موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

فواید دوستی های قبل از ازدواج

فواید دوستی های قبل از ازدواج

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 21 تیر 1398 ساعت 13:39

در گذشته ازدواج ها به صورت سنتی از طریق خواستگاری انجام می شد، ولی امروزه دوستی های قبل از ازدواج روند آشنایی را دستخوش تغییراتی کرده است. برخی از جوانان خواهان دوستی هایی بدون ازدواج اند و علاقه ای به ازدواج سنتی ندارند، ویژگی مردانی که قصد ازدواج ندارند به راحتی قابل شناسایی است.  دوستی های قبل از ازدواج در صورتی که با اطلاع خانواده ها و با هدف شناخت بیشتر باشد؛ فواید بسیار زیادی خواهد داشت. والدین نقش مهمی در نوع و کنترل روابط دختر و پسر دارند. محدودیت ها و یا آزادی بیش از حد جوانان را متحمل آسیب های روانی و عاطفی خواهد کرد. در این مقاله به بررسی نحوه صحیح رابطه، فوائد و پیامدها در آشنایی های قبل از ازدواج بپردازیم. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در کانال مشاوره قبل از ازدواج عضو شوید.

رای دریافت مشاوره در زمینه مسائل مربوط به قبل از ازدواج فواید تا پیامدها می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

چگونه در دوستی های قبل از ازدواج همسرمان را انتخاب کنیم؟

بهترین نظریه برای فرایند آشنایی و ایجاد ارتباط دوستی تا انتخاب همسر، نظریه صافی می باشد. بر اساس این نظریه مردم برای آشنایی و نهایتا انتخاب همسر، افراد را از صافی های پیچیده ای به شکل مخروط عبور می دهند، به تدریج دامنۀ انتخاب ها محدودتر می گردد تا اینکه نهایتا به یک انتخاب می رسند. منظور از صافی پیشینه اجتماعی، گروه قومی و نژادی، طبقه اجتماعی–اقتصادی، سن و تجربیات فرد است که علایق و سلیقه او را تشکیل می دهد. در مرحله بعدی جذابیت به صورت یک صافی عمل می کند و در تصمیم گیری افراد موثر می باشد.

فواید دوستی های قبل از ازدواج

اگر دوستی های قبل از ازدواج بر اساس یک چهارچوب صورت گیرد، می تواند فوایدی برای افراد داشته باشد. نظارت خانواده ها نیز می تواند اشتباهات آشنایی پیش از ازدواج را کاهش داده و حتی از بین ببرد. در ادامه به بررسی برخی فوائد دوستی قبل از ازدواج می پردازیم:

1- کسب تجربه در برخورد با جنس مخالف

آشنایی و معاشرت با افراد مختلف کمک می کند تا تفاوت های موجود در جنس مخالف خود را بهتر بشناسید. مردم نگرش های متفاوتی نسبت به مسائل دارند و به شیوه ای متفاوت می اندیشند. آگاهی از نگرش های مختلف، در شناخت تفاوت های شما با دیگران بسیار موثر است. دوستی و آشنایی قبل از ازدواج بستری مناسب برای شناخت بهتر جنس مخالف و درک جهان بینی های آن هاست. در نتیجه نسبت به ملاک ها و استانداردهای خود برای شروع یک رابطه طولانی مدت آگاه تر می شوید.

2- شفاف شدن ملاک های ازدواج همگام با خودشناسی بهتر

در ارتباطات خود با جنس مخالف متوجه می شوید که از چه رفتارهایی خوشتان می آید و از چه چیزهایی بدتان می آید. آشنایی و تعامل های قبل از ازدواج کمک می کند تا به یک خودشناسی برسید، در نتیجه بفهمید که به دنبال چه کسی هستید و شریک زندگی تان چه ویژگی ها و خصوصیاتی را باید داشته باشد. در واقع درمی یابید که چه ویژگی هایی به شما احساس آرامش و می دهد و چه خصلت هایی سبب ناراحتی تان می گردد.

3- افزایش مهارت ارتباط عمومی و توانایی اجتماعی

دوستی با جنس مخالف در یادگیری مهارت های ارتباطی موثر است. دوستی های قبل از ازدواج به شما فرصت برقراری ارتباط با افراد دیگر را می دهد. در این دوستی ها مجبور می شوید، به وفور تصمیمات مهمی بگیرید و با پیامدهای کار و رفتار خود مواجه شوید. این فرایند در سازگاری و انعطاف اجتماعی شما نقش دارد.

پیامدهای دوستی های قبل از ازدواج

درست است که ارتباط با جنس مخالف سبب به وجود آمدن تجربه های با ارزشی در افراد می شود. اما محدودیت ها و معایب خاص خود را نیز دارد:

غافلگیر شدن از کنار گذاشتن ماسک ها

در فرآیند آشنایی برای ازدواج افراد در تلاش اند تا تنها نکات و جنبه های مثبت خود را بیان کنند و وجوه مثبت خود را نمایش دهند. اما بعد از ازدواج زمانی که چهرۀ واقعی فرد و جنبه های منفی او آشکار شود، همسر او دچار تعارض خواهد شد. این که چطور در این مدت زمانی او را نشناخته است؛ به طوری که رفتار، صحبت ها یا نگرش های طرف مقابل علاوه بر تازگی، برایش غیر قابل تحمل می شود. برای شناخت پیش از ازدواج پیشنهاد می شود، حتما از خدمات مشاوره پیش از ازدواج استفاده نمایند.

فعال شدن آتشفشان خاموش به دنبال مشکلات حل نشده در زمان آشنایی

در دوره آشنایی قبل از ازدواج، بسیاری از موضوعات مبهم و مشکل ساز بین افراد به راحتی تنها برای حفظ رابطه چشم پوشی می کنند. پس ممکن است بسیاری از مسائل مهم را نادیده بگیرید تا فقط به مطلوب خودتان که ازدواج با معشوق است برسید. دریغ از اینکه هر چه مدت زمان آشنایی بیشتر باشد، این ناسازگاری های بیشتر می تواند باشد.

آشنایی طولانی مدت و بی انگیزه شدن برای ازدواج

اکثر متخصصان بر این باورند که دوستی های قبل از ازدواج در صورتی که بدون حد و مرز باشند، آمادگی و انگیزه افراد برای ازدواج را تضعیف می کند. تعیین حد و مرز یا ایجاد رابطه جنسی قبل از ازدواج بر عهده خود طرفین است و نمی توان اصولی را برای همه افراد جامعه وضع کرد.

آسیب روانی ناشی از درگیری های عاطفی

یکی دیگر از آسیب ها و پیامدهای دوستی های پیش از ازدواج، وابستگی های عاطفی برای دختران و پسران است. در صورتی که رابطه به خوبی پیش نرود یا به ازدواج ختم نشود، ممکن است عواقب و آسیب های روحی زیادی بر افراد وارد کند. همچنین عاشقی قبل از ازدواج نمی تواند خوشبختی را در زندگی مشترک تضمین کند.

آیا دوستی های قبل از ازدواج تضمینی بر شروع زندگی است؟

هر چند آشنایی شرط لازم برای ازدواج است اما شرط کافی نیست. آمادگی برای ازدواج و تشکیل خانواده، سخت ترین و در عین حال پاداش دهنده ترین وظیفۀ زندگی است. پس برای یک ازدواج موفق شما باید ابتدا خودتان و سپس معیارهایی برای انتخاب همسر مناسب تعیین کنید. نقش خانواده در ازدواج فرزندان بسیار مهم و تاثیر گذار است، اعضای خانواده نیز باید به فرد برای شروع زندگی سالم یاری برسانند. مشاوره روانشناسی و پیش از ازدواج به شما در همسر گزینی و ارتقای مهارت های ارتباطی تان خدمات ارائه می دهند.

رای دریافت مشاوره در زمینه مسائل مربوط به قبل از ازدواج فواید تا پیامدها می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر