موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

ادامس جگوار در داروخانه

ادامس جگوار در داروخانه

نویسنده : سمیرا | زمان انتشار : 24 اردیبهشت 1400 ساعت 14:08


آدامس محرک جنسی در داروخانه ها، ارجاع پرونده شرکتهای توزیع کننده آب آلوده به دادگاه، فوت 25 درصد بیماران در انتظار پیوند ارگانهای حیاتی، وضعیت آزبست در تهران و... از جمله رویدادها و اخبار حوزه سلامت در این هفته بوده است.

شرکتهای توزیع کننده آب آلوده در دادگاه
به دنبال خبر منتشره شده در خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه در برخی از مناطق تهران همچنان شاهد استفاده از آب شرب با نیترات بالا هستیم، کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از ارجاع پرونده شرکتهای خصوصی توزیع کننده آب آلوده به دادگاه خبر داد.

به گفته وی، در بعضی از مناطق شهر تهران انشعابات آب در اختیار شرکتهای خصوصی است که نظارت مستمری بر میزان آلودگی و نیترات آب ندارند و وزارت بهداشت از این شرکتها شکایت کرده است.

ندافی عنوان داشته که در حال حاضر آب مناطق 18 و یافت ‌آباد تهران آلوده است.

فوت بیماران در انتظار پیوند ارگانهای حیاتی
کتایون نجفی‌زاده، رئیس واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از فوت 25 درصد بیماران در انتظار پیوند ارگانهای حیاتی به علت نرسیدن به موقع عضو پیوندی خبر داده و گفته است که سالانه حدود 3 تا 6 هزار بیمار مرگ مغزی در کشور اتفاق می افتد که فقط 300 مورد از آنها منجر به اهدای عضو می‌شود.

وی، علت پایین بودن آمار اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی را عدم رضایت خانواده بیماران و نامناسب بودن ارگانها پس از تشخیص مرگ مغزی عنوان کرده است.

فروش آدامسهای محرک جنسی در داروخانه ها
دکتر محمدرضا شانه‌ساز، معاون داروی سازمان غذا و دارو گفته است که هیچ داروخانه‌ای حق فروش آدامسهای محرک جنسی را ندارد و مردم اینگونه موارد را به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور گزارش کنند تا برخورد شود.

وی، فروش این آدامسها در عطاریها، سوپرمارکتها و مغازه‌های دیگر را هم ممنوع اعلام کرده و گفته است که باید بین آدامسهای مختلف تفکیک قایل شد. زیرا در حال حاضر در دنیا آدامسهای درمانی هم ساخته می‌شود و یکی از انواع داروهای جدید در دنیا به شکل آدامس و پاستیل ساخته و عرضه می‌شود که عرضه این داروها در داروخانه‌ ها با مجوز سازمان غذا و دارو مشکل ندارند.

وضعیت آزبست در پایتخت
دکتر کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که آمار دقیقی از مبتلایان به آلودگی با آزبست در دست نیست، تاکید کرده است که سرطان خون با آزبست موجود در هوا ارتباط ندارد.

طبق آخرین بررسیهای صورت گرفته توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران،‌ میزان آزبست در بعضی مناطق به خصوص میادین اصلی، جنوب و غرب تهران بالا است که مهمترین عامل آزبست، ‌لنت ترمزهای وسایل نقلیه سنگین است.

در حال حاضر 25 هزار شغل مرتبط با آزبست در کشور وجود دارد.

ارزیابی استنشاق آلودگی هوا در شهرهای بزرگ
مهندس شیدا ملک افضلی، رئیس اداره کنترل عوامل محیطی موثر بر سلامت وزارت بهداشت از اجرای طرح ارزیابی سلامت و استنشاق آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور تا پایان امسال خبر داده و گفته است که این پروژه با همکاری سازمان بهداشت جهانی و به صورت پایلوت در 3 شهر شیراز، ایلام و اهواز انجام می شود.

وی عنوان داشته که در این طرح موضوع آسم در گروههای مختلف سنی، بحث خدمات و فعالیتهای اورژانس در زمینه آلودگی هوا مورد ارزیابی قرار می گیرد.

به گفته ملک افضلی، این طرح هم اکنون در فاز اول اجرا قرار دارد و استانهای درگیر مشغول جمع آوری اطلاعات خود هستند.

ایران و برمه بیشترین میزان قاچاق سیگار در جهان را دارند
دکتر ابوالفضل جاریانی، عضو کمیته کشوری هم پیمانی در مبارزه با بیماریهای تنفسی گفته است که تنها دو کشور ایران و برمه هستند که بیشترین میزان قاچاق سیگار در میان سایر کشورهای جهان را دارند.

به گفته وی، ایران نیم درصد از سهم بازار جهانی فروش دخانیات را دارد در حالی که یکی از دو کشور دنیاست که بالاترین میزان قاچاق سیگار را دارد.

سالیانه 60 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود که 24 میلیارد آن از طریق قاچاق وارد کشور می شود. به طوریکه 42 درصد میزان مصرف سیگار در ایران مربوط به سیگارهای قاچاق است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر