موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

تاثیر همنشین بد در زندگی

تاثیر همنشین بد در زندگی

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 10 آذر 1399 ساعت 18:54

سرویس : استانها » خراسان رضوی ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳ کد خبر: ۴۷۵۹۷۴

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی کرمان تشریح کرد؛

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) کرمان گفت: لازم است در انتخاب هم نشین خود دقت کنیم تا گرفتار گمراهی و گناه نشویم و از خداوند بخواهیم که مرحمتش، شامل حالمان شود تا از راه مستقیم منحرف نشویم.

IMG00530710.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام حسین افاضاتی، مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) کرمان شب گذشته در مسجد امام حسین(ع) خیابان مهدیه کرمان در جلسه سبک زندگی اسلامی در آیات  و روایات در بخش اول سخنانش در رابطه با استفتائات احکام امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت:  به انسانهای ظاهر الصلاحی که با حرف هدایت نمی شوند و ترس آن می رود که دیگران را نیز گمراه کنند، می توان با رعایت شرایط و آداب امر به معروف و نهی از منکر  در میان جمع، تذکر داد تا شخصیت اجتماعی شان را از دست بدهند و تلنگری بر آنان وارد شود.

وی بیان داشت: وجود نهادی به نام ستاد امر به معروف و نهی از منکر واجب است اما سبب سلب مسؤولیت از دیگر افراد جامعه نمی شود، از این رو نمی توانیم با این بهانه، از خود، سلب مسؤولیت کنیم.

حجت الاسلام افاضاتی در بخش دوم سخنانش با اشاره به اهمیت انتخاب دوست و هم نشین در سرنوشت انسان افزود: طبق آیات و روایات یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر زندگی انسان، انتخاب دوست و همنشین مناسب است که البته باید دقت کنیم که همه همنشینان ما دوستانمان نیستند.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) با اشاره به آیات 27 و 28 سوره فرقان، ابراز داشت: در روز جزاء برخی افراد دست خود را می گزند و می گویند: ای کاش راه خدا و پیامبرش  را می رفتیم و فلان شخص را همنشین خود نمی کردیم، از این رو دقت کنیم که چه همنشینی داریم.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: شیطان انسان را رها نمی کند و همواره سعی دارد با عوامل گوناگون انسان را گمراه کند، از این رو گاهی در قالب همنشین وارد زندگی افراد می شود و با وسوسه هایش انسان را فرماندهی می کند.

حجت الاسلام افاضاتی تأکید کرد: قرآن چراغ راه زندگی است، از این رو نباید نسبت به آن غافل شد زیرا در قیامت پیامبر(ص) از برخی شکایت می کند که قرآن را ترک کردند و به واسطه آن گمراه شدند.

این استاد حوزه افزود: دقت کنیم که با وجود دسترسی آسان به قرآن و تفاسیرش، متأسفانه هنوز قرآن در میان ما مهجور است در حالی که پیامبر(ص) و اهل بیت مطهرشان سختی های بسیاری متحمل شدند تا این قرآن را به دست ما برسانند.

وی اشاره کرد: یکی از دلایل گمراهی امثال شمر و عمر سعد، همنشینی با افراد بد بود، از این رو اگر با همنشین خوب و متدیّن همراه شویم هرگز دشمن امام زمان(عج) و پیامبر(ص) نمی شویم اما همنشینی با شرور و گناهکار سبب آسان دیدن گناه و عادی شدن آن در نزد ما می شود.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به روایاتی در این باب، گفت: امام صادق(ع) فرمودند: انسان بر آیین رفیقش می رود پس بنگرید با چه کسی رفیق می شوید.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) مطرح کرد: امام علی(ع) به افراد هشدار می دهند که از انسانهای بد فاصله بگیرند چرا که همنشینی با آنان سبب سوء ظن نسبت به انسانهای خوب می شود.

وی با اشاره به آیات 50 تا 54 سوره صافات، تصریح کرد: این آیه به وسوسه همنشینان بد و ایجاد شک و شبهه نسبت به قیامت برای گمراهی افراد اشاره دارد و در آیات بعد می بینیم که آن فرد همنشین بد خود را در جهنم می بیند و می گوید: به خدا قسم نزدیک بود من را وسوسه کنی و اگر لطف و عنایت پروردگار نبود من نیز در آتش جهنم بودم اما خداوند به من رحم کرد.

حجت الاسلام افاضاتی در پایان بیان داشت: لازم است در انتخاب هم نشین خود دقت کنیم تا گرفتار گمراهی و گناه نشویم و از خداوند بخواهیم که مرحمتش، شامل حالمان شود تا از راه مستقیم منحرف نشویم./9703/202ب2

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر