موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

سوءاستفاده از سادگی افراد

سوءاستفاده از سادگی افراد

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 26 مرداد 1400 ساعت 15:18

بعضی آدم‌ها همیشه منتظر شخص دیگری هستند تا از او برای پیشبرد اهداف خود سوءاستفاده‌ کنند؛ با هر هدفی و به هر وسیله‌ی ممکن. در یک کلام این کار را می‌توان رفتار سوءاستفاده‌ گرا نامید. آدم‌هایی که سعی در سوءاستفاده‌ کردن از دیگران دارند اغلب برای انجام‌دادن این کار، احساسات دیگران را به بازی می‌گیرند. آنها معمولا باور ندارند دیگران هم می‌توانند چشم به واقعیت‌ها بگشایند. واقعا حالت غم‌انگیزی است، اما این نوع رفتار وجود دارد.

%DB%B5-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%A9%D9%87-%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D9%88%D8%A1%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87%E2%80%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B3%D8%AA-1.jpg

به‌طور کلی آدم‌هایی که رفتار سوءاستفاده‌گرا دارند، رفتارهای فوق‌الذکر و سایر نشانه‌های زیر را از خود بروز می‌دهند؛ نشانه‌هایی که بیانگر توانایی سوءاستفاده‌گرایی آنها است.

مطلب مرتبط: ۱۵ مهمترین خصوصیات افراد سایکو پت(روان پلید) را بشناسید

۵ نشانه که یکی در حال سوءاستفاده‌ کردن از شما است این‌ها هستند:

۱. آن‌ها قبلا هم از دیگران سوءاستفاده کرده‌اند

آیا آنها را هنگام دروغ‌گفتن به خودتان یا دیگران گیر انداخته‌اید؟ آیا نگرش این آدم ها عموما منفی است؟ آیا درباره‌ی کسی شایعه پراکنی کرده‌اند؟ آیا آنها غالبا رفتار خودمحوری دارند؟

اینجور آدم ها اغلب رویه‌ای خودخواهانه هم دارند، یعنی فکر می‌کنند از بقیه باهوش‌تر و کاردرست‌تر هستند.

مراقب رفتار سوءاستفاده‌گرایانه باشید و در مواجه با دیگران هشیاری خود را حفظ کنید. مثبت و مطمئن به‌نفس باقی بمانید و درعین حال به دیگران هم انرژی مثبت و روحیه بدهید. این کار می‌تواند هم نقطه‌نظر این آدم‌ها و هم رفتار آنها را تغییر دهد.

۲. آن‌ها سریع کار می کنند

سو استفاده‌گرها سعی می‌کنند شما را با صحبت های دلنشین و احساس علاقه مندی کاذب، ‌به‌سرعت فریب‌دهند؛ این شیوه‌ی اعتمادسازی و رابطه سازی آنها است و به‌وسیله‌ی آن می‌توانند به‌مجرد مشخص‌شدن انگیزه‌ی اصلی رابطه، احساسات‌تان را به بازی بگیرند.

چیزهایی هستند که نشان می‌‌دهند این آدم‌ها تنها زمانی ناراحت هستند که چیزی یا کسی بر روی دستیابی به نتیجه‌ی مطلوب‌ش تاثیر بگذارد، و پیدا کردن این نشانه‌ها، راهی ساده برای یافتن سوءاستفاده‌گرهای محسوس است. سوءاستفاده‌گرها به‌دنبال حفظ ‌‌”شکل خوب” رابطه‌ها هستند، چون نتیجه‌ی مطلوب برای آنها همه‌چیز است، و آنها برای سوءاستفاده‌داشتن بر روی دیگران، به افکار دیگران اهمیت می‌‌دهند.

وقتی چیزی را به دوست‌تان پیشنهاد می‌دهید، احساسساتش را جایی یادداشت‌کنید. سوءاستفاده‌گرهای محسوس وقتی با نظرتان همسو نیستند یا مورد انقاد قرار گرفته‌اند، به‌سختی می‌توانند واکنش نشان‌دهند.

۳. آن‌ها با احساسات شما بازی می‌کنند

اغواگری چه به‌لحاظ احساسی، چه به‌لحاظ روحی و چه به‌لحاظ فیزیکی یک ابزار سوءاستفاده به‌حساب می‌آید. آدم‌های سوءاستفاده‌ گرا دوست‌دارند با احساسات شما بازی‌کنند و از این راه شما را در رفتاری درگیر کنند که برای خودشان منفعت دارد. آنها آدم‌هایی را به‌دور خود جمع می‌کنند که می‌توانند تحت سوءاستفاده‌ شان بگیرند؛ چه در بستر یک رابطه‌ی عاشقانه و چه در بستر یک دوستی صمیمی. آنها کاری می‌کنند که بودن در کنارشان در ابتدا لذت‌بخش باشد، و بعد کانون توجه رابطه را به سوی نیازهای خودشان معطوف می‌کنند.

مطلب مرتبط: سایکوپت‌شناسی:چگونه یک روان‌ پلید(سایکو پت) را بشناسیم؟

۴.آن‌ها خیلی‌زود بی‌تاب می‌شوند

بی‌تابی را می‌توان به‌ یکی از این دو صورت تعریف‌کرد: ۱. زودرنجی که به‌دنبال تاخیر در کارها پدید می‌آید ۲. نیاز بی‌وقفه به تغییر و هیجان. می‌توان گفت بروز بی‌تابی ارتباطی تنگاتنگ با اهداف این دسته از آدم‌ها دارد؛ به‌ویژه اگر چیزی یا کسی در مسیر دستیابی آنها به اهداف‌شان مانع شود یا اختلال ایجاد کند. جلو زدن از شما در صف خرید یا ترفیع‌‌گرفتن در محل کار نمونه‌هایی از این اهداف هستند.

همه‌ی ما کله‌شقی داریم و گهگاه کمابیش بی‌تاب می‌شویم. با این حال، برخی آدم‌ها بی‌تابی را به اوجش می‌رسانند. این آدم‌ها از ماندن در هر زمان، مکان و تقریبا به هر دلیلی بیزار هستند، و هر موقعیتی را برای رسیدن به بالاترین جا سوءاستفاده می‌کنند.

بی‌تابی خصیصه‌ای است که از دل تجربه‌های منفی، عدم‌درک ذات خویش و دیگران، و حس همیشگی ناامنی بیرون می‌آید. نخستین حس‌های منفی اغلب در کودکی پدید می‌آیند. در بسیاری از این موارد، کودک از داشتن تجربه‌ی اجتماعی معمول منع‌شده‌است که حس “کمبود داشتن” را در او ایجاد می‌کند.

دانستن قلق آدم‌های بی‌تاب به‌هنگام مواجه‌شدن با آنها مهم است. برای نمونه، این آدم‌ها ترجیح‌می‌دهند تحت‌سوءاستفاده باشند. وقتی آنها تحت سوءاستفاده شدید نیستند، عصبانی، ناراحت و سرخورده می‌شوند. بهترین راه برخورد با این رفتار، مودب‌بودن و در عین حال صریح‌بودن است. از پاسخ‌دادن به پرسش‌های آدم‌های بی‌تاب طفره نروید؛ این کار هیچ آورده‌ای برایتان نخواهد داشت.

مطلب مرتبط: ۱۰ اختلال شخصیتی را بشناسیم: از خودشیفته تا سایکو پت

۵.همیشه جوری به‌نظر می‌رسد که شما “آدم بده” هستید

گرچه این نکته ممکن است کمی دور از انتظار باشد، اما سوءاستفاده‌گرهای احساسی عادت دارند شما را آدم بده جلوه‌دهند و گفته‌هایشان را برای تطابق با هر حرفی تغییر بدهند. شاید کاری کنند شما فکر کنید واقعا کاری را اشتباه انجام‌داده‌اید، حال آن‌که در اصل شما قربانی نقشه‌ی کثیف آنها شده‌اید.

برای حصول اطمینان می‌توانید واقعا به آنها نشان‌دهید در گفت‌وگوهای قبلی چه گفته‌بودند. هر جزییاتی که فکر می‌کنید ممکن است به‌راحتی در آینده تغیر دهند را جایی یادداشت‌کنید تا بتوانید رفتارشان را بسنجید. این‌جور آدم‌ها ممکن است شما را قانع‌کنند که پیش‌تر هرگز فلان چیز را نگفته‌بودند، اما شما با یادداشت‌ّهایتان می‌توانید خلاف گفته‌هایشان را ثابت‌کنید.

در مقابل این آدم‌ها هوشمندانه عمل‌کنید و بعد خواهید دید که آنها خیلی‌زود از به بازی گرفتن احساسات‌تان مأیوس می‌شوند.


 ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده

منبع: پاور آو پازتیوتی


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر