تیک
tik.fileon.ir

ارتباط چشمی عاشقانه

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:45

چشم های ما واضح تر از صحبت هامون با دیگران ارتباط برقرار می کنه و با افراد حرف میزنند. ارتباط چشمی موثر است که بتونه حقیقت و صداقتِ درونِ ما رو به دیگران نشون بده. البته قرار نیست که چشم های ما نقش بازی کنند. باید دقیقاً همون چیزی که از وجود ما ساطع می شه رو از خودش بروز بده.

چشم های ما به صحبت های ما اعتبار و احساس می بخشند. اینکه آیا شنونده حرف های ما را باور می کنه یا نه بخش زیادیش به چشم های ما بستگی داره.

دقت کردید وقتی داریم با کسی صحبت می کنیم و اون طرف بهمون نگاه نمی کنه چه احساس بدی پیدا می کنیم؟ مخصوصا ً زمانی که طرفِ مقابل اصلاً حواسش به ما نباشه و همش این ور و انورو نگاه کنه. واقعاً حس بدیه.

بنابراین اگر میخواهید بدونید که چجوری میشه ارتباط چشمی موثر ی برقرار کرد، خوب چشم هاتون رو باز کنید به فاکتورهایی که در ادامه این مقاله عنوان میشه توجه کنید.


ارتباط چشمی موثر : ارتباط چشمی پیوسته برقرار کنیم

 زمانی که در گفتگوهای دو نفره یا چند نفره در حال صحبت هستیم، خیلی خوبِ که به همه افرادِ اون جمع نگاه های پیوسته ای داشته باشیم. البته منظورم این نیست که به طرف خیره بشیم و بهش زل بزنیم، اینکه بخواهیم پلک بزنیم و یا گهگاهی به اطراف نگاه کنیم یک امرِ طبیعی هست.

دوستی داشتم که وقتی می خواست صحبت کنه و یا اینکه وقتی من باهاش صحبت می کردم همه جا رو نگاه می کرد، علا به من. ازش پرسیدم چرا اصلاً به من نگاه نمی کنی. بهم گفت اینجوری عادت کردم. ?

این عادت اصلاً عادت خوبی نیست. این عادت واقعاً مخربِ، هم شخصیت طرفِ مقابل رو تخریب می کنه (چون با این کار، شخصی که مقابل ما هست و در حال صحبت کردنِ فکر میکنه ما اصلاً توجهی به حرف هاش نداریم و کلاً هیچ اهمیتی به این شخص نمیدیم) و هم شخصیت خودِ آدم رو خراب می کنه و باعث می شه که اعتبار و محبوبیتـش بین افراد پایین بیاد.


 ارتباط چشمی موثر : ارتباط چشمی ما چقدر طول بکشه؟

شاید این پرسش برای شما هم پیش اومده باشه که “ارتباط چشمی ما چقدر طول بکشه؟”

قطعاً مدت زمان ارتباط چشمی ما می تونه بستگی داشته باشه به:

  • شخص یا اشخاص مقابل ما
  • موقعیت و جایی که در اون قرار داریم

مدت زمان ارتباط چشمی ما با هر شخصی، بستگی به صمیمیت ما با اون طرف داره، هر چقدر صمیمت ما با اون شخص بیشتر باشه مدت زمان نگاه کردن بهش هم می تونه بیشتر باشه، یا حتی می تونیم برای شوخی به چشماش ذل بزنیم یا خیره نگاه کنیم، امـــــا اگر با شخص مقابلمون زیاد دوست و صمیمی نیستم بهترِ که مدت زمان خیلی زیادی رو بهش نگاه نکنیم و به عبارتی بهش ذل نزنیم.


ارتباط چشمی موثر : دقیقاً کجا رو نگاه کنیم

در یک ارتباط چشمی موثر دقیقاً باید به کجا نگاه کنیم؟

ما برای اینکه ارتباط چشمی موثر داشته باشیم، دقیقا باید به چشم ها (یا اطراف چشم و صورت) طرفِ مقابلمون نگاه کنیم.

اگر ما حواسمون به اطراف باشه به احتمال خیلی زیاد اون فرد ناراحت میشه، چون احساس می کنه که ما اصلاً توجهی بهش نداریم.

ما در یک لحظه فقط می تونیم به یکی از چشمان طرفِ مقابلمون نگاه کنیم، بنابراین پیشنهاد می کنم هر چند دقیقه یک بار نگاهتون رو از یک چشم به چشم دیگرش معطوف کنید، اینجوری مخاطب ما احساس بهتری پیدا می کنه.

جنس نگاه های ما هم در زمانی که به شخصی نگاه می کنیم فرق دارند. در  ادامه انواع جنس نگاه رو با هم بررسی می کنیم.


ارتباط چشمی موثر : جنس نگاه ما

نگاه ما می تونه جنس ها متفاوتی داشته، منظور از جنس نگاه، حسی هست که افراد از ما میگیرند.

نگاه صادقانه

بهترین نوع نگاه در روابط حرفه ای و یا در روابط با دوستان نگاه صادقانه است که چهره واقعی و درون انسان رو نشون میده، هر چقدر باطن زیباتری داشته باشیم این نوع نگاه به زیبایی بیانش می کنه.


نگاه خصمانه

اصلاً این جنس نگاه رو دوست ندارم. ?

 این جنس نگاه، از روی عصبانیت و یا دشمنی هست. انگار که طرف از ما طلب داره، یا اصطلاحی که بیان می کنند اینه که انگار ارث باباش رو خوردیم. ?

به هر حال این نوع نگاه هم جزو نگاه های انرژی منفی هست.


نگاه عاشقانه

همونطور که از اسم این جنس نگاه پیداست، نگاهی عاشقانه است. این عشق می تونه، عشقِ به فرزند، عشق به پدر و مادر، عشق به همسر و یا هر چیز دیگه باشه.

وقتی نگاهی عاشقانه داریم، عشق تو چشمامون موج میزنه.

خب دیگه بیشتر از این رمانتیکش نکنیم ?


نگاه نفرت گونه

انگار با این نگاه میخایم طرف میخاد مارو غورت بده، این جنس نگاه هم چیزی مثل نگاه خصمانه است و یا شاید هم نقطه مقابل نگاه عاشقانه باشه. اما هر چی که هست این نگاه حاوی انرژی و بارِ منفی هست.


نگاه تهدید آمیز

اوه اوه اوه، خدانکنه کسی بهمون تهدید آمیز نگاه کنه.

یادتونه بچه که بودیم و زیاد شیطونی می کردیم، پدر یا مادر یک نگاهِ چپ بهمون مینداختن؟

این دقیقاً یک نمونه بارز از نگاه تهدید آمیز هست.

البته بعضی از بچه های الان ماشا… انقدر نترس شدندکه دیگه هیچ جنس نگاهی براشون اثر نداره.

یا اگه مثالی دیگه ای بخام درباره نگاه تهدید آمیز بزنم، مثل نگاه رئیس ها با کارمندها یا کارگراشون. متأسفانه بعضی از رئیس ها با نگاه تهدید آمیزی که انجام میدند واقعاً اعتماد به نفس پرسنل خودشون رو پایین میارند.

درسته این فقط یک نگاهِ ساده است، اما همین یک نگاه ساده می تونه خیلی تأثیرات بزرگی رو هم روی افراد و هم روی عملکردشون داشته باشه.

چند ماه پیش با خانواده رفته بودیم به هتل، اونجا یکی از کارکنانی که داشت به مسافرها سرویس میداید لیوانی از دستش افتاد زمین و شکست، در همون لحظه رئیس هتل هم اونجا بود، یک گوشه چشم برای اون فرد اومد که حواسش رو بیشتر جمع کنه و از این حرفا، شاید اون لحظه صاحب اون هتل پیش خودش فکر کرده که عجب جذبه ای دارم من، اما همین یک نگاه کوچیک باعث شد اون کارگر اعتماد به نفسش به شدت بیاد پایین و کارهای دیگه رو با دقت کمتر و ترس و لرز بیشتری انجام بده.


ارتباط چشمی موثر : اشتباهات رایج اما مرگبار در ارتباط چشمی

اشتباهات رایجی که در هنگام ارتباط چشمی به وجود میاد در عین اینکه خیلی ساده و رایج هستند، می تونند تأثیرات و نتایج خیلی بدی رو در مخاطب ایجاد کنند. فرقی نمی کنه که ما در حال سخنرانی هستیم و یا یک گفتگو دو نفره رو انجام میدیم. به هر حال این اشتباهات موجب میشند که ما ارتباط چشمی موثر ی نداشته باشیم.

برای داشتن یک ارتباط چشمی موثر بایدها و نباید هایی وجود داره که باید رعایت شند.

در ادامه به بررسی هر یک از این اشتباهات رایج می پردازیم.


اشتباهات ارتباط چشمی موثر : دزدیدن نگاه

در روابط بین افراد دلیل دزدیدن نگاه می تونه حیاء و خجالت باشه، اگر دلیل این باشه کاملاً از روی رفتارهای ما مشخص میشه. نمیشه گفت که وقتی نگاهمون رو از روی حیاء و خجالت از کسی میدزدیم اون شخص ناراحت میشه، چون خودِ طرف مقابل هم دلیل دزدیدن نگاه رو متوجه میشه. اما اگر دلیل دزدیدن نگاه چیزی مثل، قهر، خودخواهی و خودبزرگ بینی باشه به احتمال خیلی زیاد فرد مقابل رو ناراحت میکنه.

البته در سخنرانی هم ممکن دزدیدن نگاه از سمت سخنران به وجود بیاد که دلیل عمده اش میتونه بخاطر حیاء و خجالت از جنس مخالف باشه.

اما شخصی که بعنوان مخاطب و شنونده صحبت های سخنران در جمع حضور داره، در بیشتر موارد انتظار داره که از طرف سخنران بهش توجه بشه و با سخنران ارتباط چشمی داشته باشه.


اشتباهات ارتباط چشمی موثر : خیره شدن

خیره شدن به افراد کار بسیار بسیار زشت و زننده ای هست. مخصوصاً اگر این افراد غریبه باشند یا خیلی باهاشون صمیمی نباشیم.

زمانی که به کسی خیره میشیم ممکنه اون طرف موذب بشه یا شاید هم باعث ناراحتی و خشمش بشه.

تا حالا شده توی اتوبوس باشید و متوجه بشید که یکی بهتون خیره شده؟ چه احساسی داشتید؟

شاید اون لحظه دوست داشتید برید یقه طرف رو بگیرید و یک کتک مفصل بهش بزنید.

این دقیقاً اتفاقی بود که چند سال پیش در اتوبوسی که درونش بودم افتاد.

دلیل خیره نگاه کردن طرف رو نمیدونم (شاید چشم هاش انحراف داشت، شاید داشته برای خودش فکر میکرده یا شاید …) به هر حال اون طرفی که بهش نگاه میکرد خیلی از دست این آقا ناراحت شده بود و یک دعوای حسابی توی اتوبوس به وجود اومد. اون طرفی که خیره نگاه میکرد به طرف دعواش میگفت، میخای چشمام رو از کاسه در بیارم؟

شاید کار این طرف واقعاً از روی قصد و قرضی نبوده، اما هیچکس دوست نداره که بهش خیره نگاه بشه.

در سخنرانی هم اگر سخنران به شخصی خیره بشه شاید دعوایی به وجود نیاد اما به احتمال زیاد باعث ناراحت شدن و موذب شدنِ مخاطب میشه.

بنابراین پیشنهاد میکنم به هیچ عنوان به کسی خیره نگاه نکنید.


اشتباهات ارتباط چشمی موثر : نگاه های سریع و ناگهانی

تا حالا شده با کسی رو در رو، در حال صحبت باشی و هر چند دقیقه یکبار نگاهش رو یهو و سریع از شما برداره و به جای دیگه نگاه کنه؟

اون لحظه شخصِ دیگه فکر می کنه اتفاقی پیش اومده و همزمان با ایشون نگاهش رو به همون سمت میبره.

در اینجور موارد تقریباً حواس هر دو طرف پرت میشه و رشته کلام از دست گوینده میپره.

بنابراین پیشنهاد میکنم روی این موضوع کنترل داشته باشیم، شاید اگر عادت داشته باشیم کنترلش خیلی سخت باشه، اما الان که این موضوع رو متوجه شدیم میتونیم در اوایل خیلی آگاهانه کنترلش کنیم و بعد از مدتی این موضوع تو وجودِ ما نهادینه میشه و دیگه به یک عادت تبدیل میشه که دیگه نگاه هامون رو سریع و ناگهانی از روی مخاطبتون بر نگردونیم.


اشتباهات ارتباط چشمی موثر : پلک زدن بیش از حد یا  تیک زدن

پلک زدن بصورت طبیعی باید انجام بشه تا رطوب چشمان ما رو تأمین کنه. اما اگر این پلک زدن ها بیش از حالت نرمال باشه این حس رو به طرف مقابل میرسونه که شاید از بیان چیزی که داریم میگیم یا چیزی که شنیدید عصبی شدیم.

تیک زدنِ پلک هم یکی از نشانه استرس و یا عصبی بودن هست.

زمانی که ما در حال بیانِ چیزی باشیم و یکی از این دو حالت رو برام رخ بده، شخص شنونده اعتمادش رو نسبت به حرف های ما از دست میده و صحبت های ما اون قاطعیتی که باید داشته باشه رو نداره.


اشتباهات ارتباط چشمی موثر : تمرکز روی یک نفر

اگه در حال سخنرانی هستیم و یا توی جمعی دوستانه یا رسمی صحبت می کنیم نباید ارتباط چشمی خودمون رو فقط با یک نفر داشته باشیم.

وقتی فقط با یک نفر ارتباط چشمی می گیریم، افراد دیگه رو از دست میدیم. (انگار که فقط همون یک نفر توی جمع آدمه و بقیه چغندر – البته بلانسبت) اما این دقیقاً حسی هست که افراد نسبت به این موضوع می گیرند.

معمولاً وقتی توی جمعی در حال صحبت هستیم و فقط با یکی دو نفر ارتباط چشمی برقرار می کنیم، افراد دیگه توجهشون رو نسبت به صحبت های ما از دست میدند و دیگه به صحبت های ما گوش نمی دند، البته شاید در اون جمع حضور داشته باشند، اما فکر و روحشون میره جای دیگه (این روز ها هر کسی برای خودش مشغله های گوناگونی داره).

بنابراین گرفتن ارتباط چشمی موثر با افراد یکی ابزارهای قدرتمند در جلب توجه حضار و مخاطبین محسوب میشه.


این نکته رو در نظر داشته باشید که شاید یک نگاه به ظاهر ساده، روی افراد چه تأثیر مثبت یا منفی می تونه داشته باشه، تا اونجا که ممکنِ روی طرز نگاه کردنمون به دیگران فکر کنیم. و در صحبت های روزمره و سخنرانی هامون سعی کنیم با مخاطب ارتباط چشمی متعادلی برقرار کنیم.

و در آخر اگر سوالی برایتان پیش آمده یا جایی از مقاله نیاز به توضیح بیشتر دارد و یا اگر نظری درباره این نوشته دارید می توانید در پایین همین صفحه در قسمت نظرات، سوال خودتان را مطرح بفرمایید تا در سریع ترین زمانِ ممکن به آن پاسخ داده شود.