موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

تکلیف مهریه بعد از فوت مرد

تکلیف مهریه بعد از فوت مرد

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 08 آذر 1399 ساعت 20:54

تعداد مشاهده این مطلب: 65,680 مرتبه

18819868602222.jpg

برای مشاوره مهریه زن بعد از فوت شوهر

برای مشاوره مهریه زن بعد از فوت شوهر

یکی از مهمترین حقوقی که به موجب شرع و قانون به زن تعلق می گیرد مهریه ای است که به موجب عقد نکاح میان زن و مرد تعیین می شود . بر اساس قانون مدنی زن به محض عقد ازدواج مالک مهریه می شود و مرد از همان لحظه متعهد می شود که مهریه همسر خود را بپردازد . به لحاظ عرفی مطالبه مهریه معمولا حین دعوای طلاق در دادگاه مطرح می شود .

اما در هر شرایطی زن امکان دریافت مهریه را خواهد داشت . حتی در صورتی که شوهر فوت کرده باشد نیز زن می تواند با ارئه دادخواستی مهریه اش را مطالبه کند که از اموال متوفی باید پرداخت بشود . به همین مناسبت در این مقاله مهریه زن ، مهریه زن بعد از فوت شوهر و چگونگی دریافت مهریه زن بعد از فوت شوهر را مورد بررسی قرار می دهیم . 


” زن بعد از فوت شوهر می تواند مهریه اش را مطالبه کند “


مهریه زن

از جمله مهمترین حقوق مالی که به موجب عقد ازدواج به زن تعلق می گیرد مهریه است . بر اساس ماده 1082 قانون مدنی " به مجرد عقد ، زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید " .

آنگونه که از این ماده بر می آید ، به محض اینکه عقد ازدواج میان زن و مرد بسته شد ، زن مالک مهریه ای است که بر ذمه مرد قرار گرفته است و می تواند هر گونه که بخواهد آن را مطالبه کند یا حتی با بخشیدن مهریه ذمه مرد را بری کند . در هر صورت مسائلی همچون رابطه نامشروع ، نشوز و عدم تمکین او ارتباطی بهدریافت مهریه از طرف او و پرداخت مهریه توسط مرد نخواهد داشت .


instagram.gif

مهریه زن بعد از فوت شوهر

همانگونه که گفتیم ، زن به محض وقوع عقد مالک مهریه شده است و می تواند هر زمان که بخواهد آن را مطالبه کند . به این معنا که پرداخت مهریه زن دِینی است که بر ذِمه مرد قرار گرفته است و جزو بدهی های مرد محسوب می شود .

ممکن است برخی تصور کنند در صورتی که مرد فوت کند ، دیگر زن نمی تواند مهریه اش را دریافت کند . اما این مطلب صحیح نیست . به دلیل آنکه مهریه زن بعد از فوت شوهر ، جزء بدهی های مرد است که در طول مدت حیات وی ، پرداخت نشده است و بر اساس قانون مدنی ، پس از فوت وی در صورتی که اموالی از وی به جای مانده باشد ، باید مهریه زن از اموال او پرداخته بشود . 

” دادخواست مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر به دادگاه خانواده ارائه می شود “

چگونگی دریافت مهریه زن بعد از فوت شوهر

بر اساس قانون مدنی ، زمانی که شخصی فوت می شود ، ابتدا باید دیون و بدهی های مالی او باید پرداخت شود و سپس اگر چیزی باقی ماند ، بر اساس قواعد ارث میان ورثه او تقسیم می شود . بنابراین ، در صورتی که مردی فوت کند در حالی که مهریه همسرش را نپرداخته باشد ، زن می تواند با ارائه دادخواست به دادگاه خانواده ، مهریه اش را مطالبه نماید ؛ حتی در صورتی کهتقسیم ترکه متوفی انجام شده باشد .

در این صورت ، دادخواست مطالبه مهریه باید به طرفیت ورثه متوفی اقامه شود . در مواردی هم که مهریه زن وجه رایج یا پول نقد باشد ، تاریخ فوت مبنای محاسبه قرار می گیرد و زن بر اساس شاخص سال فوت شوهر مهریه را دریافت می کند .

البته نکته مهمی که در رابطه با مهریه زن پس از فوت شوهر وجود دارد ، آن است که مهریه زن غیر از ارثی است که به وی تعلق می گیرد . به این معنا که در صورت فوت مرد ، زوجه هم قادر به مطالبه ارث بر طبق قانون مدنی خواهد بود و هم می تواند مهریه اش را مطالبه نماید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهریه زن بعد از فوت شوهر به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه زن بعد از فوت شوهرپاسخ دهند .

1.gif

سوالات متداول


1- آیا در صورتی که مردی فوت کرده باشد ، همسرش می تواند اقدام به مطالبه مهریه نماید ؟

بله ، امکان مطالبه مهریه در صورت فوت شوهر نیز وجود دارد که جزییات کامل در این خصوص ضمن مقاله ارائه شده است .



2- برای مطالبه مهریه پس از فوت شوهر چه اقداماتی باید انجام داد ؟

مطالبه مهریه پس از فوت شوهر نیازمند ارائه دادخواست مطالبه مهریه می باشد که توضیحات تکمیلی در این خصوص ضمن مقاله ارائه شده است .



3- آیا مطالبه مهریه و دریافت ارث پس از فوت همسر به صورت همزمان امکان پذیر است ؟

بله ، پس از فوت شوهر ، زن می تواند مهریه و سهم الارث خود را به صورت کامل مطالبه نماید که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .



برای مشاوره مهریه زن بعد از فوت شوهر

برای مشاوره مهریه زن بعد از فوت شوهر

مطالب مرتبط:


برچسب ها:

مهریهمطالبه مهریهپرداخت مهریه

نظرات کاربران



حسین

1399/05/24

سلام.ممنون از پاسخگویی دقیق شما..بابای من دوتا خانوم داشته که خانوم اولش سال ۵۵ فوت کردن .بابام دو سالی میشه فوت کرده الان مادر من بخواد مهریه به اجرا بزاره آیا به خانوم اولشم مهریه تعلق میگیره یانه...


پاسخ مشاور: با سلام بله اگر خواهان باشند می توانند مهریه شان را دریافت کنند و مهریه دینی است که به گردن پدر شما بوده و الان که در قید حیات نیستند در صورت مطالبه باید از سهم الارث ایشان پرداخت شود فرقی هم نمی کند که کسی چند همسر داشته باشد یا یک همسر تمام کسانی که در زمان فوت پدر شما در عقد دائم ایشان بوده اند می توانند مهریه شان را از سهم الارث مطالبه نمایند .

لیلا

1399/04/24

سلام من شوهرم فوت کرده مهریمو اجرا گذاشتم پدرشوهرم هم فوت کردن میخواستم ببینم آیا سهم الارث شوهرم از مال پدرشوهرم به من میرسه و از اموال مادرشوهرم که در قید حیات هستن چیزی به من میرسه ممنون

btn-send.jpg

بدون نام

1399/02/09

سلام درصورتیکه خانه ی همسر فوت شده وام داشته باشد بعد از مرگ میزان قسطهای باقیمانده از فروش خانه کم میشود سپش مهریه زن داده میشود؟

btn-send.jpg

مریم

1399/02/03

آیا زنی که مهریه اش ۴۰۰ سکه است و همسرش فوت شده میتواند بعد از مرگ همسرش یکی از خانه های متوفی را که معادل ۴۰۰ سکه است با رضایت خودش بردارد و به نام خود بزند، یا حتما باید اموال توقیفی فروش برود و زن سکه بگیرد؟


پاسخ مشاور: با سلام درصورت توافق بین وراث می توان اینکار را انجام داد و در غیر اینصورت دادخواست مطالبه مهریه از اموال متوفی مطرح شده که معادل با قیمت روز سکه از اموال ایشان به تملک همسرشان درمی آید .

نگار

1399/02/03

آیا برای پرداخت مهریه زن بعد از فوت همسر باید انحصار وراثت صورت گیرد؟


پاسخ مشاور: با سلام بله البته ابتدا مهریه پرداخت شده و بعد از باقی اموال ارثیه سایر وراث پرداخت می شود .

بهنوش.ب

1399/01/23

سلام آیا مرد میتواند وصیت کند که بعد از مرگ تمام اموال و دارایی هایش به همسرش برسد در حالی که فرزندی ندارند؟


پاسخ مشاور: سلام ، وصیت تنها تا میزان یک سوم اموال مجاز است . در عوض می توانند اموال را به نام شما بزنند .

حسن

1399/01/01

سلامبعد از فوت شوهر ، زوجه تا چه زمانی میتواند مهریه خود را طلب کند؟مهلت قانونی دارد یا هر زمان که بخواهد می تواند مطالبه کند؟


پاسخ مشاور: سلام، خیر مهلت خاصی نداشته و هر زمان بخواهند می توانند مطالبه نمایند .

ثمین

1398/12/05

نظر خود را بیان کنید... با عرض سلام .اگر مهریه ی خانمی هزار سکه باشد.آیا بعداز فوت همسر به همان تعداد میتواند مهریه خود را مطاالبه کند؟


پاسخ مشاور: با سلام ، بله به اندازه ای که اموال متوفی مکفی باشد می تواند مهریه خود را مطالبه کند .

ترانه

1398/12/04

سلام ایا پس از فوت زوجه که یک فرزند و پدر و مادر در. قید حیات هستن. پدر این خانم میتونن مدعی مهریه بشن یا با فوت خانم مهریه از بین میره؟


پاسخ مشاور: سلام، حق مهریه زن پابرجاست و ورثه ایشان می توانند مهریه را مطالبه نمایند .

هستی

1398/10/29

مهریه ی زن در اولویت قرار دارد یا سهم الارث سایر ورثه از جمله مادر مرحوم


پاسخ مشاور: مهریه در اولویت قرار دارد .

رحیم

1398/10/21

سلام من پدرم بعد از فوت مادرم زن دوم گرفت میخواستم بپرسم الان مهریه او که 250 سکه هستش آیا میتونه همشو بگیره یا نه


پاسخ مشاور: سلام، بله امکان مطالبه مهریه از ماترک وجود دارد .

مژگان

1398/04/16

سلام.من 114 سکه مهریه ام هست منتها 100 عدد اون عندالاستطاعه هست.میخواستم ببینم بعد فوت همسر آیا مهریه عندالاستطاعه رو میشه از اموال شوهر مطالبه کرد یا نه..


پاسخ مشاور: با سلام بله

K

1398/04/08

سلام پدر من سال ۶۳با مادرم عقد کرده ودر سال ۹۰فوت کرده و مهریه اش پنجاه هزار تومان بوده الان مهریه مادرم بر اساس شاخص سال ۹۰یا۹۸ حساب میشه


پاسخ مشاور: با سلام بله به نرخ روز محاسبه می گردد .

D

1398/03/25

سلام امکانش هست مراحل دادخواست مهریه همسر متوفی رو توضیح دهید


پاسخ مشاور: باسلام دوست عزیز شما ابتدا باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایید و دادخواست مطالبه مهریه همسر متوفی را تنظیم کرده و به دادگاه ارسال کنید .

baran

1398/01/24

سلام پدر من چهارسال پیش فوت کرده آشکارشدن که آیا مهریه زن بابام که که سکه میباشد به نرخ روز هست ازتاریخ فوت پدر اکنون دادگاه میگوید به نرخ روزولی شما گفتیدتاریخ فوت پدر میشه بیشتر راهنمای کنید دردادگاه گفت به نرخ روز


پاسخ مشاور: باسلام به موجب ماده 3 "‌ آیین‌نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده (1082) قانون مدنی " تاریخ فوت مبنای محاسبه مهریه خواهد بود .

باران

1398/01/24

سلام ببخشید من ازشما پرسیدم درمورد مهریه زن بابام پدر من چهارسال فوت کرده 30تاکه مهریه زن بابام هست وقتی رفتم دادگاه برای مشاوره اونجا گفتن به نرخ روز باید سکه زن باباتو پرداخت بشه در صورتی که شما به من مشاوره داده بودیدزمانی که پپدرتان فوت کرده قیمت سکه محاسبه میشه خواهش میکنم منو راهنمای کنید


پاسخ مشاور: سلام با توجه به ماده 3 ، در مواردی که مهریه زوجه باید از ترکه زوج متوفی پرداخت شود تاریخ فوت مبنای محاسبه مهریه خواهد بود.

باران

1397/12/25

سلام پدرم چهار سال هست فوت کرده ایامهریه زن بابام که سکه هست باید به نرخ فوت پدرم پرداخت بشه یا به نرخ روز


پاسخ مشاور: در این موارد تاریخ فوت مبنای محاسبه قرار می گیرد .

رضوان

1397/11/02

سلام ممنون از سایت خوبتون. یه سوال داشتم میخواستم بدونم که اگر زوجه مهریه رو در زمان زندگی مشترک ببخشه بدون اینکه طلاقی در میان باشه. بعدش زوج فوت کنه . زوجه می‌تونه از مهریه بخشیده شده رجوع کنه و مهریه رو بگیره؟؟ چجوری امکان پذیر هس؟!


پاسخ مشاور: با سلام . ممنون . اگر زن ذمه شوهرش را بری از پرداخت مهریه کند ، یا اقرار به دریافت مهریه کند ، دیگر نمی تواند از بخشیدن مهریه رجوع کند . بخشیدن مهریه باید به صورت کتبی باشد نه شفاهی . برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بخشیدن مهریه مراحل و مدارک آن را مطالعه نمایید .

خانم ناظمی

1397/10/22

سلام. همسر من فوت شدن و مالی رو برای من وصیت کردن . می خواستم بدونم این مال وصیت شده غیر از مهریه ام هستش ؟


پاسخ مشاور: سلام. بله ، حساب این دو از هم جداست .

بهادری

1397/10/22

سلام. من همسرم فوت کرده ، اما اموالشون دست منه و خانواده شون تا حالا ادعایی نکردن ، می تونم مهریه م رو وصول کنم ؟


پاسخ مشاور: سلام. به این منظور باید دادخواست محقوقی مطالبه مهریه به دادگاه ارائه نمایید .

مریم

1397/10/16

سلام، آیا راهکاری هست که زن مهریه ش رو برای زمان بعد از فوتش به همسرش ببخشه؟ یعنی بعد از فوت زن وارثانش نتونن مهریه رو از همسرش مطالبه کنن.


پاسخ مشاور: زن می تواند ضمن وصیت نامه یا به طور جداگانه مهریه را ببخشد .

ایلیا

1397/08/21

سلام.میخوساتم بدونم من شنیدم که مهریه زن بعد از فوت همسرش از بین میره درست نیست؟


پاسخ مشاور: سلام. خیر ، مهریه زن همچنان قابل مطالبه خواهد بود .

مهسا

1397/08/21

سلام دادخواست مهریه زن بعد از مرگ شوهرش رو باید به دادگاه خانواده داد؟


پاسخ مشاور: سلام. بله ، این موضوع در صلاحیت دادگاه خانواده است .

کرمی

1397/08/13

سلام مهریه زن بعد از فوت مرد از روی اموالش داده میشه؟


پاسخ مشاور: سلام. بله .

ثریا

1397/08/13

سلام.من شنیدم بعد از فوت مرد دیگه مهریه ای به زن تعلق نمیگیره چون مهریه مربوط به زندگی با مرد هست و وقتی مرد فوت کنه و نباشه و قبلشم مهریه ای نداده باشه دیگه بعد از فوتشم نمیشه مهریه رو گرفت درسته؟


پاسخ مشاور: سلام. مهریه زن از ترکه شوهر قابل برداشت است .

زیبا

1397/08/01

سلام اگر مردی فوت کرده باشه و تقسیم ترکه هم انجام شده باشه مهریه زن از بین میره؟دیگه نمیشه گرفت؟


پاسخ مشاور: در صورتی که مردی فوت کند در حالیکه مهریه همسرش را نپرداخته ، زن می تواند با ارائه دادخواست به دادگاه خانواده ، مهریه اش را مطالبه نماید ؛

نازنین

1397/08/01

سلام بعد از اینکه مرد فوت کنه میشه مهریه رو گرفت؟


پاسخ مشاور: بله امکان دریافت مهریه وجود دارد .

اردوخانی

1397/07/25

باسلام و خسته نباشید خیلی ممنون از سایت خوبی که دارید میخواستم بپرسم اگه میشه بگید مهریه بعد از فوت مرد جزو دیون مرد حساب میشه یا ارث زن؟


پاسخ مشاور: مهریه زن بعد از فوت شوهر ، جزء بدهی های مرد است

شایان

1397/07/25

باسلام مهریه مادر من که سال 68 ازدواج کرده 200هزار تومن اون زمان بوده پدرم سال 95 فوت کردند و اگر الان بخواهیم که ارث رو تقسیم کنیم مهریه مادرم با نرخ امسال حساب میشه؟


پاسخ مشاور: مواردی که مهریه زن وجه رایج یا پول نقد باشد ، تاریخ فوت مبنای محاسبه قرار می گیرد و زن بر اساس شاخص سال فوت شوهر مهریه را دریافت می کند .

آفتاب

1397/07/23

سلام و خسته نباشید مهریه زن رو بعد از فوت شوهر از روی میراثش برمیدارن دیگه درسته؟


پاسخ مشاور: سلام. بله ، مهریه زن از ماترک شوهر قابل کسر است .

سارا

1397/07/23

سلام من شنیده بودم بعد از فوت شوهر مهریه زن هم از بین میره اینطور نیست؟


پاسخ مشاور: خیر مهریه در صورتی که پرداخت نشده باشد بعد از فوت هم به زن تعلق می گیرد .

نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر