موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

قوانین آپارتمان نشینی سروصدا

قوانین آپارتمان نشینی سروصدا

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 05 آذر 1399 ساعت 23:27

قوانین آپارتمان نشینی حقوق و وظایفی هستند که نسبت به بقیه همسایگانمان داریم. بااینکه اکثر ما آپارتمان‌نشین هستیم، معمولاً اطلاعات مبهمی از این قوانین داریم، حد ومرز مشخصی برایمان تعریف نشده و حقوق و وظایفمان را بر اساس حدس و گمان مشخص می‌کنیم.

اما خوب است بدانیم چه مستأجر باشیم و چه صاحب خانه تعهداتمان در برابر قانون تملک آپارتمان‌ها یکسان در نظر گرفته می‌شود، در ضمن برای هرگونه تغییری نمی‌توانیم به‌صورتجداگانه تصمیم گیری کنیم و  باید نظر سایر ساکنین خانه را نیز بدانیم. برای افزایش فرهنگ آپارتمان نشینی باید درک درستی از این قوانین مدیریت ساختمان داشته باشیم در واقع گاهی عدم آگاهی ما موجب آزردگی خاطر و تنش‌هایی می‌شود که در صورت اطلاع کافی از این قوانین، قابل‌ پیش‌گیری هستند.

برای شروع باید با تعریف درست مشاعات ساختمانی آشنا شویم. مشاعات بخش‌هایی از ساختمان هستند که به طور مشترک میان همه ساکنین مورداستفاده قرار می‌گیرند و در سند خانه به صورت جداگانه به نام مالک درج نشده است مانند تأسیسات گرمایشی و سرمایشی، راهرو و راه پله‌ها، انبار مشترک، درب‌ها و پنجره‌ها و … . همچنین نمای ساختمان و مواردی از این قبیل نیز جز قسمت‌های مشاع خانه هستند. قوانین مشاعات ساختمان غیرقابل‌انتقال هستند یعنی نمی‌توانیم آن را به کسی واگذار کنیم یا سر خود دکوراسیون حیاط خلوت کوچک آپارتمان را تغییر دهیم و متعلق به همه افرادی است که در آن ساختمان سکونت دارند و سهم مالکیتمان بر اساس مساحت ملکی است که صاحب آن هستیم.

قوانین آپارتمان نشینی مهم و کاربردی

سروصدا در آپارتمان

طبق قانون تملک آپارتمان‌ها، ایجاد سر و صدای آزاردهنده و مخل آرامش، از ساعت ۱ تا ۴ بعدازظهر و ۹ شب تا ۹ صبح روز بعد ممنوع است. صدای رادیو، تلویزیون و دیگر وسایل پخش موسیقی هم در این ساعت‌ها تنها باید در محدوده‌ی خانه قابل‌شنیدن باشد. سروصدای مهمانی در حد متعارف، در روزهای آخر هفته تا ساعت ۲۴ و در دیگر روزهای هفته تا ساعت ۲۳ مجاز است. کارهایی مانند تعمیرات ساختمانی که سروصدای آزاردهنده‌ای ایجاد می‌کنند، باید با هماهنگی مدیریت ساختمان انجام شوند. برای این کارها فقط بین ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و ۱۵:۳۰ تا ۱۸:۳۰ وقت داریم، آن هم در روزهای غیرتعطیل! بازی و سر و صدای بچه‌هایمان در محوطه‌ی مجتمع، فقط در ساعاتی که گفتیم و در محل‌های مشخص مجاز است. در صورت عدم رعایت این موارد می‌توان برای شکایت از سروصدای همسایه اقدام کرد.

شاید گفتن این نکته خالی از لطف نباشد که در قانون آپارتمان نشینی به سروصدای پا روی کف‌پوش هم توجه شده است. اگر کف آپارتمان ما پارکت چوبی یا کفپوش‌های پلاستیکی است، نباید آن‌ها را با پوشش‌هایی مثل سنگ یا سرامیک که صدا را تشدید می‌کنند، تعویض کنیم. در صورتی که کف آپارتمان ما سنگ، سرامیک یا چوب باشد و راه رفتن و کشیدن اجسام روی آن صداهای آزاردهنده ایجاد کند، خوب است کف خانه را با قالی یا موکت بپوشانیم.

اگر در خانه کودک خردسال داریم، خوب است بدانیم که سر و صدا و دویدن‌های او خیلی بیش از آن چه تصور می‌کنیم موجب آزردگی همسایگانمان می‌شود. بنابراین خوب است به فکر باشیم و با تغییر دادن کف‌پوش و استفاده از انواع عایق‌ها، موجبات آسایش همسایگان را هم فراهم کنیم.

تعمیرات آپارتمان

تعمیرات و تغییرات داخلی و خارجی که موجب صدمه به اسکلت ساختمان شوند به هیچ وجه مجاز نیستند. ما به عنوان ساکنان واحد آپارتمانی، مسئول جبران خسارت واردشده به خاطر گرفتگی لوله‌های فاضلاب و دیگر موارد این‌چنینی هستیم. سایر تعمیرات و تغییرات داخلی آپارتمان‌ها و بخش‌های اختصاصی مانند انبار را می‌توانیم با اجازه‌ کتبی مالک و تأیید مدیریت ساختمان و در حد متعارف انجام دهیم.

همان طور که گفته شد با توجه به اینکه نمای ساختمان جز مشاعات در نظر گرفته می‌شود هرگونه تغییر در نما، در ورودی یا بالکن‌های اختصاصی ممنوع است، مگر این‌که با توافق اکثریت ساکنان آپارتمان صورت بگیرد.

وسایل نقلیه

وسایل نقلیه‌ی ساکنین فقط باید در جای مخصوص و پارکینگ قرار بگیرند البته در صورتی که پارکینگ در سندمان قید شده باشد، در صورتی که از پارکینگ مشاع استفاده می‌کنیم باید حتماً با سایر ساکنین و مدیر ساختمان هماهنگ کنیم. اما قرار دادن وسایلی مانند دوچرخه یا کالسکه‌ی بچه در فضای عمومی مجتمع ممنوع است.

عبور و مرور

قانون عبور و مرور یکی از مهم‌ترین قوانین آپارتمان نشینی است. اگر مجتمع مسکونی ما نگهبان ندارد، در ورودی باید سر ساعت ۲۲ قفل شود و کلید آن را فقط ساکنان آپارتمان داشته باشند با این حال هیچ یک از اهالی ساختمان نمی‌تواند ممانعتی برای رفت و آمد سایرین ایجاد کند.

پارکینگ مشاع

در صورتی که در سند رسمی‌مان موقعیت و مساحت پارکینگ مشخص نشده باشد می‌توانیم به صورت مشترک با بقیه ماشین خود را آنجا پارک کنیم که در این صورت آپارتمان‌هایی که حق استفاده از پارکینگ مشاع ساختمان را داشته باشند امکان این را دارند که از این محوطه استفاده کنند که البته باید با هماهنگی سایرین باشد.

با این حال صاحب پارکینگ نمی‌تواند از رفت و آمد ساکنین به آن جلوگیری کند و همه اهالی ساختمان می‌توانند از آن عبور و مرور داشته باشند.

حیاط مشاع

با وجودی که حق استفاده از مشاعات ساختمان برای همه ساکنین وجود دارد بااین حال نمی‌توانیم بدون اجازه و هماهنگی با همسایگان وسایل یا ماشین خود را در آن قرار دهیم. تنها در صورتی که کلیه ساکنین ساختمان از این مورد رضایت داشته باشند می‌توانیم ماشینمان را در حیاط مشاع خانه پارک کرده یا هر وسیله‌ای را برای مدتی در آنجا نگه داری کنیم.

بهداشت آپارتمان

ما باید در حفظ نظافت آپارتمان تلاش کنیم. ریختن آشغال در محوطه و فضاهای عمومی خلاف قانون است. همچنین باید به این نکته توجه کنیم که استعمال دخانیات در مکان‌های مشترک مثل آسانسور و راهروها ممنوع است.

این‌ها بخشی از قوانین آپارتمان نشینی هستند که در زندگی روزمره‌ی ما کاربرد بسیاری دارند. برای اطلاع از موارد جزئی قوانین آپارتمان‌نشینی می‌توانیم قانون تملک آپارتمان را مطالعه کنیم تا از همه‌ی حقوق و وظایفمان به عنوان ساکنان آپارتمان مطلع شویم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر