موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

تردید در دوران عقد

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 20 دی 1399 ساعت 18:08

( تحصیلات : فوق لیسانس ، 24 ساله )

سلام خسته نباشید
حدود یکسال و نیم هست که عقدم شوهرم پسر خوبیه ولی خیلی زود از کوره در میره و عصبانی میشه هر حرفی که بهم‌میزنه همش با تیکه انداختنه بهش که میگم دوباره داغ میکنه و میگه تو مشکل داری بخدا من هر حرفی که میزنم نمیدونم چرا این جبهه میگیره این دوره بهترین دوره زندگیمونه ولی تو مواقعی که عصبانی هست حرفهای بدی میزنه بهم که دلم میشکنه بعدش پشیمون میشه و میگه تقصیر خودته بهش گفتم من جرات ندارم حرف بزنم باهات هرچی میگم یچیزی میخوای بگی و بحث راه بندازی بعد اون میگه دقیفا تو اینجوری هستی، من خانواده ی خیلی خوبی دارم خودش هم اینو میدونه ولی مدام بمن‌میگه تو رو آدم حساب نمیکنن هرچی دارن واسه اون یکی خواهرته و برای تو اصلا کاری نمیکنن با اینکه میدونه خانوادم نه برای من نه برای خودش هیچی کم‌نذاشتن جز احترام دلیل این حرفاشو نمیفهمم خیلی آزارم میده ، تا الان هم‌که سرباز بوده و پولی نداشته بخدا تو این مدت هیچی ازش نخواستم همش میگه بابات بده بابات بده من ندارم
خب آدم شوهر میکنه که چی بشه اگر قرار بود پدرم خرجمو بده دیوانه نبودم ازدواج کنم. این حرفاش خیلی زشته الانم که سربازیش تموم شده و بیکاره همچنان. آقای دکتر من یه جاری بیشتر ندارم برادر شوهرمم کار میکنه دوسالی هست که نیستش ،‌شوهرم خیلی به اون جاریم محبت میکنه کاراریی که برای اون انجام میده برای من انجام‌نمیده ، چند شب پیش که اومده بود خونه ما قیافش از ناراحتی کبود شده بود که حتی خانوادمم متوجه شدن گه ناراحته ، آخر شب که شد دیدم براش تو تلگرام پیام اومد جاریم بود ، بهش با خنده گفتم آجی چی‌میگه با لحن بدی و یه ترس عجیب بهم‌گفت به تو ربطی نداره و خصوصیه واقعا جا خوردم رفت نشست اون سمت و به کارش ادامه داد، بهش گفتم این‌چه خصوصی ای هست که اون باید بدونه و من ندونم گفت هرموقع عروس خانواده ما شدی میتونی دخالت کنی دیگه حق نداری ازم سوال کنی یا پیگیر بشی که چی هست وگرنه دیگه نه من نه تو، منم بیخیال شدم ولی راستش از اونموقع به این دوتا شک کردم دلم راضی نمیشه که باهم ارتباط دارن، ولی رفتاراشون باعث شده به شوهرم شک کنم دارم عذاب میکشم. یعنی امکان داره با هم؟ وای نه


مشاور:آقای احسان فدایی

پرسشگر گرامی؛ «راسخون» به نوبه خود ضمن تبریک پیوندتان، امیدوار است ان­شاء الله با درایتی که در این­گونه ماجراها از خود نشان خواهید داد، هر چه زودتر چنین مسأله­ای از زندگی­تان رخت بربندد.

خوب می­دانیم که ممکن است با برخوردهایی از سوی همسرتان مواجه باشید که توجیه مناسبی برای آن نیابید و باعث رنجش خاطرتان گردد؛ امّا اگر به دقّت بنگرید، درخواهید یافت شما تنها فردى نیستید که با این مسائل در خانواده خود به ویژه در دوران آغازین زندگی مشترک مواجه هستید؛ متأسفانه بسیاری از مسأله مشابه شما رنج می­برند؛ لذا آن را به عنوان یک مسأله ببینید نه یک معضل و مشکل لاینحل که بخواهید در مقابل آن کم بیاورید.

قبل از ارائه راهکار درباره سوال شما نکته مهمی به نظر می رسد که لازم است مورد توجه قرار گیرد :

تجربه نشان داده است زوج های جوان در دوران عقدشان به خاطر عدم آشنایی با روحیات و اخلاقیات همدیگر و اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه ها در مسائل جزئی زندگی دچار تنش می شوند. کمال خواهی، مطلق نگری و ایده آل گرایی آنها اگر به همراه حلم و بردباری و سعه صدر نباشد شیرینی دوران نامزدی را به تلخی تبدیل می کنند.

البته اختلاف نظر و عقیده در ابتدای زندگی برای دختر و پسری که از خانواده های مختلف و روحیات متفاوت برخوردارند زیاد دور از انتظار نیست و مشکل مهمی نیست، به شرطی که زود حل شود و طولانی یا مکرر نشود. زیرا ازدواج چون نهال نوپایی است که اگر در معرض مداوم طوفان اختلاف و درگیری ها قرار گیرد امکان شکسته شدن دارد. پس باید هوشیار باشند و اجازه ندهند مسائل جزئی و سطحی خللی در زندگی آنها ایجاد کند.

حتما میدانید برخی از مشاوران دوران عقد را به برزخ زن و شوهر تشبیه می کنند، چراکه زن و مرد نه به صورت کامل مستقل شده اند تا شرایط و قوانین زندگی مشترک بر روابط آنان حاکم باشد و نه اینکه مجرد هستند تا احساس رهایی و بی مسئولیتی دوران مجردی را داشته باشند، از اینرو برخی از رفتارهای زن و مرد مقتضای این دوران است و پس از سپری شدن این دوران و تشکیل زندگی مشترک خود به خود حل می شود. در ضمن از آنجا که دختر و پسر در ابتدای راه تشکیل زندگی مشترک هستند، هنوز در فضای دوران مجردی هستند و با بسیاری از وظایف یک فرد متاهل آشنا نیستند و به همین دلیل ممکن است در برخی مواقع رفتارهایی از زن و مرد سر بزند که موجب آزردگی شریک زندگی آنان شود.

چند راهکار برای سازگاری بهتر زوجین در دوران عقد:

  1. در مورد اختلافات دوران عقد زن و شوهر باید سعی کنند فرد مقابل را درک کنند و از نگاه او به مسائل نگاه کنند. در موارد بروز مشکل آنها باید از نگاه همسر به مسئله نگاه کنند و ببینند او چه نظری دارد و در چه موقعیتی قرار دارد. 2. زن و شوهر در دوران عقد باید سعی کنند از لجبازی خودداری کنند زیرا در این صورت نه تنها فرد مقابل بلکه خودشان نیز عذاب روحی خواهند داشت. 3. آنها باید سعی کنند عقاید و سلایق هم را بشناسند و بدانند که مثلا همسرشان چقدر روی این مسئله حساس است و مسائلی که خیلی روی آنها حساس است را رعایت کنند. اگر یکی از زن و شوهر این کار را انجام دهند طبیعتا فرد مقابل نیز همین همکاری را با همسرش خواهد داشت. 4. زوجین باید سعی کنند که انتقاد پذیر باشند و عیبها و کاستی های خود را بپذیرند. و صادقانه زندگی کنند.  مثلا همسر شما چنین صفاتی را ندارد و زودرنج است و از کوره در می رود و باید کم کم اصلاح شود. 5. اگر خواستید به همسرتان انتقاد کنید اول از خوبی هایش بگویید و وقتی اعتماد سازی انجام شد و فهمید که صادقانه به او انتقاد می کنید، آنوقت انتقاد را مطرح کنید. 6. دختر و پسر در دوره نامزدی باید تلاش کنند که انعطاف پذیر باشند یعنی بتوانند در شرایط مختلف خود را با آن شرایط تطبیق دهند. 7. آنها باید به هم احترام بگذراند و حدالمقدور از کلمات زیبا برای خطاب قرار دادن هم استفاده کنند. در این صورت اصلا کار به بی احترامی و لجبازی نمی کشد. 8. سعی کنید جر و بحث نکنید. هر وقت عصبانی شدید از محیط خارج شوید و بگویید من الان بر می گردم، قدمی بزنید و وقتی آرام شدید برگردید. 9. هرگز در حال عصبانیت بحث نکنید و تصمیم نگیرد. 10. سعی کنید به عقاید و سلایق همسرتان توهین نکنید که او نیز همان کار را خواهد کرد. 11. یکی از راهکارها این است که هر کدام از زوجین عقاید و باورهایش را در یک برگه بنویسند و به هم بدهند. 12. سعی کنید علت رفتارهای او را کشف کنید. مثلا ممکن است رفتارهای منفی او بخاطر فشار روی او باشد در اینصورت باید تلاش کنید که به او بفهمانید که او را درک می کنید و انتظار زیادی از او ندارید. 13. اگر شرایط مالی او خوب نیست سعی کنید با او کنار بیایید و با کم کردن توقعات و قانع کردن خانواده سعی کنید زودتر عروسی کنید. در نهایت چیزی که می تواند سازگاری بین زوجین را تعیین کند میزان صبر و گذشت آنهاست. کسی که در مشکلات و اختلافات صبر می کند مانند کشاورزی است که محصول خود را می کارد و زمانی که این محصول به رشد لازم برسد آنها را برداشت خواهد کرد. کسی هم که محبت و گذشت و صبر دارد به زودی محصول آنها را که همان آرامش و خوشبختی و محبّت فرد مقابل است، بدست خواهد آورد.

در مورد شکی که به همسرتان در مورد ارتباط با جاری تان پیدا نموده اید حق دارید و ای کاش همسرتان واقع بینانه تر در این موضوع برخورد می کرد و خیال شما را راحت می کرد تا شما فکر بد نکنید اما ایشان از سرکوب گری استفاده نموده و برخورد بدی با شما نموده است.

در هر صورت توصیه ما به شما این است که به این موضوع خوش بین باشید و اجازه ندهید افکار منفی ذهنتان را درگیر نماید. اگر بخواهید به این افکار منفی توجه کنید بیشتر و بیشتر می شوند. همسر شما حتما متعهد است و چنین کارهایی انجام نمی دهد و شاید از حساسیت شما عصبی شده است.

پس همواره او را مورد محبت قرار دهید و مانند گذشته برخورد کنید و راهکارهای بالا را در نظر بگیرید.

موفّق باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر