موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

آیا ماما دکتر است؟

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 22 آبان 1399 ساعت 16:51

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان آیا ماما دکتر است؟ را مطالعه خواهید کرد.

حرفه‌ی مامایی و تخصص زنان دو حرفه‌‌ی مستقل اما مکمل یکدیگرند. از این جهت با دانستن اطلاعاتی درمورد وظایف هرکدام می‌توان دریافت که در شرایط گوناگون به کدام یک مراجعه کرد. در این مقاله به بررسی تفاوت‌ ماما و متخصص زنان و زایمان می‌پردازیم.

ماما کیست؟

مامایی زیرشاخه‌ای از علوم پزشکی است که به مادران باردار و نوزادان خدماتی را ارائه می‌دهد. ماما وظیفه دارد قبل از بارداری، در طول بارداری، هنگام زایمان و پس از زایمان مراقبت‌های لازم را از مادر و نوزاد انجام دهد. در واقع هدف اصلی ماما حفظ سلامت مادر و جنین است.

ماما چه خدماتی را پیش از دوران بارداری ارائه می‌دهد؟

به غیر از مسائل مربوط به زنان باردار، ماما وظایف دیگری نیز دارد. این وظایف شامل مشاوره‌های پیش از ازدواج، بهداشت نسل، بهداشت زنان، انجام معاینات و تشخیص بیماری‌های زنان و راهنمایی در امر تنظیم خانواده است. ماماها می‌توانند مشاوران خوبی برای زنان در امر سبک زندگی و تغذیه مناسب در دوران پیش از بارداری باشند.

ماما چه خدماتی به مادران باردار ارائه می‌دهد؟

وظیفه ماما قبل از تولد نوزاد، توصیه به مادران باردار جهت داشتن تغذیه‌ای سالم، دادن توضیحات لازم درمورد نحوه زایمان، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مادران و بررسی سلامت مادر و جنین در طول بارداری است. درهنگام زایمان وظیفه ماما تسکین وکنترل درد مادر، انجام عمل زایمان (طبیعی) و در‌نهایت ارتباط با دکتر متخصص زنان زایمان در هنگام روبرو ‌شدن با مشکل غیر‌طبیعی است. پس از به دنیا آمدن نوزاد، ماما وظیفه دارد در مورد مراقبت از کودک مانند تغذیه یا حمام کردن او توصیه‌های لازم را به خانواده بکند.

متخصص زنان و زایمان کیست؟

متخصص زنان و زایمان مشکلات و بیما‌ری‌های مربوط به زنان را تشخیص داده و درمان می‌کند. پزشک زنان تست‌های مختلفی را با هدف سلامت زنان انجام می‌دهد. از جمله این تست‌ها می‌توان به تست پاپ اسمیر، STD، آزمون سینه، و کنترل باروری اشاره کرد. این پزشکان هم‌چنین تمامی بیماری‌ها و مشکلات مربوط به زایمان، بارداری، قاعدگی، باروری، عفونت‌های مقاربتی، اختلالات هورمونی و … را درمان می‌کنند.

متخصص زنان و زایمان چه خدماتی را پیش از دوران بارداری ارائه می‌دهد؟

برای اطمینان از سلامت و بهداشت زنان، مراجعه به پزشک زنان امری ضروری است. زمانی که زنان با علائم بیماری‌های شایع زنان مواجه شدند باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و تحت معاینه قرار بگیرند. زنان قبل از بارداری باید برای مشاوره و معاینات لازم به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند. قبل از بارداری با مراجعه به متخصص زنان و زایمان می‌توانند از این علائم مطلع شده و از بارداری پر‌خطر جلوگیری کنند.

پزشک زنان و زایمان قادر است تمامی بیماری‌هایی که به ارگان‌های تولید مثلی مربوط است، مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، سرطان دهانه رحم، عفونت‌های واژن و عفونت‌های ادراری و … را تشخیص داده و درمان کند.

متخصص زنان و زایمان چه خدماتی به مادران باردار ارائه می‌دهد؟

تشخیص و درمان بیماری‌های سخت و موارد غیر‌طبیعی که در دوران بارداری برای مادر و جنین پیش می‌آید از مواردی است که در حوزه‌ی تخصصی دکتر زنان و زایمان است. از این رو مادران باردار در دوران بارداری می‌توانند با مراجعه به متخصص زنان و زایمان از سلامت خود و جنین مطمئن شوند. دیگر وظیفه‌‌ی اصلی متخصص زنان و زایمان انجام عمل سزارین است. این متخصص با توجه به آموزش‌هایی که دیده می‌تواند عمل‌های جراحی زنان را انجام دهد.

۴ تفاوت ماما و متخصص زنان و زایمان

  1. ماماها به بهداشت فردی و بیماری‌های جزئی زنان می‌پردازند، درحالی که متخصصان زنان و زایمان به بیماری‌های تخصصی‌تر و پیچیده‌تر می‌پردازند.
  2. ماماها مراقبت‌های جسمی، عاطفی و روحی را قبل و بعد از زایمان برای مادران انجام می‌دهند، اما دکتر زنان صرفا به مسائل تخصصی پزشکی می‌پردازد.
  3. متخصص زنان و زایمان ابتدا دوره پزشکی عمومی را می‌گذراند و سپس تخصص خود را در این حیطه می‌گیرد. از این جهت نسبت به ماما در بیماری‌های تخصصی زنان دانش بیشتری دارد.
  4. ماماها قادر به انجام عمل‌های جراحی زنان نیستند، اما متخصصان زنان و زایمان برای این کار آموزش دیده‌اند.

به طور کلی حرفه مامایی و تخصص زنان زایمان دو حرفه‌ی مستقل اما مکمل یکدیگرند که به امر بهداشت و سلامت زنان مرتبط هستند. با راهنمایی‌ها و مراقبت‌های ماما و متخصص زنان و زایمان، سلامت مادران باردار و نوزادان تامین می‌شود. هریک بنا به تخصص خود می‌توانند از قبل از دوران بارداری تا بعد از زایمان و هم‌چنین مراقبت از نوزاد در کنار مادر و نوزاد باشند و مراقبت‌های لازم را به جا آورند. از این رو نقش بسزایی در سلامت مادر و فرزند دارند.

ما در سامانه اینترنتی نوبت‌دهی دکتردکتر این امکان را برای شما فراهم کردیم که با بهترین ماماها و متخصصان زنان و زایمان کشور در ارتباط باشید و نوبت خود را به صورت اینترنتی دریافت کنید.

با امتیازدهیِ این صفحه به بهتر شدن محتوای ما کمک کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر