موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

نمونه قرارداد شراکت بین دو نفر pdf

نمونه قرارداد شراکت بین دو نفر pdf

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 06 فروردین 1401 ساعت 14:33

خیلی از افراد هنگام بستن قرارداد شراکت و پس از آن دچار مشکل می‌شوند، یکی از اصلی‌ترین دلایل آن این امر است که آنها از نحوه بستن قرارداد شراکت بین دو نفر با خبر نیستند و نمی‌دانند الزامات این کار چیست. اگر شما هم می‌خواهید قرارداد شراکت ببندید بهتر است در ادامه با وینداد همراه بوده تا با بایدها و نبایدهای آن آشنا شوید.

قرارداد شراکت چیست؟

بهتر است ابتدای راه با ماهیت قرارداد شراکت آشنا شویم تا در ادامه به چگونگی بستن قرارداد شراکت برسیم، و اما قرارداد شراکت چیست؟

قرارداد شراکت که با نام قرارداد مشارکت مدنی نیز شناخته می‌شود عبارت است از تعهدی که دو یا چند نفر در ارتباط با یک موضوع کاری، تجاری، خرید و فروش و… با یکدیگر دارند و مشخص کننده میزان سهم هر فرد در مشارکت مربوطه است. در واقع این قرارداد می‌تواند میان افراد حقیقی، حقوقی، شرکت‌ها، ادارات دولتی و خصوصی بسته شود که با توجه به موضوع آن نحوه تنظیم قراردادها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

sherakat-w.png

اما هدف از بستن و نوشتن قرارداد شراکت چیست؟

باید بگوییم تعیین وظایف طرفین در برابر کار یا هر موضوعی که برای آن قرارداد بسته شده است، میزان سهم هر فرد در برابر سود و زیاد و موارد متعددی که مد نظر دو طرف است، هدف عمده و اصلی عقد قرارداد محسوب می‌شود.

telegram-gif.gif

نکات مهم حقوقی هنگام نوشتن قرارداد شراکت چیست؟

هنگام نوشتن قرارداد شراکت، چندین و چند نکته باید ذکر گردد که عبارتند از:

  • عنوان قرارداد
  • مشخصات طرفین قرارداد
  • موضوع قرارداد
  • مبلغ سرمایه گذاری
  • سهم افراد در سرمایه گذاری
  • سهم افراد در سود و زیان
  • وظایف طرفین
  • حقوق طرفین
  • مدت زمان قرارداد
  • مکان اجرای قرارداد
  • تعیین جریمه در صورت عدم پایبندی به تعهدات از سوی هر یک از طرفین
  • تضمین ها
  • حل و فصل اختلافات
  • اصلاح قرارداد
  • محرمانگی
  • خاتمه قرارداد
  • تعداد صفحات و نسخ و ضمائم و پیوست ها

شروط اصلی عقد قرارداد شراکت بین اشخاص حقیقی چیست؟

اگر قرارداد بین افراد حقیقی بسته شود، باید نکات متعددی مورد توجه قرار بگیرد. در ابتدا داشتن سن قانونی برای طرفین، ممنوع المعامله نبودن آنها، رضایت طرفین و عدم اجبار به انجام معامله از شروط اصلی عقد یک قرارداد به حساب می‌آید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که معامله میان افراد حقیقی می‌بایست مشروع و البته قانونی باشد و معاملاتی که با موضوعیت خلاف قانون منعقد گردد، ارزش قانونی ندارد و طرفین در برابر قانون مسئول خواهند بود.

عقد قرارداد میان افراد حقوقی به چه نحوی است؟

هنگام عقد قرارداد حقوقی باید توجه داشته باشید که قرارداد میبایست میان افرادی بسته شود که حق امضا و حق قرارداد رسمی داشته باشند. از طرف دیگر این نوع از قراردادها تنها زمانی که ارزش مالی داشته باشند، می‌توانند مورد اعتماد قرار بگیرند.

همچنین عقد قرارداد میان افراد حقیقی و حقوقی باید به صورت کاملا صریح و روشن باشد و افراد نسبت به آن هیچ ایهامی نداشته باشند.

مسئله دیگر در چنین قراردادهایی این است که اگر معاملات در مورد مسائلی باشد که هنوز وجود خارجی ندارند مانند محصولاتی که تولید نشده‌اند، میبایست ویژگی‌ها، تعداد و… آنها به صورت دقیق و با جزئیات ذکر شود در غیر این صورت ممکن است مشکلات بسیاری برای افراد ایجاد کند.

نکته پایانی در این نوع از معاملات این است که زمان بسته شدن قرارداد مشارکت مدنی حتما باید صاحب مال یا نماینده قانونی وی حضور داشته باشد در غیر این صورت تصرف در مال غیر بوده و پیگرد قانونی دارد. فسخ قرارداد را باید مدنظر قرار دهید.

عموما قراردادها مسئولیت و تعهداتی را به طرفین تحمیل می‌کنند، از همین رو قراردادها باید به گونه‌ای نوشته شوند که در صورت عدم انجام تعهدات طرفین امکان فسخ قرارداد وجود داشته باشد. در واقع باید در قرارداد ذکر گردد در چنین شرایطی افراد دارای چه حقوق و تعهداتی هستند.

اصول ظاهری یک قرارداد

عباراتی که در قرارداد درج می‌کنید باید واضح و کاملا روشن باشد به گونه‌ای که امکان برداشت‌های گوناگون از یک جمله وجود نداشته باشد. از طرف دیگر باید توجه داشته باشید که کوتاهی و زیبایی یک متن نباید بر صراحت آن اثرگذار باشد.

چهارچوب نوشتاری را نیز فراموش نکنید به این نحو که هر متن دارای آغاز و پایانی مشخص باشد و موارد مورد نیاز برای نوشتن در آن هر یک در بخشی معین آورده شوند. همچنین امضای قراردادها نیز بسیار مهم هستند به این عنوان که تمامی قراردادها یک صفحه نیستند و طرفین میبایست تمامی صفحات را امضا کند تا آن قرارداد وجاهت قانونی داشته باشد.

تضمین‌های یک قرارداد

هر قراردادی نیاز به یک ضمانت اجرایی قابل اعتماد دارد که در صورت عدم انجام تعهدات از سوی یکی از طرفین، فرد متضرر بتواند جهت جبران خسارات خود از آن بهره‌مند شود. جهت اجرای هر چه بهتر یک قرارداد میبایست بندی برای ضمانت ذکر گردد.

تضمین‌ها نیز انواع مختلفی دارند که عبارتند از چک تضمینی یا ضمانت نامه بانکی.

حل و فصل اختلافات احتمالی در یک قرارداد

ممکن است بین طرفین یک قرارداد اختلافاتی ایجاد شود که میبایست در یکی از بندهای قرارداد نحوه حل و فصل آن به صورت دقیق ذکر گردد، البته باید بگوییم یکی از اصلی‌ترین راه‌های حل و فصل اختلافات بین طرفین یک قرارداد، مراجعه به دادگاه است که می‌توان پیش از این اقدام افراد خود برای صلح و سازش تلاش کنند و در صورت عدم نتیجه گیری راهی دادگاه شوند.

اگر این قرارداد را از قبل در اختیار دارید و از نکات و بار حقوقی آن نیز اطلاعات کافی در اختیار ندارید، حتما قبل از امضای این قرارداد با یک مشاور حقوقی متخصص آن را بررسی نمایید و از منافع خود اطمینان حاصل نمایید. بدین منظور می‌توانید از بخش تنظیم و بررسی قرارداد وینداد این بررسی را انجام دهید.

نمونه قرارداد شراکت بین دو نفر و نکات مهم حقوقی آن چیست؟

4.3

(85.45%)

11

votes




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر