تیک
tik.fileon.ir

حکم قضایی زنی که با شوهرش همبستر نمیشود

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 05 آذر 1399 ساعت 22:51

آیا میدانید حکم شرعی و قانونی زنی که با شوهرش همبستر نمیشود و زنی که به هر دلیل شوهرش را ارضا نمیکند چیست؟ با نم نمک همراه باشید.

حکم شرعی و قانونی زنی که با شوهرش همبستر نمیشود

اگر زن عذر شرعی نداشته باشد ، مثلا در عادت ماهیانه و نفاس نباشد و یا بیمار نباشد ، و خلاصه اینکه دلیلی شرع پسند برای امتناعش نداشته باشد و شوهرش بخاطر امتناع او ناراحت شود؛ در آنصورت مصداق حدیث زیر است ، که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : «والذی نفسی بیده ، ما من رجل یدعوا امرأته إلی فراشه فتأبی علیه إلا کان الذی فی السماء ساخطا علیها حتی یرضی عنها» مسلم .

یعنی : «قسم به کسی که جان من در دست اوست اگر مردی همسرش را به بسترش فراخواند و او امتناع ورزد ، خداوندی که در آسمان است بر او خشمگین می شود تا زمانیکه مرد راضی شود».

و در روایت دیگری فرموده است : «إِذَا دَعَا الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ إِلَی فِرَاشِهِ فَأَبَتْ فَبَاتَ غَضْبَانَ عَلَیْهَا لَعَنَتْهَا الْمَلائِکَةُ حَتَّی تُصْبِحَ».

یعنی : «هرگاه ، مرد ، همسرش را به رختخواب فرا خواند و زن ، اجابت نکند و شوهرش ، شب را با خشم بر او ، سپری نماید ، ملائکه تا صبح ، او را لعنت کنند».

حکم زنی که شوهرش را ارضا نمیکند و با او همبستر نمی شود

آن چه در روایات و احادیث پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت ایشان آمده است ، گویای این مطلب است که در روابط زناشوییزن و مرد باید مراعات یکدیگر را بکنند.[1] این مراعات دو جانبه در تمام حقوق از جمله حقوق زناشویی است.در این روایات به مرد می گوید : مستحب است که مرد عمل زناشویی را با آرامش و مکث و به همراه ملاعبه ، انجام دهد.[2]

اما حقوق زناشویی که اجرای آن بر عهده زن است بسیار مهم است که برخی دیگر از روایات آن را بیان می کنیم.

امام صادق (ع) می فرماید : " زنی خدمت پیامبر(ص) آمد و عرض کرد حق مرد بر زنش چیست؟ فرمود : به در خواست (جنسی) مرد پاسخ دهد و اگر چه (زن) بر روی شتر باشد". امام باقر(ع) نیز از پیامبر اسلام (ص) نقل می کند که حضرت به زنان فرمود : " برای این که مردانتان را از زناشویی منع کنید ، نماز تان را طولانی نکنید".

در روایت دیگری امام صادق (ع) به این عمل زنان و عواقب آن اشاره می کند و می فرماید : " زنی که شوهرش را در خوابگاهشان معطل کند و راضی به عمل زناشویی نشود تا این که مرد به خواب رود ، تا وقتی که مرد در خواب است ملائک آن زن را لعنت می کنند.[3]

این همه تأکید به زنان از طرف اسلام به این خاطر است که جامعه در اثر طغیان شهوات به سمت تباه و فساد کشیده نشود و غرائز شهوانی در محیط شخصی و سالم خانواده ارضا شود.

به طور قطع اگر زن دلیل قانع کننده ای در این عدم تمکین نداشته باشد ، در گناه مرد تا حدی شریک و مقصر است ولی در مجموع چند پیشنهاد برای حل این مشکل رائه می دهیم :

الف : مرد برخی از دستورات اسلام ، مانند نمونه های که بیان کردیم به همسرش ارائه دهد.

ب : مردقدمی در جهت ریشه یابی مشکل بردارد ، او می تواند با بیان مشکل به همسرش و این که عاقبت عدم تمکین ایشان برای زندگی مشترکشان خطرناک است ، وی را متقاعد کند.احتمالاً زن نیز دلائلی برای این عملش داشته باشند.

ج : گاهی اوقات عدم تمکین زن ، به علت عدم ارضای وی در روابط زناشویی قبلی است ، همان طور که از روایات استفاده می شود ، عدم ارضا زن ، اثرات نامطلوبی بر روحیه وی می گذارد.[4]

د : مرد باید توجه داشته باشد که عدم تمکین زن ، برای یک مسلمان ، دلیل قانع کننده و خداپسندانه ای جهت ارتکاب گناه نمی باشد. مرد و زن باید با توکل و توسل و عقل و منطق در راه ریشه یابی و حل مشکلات قدم بردارند.

  • [1] در کتاب های حدیثی مانند کتاب شریف کافی باب " حق المرأة علی الزوج" و "باب اکرام الزوجة" در کنار هم آمده است.نک : کلینی ، کافی ، ج5، ص 507 و 509.
  • [2] حر عاملی ، محمد حسن ، وسائل الشیعه ، ج20، ص 117و 118، بَابُ اسْتِحْبَابِ الْمَکْثِ وَ اللَّبْثِ وَ تَرْکِ التَّعْجِیلِ عِنْدَ الْجِمَاع‏ ، و بَابُ اسْتِحْبَابِ مُلَاعَبَةِ الزَّوْجَةِ وَ مُدَاعَبَتِهَا.
  • [3] کافی ، ج 5،ص 507 و 508 .
  • [4] وسائل الشیعه ، ج20،ص 118.

نتیجه ی قانونی و قضایی عدم تمکین و همبستر نشدن چیست؟

  • عدم استحقاق زن نسبت به نفقه ( مستنداً به ماده 1108 قانون مدنی)
  • کسب اجازه ازدواج مجدد از دادگاه( مواد 16 و 17 قانون حمایت خانواده مصوب 15 بهمن ماه 1353)

بنابراین برای آنکه مرد بتواند زن دوم بگیرد بایستی به دادگاه رجوع و با اثبات عدم تمکین همسرش ، از دادگاه اجازه ی ازدواج مجدد بگیرد.

  • امکان طرح دعوی طلاق از سوی مرد.

همچنین زن اگر از مرد تمکین کند( ماده 1108 قانون مدنی) و مرد نفقه ندهد مثلاً مرد خانه را ترک و ناپدید شود یا به علت بدرفتاری مرد زن خانه را ترک نماید( 1115 قانون مدنی ) زن می تواند دادخواست نفقه بدهد. عدم پرداخت نفقه جرم است و مجازات دارد و دادگاه او را از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم خواهد نمود( ماده 642 قانون مجازات اسلامی).

حکم قضایی زنی که با شوهرش همبستر نمیشود