موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

اصول و مبانی روابط بین فردی

اصول و مبانی روابط بین فردی

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 22 دی 1399 ساعت 23:12

اصول ارتباطات بین فردی چیست؟

1x1.trans.gif

برخی از اصول پایه، متعلق به تمامی ارتباطات بین فردی هستند.

این اصول، اثربخشی ارتباطات ما را کنترل می­‌کنند؛ ممکن است که درک این اصول ساده باشد، اما می­‌تواند به‌اندازه‌ی یک‌عمر زمان ببرد تا به مهارت کامل برسیم.

این صفحه، این اصول را شرح داده و مثال‌­هایی ارائه می‌­دهد که نشان می­‌دهند ارتباط بین فردی چگونه، چرا و چه زمانی اتفاق می­‌افتد.

ارتباط بین فردی، انتخابی نیست

برخی مواقع ممکن است که تلاش کنید ارتباط برقرار نکنید، اما ارتباط برقرار نکردن یک انتخاب نیست. در حقیقت هر چه سخت‌­تر تلاش کنیم که ارتباط برقرار نکنیم، بیشتر این کار را خواهیم کرد. با ارتباط برقرار نکردن، بازهم در حال ارتباط با چیزی هستیم: شاید خجالتی هستیم، شاید عصبانی یا ناراحت هستیم یا شاید خیلی سرمان شلوغ است. نادیده گرفتن دیگران، نوعی ارتباط با آن­هاست، ممکن است که با آن­ها صحبت نکنیم و آن­ها را نادیده بگیریم اما از طریق ارتباطات غیرکلامی در حال ارتباط با آن­ها هستیم و امیدواریم که منظورمان را با این کار نشان دهیم.

1x1.trans.gif

ما به‌وسیله‌ی ارتباطات غیرکلامی، نسبت به زمانی که از کلمات استفاده می‌کنیم، بسیار صادقانه‌تر ارتباط برقرار می‌کنیم. زبان و وضعیت بدن ما، تماس چشمی (یا عدم آن)، کوچک‌­ترین و نامحسوس‌­ترین رفتارهای ما، همگی را‌ه‌­های برقراری ارتباط با دیگران هستند. علاوه بر این، ما به‌طور دائم در حال ارتباط با دیگران هستیم، علامت‌های آن­ها را دریافت کرده و به روش‌­های معینی تفسیر می‌کنیم. اینکه این پیام‌­ها را درک می‌کنیم یا نه به میزان مهارت ما در تفسیر ارتباطات بین فردی بستگی دارد.

برای اطلاعات بیشتر به مقالات ما با عناوین  ارتباط غیرکلامی و ظاهر شخصی در ارتباط غیر کلامی رجوع کنید.

زمانی که حرفی از دهان خارج شد، دیگر خارج‌شده است.

فرآیند ارتباط بین فردی، غیرقابل‌بازگشت است، می‌­توانید آرزو کنید که کاش حرفی را نزده بودید و همچنین می­‌توانید برای آن عذرخواهی کنید و پشیمان شوید، اما نمی‌توانید آن را به عقب بازگردانید.

ما اغلب بر اساس برخوردهای قبلی، رفتار کرده و ارتباط برقرار می‌کنیم. این برخوردها ممکن است اید‌ه‌­ی مناسبی برای قضاوت و درک شخص مقابل بوده و همچنین می‌توانند ایده­‌ی مناسبی نباشند. ما اغلب به‌صورت ناخودآگاه با افراد به‌صورت قالبی یا کلیشه‌­ای رفتار می‌کنیم، این رفتار کلیشه‌­ای ممکن است به‌وسیله‌ی جنسیت، موقعیت اجتماعی، نژاد، سن و یا هر عامل دیگری اتفاق بیفتد. کلیشه‌­ها عمومی و اغلب اغراق­‌آمیز می‌­باشند.

به دلیل این کلیشه­‌ها، زمانی که با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم، عقایدی که از پیش در ذهنمان شکل‌ گرفته‌اند را مبنی بر اینکه شخص مقابل در حال فکر کردن به چه چیزی است یا چگونه احتمال دارد رفتار کند، با خود حمل می‌کنیم. همچنین ممکن است ایده‌­هایی نیز درباره­‌ی نتیجه­‌ گفت‌­وگو داشته باشیم.

1x1.trans.gif

این عقیده­‌های از قبل شکل‌گرفته، بر روی چگونگی صحبت کردن ما با دیگران، کلماتی که استفاده می‌کنیم و لحن صدای ما تأثیر می­‌گذارند. ما به‌طور ذاتی با دیگران با روشی ارتباط برقرار می‌کنیم که فکر می‌کنیم مناسب­‌ترین روش برای شخصی است که با او در حال صحبت هستیم. متأسفانه پیش­فرض‌­های ما راجع به دیگران اغلب نادرست هستند. به این معنا که ارتباط ما نامناسب بوده و بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که منجر به سوءتفاهم شود. ازآنجایی‌که هدف همه‌­ی ارتباطات، درک آن ارتباط می‌­باشد، پس می‌­توان گفت که در ارتباط‌مان شکست خورده‌­ایم. با این‌گونه ارتباط برقرار کردن، یعنی متأثر بودن از عقاید پیشین، رفتارهای کلیشه‌­ای بیشتری را به فردی که با او در حال صحبت هستیم بازخورد می­‌دهیم، بنابراین مشکل را تشدید می‌کنیم.

همه­‌ی ارتباطات بین فردی را با ذهنی باز شروع کنید؛ بیشتر از اینکه چیزی را که می­‌خواهید، بشنوید، به چیزی که بیان می­‌شود گوش دهید؛ بنابراین کمتر احتمال دارد دچار سوءتفاهم شده یا چیزهایی بگویید که بعداً پشیمان شوید.

مهارت­‌های گوش دادن خود را با مطالعه‌­ی مقالات ما با عناوین مهارت‌­ در گوش دادن و گوش دادن فعال توسعه دهید. همچنین مطالعه “هنر درایت و سیاست (دیپلماسی)” نیز می­‌تواند در این زمینه مفید باشد.

1x1.trans.gif

پیچیدگی بی‌­پایان

هیچ شکلی از ارتباط ساده نیست، دلایل زیادی وجود دارند مبنی بر این‌که چرا ارتباط اتفاق می­‌افتد، چگونه اتفاق می­‌افتد و چگونه پیام­‌ها انتشار یافته و دریافت می­‌شوند.

متغیرهای موجود در ارتباط، از قبیل زبان، محیط و عامل حواس‌پرتی و همچنین خود افرادی که در ارتباط هستند، همگی بر روی چگونگی ارسال، دریافت و تفسیر پیام‌­ها تأثیر دارند.

زمانی که به‌صورت کلامی ارتباط برقرار می‌کنیم کلماتی را تبادل می‌کنیم که می­توانند به‌طور نامحسوس مفاهیم متفاوتی برای افراد مختلف در زمینه­‌های متفاوت داشته باشند. می‌­توان گفت که لغت‌­ها، تنها نشانه‌­هایی هستند که با یکدیگر تبادل می­‌شوند و به‌طور ذاتی اصلاً مفهومی ندارند. ما می‌­توانیم یک پیام مشابه را به افراد مختلف انتقال دهیم اما ممکن است که هرکدام از آن­ها درک و تفسیر متفاوتی از آن پیام داشته باشد.

در هر نقطه از ارتباط، هر سوءتفاهم یا سوءبرداشت، صرف‌نظر از اینکه چقدر ممکن است کوچک به نظر برسد، بر روی پیامی که دریافت می­‌شود تأثیر خواهد گذاشت.

برای اطلاعات بیشتر مقالات ما با عناوین برقرای ارتباط در شرابط دشوار و موانع برقراری ارتباط مؤثر را ببینید.

زمینه‌­ ارتباط

1x1.trans.gif

همه‌­ی ارتباطات یک زمینه دارند، ارتباط به یک دلیلی اتفاق می‌­افتد.

ارتباط می‌­تواند به دلیل چشم‌­پوشی از زمینه­ و محتوای آن توسط یک یا همه­‌ی افراد حاضر در ارتباط، با شکست مواجه شود. برای کمک به اجتناب از سوءتفاهم و برقراری ارتباط به‌طور مؤثر، مهم است که زمینه‌­ی ارتباط توسط همه‌­ی افراد حاضر در ارتباط درک شود. چرا ارتباط در حال برقراری است؟ مهم است که همه­‌ی شرکت‌کننده‌ها در ارتباط، عقیده و احساس مشابهی داشته باشند به­‌طوری­که درک کنند چرا ارتباط در حال رخ دادن است. این امر می­‌تواند برای شروع مکالمه‌­های بزرگ‌تر، با شرح اینکه چرا این گفت­‌وگو در حال رخ دادن است، مفید باشد.

دانستن اینکه چرا ارتباط در حال شکل‌گیری است اولین مرحله‌­ی مهم می­‌باشد، اگرچه مشکلاتی نیز وجود دارند که بر زمینه‌­ی ارتباط تأثیرگذار خواهند بود.

زمان‌بندی

1x1.trans.gif

زمان­‌بندی برای موفقیت در ارتباط یک امر اساسی است. علاوه بر در نظر گرفتن زمان مناسب برای یک گفت­‌وگو، باید اطمینان حاصل کنید که زمان کافی برای پوشش دادن همه‌­ی مطالب وجود داشته باشد، شامل زمان برای شفاف‌سازی و تبادل‌نظر. به‌عنوان‌مثال، صحبت با یک کارمند در مورد یک تصمیم راهبردی، درست پنج دقیقه قبل از اینکه باید شرکت را ترک کند، احتمالاً به‌اندازه‌ی زمانی که همین مکالمه را در ابتدای صبح داشته باشید، موفق نخواهد بود.

مکان

پرواضح است که ارتباطی که در یک مکان شلوغ، ناراحت و پرسروصدا برقرار شود، بسیار کمتر مؤثر خواهد بود. این قبیل مکان­‌ها عوامل زیادی که منجر به حواس­‌پرتی شوند داشته و اغلب فاقد یک حریم خصوصی هستند.

تصورات غلط

1x1.trans.gif

زمینه‌­ی ارتباط تابع احساسات ما درباره‌­ی آن ارتباط است.

همان‌طور که پیش‌ از این بحث شد، ما با افراد به‌صورت کلیشه‌­ای رفتار می‌کنیم و بنابراین تصورات نادرست و فرضیات غلط را گسترش می‌­دهیم. در هنگام برقراری ارتباط ممکن است فرض کنیم که:

  • همه‌­ی افراد حاضر در ارتباط می‌­دانند درباره­‌ی چه چیزی می­‌خواهیم صحبت کنیم؛
  • دیدگاه و عقاید سایر افراد را از موقعیت می‌دانیم؛
  • نباید هیچ احساسی را نمایان کنیم؛
  • حق با ماست و دیگران اشتباه می‌­کنند.

مثال‌­های زیاد دیگری از تصورات غلطی که اهمیت بازتاب و شفاف­‌سازی را در همه­‌ ارتباطات مشخص می­‌کنند، وجود دارد.

شناخت و کسب مهارت در ارتباطات بین‌فردی نقش مهمی در موفقیت شما در تعامل با دیگران داشته و به توسعه فردی شما کمک می‌کند. فراموش نکنید که ۸۰ درصد از پیشرفت و موفقیت شغلی به روابط درست با دیگران برمی‌گردد. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر