موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

نحوه ثبت رجوع

نحوه ثبت رجوع

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

تعداد مشاهده این مطلب: 693 مرتبه

1432111445222222222222222222222222222222222.jpg

برای مشاوره  ثبت رجوع از طلاق

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره .......... تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

یکی از دسته بندی هایی که از طلاق ارائه شده است ، تقسیم آن به طلاق رجعی و طلاق بائن می باشد . طلاق رجعی به این معناست که در عده زن ، مرد امکان رجوع از طلاق و بازگشت به زندگی مشترکبا زن را خواهد داشت . به همین مناسبت ، قانونگذار به جهت آنکه عدم ثبت رجوع از طلاق به حقوق زنان خللی وارد نسازد ، ثبت آن را الزام آور کرده است و در قانون حمایت از خانواده به بیان ضمانت اجرای عدم ثبت رجوع از طلاق پرداخته است . به همین مناسبت در این مقاله قصد داریم تا به بیان رجوع از طلاق ، ثبت رجوع از طلاق و مجازات عدم ثبت رجوع از طلاق بپردازیم . 

” بر اساس قانون حمایت خانواده ، رجوع از طلاق باید به ثبت برسد “

رجوع از طلاق

طلاق را می توان به دو دسته طلاق رجعی وطلاق بائن تقسیم بندی نمود . این تقسیم بندی بر اساس وجود قابلیت رجوع از طلاق یا عدم آن است . بر این اساس ، در طلاق بائن ، به محض اینکه صیغه طلاق خوانده شد دیگر زن و مرد به هم نامحرم می شوند و برای اینکه دوباره با هم زندگی کنند ، باید مجددا عقد کنند . اما در طلاق رجعی این امکان به زن و مرد داده شده است که در مدتی تحت عنوان مدت عده ، زن و مرد دوباره به زندگی مشترک با یکدیگر برگردند ، بدون اینکه نیاز به خواندن صیغه عقد باشد . بر اساس قانون مدنی ، رجوع در طلاق به هر لفظ یا فعلی حاصل می شود که دلالت بر رجوع کند ؛ مشروط بر اینکه مقرون به قصد رجوع باشد . بنابراین ، هر لفظ یا عملی از سوی مرد که دلالت بر قصد بازگشت او به زندگی مشترک کند ، رجوع تلقی می شود و باید ثبت بشود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه  رجوع از طلاق چیست کلیک کنید .


1.gif

ثبت رجوع از طلاق

همانگونه که گفتیم ، در طلاق رجعی ، مرد می تواند در مهلت مقرر از طلاق رجوع نماید و به زندگی مشترک با همسرش ادامه بدهد . این مهلت عبارت است از مدت عده زن در طلاق رجعی . از آن جهت که رجوع از طلاق یک تغییر در وضعیت تاهل محسوب می شود ، این واقعه بایستی به ثبت برسد . به این جهت که عدم ثبت رجوع از طلاق ممکن است به ضرر زن باشد ، قانونگذار مردان را مکلف کرده است که رجوع از طلاق را به ثبت برسانند . در این صورت ، مرد موظف است ظرف یک ماه  اقدام به ثبت آن نماید . نحوه ثبت رجوع از طلاق هم اینگونه است که بایستی به دفترخانه ای که صورتجلسه طلاق در آن ثبت شده است مراجعه نمود . بر اساس قانون حمایت از خانواده ، در صورت تحقق رجوع از طلاق ، صورتجلسه طلاق ابطال می شود و طلاق به ثبت نخواهد رسید .

” برای عدم ثبت رجوع از طلاق ، در قانون مجازات تعیین شده است “

مجازات عدم ثبت رجوع از طلاق

نظر به اینکه ثبت رجوع از طلاق موضوع بسیار مهمی است ، عدم ثبت رجوع از طلاق جرم تلقی شده و مجازات در پی خواهد داشت . بر اساس قانون حمایت از خانواده ، چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی ، تا یک ماه پس از رجوع از ثبت آن امتناع کند ، ضمن الزام به ثبت واقعه رجوع از طلاق ، به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم خواهد شد . جزای نقدی این جرم عبارت است از هشتاد تا صد و هشتاد میلیون ریال و حبس تعزیری از 91 روز تا شش ماه حبس . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت رجوع از طلاق به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت رجوع از طلاق​ پاسخ دهند .

1.gif

برای مشاوره  ثبت رجوع از طلاق

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره .......... تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

مطالب مرتبط:

برچسب ها:

طلاق رجعی آثار طلاق رجعی عده عقد دائم قانون حمایت خانواده طلاق رجعی طلاق بائن رجوع از طلاق نحوه ثبت رجوع از طلاق نظرات کاربران



نسرین

1397/09/09

سلام.خسته نباشید.اگه امکانش هست در مورد شرایط رجوع از طلاق هم توضیح بفرمایید ممنون


پاسخ مشاور: سلام. رجوع از طلاق با هر لفظ یا عملی که نشان دهنده قصد رجوع باشد محقق می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله " رجوع از طلاق " مراجعه بفرمایید .

شهلا

1397/09/09

باسلام.توی ططلاق بائن رجوع وجود ندارد؟


پاسخ مشاور: سلام. خیر ، امکان رجوع وجود ندارد .

ترانه

1397/08/28

سلام.آیا رجوع از طلاق هم قابل ثبت هست؟


پاسخ مشاور: سلام. بله و این عمل الزامی است .

لاله

1397/08/28

سلام اگر مردی رجوع از طلاق رو ثبت نکنه براش مجازاتی وجود داره؟


پاسخ مشاور: سلام. بله ، عدم ثبت ازدواج ، طلاق و فسخ نکاح مجازات تعزیری در پی دارد .

نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.

ثبت رجوع از طلاق در این مقاله به بیان رجوع از طلاق ، ثبت رجوع از طلاق و مجازات عدم ثبت رجوع از طلاق می پردازیم .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر