موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

حل مسئله در زندگی زناشویی

حل مسئله در زندگی زناشویی

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

banner3.jpg

مهارت حل مسئله را در هر نقطه از زندگی به آن نیاز دارید. قدرت حل مسئله و تصمیم گیری مشترک مهارت مهم برای یک ازدواج موفق لازم است که در مشاوره سبک زندگی به طور کامل آموزش داده می شود. بالاترین سطح مهارت زندگی ، توانایی ایجاد هدف واقع بینانه در زندگی و ایجاد برنامه های لذت بخش و قابل اجرا برای رسیدن به اهداف خود در زندگی است.

مهارت حل مسئله

مهارت حل مسئله است که می تواند کمک کند به درستی با هیجانات منفی خود کنار بیاییم. باید این را بدانید که با سخت گیری به خود چیزی در زندگی حل نمی شود . پس اول کمی به فکر خود استراحت بدهید تا راههای درست اجازه ی ورود به ذهن شما را داشته باشند.

هنگامی که رابطه زناشویی بین همسران کمرنگ است و آنها مهارت‌ های حل مسئله را یاد نگرفته باشند، مستعد بی وفایی و خیانت هستند. زمانی که زوج‌های طلاق گرفته با استفاده از مهارت حل مسئله از هم جدا می‌شوند و ازدواج مجدد می‌کنند احتمال اینکه دوباره مرتکب خیانت یا جدایی شوند، بسیار ضعیف است.

قربانیان خشونت خانگی و نیز مردانی که دست به خشونت می زنند، هر دو فاقد مهارت های زندگی هستند. به عبارتی کمبود مهارت ‌هایی مانند: مهارت حل مسئله و مقابله با خشم، سبب می شود که افراد نتوانند تعارض‌های بین فردی خود را حل کنند ، با شرایط استرس‌آمیز کنار آیند و خشم خود را به شیوه‌ای مناسب ابراز کنند. به علاوه زنان قربانی خشونت بدون مهارت حل مسئله نمی‌توانند در مقابل رفتارهای پرخاشگرانه همسر واکنش مناسبی از خود نشان دهند.

به کمک مهارت حل مسئله ، افراد درگیر اختلاف زناشویی مشکل خود را مسئله‌ای می بینند که باید آن را حل کنند. قبل از هر چیزی افراد باید در نظر داشته باشند که این مهارت حل مسئله مشارکتی است و نیاز به همکاری زن و شوهر دارد .و هر دوی آنها باید برای حل مشکل تلاش کنند تا به یک راه حل رضایت بخش برسند

“داشتن مشکل، مشکل نیست بلکه راه حل هایی کهنه و غیر مفید، مشکل هستند.”

اولین و مهم ترین مرحله حل مسئله در برطرف کردن یک مشکل زناشویی ، گفتن مشکل حتی مشکل جنسی به صورت جزئی برای همسر با توجه به کارهایی است که تا کنون انجام داده اید و کارساز نبوده اند.

هر راه حلی به نظرتان می آید روی یک برگه کاغذ بنویسید. از طریق فکر زیاد می توانید راه حل های واقعی را برای هر یک از مشکلات خود ایجاد کنید.

درمورد راه حل هایی که برای مشکلات زناشویی مخصوصا مشکلات جنسی ، هر چه به ذهنتان می رسد، فقط یاداشت کنید. اصلا نمی خواهد بگویید که کدام خوب است یا کدام بد؟ فعلا قضاوت نکنید. همین که راه جدیدی به ذهنتان می رسد بدون ارزیابی خوب یا بد، یادداشت کنید. سنجش آن بعداً انجام می گیرد.

بهترین حالت این است که خودتان را آزاد بگذارید. هرچه راه حل دور از ذهن یا عجیب تر باشد، بهتر است. و هرچه بیشتر راه حل پیدا کنید، بهتر است. تا زمانی که لیستی طولانی درست کنید به نوشتن مواردی که به ذهنتان می آید، ادامه دهید.

هیچ وقت این را راه حل ندادی: فقط باید همسرم را تغییر دهم و مشکلی از جانب من وجود ندارد، مقصر اوست!!!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر