موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

چگونه نفرین را باطل کنیم

چگونه نفرین را باطل کنیم

نویسنده : سمیرا | زمان انتشار : 05 مهر 1400 ساعت 21:55

بسم الله الرحمن الرحیمبا سلام حضور دوست بزرگوار و فرهیخته، و با سپاس از اینکه این سامانه را به عنوان پشتیبان علمی و معنوی خود برگزیده اید، و با آرزوی ایامی سرشار از یاد آرامش بخش پروردگار مهربان
در پاسخ به مطالب ذیل توجه نمایید :
۱- به طور کلی نفرین نمودن نسبت به دوستان و اطرافیان کار پسندیده ای نیست. انبیا و اولیا الهی جز در موارد نادری که مجبور می شدند، قوم خویش را نفرین نمی نمودند. ایشان در اغلب موارد حتی نسبت به کسانی که به ایشان ستم روا می داشتند و از پذیرش هدایت روی بر می تافتند، دعا می نمودند و از خدای متعال برای آنها هدایت و مغفرت می خواستند.
۲- نفرین در حقیقت نوعی انتقام گیری از کسی است که ستمی از او به ما رسیده است. در فرهنگ اسلام عفو و بخشش و رحمت بر خشم و غصب و انتقام خصوصا نسبت به مؤمنین و نزدیکان ترجیح داده شده است و گفته شده است : در عفو لذتی است که در انتقام نیست . همان گونه که رحمت الهی برغضبش سبقت دارد (سبقت رحمته غضبه). مسلما هیچ یک از مؤمنان سزاوار نفرین و بدخواهی برادر مؤمن خویش نیست، بنابراین شما می توانید با دعای خیر در حق کسی که او را نفرین نموده اید، عمل خویش را جبران نمایید «ان الحسنات یذهبن السیئات؛ به درستی که خوبی ها بدی ها را خواهد پوشانید» و به هیچ وجه لازم نیست که او را در جریان نفرین خود قرار دهید.
۳- نفرین نوعی دعا است ولی دعا برای دور شدن کسی از خیر و رحمت و سعادت است و اگر شرایط دعا در آن جمع باشد و نفرین به جا و به مورد باشد این دعا نیز با خواست خداوند اجابت می گردد.
در قرآن کریم نیز نمونه هایی از نفرین انبیا(علیهم السلام) وجود دارد که مورد اجابت خداوند قرار گرفته است مثل نفرین حضرت نوح(علیه السلام) در مورد کفار و مشرکان: «و قال نوح رب لا تذر علی الارض من الکافرین دیارا، انک ان تذرهم یضلوا عبادک ولا یلدوا الا فاجرا کفارا؛ پروردگارا! بر روی زمین هیچ کافری باقی مگذار چون اگر آنها در زمین باقی بمانند بندگانت را گمراه می سازند واز آنها تنها فرزندانی گنهکار و کافر به وجود می آید» (نوح، آیه ۲۶ و ۲۷).
البته این در هنگامی بود که نوح(علیه السلام) حجت را کاملا بر آنها تمام کرده بود و آن کافران با گستاخی و لجاجت در برابر حق ایستادگی می کردند و باعث گمراهی دیگران می شدند. اگر قدرت روحی و ظرفیت انسان زیاد باشد و با چشم مهربانی و دلسوزی و شفقت به انسان ها نگاه کند معمولا کمتر دیگران را نفرین می کند.
مطالعه زندگی پیامبران و امامان معصوم(علیهم السلام) و پیروان واقعی آنها که با وجود تحمل اذیت و ظلم و آزار از دیگران، برای آنها دل می سوزاندند و طلب هدایت می کردند و بدی آنها را با خوبی پاسخ می دادند، می تواند ظرفیت و تحمل انسان را در برابر آزار و ظلم دیگران بیشتر نماید چون آنها الگوها و رهبران ما هستند و ما باید در همه امور البته به اندازه ظرفیت و گنجایش درونی خود از آنها تبعیت و پیروی نماییم.
۴-از روایات فهمیده مى شود که لعنت و نفرین بر چهار قسم است؛ لعنت حرام، مکروه، جایز و مستحب.
الف- لعن حرام: امام باقر(علیه السلام) فرمودند:« از لعنت کردن مؤمن بپرهیزید که به خودتان برمى گردد». (به نقل از پرسمان دانشجویی)
ب- لعن مکروه: لعنت حیوانات است که انسان حیوانى را لعن کند.
ج- لعن جایز: لعنت کافرین (احزاب، آیه ۶۴) ، لعنت ظالمین و کسانى که به خداوند دروغ مى بندند (هود، آیه ۱۸) ، لعنت مردان زن نما و زنان مردنما، بدعت آورندگان در دین، قصاص کسى که جرم مرتکب نشده است، کسى که پدر و مادر خویش را لعن کند، رشوه دهنده و رشوه ستان و واسطه میان آن دو، کسى که بین مرد و زنى سعایت کند تامیان آنها جدایى افکند، کسى که میان مؤمنان سخن چینى کند، کسى که تقدیر خدا را دروغ بداند، رباخوار و ربادهنده و گواهان بر ربا، کسى که احترام مسجد را نگه ندارد، زن آوازه خوان و....، (ترجمه میزان الحکمه، ج ۱۱، ص ۵۳۲۴) .
د- لعن مستحب:لعنت به کسانى که خدا و رسولش را اذیت کنند (احزاب، آیه ۵۷) ، کسانى که به زنان پاک دامن و مؤمن تهمت زنا مى زنند (نور، آیه ۲۳ - هود، آیه ۶۰ و ۹۹ - قصص، آیه ۴۲)، کسانى که دشمن دین و اهل بیت پیامبر هستند که در این مسأله دو روایت در وسائل الشیعه، ج ۴، کتاب الصلاة، ابواب التعقیب ذکر گشته است.
۵- اگر لعن به جا و به مورد و از موار جواز لعن باشد اثری منفی برای شخص ندارد و ضرری برای او در پی ندارد اما در هر صورت عفو و گذشت موجب تعالی روحی و ار تقای معنوی شخص می گردد و بیانگر روح بزرگ و عظیم او است و موجب رضای الهی و اولیای او است .
۷- اگر در موردی نفرینی نابه جا و عجولانه و از سر ناراحتی نسبت به کسی داشتیم بهتر است در حق او دعای خیر کنیم و هدایت و سعادت او را از خداوند بخواهیم و این نوعی تدارک و جبران نفرین انفعالی و عجولانه است .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر