موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

تصمیم برای بچه دار شدن

تصمیم برای بچه دار شدن

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان تصمیم برای بچه دار شدن را مطالعه خواهید کرد.

در دنیای امروز تعداد افرادی که راجع به بچه دار شدن مطمئن نیستند بیشتر و بیشتر میشه. حتی سطح بارداری و زاد و ولد در بهترین کشورهای دنیا هم کاهش زیادی داشته. به گفته سازمان تحقیقاتی Pew Research Center از هر 5 نفر یک نفر به خواست خودش بچه دار نمیشه. آرمیک سافت به شما پیشنهاد میکنه تا اگه از بچه دار شدن مطمئن نیستید این پست رو بخونید.

jekacc2zqdvp.jpeg

شاید در گذشته بچه دار شدن برای خانم ها به نوعی اجباری بود اما در نیای امروز دیگه فشار ها خیلی کمتر شده و خانم ها تا حد زیادی حق انتخاب در خانواده دارند.

عموما آقایون در مورد بچه دار شدن تکلیفشون با خودشون معلومه اما خانم ها نه. 80 درصد آقایون در طول زندگیشون میدونن که میخوان پدر بشن یا نه و خانم ها حدود 70 درصد.

دلیل اضطراب و ترس خانم ها اینه که تو فرایند بچه دار شدن نقش بیشتری دارند، و پدر ها شاید حداقل تا بدنیا اومدن بچه کارشون راحت تره و اگه حمایت کافی رو از طرف همسرشون نگیرن شاید ترسشون بیشتر هم بشه.

خانمی میگفت که وقتی با نامزدم بهم زدم میزدم بهم گفت: "که من ازت بچه میخوام" و وقتی بهش گفتم نه گفت: "خب تو بدنیا بیار من نگهشون میدارم"  و من بهش گفتم که من یه اسب ماده نیستم که فقط بچه بدنیا بیارم و برام مهم نباشه؛ این مکالمه باعث شد هدف و طرز فکر جفتمون مشخص بشه. مکالمه بچه دار شدن خیلی مهمه و اکثر زوج ها تو دوره آشنایی درباره این موضوع در حد شوخی حرف می زنند.

q1hqcstovbej.jpeg

بسیاری از زوج ها بخاطر مسائل مذهبی بچه دار میشن. در واقع کسایی که اعتقادات قوی مذهبی دارند تکلیفشون با خودشون معلومه و ما روی صحبتمون با کسایی هستش که نسبت به بچه دار شدن مردد هستن.

اگه به نرمال های اجتماعی پایبند باشید احتمال بچه دار شدنتون زیاده. چون با اینکه نداشتن بچه در دنیای امروز راحت تر شده اما هنوز هم بچه دار نشدن در جامعه قابل قبول نیست و به نوعی تابو محسوب میشه.

یک روانشناس مشهور اروپایی آزمایش جالبی روی زوج ها انجام داد. اون دو قصه خیالی از خانواده ای که بچه نداشتن و دیگری که دو فرزند داشتن رو به افراد مختلف داد تا افراد خودشون رو جای شخصیت ها بگذارند تا واکنش ها رو بررسی کنه.

نتیجه این آزمایش بینظیر بود. افرادی که خودشون رو بدون فرزند تصور کرده بودند از ظر روحی خوشحال نبودند و در نگاه اجتماعی هم تصور داشتند که دیگران نظرات منفی، خشم و عدم تائید نسبت بهشون دارند.

عموما مردم وقتی میبنند کسی بر خلاف نرم جامعه رفتار کرد و به نوعی تابو شکنی میکنه خشمگین میشن و حق خودشون میدونن که واکنش منفی نشون بدن.

خیلی از افراد هم از این واکنش ها تاثییر میگیرن و تصمیم به بچه دار شدن میکنند. وقتی هم ازشون میپرسی چرا میخوای بچه دار شی میگن: چون بقیه بچه دار شدن.

درست مثل قضیه مذهب این عامل هم به باورهای افراد بر میگرده و کسی که طرز تفکر محیط براش خیلی مهمه در مقابلش تسلیم میشه.

یادتون باشه که شما به دنیا بدهکار نیستین و نیاز نیست چیزی رو ثابت کنید. مثلا ممکن مهارت نقاشی شما کمی خوب باشه اما لازم نیست حتما نقاش بشین در جامعه. بچه دار شدن هم همینطور هستش و صرفا توانایی انجامش به معنای اجبار به علی شدنش نیست.

c4grlwundsvx.jpeg

خیلی از افراد بچه دارند چون نمیخوان در سن بالا پشیمون بشن و شاید هم به این دلیله که همه گفتن بعدها پشیمون میشی. اما این موضوع یه جور ترسه.

این نوع خاص از ترس که به FOMO هم مشهوره باعث افسردگی، اضطراب و لذت نبردن از زندگی میشه...ترس از دست دادن یا FOMO میتونه تمام زندگی افراد رو تحت تاثییر قرار بده و بچه دار شدن ناشی از اون پشیمونی در آینده رو به همراه داره.

پس اگه صرفا بخاطر ترس از دست دادن موقعیت و یا حرفهای اطرافیان میخواین بچه دار شین اینکار رو نکنین!

ترس از دست دادن زمان اصلا محرک خوبی برای بچه دار شدن نیست. تصمیمات درست و خوب از روی عشق انجام میشن و نه از سر ترس. بچه ها رو از سر عشق بدنیا بیارید نه از سر اجبار و ترسیدن از ریسک تنهایی.

خیلی از پدر و مادر ها از بچه دار شدن پشیمون میشن اما راجع بهش حرف نمیزنند. اونها اگرچه بچه ها رو با تمام وجود دوست دارند ولی از بچه دار شدن پشیمون هستند.

در نظرسنجی با حضور حدود 10000 مامان بابا در جواب به سوال "اگه به عقب برگردین باز هم بچه دار میشین؟" حدود 70 درصد افراد گفتند "نه، ارزشش رو نداشت."

به قول یکی از مادرها: " از وقتی که بچه دار شدم احساس می کنم تمام جهان روی دوش منه...مسئولیت هام خیلی زیاده...خسته ام و هیچ وقتی برای خودم ندارم و مدام خودمو سرزنش میکنم که چرا از زندگیم استفاده کردم.

avkgv2bvcj6e.jpeg

نداشتن بچه جلوی پیر شدن آدما رو نمیگیره اما صرفا داشتن بچه به معنای اینکه در سن بالا تنها نمیشید هم نیست. در کتاب آخر نورا افرون (Norah Ephron) اون گفتش که: " به مرور زمان بچه ها بزرگ شدن و همه رفتن پی زندگیشون و فقط من و همسرم موندیم. هر سال منتظر تابستون ها بودیم که بچه ها بیان پیشمون اما تابستون هم تموم میشد. در واقع همه چیز در زندگی پایان دارند. "

بچه ها بزرگ میشن و به دنبال زندگی خودشون میرند و درگیر مسائل زندگی میشن. انتظار اینکه بچه ها در سن بالا مراقب شما باشن اشتباه هستش و هر کس خودش مسئول مراقبت از خودش هستش. قبل از هرچیزی باید بدونید آیا آمادگی بچه دار شدن را دارید؟

gcaiiomucqop.jpeg

امتحان کردن اینکه پدر مادر بودن چه حسی داره یکی دیگه از دلایل بچه دار شدنه که اشتباه هستش. بچه ها نباید برای امتحان و آژمایش شما بدنیا بیان. بچه دار شدن به معنای ایجاد یه زندگی جدید هستش و زندگی اون ها به رفتار و عمل شما بستگی داره. بچه ها رو نباید به عنوان چیزی که مالکش هستید و باهاشون میتونید چیزای مختلف رو تجربه کنید ببینید. کودکان موجودات دارای روح با شخصیت ها و قدرت تصمیم گیری خاص خودشون هستند.

b2wn4rs6flxu.jpeg

یادتون باشه: صرفا بچه دار شدن شما رو خوشحال نمیکنه و نمیتونه باعث احساس خوشبختی در طول زندگی شما بشه.

تحقیقات زیادی در سراسر دنیا نشون دادند که بچه دار شدن کیفیت زندگی زناشویی زوج ها رو پایین میاره و احساس خوشبختی در خانواده به بچه دار شدن مربوط نیست.

حتی در بهترین زوج ها هم با بدنیا اومدن بچه مشکلات و سختی های خاصی به وجود میاد و گاهاً بعضی از همسرها احساس پوچی می کنند. با بچه دار شدن حجم زیادی از توجه زوج ها به سمت بچه ها و مسائل مربوط به اونها معطوف میشه و این مسئولیتی هستش که قبل از بچه دار شدن باید بهش فکر کرد.

اگرچه کسانی که واقعا توانایی بچه دار شدن رو در خودشون میبینن و خواست قلبیشون هست این موضوع باعث خوشحالی و خوشبختی شون هم میشه.

anzg8hc1rtla.jpeg

خیلی از مامان باباها میگن که بچه ها مفهوم و معنی زندگیشون هستند. اما معنیش این نیست که شما هم بچه دار بشین تا زندگیتون معنی پیدا کنه.

پدر و مادر خوب بودن به معنی یعنی احترام گذاشتن به کودک به عنوان یک انسان هستش، با زندگی جداگونه و مفهومی کاملا جدا از معنی زندگی ما.

اهداف زندگی میتونند متفاوت باشند و صرفا بچه دار شدن هدف زندگی همه انسان ها نیست. سوء استفاده از بچه ها به عنوان پر کننده خلاء زندگی  کار درستی نیست.

بچه ها برای این بدنیا نمیان که بدی ها و افسردگی های ما رو برطرف کنند. مسئولیت خوشحالی، خوشبختی و رسیدن به اهداف ما در زندگی بر عهده خودمون هستش.

به نظر شما چه نکاتی نشون میده آمادگی بچه دار شدن در زوج ها وجود داره؟ اینبار تو آرمیک سافت بهتون گفتیم که قبل از بچه دار شدن چه کنیم و راجع به چه مسائلی فکر کنیم. بچه ها از زیبایی های زندگی اند و باید به دلایل درست و در شرایط خوب به این دنیا بیان.

مطالب آرمیک کودکان رو می‌تونید از همین بلاگ ویرگول، وبلاگ رسمی آرمیک کودکان و کانال تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر