موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

بهترین تست شخصیت شناسی جهان

بهترین تست شخصیت شناسی جهان

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

آزمون

MBTI

یا میرز-بریگز

یک پرسشنامه شخصیت شناسی و یکی از بهترین ابزارهای سنجش شخصیت است که ترجیحات هر فرد در درک جهان و چگونگی تصمیم گیری او را مشخص می کند.

این آزمون یکی از معتبرترین و کاربردی ترین آزمونهای شخصیت شناسی در دنیا به شمار می رود و بسیاری از سازمانها و شرکتها در کشورهای توسعه یافته برای استخدام و جذب نیرو، حفظ و ایجاد انگیزه در پرسنل خود و نهایتا بالا بردن بهره وری از آن استفاده می کنند. با پی بردن به تیپ شخصیتی خود می توانید با توانمندیها و نقاط قوت و ضعف خود بیشتر آشنا شده و از آن در انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل و حتی انتخاب همسر و شریک کاری بهره گیرید

این پرسشنامه توسط مادر و دختری به نامهای کاترین کوک بریگز و ایزابل بریگز مایرز بر اساس نظریات کارل گوستاو یونگ روانشناس و متفکر سوئیسی شکل گرفته است.
یونگ که به خاطر فعالیت هایش در روانشناسی و ارائه نظریاتش تحت عنوان روانشناسی تحلیلی معروف است را در کنار زیگموند فروید از پایه گذاران دانشِ نوین روانکاوی قلمداد می کنند. وی عقیده داشت که اگر بتوان زیربنای فکری و نگرشها و برداشتهای افراد را شناخت، می توان رفتارهای آنان را پیش بینی کرد. بر همین اساس کاترین بریگز و ایزابل مایرز تحت تاثیر شباهتها و تفاوتهای شخصیت انسانها تصمیم گرفتند تا نظامی را برای دسته بندی شخصیت افراد تدوین کنند که این منجر به شناسایی ۱۶ تیپ شخصیتی و تهیه آزمون تیپهای شخصیتی

MBTI

(تیپ نمای شخصیتی مایرز-بریگز) گردید.
بر اساس

MBTI

همه مردم در یکی از این ۱۶ تیپ شخصیتی قرار می گیرند. این به این معنا نیست که انسانها منحصر به فرد نیستند، زیرا هر فردی ویژگی های منحصر به فردی دارد که شبیه هیچ کس دیگری حتی افرادی با تیپ شخصیتی مشابه خود نیست. اما در عین حال در ذهن انسان الگوهای کلی و زیربنایی وجود دارد که گرایشات عمده و جهت گیری های اصلی فرد را مشخص می کنند.
تیپ نمای مایرز بریگز چهار بعد شخصیت را می سنجد و می توان استفاده های گوناگونی از آن به عمل آورد. سه بُعد از این ابعاد مستقیما از نظریه یونگ گرفته شده و بُعد چهارم توسط مایرز بریگز اضافه شده است.


چهار دسته بندی میرز-بریگز برای ترجیحات شخصیتی عبارتند از:
E/I :

فرد انرژی خود را از کجا دریافت می کند؟ (درونگرا – برونگرا)
N/S :

نوع اطلاعاتی که فرد بیشتر متوجه می شود چیست؟ (حسی – شهودی یا شمّی)
T/F :

فرد چگونه تصمیم می گیرد؟ (احساسی – فکری)
J/P :

فرد چه روشی را برای سازماندهی زندگی خود ترجیح می دهد؟ (ملاحظه کننده یا منعطف – داوری کننده یا با ساختار)


تیپ شخصیتی افراد ارتباطی با هوش ندارد و نمی توان از روی آن موفقیت اشخاص را پیش بینی نمود، اما می توان درک کرد که چه عواملی به اشخاص انگیزه می دهد. این ترجیحات به تفاوت در یادگیری، برقراری ارتباطات، مدیریت تضاد و روابط منجر می شود. تمامی این کارکردهای شخصیتی به شکل دو قطبی و بصورت طیف می باشند.
درک شما از اولویتها و ترجیحات خود و دیگران، شما را در شناسایی توانمندی هایتان یاری می دهد. این درک و فهم به شما بینشی نسبت به نوع کاری که از آن لذت می برید و در آن موفق هستید و چگونگی ارتباط شما با دیگرانی که ترجیحات متفاوتی دارند، می دهد. پاسخهای شما به نشان دادن چگونگی نگرش و تصمیم گیری شما در امور مختلف کمک می کند.
شناخت شما از تمایلات خود و دیگران می تواند کمک کند که بفهمید توانایی خاص شما در چه زمینه هایی است و احتمالا از چه کارهایی لذت می برید و در چه زمینه هایی می توانید برای اجتماع مفید باشید. همچنین در اینکه چگونه می توانید با افراد با تمایلات متفاوت ارتباط برقرار نمایید شما را یاری می کند.

هم اکنون فایل زیر را دانلود نموده و تست را انجام دهید و بعد از مشخص شدن تیپ شخصیتی ، به بخش مربوطه رفته و تمایلات و ویژگی های خود را مشاهده نمایید.

ادامه دارد…

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر