موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

حکم ازدواج بعد از رابطه نامشروع

حکم ازدواج بعد از رابطه نامشروع

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:45

ازدواج بعد از زنا و رابطه نامشروع

تذکر: العیاذ بالله زن شوهردار اگر زنا کند، بر مرد زنا کننده طبق نظر اکثر فقها حرام ابدی می شود، یعنی اگر آن زن بعدا طلاق بگیرد یا شوهرش فوت کند، نمی تواند با مرد زانی ازدواج نماید. اما اگر زن شوهر نداشته باشد احکامش در ادامه گفته می شود.

رابطه نامشروع

پرسش ۷۳ . با يك دخترى (رشيده) رابطه نامشروع داشتم كه موجب بى عفتى ايشان گرديده!! آيا بدون اذن پدر ايشان مى توانم با او ازدواج كنم؟

همه مراجع (به جز بهجت و سيستانى): آرى، در اينجا اجازه لازم نيست.

آيات عظام بهجت و سيستانى: بايد با اجازه پدر يا جدّ پدرى باشد.

پرسش ۷۴ . كسى كه با دخترى زنا كرده و بكارتش را از بين برده مى تواند با او ازدواج كند؟

آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى، فاضل، مكارم و نورى: آرى، مى تواند با او ازدواج كند؛ ولى احتياط مستحب آن است كه اين ازدواج بعد از گذشت يك حيض باشد.[۳]

شاید این مطالب را هم بپسندید:

آيات عظام تبريزى و وحيد: آرى، مى تواند با او ازدواج كند؛ ولى احتياط واجب آن است كه اين ازدواج، بعد از گذشت يك حيض باشد.[۴]

آيه اللّه  سيستانى: اگر دختر توبه كند، مى تواند با او ازدواج كند؛ ولى احتياط مستحب آن است كه اين ازدواج بعد از گذشت يك حيض باشد.[۵]

  • [۱]. خامنه اى، استفتاء، س ۸۴ ؛ مكارم، استفتائات ج ۲، س ۹۱۶ و تعليقات على العروة، اولياء العقد، م ۲؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج ۳ م ۱۲۳۷؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۴۴۰؛ تبريزى، استفتائات، س ۱۴۶۶؛ امام، تعليقات على العروة، اولياء العقد، م ۲۴ ؛ نورى، توضيح المسائل، م ۲۳۷۲ و دفتر: صافى.
  • [۲]. سيستانى، منهاج الصالحين، ج ۲، النكاح، م ۶۹ و ۷۰؛ بهجت، توضيح المسائل، م ۱۸۹۱.
  • [۳]. توضيح المسائل مراجع، م ۲۳۹۹ ؛ نورى، توضيح المسائل، م ۲۳۹۵ و خامنه اى، استفتا، س ۷۴۴.
  • [۴]. تبريزى، توضيح المسائل مراجع، م ۲۳۹۹ و وحيد، توضيح المسائل، م ۲۴۶۳.
  • [۵]. سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م ۲۳۹۹.(احكام ازدواج،پرسمان).

[ازدواج بعد از زنا با زن]

مسأله ۲۳۹۹ اگر با زن بی شوهری که در عدّه نیست زنا کند، بعداً می‌تواند آن زن را برای خود عقد نماید (۱) ولی احتیاط مستحب ّ (۲) آن است که صبر کند تا آن زن حیض ببیند بعد او را عقد نماید (۳) بلکه احتیاط مزبور حتی الامکان نباید ترک شود و همچنین است اگر دیگری بخواهد آن زن را عقد کند.

(۱) (بهجت): بنا بر أظهر مکروه است که بعداً آن زن را برای خود عقد نماید، بلکه احتیاط مستحب ّ آن است که با او ازدواج ننماید، مگر این که زن از کار خود توبه نموده باشد.

(۲) (خوئی)، (تبریزی): احتیاط واجب..

(۳) (مکارم): بقیّه مسأله ذکر نشده.

(اراکی)، (گلپایگانی)، (صافی)، (نوری): و همچنین است اگر دیگری بخواهد آن زن را عقد کند.

(خوئی)، (تبریزی): و اگر دیگری بخواهد آن زن را عقد کند این احتیاط، مستحب ّ است.

(سیستانی): مسأله اگر بازن بی شوهری که در عده نیست زنا کند بنا بر احتیاط واجب نمی‌تواند پیش از آن که او توبه کند با او ازدواج نماید، ولی شخص دیگری اگر بخواهد با آن زن پیش از توبه کردنش ازدواج کند اشکالی ندارد، مگر در صورتی که آن زن مشهور به زنا باشد که بنا بر احتیاط واجب ازدواج با او قبل از توبه‌اش جایز نیست و همچنین است ازدواج با مرد مشهور به زنا قبل از آن که توبه کند و احتیاط مستحب ّ آن است که اگر شخص بخواهد با زن زناکار ازدواج کند صبر نماید تا آن زن حیض ببیند بعد او را به عقد خود درآورد، خواه خود با او زنا کرده باشد یا دیگری.

(فاضل): مسأله اگر با زنی زنا کند، بعداً می‌تواند آن زن را برای خود عقد نماید، ولی احتیاط واجب آن است که صبر کند تا آن زن حیض ببیند، بعد او را عقد کند و همچنین است اگر دیگری بخواهد آن زن را عقد نماید.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم ازدواج با زن شوهر دار [احکام ارتباط با زن شوهر دار]

پرسش : ازدواج با زنى که شوهر دارد چه حکمى دارد؟

پاسخ :هرگاه زنی را که شوهر دارد برای خود عقد کند:

۱-     اگر یکی از مرد یا زن، بداند زن شوهر دارد  و بداند عقد کردن زن شوهر دار حرام است آن زن بر او حرام ابدی می شود، خواه نزدیکی کرده باشد یا نه.

۲-     اگر هیچ کدام نمی دانسته اند زن شوهر دارد ( مثلا زن فکر کرده اگر چند سال از شوهر جدا باشد مطلقه محسوب می شود )  چنانچه نزدیکی کرده اند زن بر او حرام می شود و اگر نکرده اند حرام نمی شود.

اگر عقد را فردی به وکالت از آن ها خوانده باشد نه خودشان، در هیچ یک از دو صورت، حرام ابدی حاصل نمی شود و پس از عده می توانند ازدواج کنند.

تکلیف شوهر نسبت به همسرش که زنا داده است [احکام ارتباط با زن شوهر دار]

پرسش :اگر زن شوهر دار زنا بدهد؛ وظیفه ی شوهر نسبت به او چیست؟

پاسخ :در فرض سوال اگر توبه نماید، مناسب است شوهر نیز او را ببخشد و به زندگی خود ادامه بدهند ولی  چنانچه توبه نکند و بر عمل خود باقى باشد بهتر است شوهر او را طلاق دهد، امّا مهرش را باید بدهد و اگر مشهور به زنا شود احتیاط واجب طلاق دادن اوست.

سؤال ۳۱۱. در بین عشایر عرب مرسوم است که چنانچه مردى با دختر، یا زن شوهردارى، دوست شود و بعد از محل فرار کرده، و رابطه نامشروع برقرار نمایند، زمانى که به آنها دسترسى پیدا کنند، بعضاً آن زن یا دختر را به زانى مى دهند. این مسأله چه حکمى دارد؟

جواب: در مورد دختر هرگاه طرفین راضى باشند اشکالى ندارد. و در مورد زن شوهردار اگر با مرد بیگانه آمیزش جنسى کرده باشد، و بعد شوهرش او را طلاق دهد، ازدواج او با زانى پس از عده جایز است، هر چند احتیاط در ترک آن است.

سؤال ۳۱۲. دخترى در ایام عقد با یک نفر زنا کرده است، شوهرش که فعلاً صورت عقدش معلوم نیست، او را طلاق داده و بعد از طلاق، زانى این دختر را عقد کرده است آیا این عقد شرعاً درست است؟

جواب: در صورتى که عقد قبلى با رضایت انجام شده و صحیح بوده و زنا با زن شوهردار واقع شده، آن دختر بر زانى حرام ابدى است (بنابر احتیاط واجب).

> احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى > 7. ازدواج با زن شوهردار

ازدواج مرد با زنی که قبلا با او زنا محصنه کرده است

پرسش : لطفاً به سؤالات زیر پاسخ دهید:

۱ـ اگر کسى با زن شوهردار زنا کند، ازدواج با آن زن بعد از طلاق یا فوت شوهرش چه صورت دارد؟

۲ـ آیا فرقى بین دخول در قُبل و دُبر هست؟

۳ـ آیا صورت علم به مسأله و جهل به آن تفاوتى دارد؟

۴ـ اگر ازدواج صورت بگیرد و صاحب اولاد شوند، حکم چیست؟
پاسخ : جواب ۱ تا ۴: ما دلیلى بر حرمت نیافته ایم; لذا در صورتى که ازدواج کرده باشند ازدواج آنهارا بر هم نمى زنیم. ولى اگر ازدواج نکرده باشند، مى گوییم احتیاط کنند. و فرقى بین علم و جهل، و دخول از طرفین نیست.

زنا با زن شوهردار

پرسش : دخترى در ایّام عقد با یک نفر زنا کرده است، شوهرش که فعلا صورت عقدش معلوم نیست، او را طلاق داده و بعد از طلاق، زانى این دختر را عقد کرده است آیا این عقد شرعاً درست است؟

پاسخ : ما دلیلی بر حرمت نیافته ایم؛ لذا در صورتی که ازدواج کرده باشند ازدواج آنها را بر هم نمی زنیم. ولی اگر ازدواج نکرده باشند، می گوییم احتیاط کنند و ازدواج نکنند.

حکم ازدواج فرد با زنی که در زمان عده با او زنا کرده 

پرسش :آیا فرد می تواند با زنی که در زمان عدّه با او زنا کرده است، ازدواج نماید؟

پاسخ :اگر با زنى که در عدّه دیگرى است زنا کند بنابراحتیاط واجب آن زن بر او حرام مى ‏شود و نمی تواند با او ازدواج کند، خواه طلاق رجعى باشد یا غیر رجعى، ولی اگر حکم را نمی دانسته و ازدواج کرده، می تواند به زندگی خود ادامه دهد.

عدم حرمت در صورت زنا در عدّه عقد موقّت [احکام ازدواج در عده]

پرسش :آیا زنا در عده عقد موقت زنا در عدّه عقد موقّت موجب حرمت ابدى مى شود؟

پاسخ :زنا در عدّه متعه مسلّماً حرام است و حکم ازدواج با زانی در عدّه، به صورت کلی بنابر احتیاط واجب جایز نیست ولی در این مورد خاص آن را مجاز دانسته ایم و موجب حرمت ابدی نمی شود، بعد از اتمام عدّه می توانند ازدواج نمایند،  فتواى امام خمینی (رحمه الله) در تحریرالوسیله و توضیح المسائل نیز همین است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسئله۳۹۶ـ در ازدواج دوشیزه بالغ و رشید اگر پدر و یا جد، او راازازدواج با همگن خود باز می دارندشرط مزبور،منتفی است و نیز اگر خود را به طور کلی از زندگانی آن دوشیزه کنار بکشد و یا دوشیزه دسترسی به ایشان نداشته و تحصیل اجازه آن میسر نگردد چنان شرطی ساقط است پس او می تواند با مردی همگن است بدون اجازه پدر و یا جد پدری ازدواج کند.
مسئله۳۹۷ـ اجازه پدر و یا جد پدری در مورد ازدواج دختری که قبلاً ازدواج شرعی نموده شرط نمی باشد اما اگر آن دختر، بکارت خود را در اثر زنا یا به وسیله دیگر از دست داده باشد، اجازه پدر و یا جدپدری هم چنان شرط است.

پرسش: زنی شوهردار با مردی رابطه داشته شوهرش او را طلاق می دهد آیا اکنون می تواند به عقد آن مردی که با او رابطه داشته در آید؟

پاسخ: زن شوهردار اگر زنا کند، بر مرد زنا کننده – بنابر احتیاط واجب – حرام ابدی می شود، ولی بر شوهر خود حرام نمی شود، و چنانچه توبه نکند و بر عمل خود باقی باشد، بهتر است که شوهر او را طلاق دهد ولی باید مهرش را بدهد.

پرسش: آیا در زنا به عنف زانی ضامن مهر المثل می باشد ؟

پاسخ: بلی ضامن است .

پرسش: شخصی با خانمی ازدواج کرده است که قبلاً آن خانم مرتکب زنا شده مرد قبل از ازدواج از ارتکاب زنا توسط آن خانم مطلع بوده علی رغم آن با او ازدواج کرده زن بشدّت پشیمان است در این صورت تکلیف شوهر نسبت به مردی که با زنش مرتکب زنا شده است چیست ؟

پاسخ: تکلیفی بر ایشان نیست.

پرسش: دختری که از طریق زنا بکارت او زایل شده است آیا می تواند بدون اذن ولی ازدواج کند ؟

پاسخ: حکم دختر باکره را دارد و نیاز به اجازه ولی دارد.

پرسش: مردی با خانمی ازدواج کرده است که از شوهر قبلی خود دختری دارد بعد از مدتی شوهر دوم با دختر همسر خود زنا می کند آیا با این زنا به همسر خود که مادر این دختر هست حرام می شود یا خیر؟

پاسخ: حرام نمی شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله سیستانی.

لينك كوتاه مطلب: http://hadana.ir/?p=26850

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)

اجازه پدر در ازدواج موقت 

    • ازدواج موقت دختر بالای سی سال و اذن پدر
    • مخالفت پدر با ازدواج دختر
    • اگر دختر بدون اجازه پدر ازدواج کند
    • اجازه پدر بعد از عقد
    • اجازه پدر برای ازدواج پسر
    • آیا اظهار اذن پدر در ازدواج لازم است
    • ازدواج موقت با دختر باکره بدون دخول


کلید: ازدواج بعد از زنا و رابطه نامشروع ازدواج بعد از زنا و رابطه نامشروع ازدواج بعد از زنا و رابطه نامشروع ازدواج بعد از زنا و رابطه نامشروع ازدواج بعد از زنا و رابطه نامشروع ازدواج بعد از زنا و رابطه نامشروع ازدواج بعد از زنا و رابطه نامشروع ازدواج بعد از زنا و رابطه نامشروع ازدواج بعد از زنا و رابطه نامشروع ازدواج بعد از زنا و رابطه نامشروع ازدواج بعد از زنا و رابطه نامشروع ازدواج بعد از زنا و رابطه نامشروع توبه ی زنا کاران و حکم ازدواج با آنها بعد از توبه ازدواج با زنا کار مردی که با زنی زنا کرده می تواند بعدا با او ازدواج کند ازدواج با زن زنا.. در چه صورت زن و مرد به یکدیگر حرام ابدی می‌شوند؟ حکم زنای دختر و پسر مجرد زنا با دختر باکره  زنا با دختر باکره و ازدواج با او ازدواج با زن شوهردار بعد از زنای با او عده زنای محصنه  – دختری که به علتی غیر از از

? لینک کوتاه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر