موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

نحوه برخورد با همکاران در محیط کار

نحوه برخورد با همکاران در محیط کار

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 08 تیر 1398 ساعت 20:52

از اونجا که افراد شاغل بیشترِ وقت خودشون رو در خارج از منزل و در محیط کار سپری می کنند، دانستن نحوه رفتار با همکاران در محیط کار و نحوه برخورد با مشکلات و مسائلی که در محیط کار به وجود می آید میآید یکی از الزماتِ دانستنی بر هر فرد شاغل به شمار میآد.

نحوه رفتار با همکاران در محیط کار، نحوه برخورد با شوخی همکاران در محیط کار، نحوه لباس پوشیدن در محیط کار و یا نحوه برخورد با مسائل و مشکلاتی که در محیط کار به وجود میآد، آیتم هایی هستند که هر شخص حرفه ای باید از اونها اطلاع داشته باشه و این موارد رو در محیط کارش به کار بگیره.

تحقیق جالبی در مرکز تجاری و بازرگانی هاروارد انجام شده که بیان می کنه،

اشخاص بیشتر تمایل دارند با شخصی که در کارش ماهر نیست اما آدم دوست داشتی هست کار کنند، و بالعکس اشخاص ترجیح نمی دهند که با فرد ماهر و خبره که هیچ موارد مثبت شخصیتی نداره کار کنند.

بنابراین داشتن کمی محبوبیت در بین همکاران می تونه باعث پیشرفتِ هر شخصی در محیط کار بشه.

پیشنهاد می کنم نگاهی به این مقاله بیاندازید: چگونه جذاب صحبت کنیم

در ادامه در مورد نحوه رفتار در محیط کار و نحوه رفتار با همکاران در محیط کار توضیحات بیشتری خواهم داد.


نحوه لباس پوشیدن در محیط کار

فرقی نمی کنه که چه سِمَتی داشته باشیم، بهترین نوع پوشش در محیط کار، پوشیدن لباس های رسمی است.

البته انتخاب نوعِ پوششِ ما می تونه به موارد دیگه هم بستگی داشته باشه، اما غالبِ پوششی که بهترِ ما استفاده کنیم همین استفاده از لباس های رسمی است.

در مواردی هم که اگر شک داریم چه نوع پوششی مناسبِ ما هست می تونیم از مدیر یا شخص موفقی که در شرکت وجود داره الگو برداری کنیم.

خیلی مهمِ که ما در محل کار و یا حتی خارج از آن بتونیم لباس های شیک و مرتبی به تن داشته باشیم، چرا که در وهله اول این نوعِ پوششِ ما هست که حرفه ای بودنِ ما رو مشخص می کنه، و این موضوع زمانی بیشتر به چشم میآد که ما با مشتری یا ارباب رجوع در ارتباط باشیم و یا نوعِ کارمون جوری باشه که با افراد جدیدی در ارتباط باشیم.

باید دقت کنیم که نوعِ پوشش و رنگ هایی که برای لباس خود انتخاب می کنیم زیادِ از حد جلف نباشه، این موضوع اصلاً وجهه جالبی برای ما نداره.

بنابراین بهترین ظاهر برای داشتنِ وجهه حرفه ای، ظاهر و پوششی رسمی است.


سَرَک کشیدن در کارهای شخصی همکاران

یکی از کارهایی که در محیط کاری خیلی زشت و زننده است سَرَک کشیدن در کارهای شخصی همکاران است.

مطمئن هستم شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید از این قبیل کارها را انجام نمی دهید، چون اگر انجام می دادید اصلاً برایتان مهم نبود که نحوه رفتار با همکاران در محیط کار را بدانید. به همین خاطر به شما تبریک می گم و از اینکه مخاطبان فرهیخته مثل شما دارم به خودم می بالم.


شایعه پراکنی

اصلاً خوب نیست در مجموعه ای که کار می کنیم شایعه ای درست کنیم و یا ما هم جزو شایعه پراکن ها باشیم.

برای یک شخصِ حرفه ای پخش کردن شایعه و دامن زدن به شایعات اصلاً وجهه خوبی نداره. شاید در کوتاه مدت این مدل رفتار ها زیاد به چشم نیاد، اما در دراز مدت و در تصمیماتی که مدیران قرار است برای ترفیع رتبه، پاداش و یا هر چیز دیگر که باعث پیشرفت ما بشود حتماً تأثیر گذار خواهد بود.


بیانِ رازهای خودمان به همکاران

یکی از مهم ترین مواردی که باید در محیط کار رعایت کنیم اینه که اسرار خودمون رو به همکاران نگیم.

باز هم تأکید می کنم:

بازگو کردن اسرار به همکاران یک اشتباهِ محض هست.

شاید پیش خودتون فکر کنید که من طرفِ مقابلم رو میشناسم، و این همکارم آدمِ خوبی هست اما هر چقدر هم که ما با اون همکار دوست و رفیق باشیم، گفتن خیلی از موارد میتونه به ضرر ما تموم بشه.

چند سال پیش که در شرکتی مشغول به کار بودم، همکاری صاف و صادق داشتم که بیشتر اسرارم رو باهاش در جریان میذاشتم، این شخص فوق العاده آدمِ خوب، صادق و مهربونی بود. یک روز ایشان داشتند با رییس شرکت صحبت می کردند و از اونجا که حواسش نبود اسرار و اطلاعاتی رو از من به رییس بیان کرد که بهتر بود بیان نمی کرد.

از اون به بعد دیگه هیچ اطلاعات و اسراری رو از خودم با هیچ کدوم از همکارانم بیان نکردم.

چون از این موضوع متوجه شدم، هر شخص هرچقدر هم که خوب، صادق و یکدست باشه ممکنه که بصورت اتفاقی اطلاعاتی رو از من به اشخاصی که نباید بیان کنه.


شوخی های بی مورد و مسخره بازی در آوردن در محیط کار

از اونجا که بیشترِ افراد شاغل وقت خودشون رو در محل کار سپری می کنند، خیلی سخته که مثل یک چوب خشک برند سرکار و برگردند منزل.

خیلی وقت ها افراد برای اینکه وقت خودشون رو در محیط کار به شادی سپری کنند، با همکارانشون شوخی های بی مورد و مسخره بازی هایی درد می آوردند که بعضی وقت ها ممکنِ که باعث نارحتی همکارانشون بشه.

البته خیلی خوبه که ما در محیط کار شاد باشیم اما بهترِ که این شوخی ها و مسخره بازی ها در حد تعادل باشه و خیلی هم شورش رو در نیاریم.

بهترِ که در محیط کار خط قرمز های رفتاری، جنسی، شخصیتی و مذهبی رو در بین همکاران و مدیران خود رعایت کنیم، شاید رعایت نکردنِ  این موارد باعث بشه که ما از چشم همکاران خود بیافتیم و از اون بدتر، باعث اخراج شدنِ ما از شرکت فقط به خاطرِ رد کردن یک خط قرمز بشه.


شاید برای شما هم مواقعی پیش اومده باشه که همکارانی با شما شوخی های بی موردی انجام بدند که باعث اذیت شدنتون بشه!

نحوه برخورد با شوخی همکاران در محیط کار و مخصوصاً با همکار جنس مخالفمون باید چطوری باشه که هم طرفی که شوخی می کنه متوجه شه که چه اشتباهی کرده و در عین حال ما هم آدم بَدِ نباشیم که در بین همکاران دیگه به عنوان یک آدمِ بی روح و بی جنبه شناخته بشیم و از طرفی هم به اون شخص بر نخوره و یا با عکس العملی که نسبت به شوخی اش انجام میدیم ی جورایی لج کنه و بخاد بعداً این کارِ ما رو تلافی کنه.

در ادامه انواع نحوه برخورد با شوخی همکاران در محیط کار رو با هم بررسی می کنیم.

فرض کنید در محیط کاری مون شخصی با ما شوخی بی موردی انجام میده، ما چه واکنش ها و عکس العملی هایی می تونیم در مقابل این شوخیِ همکارمون داشته باشیم؟

  1. اون لحظه شوخی که با ما شده به همکارمون بپریم و هر چی از دهنمون در میاد بهش بگیم.

  2. در اون لحظه، به شوخی که همکارمون با ما کرده بخندیم و هیچ عکس العملی بهش نشون ندیم.

  3. در اون لحظه اصلاً به رومون نیاریم که همکارمون با ما شوخی کرده و نادیده اش بگیریم.

  4. در اون لحظه به شوخی همکارمون بخندیم و بعدش اگر از اون شوخی ناراحت شدیم خارج از جمع و در تنهایی بهش بگیم که “آقای/خانم X می خواستم ازتون خواهش کنم که لطفاً از این جور شوخی ها با من نکنید، این نوع شوخی ها اصلاً برازنده شما نیست که انجام میدید” و یا جملاتی شبیه به این. سعی کنیم این جملات رو با لحنی دوستانه به همکارمون بیان کنیم تا در مقابل صحبت های ما جپهه نگیره.

پیشنهاد می کنم نگاهی به این مقاله بیاندازید: چگونه خوب صحبت کنیم و فن بیان قوی داشته باشیم

احتمال داره این نحوه برخورد ما با اون طرف وجهه خوبی از ما به جا نذاره و همکاران دیگه به ما برچسب بی جنبه بودن، خشک، تند خو و بد اخلاق بودن بزنند که این موضوع اصلاً خوب نیست.

دقت کنید، اگر ما بخواهیم که در اون لحظه عکس العمل تندی نسبت به همکارمون داشته باشیم به احتمال زیاد ایشون از دست ما ناراحت بشند و ممکنه بخواهند این عکس العمل ما رو بعداً تلافی کنند، چون ما در اون لحظه بین همکاران دیگه ضایعش کردیم و این موضوع ممکنه که خیلی بهش بر بخوره.

پیشنهاد می کنم نگاهی به این مقاله بیاندازید: برخورد با مشکلات در محل کار

بنابراین بهترین روش برای برخورد با شوخی همکاران در محیط کار این است که در اون لحظه به شوخی همکارمون بخندیم و بعدش خارج از جمع ازش بخواهیم که اینجور شوخی ها رو با ما انجام نده.


دانستن روحیات همکار خود برای داشتن ارتباط موثر

برای اینکه بتونیم ارتباط موثری با همکار خودمون برقرار کنیم بهترِ که از روحیات همکاران خود اطلاع داشته باشیم، مواردی مثل:

  • چه چیزی باعث ناراحتیش میشه

  • چی باعث میشه که از همه بیشتر خوشحال بشه

  • چه موقعی برای صحبت کردن با ایشون هست

  • و …

مثلاً من چند سال پیش در شرکتی که مشغول به کار بودم همیشه کمی لواشک در جیبم داشتم، چون لواشک چیزی بود که چندتا از همکاران من رو خوشحال می کرد و هر چند وقت یکبار که پیششون می رفتم با خودم لواشک و تمرهندی می بردم. ?

بعضی وقت ها با یک یادداشت کوچیک (روی استیکرهای رنگی) ازشون تشکر می کردم که در کارشون دقیق هستند و باعث می شند که من هم کارام خوب انجام شه.

یا مثلاً من میدونستم که اصلاً اول صبح وقت مناسبی برای صحبت کردن با یکی از همکارانم نیست، چون اکثراً صبح ها سرش خیلی شلوغ بود و تنش هایی که در کار ایجاد می شد باعثِ عصبی شدنش در ابتدای هر صبح می شد.


تعریف کردن از همکاران یکی از مهارت های ارتباط موثر

تعریف کردن از کسی واقعاً حس خیلی خوبی رو به طرف مقابل منتقل می کنه، خیلی خوبه که از همکارانمون در جمع و یا در تنهایی تعریف کنیم، البته این تعریف کردن ها نباید جنبه چاپلوسی داشته باشه و یا انقدر الکی از دیگران تعریف کنیم تا اون تعریفِ ما خیلی کمرنگ و بی اثر جلوه کنه.

پیشنهاد می کنم نگاهی به این مقاله بیاندازید: چگونه از دیگران تعریف کنیم


رعایت کردن فاصله رفتاری و شوخی ها در محیط کار

تجربه به من و دیگر اشخاصی موفقی که باهاشون ارتباط دارم نشون داده، افرادی که در محل کارشون زیاد شوخی می کنند و یا اینکه فاصله های بین خودشون و دیگران رو از لحاظ رفتاری و گذاشتن احترام رعایت نمی کنند احتمال اینکه در کارشون بخواهند پیشرفت کنند خیلی کمه.

بنابراین پیشنهاد می کنم خیلی از مواردی که به ظاهر ممکنِ کوچیک باشه رو رعایت کنید تا باعثِ پیشرفتِ شخصی و همچنین پیشرفت در محل کاریتون بشه.


تمرکز بر رفع مشکل به جای پیدا کردن مقصر در محیط کار

خیلی مواقع پیش اومده که همکارمون جایی از کار رو اشتباه انجام داده و باعث بروز مشکلی هم در کارِ ما شده، اینجور مواقع بهترِ بجای پیدا کردن مقصر با اون همکارمون سعی کنیم که مشکل رو بر طرف کنیم.

البته این موضوع بیشتر مرتبط با مدیران است که بخواهند این رفتار رو با کارکنانشون انجام بدند، یعنی وقتی مشکل یا مسئله ای در کار پیدا میشه، به جای اینکه روی اون مشکل تمرکز کنند و برای پیدا کردن مقصر بسیج شند، بهترِ که روی حل اون مسئله وقت بزارند تا حلش کنند.


سپری کردن زمانی در روز با همکارانِ واحدهای دیگر برای داشتن ارتباط موثر

پیشنهاد می کنم برای اینکه ارتباط موثرتری با همکارانتون در دیگر واحد ها شرکت داشته باشید، در هفته یا در ماه زمانی رو بزارید تا فقط به اندازه صرف یک چای باهم صحبت کنید.

باید دقت داشته باشیم که اطلاعات مربوط به واحد خودمون رو با افراد خارج از سازمان یا خارج از واحدِ خودمون در میون نزاریم.

هر چقدر دایره ارتباطات ما بیشتر بشه و در بین همکاران دیگه محبوب تر بشیم به همون اندازه هم کارهای ما راحت تر انجام میشه و کارهایی که شاید انجام دادنش چند روز طول بکشه شاید بتونیم با یک تلفن ساده انجامش بدیم.

البته منظورم این نیست که با افراد دیگه آشنا بشیم و بخواهیم که ازشون به عنوان پله استفاده کنیم و بالا بریم.

پیشنهاد می کنم نگاهی به این مقاله بیاندازید: داشتن مهارت ارتباط موثر با دیگران


اگر موارد دیگه هم به نظر شما میرسه و یا تجربه خاصی داشتید لطفا با من و دیگر دوستان در قسمت نظرات بنویسید.

و در آخر اگر سوالی برایتان پیش آمده یا جایی از مقاله نیاز به توضیح بیشتر دارد و یا اگر نظری درباره این نوشته دارید می توانید در پایین همین صفحه در قسمت نظرات، سوال خودتان را مطرح بفرمایید تا در سریع ترین زمانِ ممکن به آن پاسخ داده شود.

همچنین اگر به نوشته ها و آموزش های این سایت علاقه مند هستید پیشنهاد می کنم در سایت ثبت نام نمایید تا از انتشار مطالب آن مطلع شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر