موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

روانشناسی افراد عصبانی

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 08 فروردین 1401 ساعت 00:52

جام فرهنگی؛ رادیوکوچه نوشت:

پژوهش‌ها نشان داده، افراد خشمگین، افرادی هستند که از کنترل نفس پایین‌تری برخوردارند. این افراد اغلب در کنترل خشم و احساسات منفی خود با مشکل مواجه می‌شوند. تحقیرشدن، مورد تبعیض ،پیش‌داوری یا بی‌مهری قرار گرفتن، کوچک شمردن احساسات، ارزش‌ها یا اقتدار واقعی فرد از سوی دیگران، بدرفتاری و کم توجهی از سوی افراد، فریب خوردن، مواجه شده با عهدشکنی، خشونت بدنی یا کلامی و قربانی شدن همه از عوامل ایجادکننده خشم به حساب می‌آیند.

«سنکا»(SENCA)  معلم‌ و فیلسوف‌ رومی، در این خصوص بر این عقیده‌ است‌: «پرخاش‌گری‌ تلافی‌ یک‌ ضایعه‌ عاطفی‌ و دگرآزاری، هم‌راه‌ با تمرین‌ ترساندن‌ دیگری‌ است‌ که‌ به‌ صورت‌ عادت‌ درمی‌ آید.»

7(6).jpg

برای کنترل خشم راه های متعددی وجود دارد.یافته‌های یک پژوهش جالب حاکی از آن است، افرادی که بسیار در موقعیت خشم قرار می‌گیرند، می‌توانند بدون استفاده از دارو و تنها با تمرینات خاصی بر خشم خود فائق آیند. 

به گزارش عصرایران؛ به گفته «توماس دنسون» از دانشگاه «نیوساوث‌ولز»، در این تمرینات، افراد راست دست باید برای کارهایی مانند گرفتن ماوس رایانه، هم زدن نوشیدنی یا باز کردن در، از دست چپ خود استفاده کنند و افراد چپ‌دست نیز خلاف آن را به کار ببرند. تنها دو هفته انجام این تمرینات می‌تواند تمایل به رفتار انگیزشی را کاهش دهد.

وی در مطالعات خود نشان داد افرادی که بر استفاده از دست غیر غالب خود برای دو هفته تلاش کرده‌اند، توانسته‌اند بر خشم خود تا حد زیادی غلبه کنند. طبق این پژوهش، تنها کنترل نفس می‌تواند انسان را از کارهای عصبی دور نگه دارد و افراد خشمگین اغلب افرادی هستند که از کنترل نفس پایین‌تری برخوردارند.

به گفته محققان این افراد به دلیل اینکه نمی‌توانند این کار را به خوبی انجام دهند، پرخاشگری بیشتری دارند. در حقیقت اگر افراد را در دستگاه اسکن مغزی قرار دهیم و فعالیت مغزی آنها را در زمان توهین به این افراد مشاهده کنیم، بخش‌های مرتبط با کنترل نفس در افراد با پرخاشگری بیشتر از فعالیت کمتری برخوردار است.

108

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر