موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

علت درد سينه سمت چپ و زير بغل

علت درد سينه سمت چپ و زير بغل

نویسنده : سمیرا | زمان انتشار : 24 دی 1399 ساعت 21:14

درد در زیر بغل به خصوص در قسمت چپ می تواند نگران کننده باشد و بسیاری از افراد هر درد در سمت چپ بدن خود را به حمله قلبی ارتباط می دهند. با این حال، بیشتر اوقات، درد در زیر بغل چپ دلیل جدی تری دارد. زیر بغل یک نقطه اتصال پیچیده برای عضلات و بافت های همبند، غدد لنفاوی و رگ های خونی است. برای همین بسیاری از عوامل در این زمینه می تواند منجر به درد شود. علت درد در زیر بغل از کشیده شدن عضلات تا واکنش های آلرژیک خفیف و حساسیت و موارد شدیدتر مانند عفونت زمینه ای می تواند متغیر باشد. در حالی که بسیاری از دلایل درد زیر بغل در طولانی مدت مضر و جدی نیستند، اما در صورت همراه شدن درد با مشکلات تنفسی و درد در قفسه سینه، فک یا گردن، باید فوراً به پزشک مراجعه شود.

علت درد زیر بغل

درد در هر دو قسمت زیر بغل می تواند از عوامل مختلفی از جمله تراشیدن گرفته تا لنفادما یا سرطان پستان ناشی شود. اما برخی از دلایل عمده درد در زیر بغل، عبارتند از:

فشار عضلانی

کشیدگی عضله سینه و بازو ناشی از ورزش شدید و آسیب دیدگی می تواند باعث ایجاد درد در این ناحیه شود. کشیده شدن عضلات و یا یک واکنش آلرژیک علل احتمالی درد در زیر بغل است. بسیاری از ماهیچه های اطراف شانه و زیر بغل در صورت آسیب رساندن باعث درد در این ناحیه می شوند. افرادی که مرتباً تمرینات ورزشی به خصوص تمرینات وزنه برداری را انجام می دهند، احتمالاً کشش و فشار عضلانی را تجربه می کنند. در این موارد، درد باید به مرور زمان تا حدود یک هفته برطرف شود. در غیر این صورت فرد باید به پزشک مراجعه کند.

شرایط پوستی

زیر بغل مکان مناسبی برای بروز واکنش به مواد حساسیت زا می باشد، که می تواند باعث ایجاد درد در زیر این ناحیه شود. بیشترین واکنش های آلرژیک در این منطقه به دلیل مواد شیمیایی و ضدعرق ها که افراد روی بدن یا لباس هایی زیر خود استفاده می کنند به وجود می آیند.

محرک های که می توانند در زیر بغل باعث واکنش های آلرژیک شوند، عبارتند از:

  • عطر
  • صابون
  • دئودورانت
  • مواد شوینده
  • نرم کننده پارچه
  • کرم یا لوسیون مرطوب کننده

این محصولات ممکن است حاوی مواد شیمیایی یا عطرهایی باشند که پوست را تحریک می کنند و باعث ایجاد ضایعات پوستی در این ناحیه شوند. آزمایش آلرژی ممکن است برای تشخیص نوع محرک پوستی مفید باشد.

آنژین

آنژین به دلیل عدم جریان خون به قلب رخ می دهد و می تواند ناشی از انسداد و باریک شدن شریان های منتهی به قلب باشد. آنژین باعث ایجاد درد و ناراحتی در قفسه سینه می شود. درد ناشی از آنژین در که گاهی اوقات شدید شده و ممکن است با درد در زیر بغل، شانه ها، گردن و فک همراه باشد.

زونا

زونا عفونت است که توسط ویروس واریسلا زوستر انتشار می یابد و باعث ایجاد بثورات پوستی و ناراحت کننده در پشت، قفسه سینه یا زیر بغل و حتی درد در این ناحیه می شود.

تورم غدد لنفاوی

سیستم لنفاوی بدن، شبکه ای از گره ها یا غدد است که در سراسر بدن یافت می شود. غدد لنفاوی در نزدیکی زیر بغل در دو طرف بدن وجود دارند. در صورت ابتلا فرد به سرماخوردگی یا آنفولانزا غدد لنفاوی متورم و دردناک می شوند. در طی عفونت، غدد لنفاوی با سلول های مضر پر می شوند و شروع به تورم می کنند. این بزرگ شدن باعث التهاب و درد می شود.

علل تورم غدد لنفاوی شامل موارد زیر است:

  • سرخک
  • گلو استرپ
  • مونونوکلئوز
  • عفونت گوش
  • سرماخوردگی
  • عفونت دندان
  • عفونت ویروسی
  • عفونت های تنفسی فوقانی
  • زخم ها و عفونت های پوستی

همچنین انواع مختلفی از بیماری لنفاوی وجود دارد که می تواند باعث درد زیر بغل شوند، از جمله:

لنفودما

لنفودما از انسداد غدد لنفاوی ناشی می شود که می تواند بسیار دردناک باشد.

لنفادنوپاتی

لنفادنوپاتی از عفونت سیستم لنفاوی ناشی و باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی می شود.

بیماری شریان محیطی

بیماری شریان محیطی رگ های خونی کوچک بازوها و پاها را باریک می کند و جریان اکسیژن را به بافت های اطراف کاهش می دهد. ماهیچه ها و سلول های محروم از اکسیژن شروع به پژمرده شدن کرده و می میرند، که می تواند باعث درد شدید شوند.

سرطان پستان

در موارد نادر، درد مدوام در زیر بغل چپ که در طولانی مدت از بین نمی رود می تواند نشانه رشد سلول های سرطانی از جمله سرطان پستان باشد. سرطان می تواند باعث درد در ناحیه گره های لنفاوی زیر بغل شود که در این صورت ممکن است با توده های در زیر بغل همراه باشد. گزینه های درمانی سرطان بستگی به مرحله و میزان انتشار آن دارد و به طور کلی درمان در مراحل اولیه آسانتر است. البته در این شرایط، سرطان، رشد خوش خیم سلول های سرطانی باشد که زیاد نگران کننده نیست. اما در هر حال نیاز به بررسی و تشخیص پزشک دارد. گره های لنفاوی متورم در زیر بغل ممکن است باعث ایجاد یک یا چند توده در زیر بغل، حساسیت و درد شوند. اگر التهاب بعد از عفونت از بین نرود و فرد علائم دیگری نداشته باشد، باید به پزشک مراجعه کند.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری سیستم ایمنی بدن است که منجر به رشد بیش از حد سلول های پوستی می شود. سلول های پوستی تکه هایی به نام پلاک تشکیل می دهند که این پلاک ها می توانند علائمی مانند خارش و درد ایجاد کنند. پلاک های پسوریازیس به خصوص نوع پسوریازیس معکوس می توانند در هر نقطه، از جمله زیر بغل تشکیل شوند. درمان پسوریازیس به طور معمول شامل داروهای موضعی و خوراکی برای کنترل علائم است.

آسیب عصبی

آسیب عصبی ناشی از آسیب جسمی مانند ورزش های شدید می تواند باعث ایجاد درد در زیر بغل، مور مور شدن، بی حسی و سوزش زیر بغل شود. علاوه بر آن شرایط خاصی مانند دیابت نیز ممکن است منجر به آسیب عصبی یا نوروپاتی شود. که در این صورت درمان دیابت در کاهش سرعت پیشرفت آسیب عصبی موثر است.

عفونت های پوستی

باکتری ها در محیط های گرم و مرطوب مانند زیر بغل رشد می کنند. رشد زیاد باکتری ها در این منطقه ممکن است منجر به عفونت پوستی در زیر بغل و خارش، قرمزی و درد در این ناحیه شود. اشکال دیگر عفونت مانند عفونت های قارچی ناشی از کرم حلقوی یا مخمر نیز باعث ایجاد درد و سوزش مشابه در زیربغل می شود. در صورتی که زیر بغل فرد تمیز و خشک باشد، عفونت های خفیف پوست بدون درمان ،برطرف می شود. با این حال، پزشک ممکن است کرم های ضد باکتری یا داروها را برای درمان موارد شدیدتر توصیه کند.

هیدرادنیت

Hidradenitis  یک بیماری مزمن است که باعث ایجاد علائم مشابه آکنه شدید می شود. هیدرادنیت به دلیل گرفتگی غده های مو ایجاد می شود و بیشتر در مناطقی که پوست به هم مالیده می شود مانند زیر بغل، شایع است. هیدرادنیت می تواند منجر به ایجاد کیست یا جوش های متعدد، درد و حساسیت شود. پزشکان می توانند هیدرادنیت را با داروهای ضد التهاب درمان کنند. در بعضی موارد ممکن است فرد به عمل جراحی نیاز داشته باشد.

علائم درد زیر بغل

بسته به علت درد زیر بغل، علائم فرد ممکن است کاملاً متفاوت باشند:

  • علائم سرطان پستان می تواند شامل تغییر در شکل و اندازه پستان باشد.
  • اختلالات گره لنفاوی می تواند باعث تورم در بازو یا زیر بغل همراه با تب و سوزش شود.
  • شرایط پوستی مانند فولیکول های موی زخم یا زونا باعث ایجاد ضایعات پوستی در این ناحیه می شود.

درد زیر بغل که مربوط به فشار عضلانی است ممکن است بعد از استراحت عضلات به مرور زمان بدون نیاز به درمان خاصی بهبود یابد. اما اگر درد با علائم دیگری مانند تورم یا توده همراه باشد یا بیش از چند روز طول بکشد فرد باید به پزشک مراجعه کند. در بیشتر موارد، درمان زودرس منجر به نتایج بهتری می شود. حتی اگر درد یک مشکل موقت مربوط به عضلات باشد، تشخیص یک بیماری نیز می تواند اضطراب را کاهش دهد.

تشخیص درد زیر بغل

پزشک برای تشخیص علت درد، زیر بغل بیمار را معاینه می کند و در مورد سایر علائم سؤالاتی را می پرشد. همچنین ممکن است برای تشخیص بهتر، گلو، گوش و پوست بیمار معاینه شود. اگر آنها به اختلال گره لنفاوی یا سرطان پستان مشکوک شوند، آزمایش خون و احتمالاً بیوپسی بافت از غده لنفاوی یا توده را تجویزمی کنند. آزمایش خون می تواند شامل شمارش کامل خون (CBC) باشد.

درمان درد زیر بغل

  • درمان کشیدگی عضلانی معمولاً شامل استفاده از کیسه های یخ و استراحت برای چند روز اول است.
  • درمان زونا می تواند شامل مصرف داروهای ضد ویروسی باشد. در صورت تشدید درد پزشک می تواند کرم کپسایسین یا داروهای بی حس کننده مانند لیدوکائین را تجویز کند.
  • Hidradenitis suppurativa با آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد آکنه درمان می شود. اگر این بیماری به داروها پاسخ ندهد، ممکن است فرد به عمل جراحی نیاز داشته باشد.
  • درمان غدد لنفاوی متورم به علت آن بستگی دارد. یک عفونت باکتریایی به آنتی بیوتیک نیاز دارد، در حالی که یک عفونت ویروسی معمولاً با گذر زمان برطرف می شود. بعضی اوقات، استفاده از پارچه گرم و مرطوب روی قسمت آسیب دیده زیر بغل می تواند درد در زیر بغل را کاهش دهد.

پیشگیری درد زیر بغل

پیشگیری از سرطان پستان یا اختلالات لنفاوی برای جلوگیری از بروز درد در ناحیه زیر بغل تقریباً غیرممکن است، اما معاینات سالانه می تواند به در تشخیص زودهنگام این بیماری های موثر باشند. سایر علل درد زیر بغل ممکن است با چند راهکار ساده قابل پیشگیری باشد. به عنوان مثال، شما می توانید با از کشیدگی عضلات خود جلوگیری کنید و یا با دریافت واکسن زونا تا حد زیادی شانس ابتلا به عفونت را کاهش دهید. همچنین با تعویض دئودورانت ها، محصولات ضد عرقی یا مواد شوینده می توانید از بروز مشکلات پوستی مانند درماتیت تماسی، جلوگیری کنید و با رعایت نکات بهداشتی زیر بغل خود را تمیز نگه دارید.

پیش آگهی درد زیر بغل

بسیاری از شرایطی که می تواند باعث ایجاد درد زیر بغل شود، مانند زونا یا کشیدگی عضلات، قابل کنترل و معمولاً موقتی هستند و چند روز تا چند هفته ادامه می یابند. اما مشکلاتی مانند سرطان پستان یا اختلالات غدد لنفاوی می تواند جدی باشند. با این حال گزینه های درمانی و تشخیص زودهنگام به افزایش شانس بقا و پیش آگهی مثبت بیماری کمک می کنند. اگر درد بیش از چند روز ادامه پیدا کرد، حتما به پزشک مراجعه شود.

سبک زندگی و درمان خانگی درد زیر بغل

برای تسکین یا جلوگیری از درد زیر بغل، می توانید راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • خیلی زیاد زیر بغل خود را نتراشید.
  • لباس های متناسب و گشاد بپوشید.
  • برای کاهش درد عضلات از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت، زیر بغل خود را همیشه تمیز نگه دارید.
  • مرطوب کردن زیر بغل ممکن است درد را برای افرادی که دارای برخی شرایط خاص هستند کاهش دهد.
  • داروهای ضد التهابی بدون نسخه مانند ایبوپروفن مصرف کنید. این دارو ها می توانند برای کاهش التهاب و درد مفید باشند.
  • از ماساژ درمانی استفاده کنید، زیرا این امر می تواند به افزایش گردش خون و کاهش تورم کمک کند.
  • از کمپرس گرم برای تورم غدد لنفاوی استفاده کنید چون کمپرس گرم درد را کاهش می دهد.
  • از استروئیدهای موضعی یا کرم های ضد قارچ یا دارویی برای درمان یک بیماری پوستی اساسی که باعث درد زیر بغل می شود استفاده کنید.
  • از مرطوب کننده ها استفاده کنید. مرطوب کننده ها می توانند به جلوگیری از خشکی بیش از حد و شرایط پوستی مرتبط کمک کنند. افراد باید از محصولاتی استفاده کنند که حاوی گلیسیرین یا سایر خاصیت هیدراته کننده هستند.
  • از شستشوی بدن، صابون ها و مواد شوینده حاوی آلرژن یا مواد تحریک کننده خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آب گرم خودداری کنید.
  • از اشتراک گذاشتن محصولات بهداشت شخصی خودداری کنید چون می تواند خطر عفونت های باکتریایی را به حداقل برساند.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/317736.php#home-remedies

https://www.healthline.com/health/armpit-pain

https://www.medicalnewstoday.com/articles/327152.php

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر