موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

رفتار با جوان سیگاری

رفتار با جوان سیگاری

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

تازگی ها متوجه شدیم سیگار و قلیون میکشه. چند روز پیش یکی از اقوام، مهمونمون بود، با خودش قلیون آورده بود. به فرزاد گفت: بیا امتحان کن. فرزاد هم بدون توجه به مخالفت من پا شد رفت مشغول کشیدن شد. زدم تو سر خودم. به شوهرم گفتم: چنان دود قلیون رو حرفه ای حلقه می کنه که انگار از خیلی قدیم سیگار و قلیون میکشه.

تیتر یکروان شناسیسلامت نویسنده: راضیه جمالزاده در ۲۵ آذر ۱۳۹۶

“کارم شده گریه کردن، اعصابم به هم ریخته. همیشه باهاش دعوا داریم. واقعا دیگه نمیدونم از دست پسرم فرزاد چیکار کنیم؟ فرزاد پسر اولمه و 14 سالشه. تازگی ها متوجه شدیم سیگار و قلیون میکشه. چند روز پیش یکی از اقوام مهمونمون بود با خودش قلیون آورده بود، به فرزاد گفت بیا امتحان کن. فرزاد هم بدون توجه به مخالفت من پا شد رفت و قلیون کشید. به شوهرم گفتم: چنان دود قلیون رو حرفه ای حلقه می کنه که انگار از خیلی قدیم سیگار و قلیون میکشه.

دیروز با چشمای قرمز برگشت خونه، گفتم فرزاد چی مصرف کردی، دارم از دست تو سکته می کنم فرزاد راستش رو بگو. گفت: سوار موتور شدم چشمم قرمز شده میدونم دروغ گفت. به خودش هم گفتم داری دروغ میگی. اعصابم از دستش خورد شد دعواش کردم ولی فایده نداره. دیشب تا صبح نخوابیدم. باباش که دیروز میخواست کتکش بزنه من نذاشتم. آخه یه بار که فرزاد دستش رو تتو کرده بود، از باباش حسابی کتک خورد. وسایلش رو جمع کرد و می خواست از خونه بره ولی من نذاشتم از اون روز اخلاقش بدتر هم شده.

چند وقتی هست دیر وقت میاد خونه، به درس و مدرسه ش اهمیت نمیده. فقط دلش میخواد با دوستاش باشه. میگه به من کاری نداشته باشید. من دیگه بزرگ شدم دلم میخواد تا 12 شب بیرون از خونه باشم و هر کاری دوست دارم بکنم…”
آنچه گذشت مشکل مادر نوجوانی بود که برای حل آن به کلینیک مشاوره مراجعه کرده بود. شما فکر می‎کنید پدر و مادر فرزاد با او درست برخورد می کنند؟ شما در این نوع موارد چطور با نوجوان تان رفتار می کنید؟

کلا یکی از معضلاتی که ممکن است گریبانگیر بعضی از خانواده ها باشد، رو آوردن نوجوان شان به مصرف دخانیات است. به راستی چه می شود که نوجوان به مصرف سیگار، قلیان و.. گرایش پیدا می کند؟ در این مطلب مشاور سایت به دخت به بررسی این معضل می پردازد.
نوجوان بکن نکن را گوش نمی دهد
قبول کنیم که خیلی از رفتارهای والدین فرزاد اشتباه بوده و چه بسا همین رفتارهای نادرست باعث شده که او سیگاری بشود. چون دوره نوجوانی به دلیل یک سری تغییرات هورمونی و جسمی بدن و در پی آن تغییر اخلاق و رفتارهای نوجوان با اعضای خانواده و اطرافیان، دوره ی بسیار حساسی ست. یک سری ناسازگاری ها و اخلاق های نوجوان اقتضای این دوره است. معمولا نوجوان بکن نکن را گوش نمی دهد. حرف، حرف خودش است. بیشتر دلش می خواهد با دوستانش باشد. زود رنج و حساس می شود.
بنابر این با توجه به حساسیت این دوره لازم است رفتارها و برخوردهای مناسبی با نوجوان داشته باشید. اگر شما پدر و مادر عزیز درست رفتار نکنید، نوجوان به گروه دوستانی که ممکن است ناباب باشند پناه می برد و آسیب های جدی به سلامت روان و جسم نوجوان تان وارد می شود.
نوجوان را از خانه فراری ندهید

پس برای برخورد مناسب با فرزندی که سیگاری شده، طبق موارد زیر عمل کنید.
1- با نوجوان خود از کودکی چنان رفیق باشید. که اولین تکیه گاه عاطفی او، شما و خانواده باشد.
2- با نوجوان به مسافرت و تفریح (باشگاه، پارک، پیاده روی و..) بروید.
3- دوستان فرزند نوجوان خود را بشناسید و سعی کنید با والدین آن ها نیز آشنا شوید.
4- در قدم اول سعی کنید همیشه آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید در مقابل ناسازگاری نوجوان تان عکس العمل مناسبی داشته باشید.
5- اگر به خاطر اشتباهات نوجوان تان دچار تنش روانی شدید، ابتدا خودتان را آرام کنید. سپس پیش فرزندتان بروید. در غیر این صورت ممکن است بر خلاف میل باطنی تان برخورد نامناسبی داشته باشید.
6- کتک نزنید، تنبیه بدنی باعث ناسازگاری بیشتر نوجوان و فرار او از خانه می شود.
7- از درگیری لفظی و تنبیه لفظی (استفاده از کلماتی که بار منفی دارند یا ناسزا گفتن) به شدت بپرهیزید.
8- امر و نهی شما به طور مستقیم بی فایده است. متوجه کردن نوجوان تان در مورد اشتباهاتش قلق خاصی دارد.
9- ببینید نوجوان تان با چه کسی رابطه ی صمیمی تری دارد (از اعضای خانواده، فامیل، اعضای هیئت محل، مشاور مدرسه و…). از فرد مورد نظر نیز برای صحبت با نوجوان تان کمک بگیرید.
10- با لحن و گفتار نرم با نوجوان تان صحبت کنید(حتی هنگامی که ناسازگاری می کند)، جملات خود را با کلماتی که بار مثبت دارند (مثل عزیزم و..) آغاز کنید.
11- از نوجوان برای کارها و تصمیمات خودتان نظرخواهی کنید. با این کار اعتماد او را جلب کنید تا او نیز به حرف های شما گوش دهد.
12 – هنگامی که اشتباهی کرده به جای این که او را سرزنش کنید، سرش داد بزنید یا برای مثال به او بگویید: از دست تو خسته شدم و درگیری لفظی ایجاد کنید، ابتدا به او بگویید که “عزیزم ما شما را دوست داریم و نگران سلامتی شما هستیم” و بعد تلاش کنید که موضوع را با خودش در میان بگذارید و نظر خودش را در مورد مضرات دخانیات برای جسم و روان بپرسید. از خودش هم بخواهید در این مورد فکر کند .
13- اگر هم در توجه دادن او به خطایش موفق نشدید، اصرار نورزید و دنبال راه دیگری مثل همان کمک گرفتن از یک فرد دیگر مورد اعتمادش باشید.
14- سعی کنید با موافقت نوجوان تان جلسه ی هفتگی بگذارید. در جلسه خواسته ها و انتظارات خود را از نوجوان تان بنویسید، از نوجوان تان نیز بخواهید خواسته های خودش را از شما بنویسد. طبق نوشته های شما و فرزندتان در مورد تفریح رفتن با خانواده یا دوستان، رفت و آمد با دوستان، ساعت برگشت به خانه و بقیه موارد به یک توافق برسید و آنها را به صورت قوانینی که همه ملزم به رعایت آن هستند، بنویسید.
15- اگر نوجوان تان بیش از اندازه ناسازگار است و با رعایت این موارد نتوانستید با او رابطه برقرار کنید. حتما به مشاور یا روان شناس مورد اعتماد مراجعه کنید تا با توضیح جزئیات بیشتر شما، کارشناس راهنمایی تان کند.

/انتهای متن/

تغییرات خلقتغییرات هورمونیتنبیه بدنیجلسه ی هفتگیدخانیاتدرگیری لفظیرابطه ی صمیمیسیگار و قلیانمشاور و روان شناسنوجوان سیگاریوالدین telegram_ad-low.png

راضیه جمالزاده

راضیه جمالزاده متولد 1361 دارای مدرک کارشناسی روان شناسی و کارشناسی ارشد مشاوره.
از سوابق کاری ایشان می توان به مشاور و مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های آموزشی اشاره کرد.
ایشان فروردین سال 1396 همکاری خود را با سایت به دخت آغاز کرد و در حال حاضر به عنوان مشاور روان شناسی سایت به دخت و نویسنده مقالات روان شناسی مشغول فعالیت است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر