعمری را برداش وخانه هارا از هم جدا کرد


پاسخ مشاور: خیر دوست عزیز وصیت را نمی توان تغییر داد ، شما می توانید از فحاشی و تهدید شکایت کنید .

ارام

1398/03/14

با سلام پدر یزرگ بنده قبل فوت خانه مسکونی خود راشرط عمری به نام همسر خود کرده که بعد فوت همسرش به پدر وعموی من برسد ولی عمو ومادر بزرگ بنده پدر وخانواده مرا تهدید وبا فحاشی وازارواذیت میرسانند ایا قانون یا راهی هست که شرط عمری را برداش وخانه ها را جدا کرد


پاسخ مشاور: خیر دوست عزیز وصیت را نمی توان تغییر داد ، شما می توانید از فحاشی و تهدید شکایت کنید .

شفق

1398/02/02

سلام ممکنه یک نمونه قرارداد صلح عمری رو سایت قرار بدید ؟


پاسخ مشاور: دوست عزیز برای مطالعه در این باره به مقاله نمونه قرارداد صلح عمری مراجعه کنید .

هنگامه

1398/02/02

سلام و خسته نباشید من سرطان دارم و می خوام اموالم را برای بعد از مرگم به بچه هام بدم ولی تا زنده ام تو خونم بمونم ،می تونم از این قرارداد استفاده کنم ؟


پاسخ مشاور: بله دوست عزیز

نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر