موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

روش برخورد با مردان مغرور

نویسنده : سمیرا | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:45

غرور به حالت احساسی گفته می‌شود که در آن شخص برای خود ارزش بسیار زیادی قائل است و در مقابل تواضع و نیستی بکار می‌رود. فکر اینکه شخص از همه کس و همه چیز خود را بالاتر می‌داند.

پیامدهای غرور تمام زندگی انسان را تحت تاثیر خود قرار می دهد و باعث تخریب زندگی خود فرد و دیگران می شود.

دکتر محمدمهدی بدیعی روانپزشک در برنامه خانه و خانواده  سعی به معرفی ماهیت انسانهای مغرور و تفاوتهای صفاتی که معمولاً افراد آنها را با غرور اشتباه می گیرند داشته و همچنین راهکارهایی برای برخورد با انسانهای مغرور ارائه کرده است.

غرور نتیجه ترس انسانهای ضعیف است

دکتر محمدمهدی بدیعی روانپزشک درباره ماهیت انسانهای مغرور گفت: معمولاً غرور نتیجه ترس از خالی بودن و ضعیف بودن افراد می باشد و این ضعف است که باعث می شود تا افراد احساس غرور و خودپسندی برای مخفی نگه داشتن این ضعف را داشته باشند. بنابراین این گونه افراد بیشتر خود را از جمع دور می سازند.

وی با بیان اینکه یکی از برخوردهایی که باید با اینگونه افراد داشت، بی توجهی نسبت به غرور انان است، افزود: و همراه با بی توجهی به آنان نشان دهیم که غرور و رفتار غرورآمیزشان چه اثر منفی در ما ایجاد می کند.

 دکتر بدیعی با اشاره به اینکه برایند همه انسانها برابری است، گفت: یادمان باشد که در مجموع انسانها با هم برابرند و هر انسانی دارای برخی ویژگی ها و استعدادهایی است که او را از دیگران متفاوت می سازد ولی این دلیل بر برتری او از دیگر انسانها نیست.

وی درباره افراد خودشیفته توضیح داد: افراد خود شیفته که احساس برتری آنان با حس حق بودنشان همراه است ، معمولاً افرادی هستند که فکر می کنند چیزی دارند که دیگران ندارند.

جرات مندی و شجاعت غرور نیست

دکتر بدیعی با بیان اینکه جرات مندی و شجاعت را نباید با حس غرور اشتباه گرفت، گفت: آن چیزی که از غرور نیاز است نباید نامش را غرور نامید، بلکه باید جرات و شجاعت نامید. طبیعتاً هر انسانی لازم است که دارای این دو صفت باشد این دو صفت مهارتی اکتسابی است و والدین باید به آموزش آنان به کودکان خود بپردازند.

وی شجاعت و جرات مندی را اینگونه تعریف کرد: اینکه ما در رابطه با آن چیزی که حق خود می دانیم و در قوانین و عرف و فرهنگ خود حق خود محسوب می شود پافشاری کنیم و خود را در این پافشاری مهم بدانیم، جرات و اینکه آن را در حضور دیگران ابراز کنیم شجاعت است. بنابراین؛ اگر این  دو صفت از حد خود عبور می کند مطمئناً می توان نام آن را غرور نامید.

تفاوت غرور با اعتماد به نفس
دکتر بدیعی درباره تفاوتی که بین غرور و اعتماد به نفس وجود دارد،گفت: غرور داشتن اعتماد به نفس اضافی نیست، غرور چیزی فرای اعتماد به نفس است. معنای اعتماد به نفس این است که ما حق داریم کارهایی انجام دهیم و برخی از کارها را هم اشتباه انجام دهیم به شرطی که مسئولیت آن اشتباه را به عهده بگیریم. در حالیکه انسان مغرور به خود حق می دهند که کاری را انجام دهد ولی حاضر  به پذیریش مسئولیت اشتباهی که ممکن است پیش بیاید ندارد. 

در برابر آدم مغرور باید جرات مندانه رفتار کنیم

وی رابطه با اینکه با آدم های مغرور چگونه باید رفتار کنیم، گفت: در برابر آدم مغرور باید جرات مندانه رفتار کنیم و واکنش نشان دهیم که چه حس بدی را به ما انتقال می دهند و به او نشان دهیم که عاقبت این رفتار  غرور آمیزش دوری ما از اوست، و این قدرت جرات مندی همان اعتماد به نفس است. 

منبع: رادیو ایران

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر