تیک
tik.fileon.ir

تیپ های شخصیتی 16 گانه مایرز بریگز

نویسنده : سمیرا | زمان انتشار : 25 آبان 1399 ساعت 10:53

اگر به تست های روانشناسی علاقه مند باشید احتمالا اسم آزمون شخصیت مایرز-بریگز یا به اختصار MBTI (Myers-Briggs Type Indicator) به گوشتون خورده. این آزمون که یکی از معروف ترین آزمون های روانشناسی و شناخت شخصیته، بر اساس نظریات کارل گوستاو یونگ پایه گذاری شده، و افراد رو به 16 تیپ شخصیتی دسته بندی می کنه که از 4 گروه دو تایی زیر مشتق شدن:

نحوه دریافت انرژی:
extraversion : E – برون گرایی
introversion : I – درون گرایی

نحوه دریافت اطلاعات فرد از محیط بیرون:
intuition : N – شهود
sensing : S – حس

نحوه تصمیم گیری:
thinking : T – تفکر
feeling : F – احساس

نحوه سازماندهی زندگی؛ قاطعیت یا انعطاف پذیری:
judgment : J – قضاوت
perception : P – ادراک

نتایج این تست معمولا به نحو دقیقی روحیات فرد رو نشون میده. در حال حاضر کلاس هایی برای معرفی و آشنایی با MBTI حتی در داخل کشور هم برقراره. اینکه آیا این تست از نظر متخصصان هم معتبر محسوب میشه یا نه، اطلاعی ندارم و در زمینه تخصصم نیست، ولی قدر مسلم این یکی از تست های پرطرفدار و پر کاربرد روانشناسی محسوب میشه.

اگه قبلا این تست رو ندادین می تونین از اینجا به زبان انگلیسی یا از اینجا به زبان فارسی (و دقت کمتر) امتحان کنید. البته اینو هم باید اضافه کنم که هیچ وقت شخصیت های ما 0 و 1 نیست، همه ما درصدی از این 8 المان رو در خودمون داریم، ولی سکان هدایت کشتی وجود ما رو بخش غالب تر در دست داره. برای آشنایی بیشتر با هر کدوم از 16 تیپ و معنا و نتایجشون می تونید در اینترنت سرچ کنید، مثلا اینجا؛ خود سایت مایرز-بریگز هم توضیحات خوبی داره: The 16 MBTI Types

کتاب آشنایی با تیپهای شخصیتی 16 گانه هم در این زمینه ترجمه و چاپ شده (که خودم هنوز نخوندم).

حالا همه این مقدمه چینی ها برای این بود که بگم مطلب جالبی اینجا دیدم که هر کدوم از تیپ های شخصیتی رو به یکی از شخصیت های خیالی نسبت داده. لیست های متنوعی از شخصیت های واقعی و کاراکترهای خیالی هر کدوم از این دسته ها در اینترنت موجوده، ولی این لیست مقایسه نکته سنجانه و جالبی کرده، برای همین تصمیم گرفتم اینجا هم بیارم. البته اطلاعاتش رو کمی تکمیل کردم و چند مورد از کاراکترهای معرفی شده که برای ما ایرانی ها ناآشنا بود رو با گزینه های دیگه جایگزین کردم. هر چند روی دقت و صحتش هم اطمینانی نباشه، برای تفریح خوبه.

دسته بندی: محافظان

خصوصیات: وظیفه شناس، جدی، باثبات، وفادار، منظم، قابل اعتماد، پیرو قانون

مشاغل مناسب: فرمانده نظامی، برنامه نویس، افسر پلیس، حسابدار، کتابدار، دانشمند، ویراستار

در آثار ادبی: ISTJ ها معمولا شخصیت دوم هستند و گاهی در برابر شخصیت اصلی قرار می گیرند. این کاراکترها پایبندی تام و کامل به قوانین و سنت ها دارند.

نمونه خیالی: شخصیت سربازرس ژاور در رمان بینوایان، اثر ویکتور هوگو
نمونه حقیقی: جورج واشنگتن، هنری فورد، جورج اچ. دبلیو. بوش، کاندولیزا رایس، کرک داگلاس، آنتونی هاپکینز.

دسته بندی: محافظان
خصوصیات: قاطع، نتیجه-محور، سخت گیر، اجتماعی، منطقی، سخت کوش، موثر، صریح، وفادار، سنتی
مشاغل مناسب: قاضی، مدیر مالی، مهندس، پروفسور، فرمانده نظامی، معلم، محقق، دانشمند، کارآگاه
در آثار ادبی: ESTJ ها معمولا نقش رهبری کنندگان مقتدر و سرسخت رو دارند، که می تونه رئیس، پدر یا مادر، قاضی، یا شخصیت نظامی باشه.
نمونه: بورومیر در رمان سه جلدی ارباب حلقه ها، اثر جی آر آر تالکین؛ و همینطور پرنسس لیا در جنگ ستارگان، و تونی سوپرانو در سریال The Sopranos
نمونه حقیقی: جورج دبلیو. بوش، بث دیویس، دنیل کرگ

دسته بندی: محافظان
خصوصیات: با ثبات، آرام، هوشیار، مرتب، محتاط، فداکار، مهربان، وفادار، باملاحظه، شنونده خوب
مشاغل مناسب: دفتردار، پرستار، مددکار، مشاور، نویسنده، کتابدار، محقق
در آثار ادبی: ISFJ ها با توجه به طبیعت مراقبت گر و تمایلشون به پشت پرده بودن، معمولا نقش های فرعی رو به عهده دارند. اونها سخت کوش، منظم، و آرام هستند.
نمونه:دکتر واتسن در کتاب های شرلوک هلمز اثر سر آرتور کانن دویل؛ و همینطور دیوید کاپرفیلد در اثر چارلز دیکنز ، ملانی هامیلتون در بربادرفته مارگارت میچل، و افلیا در هملت شکسپیر
نمونه حقیقی: لوئیزا می الکوت، لرد تنیسون، باربارا بوش، مادر ترزا، جیمز استیوارت، مایکل کین.

دسته بندی: محافظان
خصوصیات: یاری کننده، خوش قلب، حاضر الذهن، اجتماعی، بخشنده، سنتی، مسوول، مهمان نواز، واقع گرا، منظم
مشاغل مناسب: معلم، مددکار اجتماعی، پرستار، پزشک خانواده، پرستار بچه، کتابدار
در آثار ادبی: ESFJ ها معمولا در نقش والدین یا مقامات منعطف ظاهر میشن، که برای حفظ خانواده و سنت ها می جنگند و از تغییر گریزانند.
نمونه:دوروتی در کتاب جادوگر شگفت انگیز شهر از، اثر ال. فرانک باوم؛ و همینطور مانیکا در سریال دوستان
نمونه حقیقی: ویلیام مک کینلی، دنی گلاور، جنیفر آنیستون.

دسته بندی: منطقی ها
خصوصیات: آینده نگر، با معلومات، تحلیلگر، آرام، منظم، مصمم، مسوول، سازگار، پیچیده، باهوش
مشاغل مناسب: محقق، دانشمند، وکیل، روانشناس، قاضی، معلم، مهندس، برنامه نویس
در آثار ادبی: INTJ ها با وجود اینکه معمولا تودار هستند، در صورت مشاهده ناکارآمدی یا بی اعتنایی اطرافیانشون واکنش نشون میدن. اونها اغلب اعتماد به نفس خوبی دارند و روابطشون رو جدی می گیرند، هر چند مهارت های ارتباطی بالایی ندارند.
نمونه: آقای دارسی در رمان غرور و تعصب اثر جین اوستن؛ و همینطور پروفسور موریارتی در مجموعه شرلوک هلمز، گندالف در ارباب حلقه ها، و مایکل کورلئونه در پدرخوانده.
نمونه حقیقی: آیزاک نیوتن، دوایت آیزنهاور، آگوستوس سزار، جین اوستن، سی. اس. لوئیس، کالین پاول، لنس آرمسترانگ، آرنولد شوارتزنگر.

دسته بندی: منطقی ها
خصوصیات: تحلیلگر، استراتژیست، مشتاق و با انگیزه، رقابتگر، کنجکاو، کارآ، مطمئن به خود، منطقی، کوشا، آینده نگر، خلاق، رک و صریح
مشاغل مناسب: مدیر مالی، مدیر اجرایی، سیاستمدار، بانکدار، پروفسور، قاضی
در آثار ادبی: عملکرد غالب ENTJ ها تفکر برون گرایانه اس، بنابراین اونها رهبران بسیار خوبی هستند. معمولا اونها با رویکرد خونسردانه و به دور از احساس و عملکرد-محور شون مغز متفکر گروه هستند و علاقه ای به رهبری کاریزماتیک ندارند.
نمونه:مصطفی موند رهبر گروه مقاومت در رمان دنیای قشنگ نو اثر آلدوس هاکسلی؛ و همینطور لکس لوتر در سوپرمن، گرگ در قصه های عامه پسند، و دکتر پری کاکس در سریال Scrubs.
نمونه حقیقی: فرانکلین روزولت، ریچارد نیکسون، هریسون فورد، استیو مارتین، ووپی گلدبرگ، مارگارت تاچر، جیم کری، بیل گیتس، استیو جابز، شان کانری، سیگورنی ویور، ال گور، ولادیمیر پوتین، ناپلئون بناپارت.

دسته بندی: منطقی ها
خصوصیات: منطقی، اهل تفکر، تئوریک، قانون شکن، انتزاعی، غیر احساساتی، منعطف، آسان گیر، مستقل، مبتکر، کنجکاو، پیچیده، آینده نگر، منزوی، کمال گرا
مشاغل مناسب: پروفسور، دانشمند، انیماتور، مهندس، روانپزشک، روانشناس، مخترع، فیلسوف، هنرمند، معمار، مترجم، موسیقیدان، قاضی، وکیل، محقق، بانکدار، مدیر پروژه، ریاضیدان، عکاس
در آثار ادبی: بهترین توصیفی که از INTP ها میشه ارائه کرد، دانشمندان دیوانه است. اونها هوش فوق العاده ای دارند ولی در عین حال غیر عادی هستند، و ممکنه ذهنشون رو ایده های مختلفی اشغال کنه ولی قادر به تحققشون نباشند.
نمونه: آقای رمزی همسر مسن و فیلسوف مآب خانم رمزی در کتاب به سوی فانوس دریایی اثر ویرجینیا وولف؛ و همینطور دکتر در سریال دکتر هو ، اش در بیگانه، و والتر در سریال فرینج.
نمونه حقیقی: آبراهام لینکلن، چارلز داروین، کارل یونگ، سقراط، رنه دکارت، مریل استریپ، آلبرت انیشتین.

دسته بندی: منطقی ها
خصوصیات: نوآور، دارای قوه تخیل قوی، نترس، منعطف، تئوریک، کنجکاو، منطقی، با انگیزه، پیچیده، کار آفرین، کارآمد
مشاغل مناسب: مهندس، وکیل، روزنامه نگار، مخترع، روانپزشک، سیاستمدار، نویسنده، دانشمند، مشاور، بازیگر، موسیقیدان، کمدین
در آثار ادبی: ENTP ها سریع الانتقال هستند و زبان تندی هم دارند، و به سرعت کسل میشن. اونها رهبران خوبی هستند ولی تنهایی و استقلال رو ترجیح میدن.
نمونه: ویلی وانکا در چارلی و کارخانه شکلات سازی، و همینطور دکتر امت براون در 3گانه بازگشت به آینده، و تام سایر.
نمونه حقیقی: اسکندر کبیر، والت دیزنی، نیکولا تسلا، تئودور روزولت، تامس ادیسون، جولیا چایلد، آلفرد هیچکاک، تام هنکس، سلین دیون، متیو پری.

دسته بندی: صنعتگران
خصوصیات: سازگار، ماجراجو، کارگشا، فنی، صریح، نتیجه گرا، منطقی، عملی، نترس، خودکفا، غیر احساساتی، مستقل، فعال، واقعگرا
مشاغل مناسب: ورزشکار، مکانیک، مشاغل نظامی، مهندس، آهنگر، کارآگاه، راننده، خلبان، افسر پلیس، برنامه نویس، تکنسین فنی.
نمونه: فیلیپ مارلو در خواب بزرگ اثر ریموند چندلر؛ و همینطور بلوندی در خوب، بد، زشت، و هان سولو در جنگ ستارگان.
نمونه حقیقی: چارلز برانسون، تام کروز، جیمز دین، کلینت ایستوود، فرانک زاپا، جان مالکویچ، رابین کوک، کاترین هپبورن، آوریل لاوینیه، و بروس لی.

دسته بندی: صنعتگران
خصوصیات: واقع گرا، اهل عمل، منطقی، با نشاط، اجتماعی، با معلومات، صریح، تجربه گرا، با پشتکار، با انگیزه، خطر پذیر، سازگار، منطقی
مشاغل مناسب
: نجار، کارآگاه، کمدین، کشاورز، راننده، نظامی، آتش نشان، افسر پلیس
در آثار ادبی: ESTP ها با درک پیچیدگی ها قادر به برقراری ارتباط بهتر با دیگران هستند. اونها جذاب و باهوشند و مدام در حال تکاپو هستند.
نمونه: هاکلبری فین در ماجراهای هاکلبری فین؛ و همینطور سانی کورلئونه در پدرخوانده، وینسنت وگا در قصه های عامه پسند، و البته جیمز باند.
نمونه حقیقی: جک نیکلسون، مدونا، ارنست همینگوی، ادی مورفی، بروس ویلیس، مایکل جی. فاکس، جوآن کیوزاک، و چاک نوریس.

دسته بندی: صنعتگران
خصوصیات: هماهنگ، گرم، مستقل، آرام، تودار، یاریگر، حساس، وفادار، خلاق، ملایم، منعطف، دوستانه، همراه
مشاغل مناسب: هنرمند، نجار، معلم، سرآشپز، پزشک اطفال، دامپزشک، فیزیوتراپ، مشاور، طراح، پرستار، نویسنده، موسیقیدان
در آثار ادبی: ISFP ها از خلوتشون لذت می برند، ولی شدیدا با دوستان نزدیکشون صمیمی هستند. اونها معمولا دانش آموزان خوبی نیستند و از تکالیف گریزانند، ولی در عوض به فعالیت های بدنی علاقه مندند.
نمونه: هری پاتر، و همینطور ریچل در سریال دوستان.
نمونه حقیقی: ماری آنتوانت، فرد آستر، باربارا استرایسند، استیون اسپیلبرگ، مایکل جکسن، کوین کاستنر، ژاکلین کندی، موتزارت، و جان تراولتا.

دسته بندی: صنعتگران
خصوصیات: اجتماعی، هیجان زده، با نشاط، عاشق تحرک، مشکل گشا، عملی، کارآمد، خاکی، دوستانه، گرم، ماجراجو، تجربه گرا، عاشق تفریح، علاقه مند به مورد توجه بودن، خوش صحبت
مشاغل مناسب: هنرپیشه، مربی، تهیه کننده فیلم، ورزشکار، هنرمند، طراح مد، نقاش، کمدین، موسیقیدان، عکاس، ناظر، خواننده، خبرنگار، پرستار، رقــاص
در آثار ادبی: ESFP ها با انگیزه و جذابند، و به راحتی حوصله شون سر میره، به همین دلیل از این شاخه به اون شاخه می پرن و زود علایقشون عوض میشه.
نمونه: والتر مورل در پسران و عشاق اثر دیوید هربرت لارنس، همسرش رو در مراسم رقـــصی شیفته خودش می کنه و به سرعت با هم ازدواج می کنند، و به زودی هم از همسرش و هم از شغلش خسته میشه. موارد دیگه: هومر سیمپسون در سیمپسون ها، و الاغ در شرک.
نمونه حقیقی: باب هوپ، الویس پریسلی، الیزابت تیلور، رونالد ریگان، بیل کلینتون، پابلو پیکاسو، مریلین مونرو.

دسته بندی: ایده آلیست ها
خصوصیات: کمال گرا، حساس، فداکار، مشوق، منظم، انتزاعی، متمرکز، ملایم، صلح طلب، آرام، خلاق، متعهد، پیچیده، پرشور
مشاغل مناسب: معلم، مشاور، تراپیست، نویسنده، هنرمند، هنرپیشه، پروفسور، عکاس، طراح، متخصص طب مکمل، موسیقیدان
در آثار ادبی: INFJ ها سخت کوشند، و در زمینه ایده آل هاشون و نوع کاری که مایل به انجامش هستند لجوجند. اونها اغلب شخصیت نامتعارف و پیچیده ای دارند، به دیگران به گرمی توجه می کنند و به راحتی عاشق میشن.
نمونه: لاری لارنس، همسایه و دوست جو در زنان کوچک اثر لوئیزا ام. الکوت؛ و همینطور آملی پولین در آملی، لوک اسکای واکر در جنگ ستارگان، جان لاک در لاست، فرودو در ارباب حلقه ها، اشلی در برباد رفته، جین ایر، و دکتر ژیواگو.
نمونه حقیقی: گوته، اپرا وینفری، بیلی کریستال، نلسون ماندلا، مل گیبسون، جیمی فاکس، آدام سندلر.

دسته بندی: ایده آلیست ها
خصوصیات: کمال گرا، کاریزماتیک، اجتماعی، منظم، انتزاعی، فداکار، حمایتگر، مشوق، گرم، پیچیده، نوع دوست، مردم گرا، وفادار، رهبر، پرشور، مثبت نگر، صادق، خلاق، حساس
مشاغل مناسب: هنرمند، معلم، پروفسور، مشاور، دیپلمات، نویسنده، موسیقیدان، هنرپیشه، پرستار، هنرمند، سیاستمدار، روانشناس
در آثار ادبی: ENFJ ها مصمم هستند و از بی عدالتی های اجتماعی خشمگین میشن. اونها اجتماعی هستند و روابطشون رو جدی می گیرند.
نمونه: چارلز دارنی در داستان دو شهر اثر چارلز دیکنز؛ و همینطور بیلبو باگینز در ارباب حلقه ها، کاترین در بلندی های بادگیر، جسی در پیش از طلوع و پیش از غروب، و جولز در قصه های عامه پسند.
نمونه حقیقی: فرانسوا میتران، باب سگت، دیــک ون دایک، میخاییل گورباچف، مارتین لوتر کینگ، بن استیلر، بن افلک.

دسته بندی: ایده آلیست ها
خصوصیات: کمال گرا، درون گرا، هنرمند، انتزاعی، سازگار، مهربان، دارای تخیل قوی، حساس، خلاق، دارای درک مستقیم، صلح دوست، معناگرا، آسان گیر، گرم، ارزش گرا، تودار، وفادار، مستقل، فداکار، باهوش، پر انرژی
مشاغل مناسب: نویسنده، معلم، مشاور، مددکار، طراح مد، موسیقیدان، هنرپیشه، تراپیست، هنرمند، روزنامه نگار، کشیش، فیلمساز، گرافیست، روانشناس، مترجم، عکاس، محقق، طراح وب
در آثار ادبی: INFP ها در بین این 16 تیپ حساس تر از همه هستند، و احساسات درونی مولفه غالب اونهاست. اونها بسیار باملاحظه هستند و اغلب در دوران کودکی دوستان خیالی داشتند. بیشتر نویسندگان و همینطور شخصیت های اول داستان ها INFP هستند. اونها فکر بازی دارند و به دیگران و زندگی اونها علاقه مندند.
نمونه: آنی در گرین گیبلز؛ و همینطور E.T.
نمونه حقیقی: پرنسس دایانا، ویلیام شکسپیر، هلن کلر، ویرژیل، یوحنای قدیس، آلدوس هاکسلی، آدری هپبورن، پیتر جکسون، جی. آر. آر. تالکین

دسته بندی: ایده آلیست ها
خصوصیات: ارزش گرا، گرم، مردم دوست، خلاق، تاییدگر، سازگار، وحشی، انرژی دهنده و پر انرژی، کمال گرا، الهام بخش، حساس، رهبر، کاریزماتیک، باهوش
مشاغل مناسب: خبرنگار، دیپلمات، نویسنده، سیاستمدار، موسیقیدان، وکیل، مشاور، تراپیست، نقاش، هنرمند، کارگردان هنری، هنرپیشه، مشاور شغلی، روانشناس
در آثار ادبی: ENFP ها معمولا در آن واحد کارهای زیادی رو به طور سرسری انجام میدن، و در بسیاری از اون کارها هم موفق میشن. خوش بینی شون اونها رو به طعمه های خوبی برای فریبکارها بدل می کنه.
نمونه: ادموند دانتس در کنت مونت کریستو؛ و همینطور وندی در پیتر پن، بریجت جونز در دفتر خاطرات بریجت جونز، و اناکین اسکای واکر در جنگ ستارگان.
نمونه حقیقی: هایدن، مارک تواین، باستر کیتون، رابین ویلیامز، اندی کافمن، باب دیلن، چارلز دیکنز.