موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

چگونه غمها را فراموش کنیم؟

چگونه غمها را فراموش کنیم؟

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

 روان‌شناس او را به قبرستانی برد و گفت: ببین تنها جایی که آ‌دم‌های آن هیچ مشکلی ندارند اینجاست. اگر تو می‌خواهی بدون مشکل باشی باید در اینجا آرام بگیری. فراموش نکنید که هیچ‌چیز به مانند مشکل، انسان را با خودش آشنا نمی‌کند. سختی‌های زندگی مانند آیینه‌ای است که در آن می‌توانیم نقاط ضعف و قوت خود را ببینیم.
اگر شرایط دشوار و اتفاق‌های ناگوار ما را به هراس می‌اندازد، تاب و توان ما را از ما می‌گیرد و رفتارمان را با دیگران تحت‌تاثیر قرار می‌دهند باید بپذیریم که هنوز آن‌طور که باید‌و‌شاید به رشد مطلوب نرسیده‌ایم و دارای ضعف‌هایی هستیم که باید برطرف شوند.

روان‌شناسان معتقدند مشکلات، جزیی از زندگی ما انسان‌‌ها هستند و ما از طریق فائق آمدن بر آن می‌توانیم خود را به کمال برسانیم. لذا برای این‌که بخواهیم بدانیم که چقدر بزرگ هستیم باید ببینیم تا چه حد می‌‌توانیم بر مشکلات فائق بیاییم. نگاه کنیم چه حوادثی ما را آزار می‌دهد و چه شرایطی آ‌رامش ما را تهدید می‌کند و از چه چیزهایی عصبانی می‌شویم. اگر کسی با کارها و گفتارش خشمگین‌مان می‌کند به جای مقصر شمردن او به این فکر بیفتیم که چرا چنین شرایطی براحتی روحیه‌مان را خراب می‌کند؟

افکار منفی را دور کنیم

اندیشه و تفکر هر فرد در زندگی او تاثیر بسزایی دارد. اگر شما شخصی مثبت‌اندیش باشید مطمئنا آینده شما با موفقیت و دلخوشی و شادی همراه خواهد بود، زیرا ضمیر باطن مرتبا نیک‌اندیشی و خوشبینی را به او دیکته می‌کند و این حالت نیز در وجود او ثبت می‌شود. ولی اگر همواره منفی فکر می‌کنید و تمام مسائل و جزییات زندگی را تجزیه و تحلیل منفی می‌کنید مسلما آینده‌ای که برای خود رقم می‌زنید سرشار از بدبینی و فشارهای عصبی است شما در واقع بذرهای غلط و غرض‌آلود را در ضمیر خود کاشته‌اید که باید محصول نادرستی را نیز در آینده برداشت کنید از این‌روست که بسیاری از افراد وقتی در زندگی خود با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شوند و از حل آن نیز عاجز می‌مانند دچار افکار منفی می‌شوند و فکر می‌کنند که آدم بدبختی در زندگی هستند. این افکار منفی آنها را دچار خودخوری می‌کند.

این در حالی است که وقتی افکار و احساسات بد و ناخوشایند سر به شورش برمی‌دارند باید به ماهیت آنها توجه داشت. باید آنها را دور کرد و خاطرات خوب را جایگزین آن ساخت. به همین خاطر انسان‌ها باید بدانند که چگونه از خود مراقبت کنند تا احساس قدرت و توانایی بیشتری برای مواجهه با مشکلات داشته باشند. وقتی با‌خود مهربان‌تر باشیم به همان اندازه بهتر می‌توانیم افکار منفی و بد را از‌خود دور کنیم. برای این ‌کار شادی بهترین راه‌حل است.


پژوهش‌ها و یافته‌های علمی نشان داده است که احساس شادی علاوه بر آن که شیرین و دل‌انگیز است وجودش سلامت و عمر انسان را افزایش می‌دهد و سبب برقراری پیوند محبت‌آمیز میان افراد، جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و رشد و آرامش فرد می‌شود. پس برای این‌که بهتر بتوانیم از مشکلات و غم‌ها دوری کنیم بهتر است به هر ترتیبی که می‌توانیم خود را به شادی نزدیک‌تر کنیم. اگر گفتگو با عزیزان، بازی و خنده کودکان، پیاده‌روی با دوستان و خیلی از مسائل دیگری که می‌توانند ما را شاد کنند به آنها روی بیاوریم و خود را با آنها شاد کنیم به بیان دیگر بهتر است در هر مکان و زمان علتی را برای شادی خود بیابیم. فراموش نکنیم وقتی به دنبال شادی هستیم مسلما شادی را به دست می‌آوریم و به همان نسبت مشکلات و غم‌ها را نادیده می‌گیریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر