موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

صیغه دختر 35 ساله

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

سلام میخواستم بدونم اذن پدر برای ازدواج موقت دختری که سن بالایی دارد مثلا 35تا40 سال لازم است؟ اگر ازدواج موقت با شرط عدم دخول باشد چه؟

با سلام و تحیت

یکی از شرایط ازدواج (چه موقت و چه دائم) لزوم اجازه پدر و یا جد پدری در ازدواج با دختر باکره است، که حضرت امام(س) در تحریر الوسیله بنا بر احتیاط واجب آن را شرط میدانستند و می فرمودند: «...و الاحوط الاستئذان منهما» (تحریرالوسیله، ج2، ص242، مسأله 2). لکن بعد از انقلاب نظر ایشان عوض شد و به شرط بودن آن فتوا داده اند:

س- دختر و پسرهاى امروزه که در مدارس و دبیرستان ها و دانشگاه ها و مؤسسات با هم معاشر هستند و براى محرمیت، صیغه براى خودشان یا پدر و فرزندانشان قصد دارند جارى کنند که این معاشرت ها حرام نباشد، چون حضرت عالى اذن پدر را در باکره احتیاط واجب مى فرمایید و در این موارد چه بسا هست که پدرها راضى نمى شوند و یا آن که نمى شود اذن گرفت، اجازه مى فرمایید که این احتیاط ترک شود و بدون اذن ولىّ صیغه جارى گردد یا خیر؟ و دیگر آن که بعضى موارد هست که پسر و دختر به هم علاقه دارند و تحصیل اذن از پدر به واسطۀ شرم و حیا و موانع دیگر مشکل است آیا ترک این احتیاط در این صورت جایز است یا خیر؟

ج: اذن پدر ساقط نمى شود بلکه اخیراً اذن پدر را شرط مى دانم به حسب فتوا.» ( رساله توضیح المسائل، ص:492- 493، س94)

س- ازدواج دختر باکره اى بدون إذن پدر انجام گرفته است، نظر مبارک در مورد صحّت یا بطلان عقد چیست؟

ج‏- عقد مذکور باطل است، مگر این که- بعد از عقد- پدر آن را إجازه نماید. (استفتاءات، ج‏3، ص159، س4)

البته با دو شرط اذن پدر و جد پدری ساقط می گردد:

در تحریرالوسیله، ج2، ص242، مسأله 2 چنین آمده است: «... نعم لا إشکال فی سقوط اعتبار إذنهما إن منعاها من التزویج بمن هو کفو لها - شرعا و عرفا - مع میلها.» ...البته اگر آن دو او را از تزویج با کسى که شرعاً و عرفاً کفو او مى ‏باشد و او هم میل دارد، جلوگیرى کنند اعتبار اذن آن‏ها بدون اشکال ساقط مى ‏شود. (تحریر الوسیلة(ترجمه فارسى)، ج‏2، ص: 272، م 2)

این فتوا در استفتاء زیر آمده است: س- جوانى است که- بنا به وظیفه شرعى و نیازهاى روحى- تصمیم به ازدواج گرفته و دختر جوان رشیده بالغه‏ اى را انتخاب نموده است که با او توافق کامل دارد، أمّا پدر دختر موافقت نمى ‏کند، تکلیف شرعى چیست؟ ج‏- در ازدواج دختر باکره إذن پدر شرط است، بلى اگر دختر مائل به ازدواج باشد و پسر کفو عرفى و شرعى او هست و دختر بترسد که اگر او را ردّ کند بعدا شوهر خوبى پیدا نشود پدر نمى ‏تواند او را منع کند؛ و در صورت منع، ولایتش ساقط مى ‏شود.

البته توجه به این نکته لازم است که این فتوا در صورتی است به پدر دختر اطلاع بدهند و او مخالف خود را اعلام نماید، ولی در صورت اطلاع ندادن به پدر، با این توجیه که اگر بگوییم حتما مخالفت میکند، اذن پدر ساقط نمی شود و اگر عقد نمایند، عقد ایشان باطل است.

و در این مساله بین ازدواج دائم و موقت فرقی نیست، چنانچه در استفتاء زیر بیان شده است::

س - آیا شرط صحّت عقد موقّت براى دختران باکره إذن پدر است؟ اگر تنها با رضایت مادر باشد چطور؟ در صورتى که پدر با عقد دائم موافق ولى با صیغه عقد موقّت مخالف باشد مى‏ توان براى مدّت کوتاهى با فرد مورد نظر صیغه محرمیّت خواند؟

ج‏- عقد باید با إجازه پدر باشد، و فرقى بین عقد دائم و عقد موقّت نیست. (استفتاءات، ج 3، ص161)

والسلام علیکم و رحمه الله

.

انتهای پیام /*

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر