موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

خطرات تنبلی روده

نویسنده : سمیرا | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

ارتباط تنبلي روده و ابتلا به بيماري


اغلب چنين تصور مي‌شود که منظور از تنبلي روده، تنبلي روده بزرگ است و عارضه آن يبوست خواهد بود. به عبارت ديگر برخي افراد تصور مي‌کنند تنبلي روده و يبوست هر دو يک چيز هستند. دکتر ماير اولين کسي بود که نشان داد روده کوچک (با 5/6 – 5/5 متر طول) نيز ممکن است ناقص عمل کند. از آنجا که اساسي‌ترين اعمال، شامل تغذيه و تصفيه خون، توسط روده کوچک انجام مي‌شود، نقصان در آن يا به عبارت ديگر عملکرد سريع يا کند، بد کار کردن، التهاب، و غيره جدي تر از ضعف روده بزرگ است.
بر خلاف بيشتر دردهايي که در اندام‌هاي حسي يا قلب احساس مي‌شوند و معمولاً فوري، بدون اشتباه و گاهي به صورت هشدار دهنده بروز مي‌کنند، صدمات روده کوچک به ندرت با دردهاي حاد و شديد همراه است و معمولاً علائمي خفيف يا نامحسوس دارد. بيمار معمولاً متوجه چيزي نشده يا فقط اندکي دچار ناراحتي مي‌شود. معمولاً هيچ‌کس عوارضي همچون احساس پر بودن شکم، نفخ، دردهايي که تير مي‌کشند، فشار بر شکم و عوارض ثانويه‌اي مانند سنگيني سر، تنگي نفس، تپش قلب، بوي بد بدن، افسردگي و ... را ناشي از نارسايي روده کوچک نمي‌داند. حتي در شرايط نارسايي شديد روده کوچک نيز روده‌ها همچنان حرکت طبيعي خود را دارند و مانند ساعت دقيق کار مي‌کنند.
اما با وجود کار دقيق روده‌ها، در اغلب موارد عوارضي همچون يبوست، تنبلي روده، مدفوع شل (ناشي از روند فساد) يا اسهال مشاهده مي‌شود. بنابراين، اتکا به وضعيت مدفوع به عنوان تنها راه ارزيابي وضعيت روده‌ها روش نادرستي است که متأسفانه به صورت گسترده به‌ کار مي‌رود. کيفيت مدفوع به هيچ وجه نمي‌تواند نشان‌دهنده وضعيت لوله گوارشي باشد. اکثر مردم تحت تأثير حرکات منظم روده دچار اشتباه شده و بيهوده در پي عوامل ديگري براي بيماري خود هستند، غافل از اينکه مسئول تمام ناراحتي‌هاي آنها روده است. آنها متوجه نيستند که منظم بودن حرکات روده به تنهايي نشانه سلامت آن نيست. تنبلي روده کوچک يک اختلال کارکردي است که قابل شناسايي با اشعه ايکس نخواهد بود. تکنيسين‌هاي اشعه ايکس اولين بار از طريق معيارهاي تشخيص دکتر ماير (نه عکس‌هاي راديوگرافي) متوجه اين حقيقت شدند.
نتايج آسيب مزمن روده عبارتند از:

1. توليد مواد سمي بر اثر تجزيه


همان طور که کره در هواي گرم آشپزخانه ترش مي‌شود، ميوه‌ها تخمير و فاسد مي‌شوند، يا گوشت، سوسيس و ماهي خراب و سمي مي‌شوند، در روده تنبل نيز به علت طولاني شدن زمان عبور غذا و آميخته شدن آن با ترشحات گوارشي، نوعي سم توليد مي‌شود.
محصولات جانبي فرآيند تخمير (مانند انواع الکل‌ها و زائدات سمي) از موادي مانند شکر، نان، ميوه، سبزيجات و غذاهاي تهيه شده از آرد به وجود مي‌آيند. برخي از مواد بسيار سمي که از تجزيه اين نوع غذاها به وجود مي‌آيند عبارتند از: اينديکان، پيوترسين، نورين، و کاداورين. اين مواد به قدري سمي هستند که اگر اندکي از آن‌ها به وسيله تزريق وارد خون حيوانات آزمايشگاهي شود موجب مرگ آن‌ها خواهد شد. اين مواد سمي از غذاهايي که پروتئين فراوان دارند مانند گوشت، ماهي و تخم مرغ به وجود مي‌آيند.
همه اين مواد سمي از طريق مدفوع دفع نمي‌شوند و مقداري از آنها در جريان خون باقي مي‌مانند. در‌صورتي‌که مواد سمي به اندازه کافي در خون افزايش يابد و يا کبد، که خود اندام سم‌زداي بدن است، در اثر تنبلي روده‌ها و مصرف زياد نوشيدني‌هاي الکلي دچار سيروز کبدي شده و نارسا شود، مواد سمي مي‌توانند از سد بازدارنده کبد عبور کنند و کل بدن را مورد حمله قرار دهند. در نتيجه احتمالاً عوارض ثانويه‌اي آشکار مي‌شوند که عبارتند از:
تحليل عمومي بدن، بي‌ميلي نسبت به کار، بي‌حوصلگي، عصبانيت، بدي تنفس، بوي بد بدن، باردار شدن زبان، کمر‌درد، آشفتگي خواب، سردرد و سنگيني سر، دردهاي قلبي، تنگي نفس، انقباض عروقي اندام‌ها (همراه با سردي دائم دست و پا)، گيجي و خستگي پس از بيداري از خواب، تعرق شديد و اختلالاتي همچون سردردهاي ميگرني، نوروديستوني (اختلال در تونوس –انقباض پايه- عضلات ناشي از اعصاب) و بيماري‌هايي که از فشار خون بالا ريشه مي‌گيرند (مانند دردهاي عصبي، بيماري مفاصل و غيره) همگي علائم ثانويه‌اي هستند که عامل به‌وجود آورنده آنها روده است.
اغلب مردم منبع اين علائم مسموميت را مي¬‌شناسند، زيرا اين عوارض هم‌زمان با يبوست‌هاي گاه و بيگاه رخ داده يا تشديد مي‌شوند. افرادي که دچار يبوست مي‌شوند غالباً به اين عوارض نيز مبتلا هستند. نتيجه اين "مسمومست خود به خودي" (مسموميت ناشي از سموم توليد شده در داخل بدن و نه از خارج آن) آسيبي است که به سلول‌ها و اندام‌هاي بدن وارد مي‌شود و در اين ميان به خصوص سلول‌هاي عصبي، رگ‌هاي خوني، و غدد آسيب مي‌بينند.

2. تجمع باکتري‌هاي مضر


وجود باکتري‌هاي مفيد در بدن انسان به عنوان يک نيروي کمکي در برخي فرآيندهاي خاص متابوليسمي براي مقابله با ميکروب‌ها بسيار حائز اهميت است. لايه‌هاي متراکم باکتري هم در داخل و هم در خارج روده در سطح غشاء مخاطي تجمع مي‌کنند. باکتري‌هاي مفيد روده، ميکروب ها و انگل‌هاي بيماري‌زا را از بين مي‌برند، سلامت کلي بدن را ارتقاء مي‌دهند و مواد مفيدي مانند ويتامين‌ها را توليد مي‌کنند.
در ميان بخش عظيمي از مردم اروپاي مرکزي، روند تجمع باکتري‌هاي مفيد از بين رفته است؛ به طوري که باکتري‌هاي مخرب و انگل‌ها رشد فراواني کرده و موجب تخريب محتويات روده و توليد مواد سمي مي‌شوند. حتي اگر باکتري‌هاي مفيد توسط داروهاي آنتي‌بيوتيک و ديگر عوامل خارجي نابود نشده باشند، تخريب باکتري‌هاي مفيد و گسترش ميکروب‌هاي مضر در بخش‌هاي آسيب‌ديده روده صورت مي‌گيرد؛ درست مثل وزغ‌ها که در زمين‌هاي باتلاقي لانه مي‌گزينند و توليد مثل مي‌کنند.

3. بيماري‌هاي دستگاه گوارش


تنبلي روده‌ها موجب عوارض متعددي مي‌شود که عبارتند از: التهاب معده، فروافتادگي معده، زخم معده و روده، انواع بيماري‌هاي روده بزرگ و کوچک (که با درد شکم، نفخ، اسهال و يبوست همراه هستند)، نارسايي کبد، کيسه صفرا و لوزالمعده، هموروئيد (بواسير) و در برخي موارد سرطان روده. علاوه بر اين، ممکن است عامل اوليه ايجاد سرطان در ديگر اندام‌ها نيز تنبلي روده ها باشد، زيرا روده‌ها عمده‌ترين مرکز توليد سم در بدن هستند. با توجه به اين توضيحات لازم است پاک‌سازي روده را به عنوان يک عمل پيش‌گيرنده نيز برشمرد.

4. مسموميت بدن


نتيجه‌اي که از عملکرد نادرست روده‌ها در مورد تصفيه خون به‌ وجود مي‌آيد، انباشت مواد زائد حاصل از سوخت و ساز خواهد بود که موجب "مسموميت خود به خودي" بدن مي‌شود. بدن براي رهايي از اين سم‌ها و حفاظت از اندام‌هاي حياتي خود مواد زائد را در قسمت‌هاي کم‌اهميت (مانند بافت‌هاي چربي، بافت‌هاي پيوندي، تاندون‌ها و ماهيچه‌ها) انباشته مي‌کند، ولي در اين بخش‌ها نيز بيماري‌هاي مزمن شروع به رشد مي‌کنند و در طول زمان گسترش مي‌يابند. اين حالت در صورتي که توليد اين مواد ادامه يابد تشديد مي‌شود و در مراحل پيشرفته تر تمام اندام‌هاي بدن به آن مبتلا خواهند شد. انباشته شدن مواد زائد توليد شده و ديگر زائدات، باعث بروز مشکلات زير مي‌شود:
- در بافت‌هاي چربي و ماهيچه‌اي روماتيسم ماهيچه و بافت هاي چربي به وجود مي‌آيد(گلوزيس: gelosis)؛
- در مهره‌ها ايجاد التهاب مهره مي‌کند (اسپونديلوزيس: spondylosis)
- در مفاصل باعث آرتروز و درد مفاصل مي‌شود؛
- در اندام‌هاي داخلي باعث تحليل اندام‌هايي مانند قلب، کبد، کليه‌ها و ... مي‌شود؛
- در رگ‌ها باعث تصلب شرايين و به ويژه سختي مويرگ‌ها مي‌شود (مراحل اوليه آنژين صدري و سکته قلبي)؛
- در کيسه صفرا و کليه توليد سنگ مي‌کند؛
- در پوست ايجاد آکنه، جوش، چهره خميري، لک‌هاي پيري و غيره مي‌کند.

5. سوء تغذيه تمام سلول¬هاي بدن


سلول‌هايي که به سوء تغذيه مبتلا هستند، کارايي و مقاومت کمتري دارند. ماهيچه‌هاي اسکلتي بدن خيلي زودتر خسته مي‌شوند و کار کمتري انجام مي‌دهند. ماهيچه هاي قلب نيز مستعد بيماري هاي قلبي مي‌شوند. سوء تغذيه سلول‌هاي مغز موجب فراموشکاري مي‌شود و سوء تغذيه بيضه‌ها باعث پيري زودرس مي‌شود. علاوه بر اين، يک سري عوارض ثانويه نيز ايجاد مي‌شود.
6. آسيب سلامت ذهني فرد
همچنان که "مسموميت خود به خودي" ادامه و در کل بدن گسترش مي‌يابد، قسمت‌هايي از ساختار عضوي سيستم عصبي که مسئول تغيير، تبديل و انتقال فرايندهاي روحي به جسم هستند نيز دچار عارضه مي‌شوند و اگر اين بخش دستگاه عصبي (عضو انتقال دهنده) توسط سموم آسيب ببيند، انتقال ادراکات روحي و رسيدن آن‌ها به آن دسته از مراکز عصبي که آگاهي فيزيکي را کنترل مي‌کنند، مشکل خواهد شد. در نتيجه ممکن است تغييرات شخصيتي زير رخ دهد:
افزايش هوس‌ها و رؤياهاي قديمي، کند‌ذهني، نامهرباني، افزايش خودپرستي، منيت، ماده‌گرايي و بي‌رحمي. البته صرفاً با دفع مواد سمي از بدن فرد نمي‌توان او را از شخص بد به شخص خوب تبديل کرد، ولي اين کار باعث مي‌شود فرد در تماس بيشتري با احساسات عاليه خود قرار گيرد و همين عامل منشأ تغييرات بسيار مثبت در شخصيت او مي‌شود. به همين دليل است که تمام اديان، از اعصار قديم، روزه‌داري را تجويز کرده‌اند.
حتي اگر تغيير خلق و خو، ايجاد افسردگي و تحريک‌پذيري که ممکن است تحت تأثير هر تغيير فيزيکي ديگري به وجود آيند، را در نظر نگيريم تنبلي روده بي‌شک باعث عدم تعادل مغز به عنوان جايگاه حافظه و تخيل مي‌شود. اختلالات ذهني مانند کندي تفکر، فراموشکاري فزاينده، افسردگي و غيره را نبايد هميشه به مشغله‌هاي روزمره و حتي افزايش سن نسبت داد. در واقع عامل اصلي بيشتر اين اختلالات مسموميت متابوليکي مغز است.

مورد خاص: يک خانم چاق 58 ساله، فروشنده، داراي عادت بد غذايي.


اين خانم با وجود دستگاه گوارش ظاهراً سالم دچار ناسازگاري، بداخلاقي، تحريک‌پذيري، افسردگي و بدبيني بود. "زندگي من ديگر معنا و مفهومي ندارد." اين جمله همواره در انديشه وي مي‌گذشت. او فکر مي‌کرد ديگر نمي‌تواند کارش را به خوبي انجام دهد، در نتيجه اين تصورات ناچار شد فروشگاه رو به ورشکستگي خود را به فروش برساند. درست قبل از دريافت آخرين قسط فروش، به انجام درمان از طريق پاکسازي داخلي بدن مبادرت ورزيد و سلامت خود را باز يافت. پس از آن احساس مي‌کردنيرو و علاقه در وجودش احيا شده است. دوباره به فروشندگي پرداخت و در مدت کوتاهي به کسب و کار خود رونق داد. اکنون او اعتماد به‌نفس، حس دوستي و شادي خود را مجدداً به دست آورده و جوان‌تر و زيباتر از ده سال پيش به نظر مي‌رسد.

گرداوری کننده :گروه پژوهش پاکسازی درون - مهنا ذبیحی


منبع: سلامت از طريق پاکسازي درون (راز سالم زيستن)؛ نوشته اريش راوخ، ترجمه دکتر محمدعيوضي، تهران: سارگل؛ چاپ چهارم: 1389.


( 24189 بازديد از این مقاله )

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر