موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

تیپ شخصیتی c

نویسنده : سمیرا | زمان انتشار : 31 تیر 1398 ساعت 11:41

تیپ شخصیتی C

افراد تیپ C درون گرا، کمال طلب، حساس، اندیشمند و متفکر هستند. مقاله زیر را بخوانید تا ویژگی‌های شخصیتی تیپ C را بیشتر بشناسید.

تیپ شخصیتی C 11726.JPG

مترجم : بهروزی

منبع:راسخون  

افراد تیپ C درون گرا، کمال طلب، حساس، اندیشمند و متفکر هستند. مقاله زیر را بخوانید تا ویژگی‌های شخصیتی تیپ C را بیشتر بشناسید.

مفهوم تیپ‌های شخصیتی می‌تواند به عنوان طبقه بندی روان شناختی افراد بر اساس ویژگی‌های شخصیتی آنها تعریف شود. تئوری شخصیتی تیپ A و تیپ B که اعلام می‌کند افراد تیپ A کسانی هستند که خیلی موفقیت محور، بی‌قرار، اهل تجارت، جاه طلب، بلند همت، رقابتی و آگاه از وضعیت هستند در حالی که افراد تیپ B صبور، آسان گیر و آسوده هستند بر اساس همین تئوری بنا شده است. روان شناسان امروزی دو تیپ شخصیتی دیگر مثلاً تیپ‌های شخصیتی C و D به تیپ‌هایی که قبلاً وجود داشتند نیز اضافه کرده‌اند. در اینجا برخی مشخصه‌ها آورده شده‌اند که در افرادی که تیپ شخصیتی C دارند رایج هستند.

مشخصه‌ها : کمال طلب : افراد تیپ شخصیتی C کمال طلب هستند و دوست دارند هر چیزی را جدی بگیرند. آنها خیلی مرتب لباس می‌پوشند و خیلی با تعهد کار می‌کنند. آنها میل دارند که در جزئیات کارها عمیق شوند و همیشه در حال تلاش برای دقت و صحت کاری هستند که انجام می‌دهند.

ثابت قدم و قابل اعتماد : افراد تیپ C خیلی ثابت قدم و استوار هستند و از تمام قوانین و دستور العمل‌ها هم در کار و هم در زندگی عمومی پیروی می‌کنند. این مشخصه در آنها باعث شده است که آنها خیلی قابل اعتماد شوند چون به دنبال چیزی نمی‌دوند و همیشه قبل از پیش روی به جلو، هر چیزی را در درون کنترل می‌کنند.

اندیشمند و متفکر : افراد تیپ C تفکر کنندگان تعمقی هستند که دوست دارند هر جزئیاتی را در مورد این که چیزهای مشخص چگونه و چرا کار می‌کنند بدانند. افراد تیپ C خیلی بی‌قرار هستند و استراحت نمی‌کنند مگر و تا زمانی که به پایان کار برسند. این ویژگی شخصیتی باعث شده است که آنها برای شغل‌های فنی و یا مشاغلی که شامل اعداد هستند مثل حسابداری و یا مهندسی، ایده‌آل و مطلوب باشند.

به طور احساسی سرکوب شده : یکی از مشخصه‌های ویژه، این است که این افراد از بیان احساسات، عواطف و نیازهای خود به دیگران ناتوان هستند. این افراد، درون گرایان حقیقی هستند و شما هرگز نمی‌توانید ببینید که آنها خشم خود را نشان دهند و یا در مورد چیزی خیلی به وجد بیایند. در واقع این افراد اغلب از احساسات خود چشم پوشی می‌کنند و یا آنها را انکار می‌کنند و در تمام مواقع نوعی رفتار ظاهری منطقی، بدون معنی و بی‌احساس را حفظ می‌کنند.

محجوب و کمرو : این افراد فاقد ادعا و بیان هستند. وقتی آنها با مخالفت روبه‌رو می‌شوند قادر نیستند سر چیزی که ادعا می‌کنند بایستند. آنان خود را بیشتر با آرزوهای دیگران وفق می‌دهند. آنها دوست دارند که افراد دیگر را راضی کنند حتی اگر آن به این معنی باشد که خود را در فرآیند، اذیت کنند.

مستعد بیماری : گفته می‌شود که افراد جزو این تیپ شخصیتی، از برخی سرطان‌ها که خطر آنها شدیداً بالا است، رنج می‌برند. آنها وقتی در وضعیت‌های چالش برانگیز قرار می‌گیرند به راحتی استرس زده می‌شوند و در نتیجه تسلیم افسردگی و کشمکش‌های عمیق ناراحتی می‌شوند. اگر چه آنها به پیروی از اولیای امور و بزرگان مشهور هستند اما می‌توانند درون گرا باشند.

تشخیص افراد تیپ C : اگر چه ویژگی‌های گفته شده در بالا در تشخیص افراد تیپ C خیلی مفید هستند اما هنوز برخی ویژگی‌های شفاف وجود دارند که باعث می‌شوند این افراد شدیداً قابل شناسایی باشند. برای مبتدی‌ها، به روشی که افراد ارتباط برقرار می‌کنند توجه کنید. اگر فرد در مورد چیزی که صحبت می‌کند خیلی مراقب است، رسمی و عموماً ساکت است می‌تواند صاحب تیپ شخصیتی C باشد. به علاوه اگر گفته شود که این فرد همیشه به خوبی سازمان دهی شده، برنامه ریزی شده و اتاق او همیشه مرتب است، همه‌ی اینها تأیید می‌کنند که او دارای تیپ شخصیتی C است. کم حرف زدن، به آرامی و آهستگی صحبت کردن و ارزیابی و سنجیدن هر کلمه‌ای که از دهانشان بیرون می‌آید برخی ویژگی‌های فرد تیپ C هستند.

مشکلات تیپ‌های شخصیتی C : افراد تیپ C، چون احساسات خود را انکار می‌کنند و نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند بیش از هر تیپ شخصیتی دیگر از استرس و افسردگی رنج می‌برند. اختلالات رایج دیگر مربوط به سلامتی، روماتیسم مفاصل، آسم، تصلب چند گانه بافتهای بدن (ام اس)، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (لو گهریگ یا ای ال اس) هستند. به طور شفاف بیشتر این بیماری‌ها، اختلالات خود مصونیت هستند. پژوهشها نشان می‌دهند که به خاطر ارتباط ذهنی – بدنی قوی در انسان‌ها، وقتی فرد با تیپ شخصیتی C آرزوهای خود را سرکوب می‌کند و به طور مکرر فقط برای دیگران کار انجام می‌دهد سیستم ایمنی با آسیب زدن به خود به جای دفاع کردن از آن واکنش می‌دهد. او هرگز نمی‌تواند به دیگران نه بگوید، به خاطر همین موضوع استرس زده می‌شود و کارش به بسیاری از بیماری‌ها و ناخوشی‌ها می‌کشد.

همان طور که می‌بینید فرد با تیپ شخصیتی C باید از پوسته‌ی خود بیرون بیاید تا سبب زندگی نرمال و سالم شود. برای تشخیص فرد با تیپ C تست‌های شخصیت مثل تست روسکاک اینک بلات، ارزیابی نوع شخصیت مایرز – بریگز و 16 فاکتور شخصیت و یا 16 PF ، مورد استفاده قرار می‌گیرند. مشاوره‌ی منظم، ایجاد تغییرات کوچک در خلق و خوی فرد، یادگیری گفتن نه و تلقین اطمینان به فرد می‌تواند به تیپ شخصیتی C کمک کند تا سبب زندگی نرمال، سالم و شاد شود. علاوه بر این، افراد نزدیک به افراد تیپ C باید مواظب باشند که آنها را وادار نکنند که کاری غیر قابل انتظار انجام دهند و یا از آنها در مورد احساساتشان بپرسند. مجبور کردن آنها به کار کردن روی تعدادی از پروژه‌ها به طور هم زمان و یا توقع داشتن از آنها برای کار کردن در محیط دائم التغییر برخی کارهایی هستند که باید از آنها اجتناب شوند. ملاحظه کردن آنها، شرکت دادن در کار، پرسیدن نظراتشان و آموزش دادن مهارت‌های اجتماعی به آنها برخی روش‌هایی هستند که اجازه می‌دهند شخصیت افراد تیپ C از طریق آنها بدرخشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر