تیک
tik.fileon.ir

خصوصیات افراد بدبین

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 23 اسفند 1399 ساعت 10:38

.

یکی از علت های بدبینی، کمبود اعتماد به نفس و حسادت است و چنین افرادی سطح بالایی از اضطراب را تجربه می کنند و به علت گمان های بد نسبت به دیگران دچار افسردگی می شوند.

گاهی بدبینی باعث ایجاد درگیری های مختلف در محیط خانواده و کار می شود و افراد سعی می کنند از فرد بدبین فاصله بگیرند.

با توجه به اینکه این اختلال در برخی بیماران مادام العمر است، درمان اصلی این افراد، مراجعه به روانپزشک و یا روانشناس برای دریافت خدمات روان درمانی است و درمانگر در برخورد با این افراد باید روراست و صریح باشد.

گاهی این افراد نیاز به درمان های رفتاری مانند آموزش مهارت های اجتماعی دارند، در مواردی که افراد رفتار تهدید آمیز بروز می دهند، ممکن است خطرناک باشند و نیاز به درمان های دارویی هم دارند. گاهی اوقات افراد بدگمان حتی در ارتباطات نزدیک خود نیز بدبینی را نشان می دهند و حتی نسبت به وفاداری همسر خود سوءظن دارند.

شیوع این نوع اختلال شخصیت در جامعه دو تا چهار درصد است، افراد بدبین تمایلی به مراجعه برای درمان ندارند و گاهی ممکن است در روابط خود بسیار رسمی به نظر برسند. اما بیشتر جدی و سرد و غیر قابل پیش بینی هستند.

افراد بدبین اعمال دیگران را مدام تفسیر کرده و گاهی درصدد تحقیر و تهدید دیگران بر می آیند.

شروع این نوع اختلال شخصیت اغلب در اوایل بزرگسالی است، افراد بدبین در بیشتر اوقات منتظر فرصتی برای آسیب زدن به دیگران و استثمار آنان هستند و گاهی بی دلیل و بدون هیچ توجیهی به وفاداری و صداقت دوستان خود شک می کنند.

افراد بدبین اغلب به طور بیمارگونه ای نسبت به دیگران حسادت می ورزند و فکر می کنند دیگران در مورد آنها اطلاعاتی به دست می آورند تا از آن اطلاعات بر ضد آنها استفاده کنند.

گاهی به نظر می رسد این افراد بدون احساسات و هیجان های معمول هستند و گاهی نیز در موقعیت های اجتماعی افرادی فعال و موفق به نظر می رسند، در حالی که دیگران را می ترسانند و علت بدبینی خود را به افراد نسبت می دهند.

چنین افرادی در بیشتر مواقع تحریک پذیر و خشمگین هستند که مراجعه به پزشک متخصص اعصاب و روان و دریافت خدمات روان درمانی و دارویی در بهبود این نوع اختلال شخصیت موثر است./105

دکتر «لیلا رازقیان»، روانپزشک بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری

پایان خبر