موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

حدود روابط زناشویی در اسلام

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

کد سایت

fa2177

کد بایگانی

2105

نمایه

حدود لذت های جنسی زن و شوهر از یکدیگر

حدود روابط و لذت های جنسی زن وشوهر از یکدیگر چیست؟

در روابط جنسی، شوهرم از من تقاضاهای رفتارهایی مشابه فیلم های مبتذل را می کند چکار کنم؟

شما می توانید با بالا بردن سطح آگاهی خودتان در ارتباط با کم و کیف و حد و حدود شرعی اینگونه رفتارها و انتقال این اطلاعات به همسرتان، تا حدود زیادی خواسته های غیر منطقی همسرتان را کنترل و در موارد مشروع، آنها را برآورده سازید.

در باره حد و حدود تمکین زن و شوهر و لذت های جنسی از یکدیگر، دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی)، درپاسخ به سؤالاتی در این زمینه فرموده اند:

"معنای تمکین مطلق (تسلیم شوهر بودن ) این نیست که مرد بتواند همسرش را به کارهای غیراخلاقی و یا مکروه شدید و یا کاری که موجب اذیّت همسر است مجبور کند، معنای تمکین مطلق این است که مرد نسبت به تمکین و التذاذات متعارف هر وقت بخواهد از همسر خویش و از راه صحیح تمتّع ببرد و اگر زن مانع شرعی و عقلی و عادی نداشته باشد، باید تمکین کند.

دفتر حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره)در جواب فرموده اند:

تمکین مطلق به معنی تمکین متعارف است و نزدیکی از پشت بدون رضایت زن بنابر احتیاط واجب جائز نیست و با رضایت او هم کراهت شدیده دارد، و مرد نیز نمی‌تواند زن را مجبور کند که آلت خود را در دهان او بکند، و استفاده‌ی از زور در مواردی که غیر متعارف است جایز نیست.

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی) در جواب فرموده اند:

زن مکلف است که در مورد تمکین در امور زناشوئى که بر او واجب می باشد که از آنجمله آماده سازى خود جهت ایفاء حق زناشوئى هست همواره بخواست مشروع همسر پاسخ مثبت دهد و در این مورد روایات بسیارى نیز وجود دارد و در صورت عدم تمکین زوجة ناشزه محسوب شده و احکام نشوز شامل او خواهد شد و جهت اطلاع از تفصیلات بیشتر مسئله می توانید بتوضیح المسائل مراجع عطام مراجعه فرمائید.

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی) در جواب فرموده اند:

منظور از تمکین مطلق آن است که در حدود متعارف زن باید با همسرش موافقت برای مسائل جنسی کند اما کارهای غیر متعارف مانند آمیزش از عقب, زن موظف به آن نیست و اگر در حد متعارف تمکین نکند ناشزه محسوب می شود.[1]


[1]  استفتاء مؤسسه رواق حکمت از دفاتر مراجع ؛ نک:

 سؤال 551  (سایت: ۶۰۱).

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر