موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

تقویت ارتباط چشمی

تقویت ارتباط چشمی

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:45

ارتباط چشمی از آن جمله ارتباطات غیرکلامی است که اگر در صحبت ها و مراوات روزمره رعایت نشود ممکن است که خیلی از موقعیت های خوب ما از دست برود.
برای تقویت ارتباط چشمی و داشتن یک ارتباط چشمی موثر می بایست یکسری از اصول را رعایت کنیم و در زمان صحبت های رو در رو به آنها عمل کنیم تا یک گفتگو و ملاقات عالی را داشته باشیم.
پس منظور از تقویت ارتباط چشمی این است که بتوانیم در زمان گفتگو های دو نفر، چند نفره و یا حتی در زمان سخنرانی هایی که داریم یک ارتباط چشمی خوب و موثر با دیگران برقرار کنیم. شاید به نظر نرسد، اما برقرار کردن یک ارتباط چشمی خوب به قدری می تواند قدرتمند باشد که طرف شما تصمیم می گیرد آیا به صحبت های شما گوش دهد یا خیر.
بنابراین قدرت یک ارتباط چشمی موثر را دست کم نگیرید.


در ارتباط چشمی موثر دقیقا به کجا نگاه کنیم

برای این منظور یک اصول ساده وجود داره.
در ارتباط چشمی موثر اگر ما صورت طرف مقابل را با خط های فرضی از چشم ها به دهان متصل کنیم یک مثلث ایجاد می شود.
پس ما می توانیم در هنگام نگاه کردن به طرف مقابل به این نقاط نگاه کنیم و البته هم می توانیم چشم‌مان را در زمان های مختلف در این نقاط عوض کنیم.


مدت زمان نگاه مستقیم در چشم

مدت زمان نگاه مستقیم در چشم طرف مقابل بستگی به صمیمیت ما با طرف مقابل دارد.
شاید ما با همسرمان یا یکی از اعضای نزدیک خانواده‌یمان بتوانیم چند دقیقه بهم زل بزنیم. اما مدت زمان این ارتباط چشمی با افراد دیگه مثل همکارها و یا مشتریان می بایست کمتر باشد.
اما به هر حال ما در گفتگو‌های روزمره می بایست به طرف مقابل به یک میزان متعادل نگاه کنیم.
نه بیش از حد ارتباط چشمی برقرار کنیم و نه این ارتباط چشمی را از دیگران بدزدیم و به آنها نگاه نکنیم.
بنابراین مدت زمان نگاه مستقیم در چشم طرف مقابل می بایست به یک میزان متعادل باشد.


ارتباط چشمی با دختر یا پسر (با جنس مخالف)

ارتباط چشمی با دختر یا پسر (منظور این که اگر جنس مخالف ما باشند) به دلیل حجب و حیا ممکنه که کمی کمتر از حالت معمول باشه و بخاطر موذب بودن یکی از طرفین یا دو طرف ارتباط چشمی به میزان خیلی کمتری ایجاد بشه.
دلیل این موضوع کاملا مشخص است و در اینجا معمولا افراد متوجه می شوند که بخاطر حجب و حیا چشم ها از هم دیگر دزدیده می شود و دلیلش بی احترامی نیست.
احتمالا همانطور که می دانید اگر کسی نگاهش را از ما بدزدد یا در طول گفتگو به ما نگاه نکند یک نوع بی احترامی تلقی می شود، اما در ارتباط چشمی با دختر یا پسر، همانطور که خدمتتان بیان کردم، این موضوع کاملا توجیح دارد و قابل قبول است.
بنابراین اگر شخصی از جنس مخالف ما، با ما ارتباط چشمی موثری برقرار نکرد دلیلش بی احترامی نیست (البته در خیلی از مواقع ما خودمان متوجه این موضوع می شویم.)


توجه به حالت صورت و چشم ها

در زمانی که با دیگران ارتباط چشمی برقرار می کنیم می بایست حواسمان به حالات صورت و چشم هایمان باشد تا از نوع نگاه ما برداشت اشتباه انجام نگیرد.
همانطور که می دانید چشم های افراد هم با ما صحبت می کنند و البته برعکس هم صادق هست.
بنابراین می بایست حواسمان به نوع نگاهمان باشد.

[quote]پیشنهاد می کنم نگاهی به این مقاله بیاندازید: ارتباط چشمی موثر[/quote]


برای تقویت ارتباط چشمی موثر می بایست یکسری تمرینات را انجام دهیم که در زمان گفتگو‌های واقعی بتوانیم یک ارتباط چشمی موثر و خوبی را با دیگران برقرار کنیم.
در ادامه دو مورد از قدرتمندترین تمرینات را که می توانیم در منزل برای تقویت ارتباط چشمی خودمان انجام دهیم خدمتتان معرفی می کنم.


تمرین نگاه کردن به اجسام

در این تمرین می توانیم از اجسام کمک بگیریم و فرض کنیم که آن اجسام مانند یک شخص هستند و به آنها نگاه می کنیم.
برای مثال می توانیم چندین نمکدان را با فاصله روی میز قرار دهیم و تصور کنیم که آنها چشم هستند و سعی کنیم که به تمام این نمکدان ها نگاه کنیم و با آنها ارتباط چشمی موثر برقرار کنیم.
شاگردی داشتم که از برقراری ارتباط چشمی با مردان خیلی موذب می شد، پیشنهاد دادم که بر روی سی دی عکس سیبیل بکشد و تصور کند که آن سی دی ها مرد هستند و باید تلاش کند که با آنها ارتباط چشمی موثری برقرار کند.
این تمرین را مدتی انجام داد و بعد از حدود یکی دو هفته این مسئله برایش حل شد و توانست به راحتی با مردانی که به عنوان ارباب رجوع در محل کارش حضور پیدا می کند و یا در جلساتی که شرکت می کند ارتباط چشمی خوب و موثری برقرار کند و در یک کلام اینکه توانست ارتباط چشمی خودش را با دیگران تقویت کند.


تمرین نگاه کردن به عکس ها

ما علاوه بر استفاده از اجسام می توانیم از عکس های بریده شده مجلات یا پوسترها هم استفاده کنیم.
به این صورت که می توانیم آن عکس های بریده شده را روی دیوار یا صندلی بچسبانیم و سعی کنیم که در هنگام صحبت کردن با تمام آنها ارتباط چشمی خوب و موثری برقرار کنیم.
استفاده از این دو تکنیک می تواند نتیجه فوق العاده ای را داشته باشد و برای تقویت ارتباط چشمی می توانیم از این موارد استفاده کنیم.
معمولا افرادی که در کارگاه آموزشی فن بیان مجموعه ما شرکت می کنند ارتباط چشمی خوبی ندارند، به جای اینکه به مخاطبان نگاه کنند به همه جا نگاه می کنند به غیر از چشم های مخاطبان.
این موضوع باعث میشه که ارتباط چشمی با مخاطب ها برقرار نشه و افرادی که به صحبت های طرف مقابل گوش می دهند حس خوبی از صحبت ها نگیرند.
یا حتی اگر در جمعی در حال صحبت هستیم، با افراد حاضر در اون جمع نگاه نکنیم و یا توجهمون فقط به یکی دو نفر باشه، توجه دیگر افراد حاضر در آن جمع را از دست می دهیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر